REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatkowe skutki nabycia przedsiębiorstwa w spadku

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nabycie w spadku przedsiębiorstwa oznacza przejęcie nie tylko jego majątku, ale również odpowiedzialności za długi spadkodawcy, w tym należności wobec fiskusa.

W przypadku znacznej kwoty zobowiązań warto rozważyć decyzję o odrzuceniu spadku.

W przypadku śmierci osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą przedsiębiorstwo wchodzi w skład masy spadkowej. Decyzję o przyjęciu spadku zawsze należy dokładnie przemyśleć, gdyż spadkobranie wiąże się niestety z odpowiedzialnością za długi spadkowe, w tym za zobowiązania podatkowe spadkodawcy. Otrzymanie w spadku przedsiębiorstwa oznacza nie tylko nabycie składników jego majątku, np. nieruchomości, ale również przejęcie wszystkich zobowiązań spadkodawcy zaciągniętych w związku z prowadzeniem firmy. W przypadku dziedziczenia przedsiębiorstwa należności, które spadkobierca będzie musiał uregulować, mogą okazać się spore.

Przyjęcie spadku

Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej do odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy stosuje się przepisy kodeksu cywilnego o przyjęciu i odrzuceniu spadku oraz o odpowiedzialności za długi spadkowe. Zakres odpowiedzialności nie ogranicza się do zobowiązań podatkowych. Obejmuje ona także m.in. zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę od zaległości, koszty postępowania podatkowego, pobrane a niewpłacone podatki z tytułu sprawowanej przez spadkodawcę funkcji płatnika lub inkasenta. Wyłączenie odpowiedzialności za długi spadkowe wystąpi jedynie w przypadku, gdy spadkobierca spadek odrzuci. Wyjaśnijmy, że spadek nabywa się z chwilą jego otwarcia, czyli w momencie śmierci spadkodawcy. Nie jest to jednak nabycie ostateczne. Oświadczenie o przyjęciu lub odrzuceniu spadku spadkobiercy składają w terminie sześciu miesięcy od dnia, w którym dowiedzieli się o tytule swego powołania.

Dalsza działalność

Spadkobiercy podatnika, którzy spadek przyjęli lub w ogóle nie złożyli oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku, przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy. Chodzi tu np. o prawo do nadpłaty, do zwrotu podatku, obowiązek podatkowy, obowiązek zapłaty zaległości podatkowych. W przypadku otrzymania w spadku przedsiębiorstwa istotne znaczenie ma to, czy spadkobierca zamierza kontynuować działalność gospodarczą, czy też nie i np. sprzedać lub zlikwidować odziedziczoną firmę. W wypadku spadkobiercy kontynuującego działalność zakres sukcesji będzie szerszy. Jeżeli na podstawie przepisów prawa podatkowego spadkodawcy przysługiwały prawa o charakterze niemajątkowym, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, uprawnienia te przechodzą na spadkobierców, ale tylko pod warunkiem dalszego prowadzenia tej działalności. Do takich uprawnień należy np. zawiadomienie o zrzeczeniu się opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, prawo do żądania przeprowadzenia postępowania podatkowego, gdy podatnik ma zamiar skorzystać z ulgi podatkowej.

Zaliczki na podatek

Spadkobierca, który podjął decyzję o dalszym prowadzeniu przedsiębiorstwa spadkodawcy, powinien dokonać niezbędnych formalności. Jeżeli spadkobierca wcześniej nie prowadził żadnej działalności gospodarczej, to przede wszystkim powinien zarejestrować działalność zgodnie z wytycznymi określonymi w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. W przypadku, gdy spadkodawca był zarejestrowany jako podatnik VAT spadkobierca ma obowiązek dokonania zgłoszenia o zaprzestaniu działalności w wyniku śmierci podatnika i dokonać zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby VAT. Przedsiębiorca powinien także dokonać zgłoszenia aktualizującego zgodnie z ustawą o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. W przypadku kontynuowania działalności spadkobierca powinien dokonać amortyzacji nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład dziedziczonego przedsiębiorstwa. Jeżeli spadkodawca zatrudniał pracowników, konieczne będzie także uregulowanie zaliczek na podatek dochodowy pracowników.

JAK PRZYJĄĆ SPADEK

Spadkobiercy mogą przyjąć spadek bez ograniczenia odpowiedzialności za długi spadkowe (przyjęcie proste) lub z ograniczeniem tej odpowiedzialności do wartości ustalonego w inwentarzu stanu czynnego spadku (przyjęcie z dobrodziejstwem inwentarza).

O CZYM INFORMUJE FISKUS

Z decyzją o przyjęciu lub odrzuceniu spadku, w skład którego wchodzi przedsiębiorstwo, warto wstrzymać się do momentu otrzymania informacji od organów podatkowych dotyczących m.in. stanu zobowiązań podatkowych spadkodawcy oraz toczących się wobec niego postępowaniach podatkowych.

ZA CO ODPOWIADA SPADKOBIERCA

Odpowiedzialność spadkobiercy obejmuje:

- zobowiązania podatkowe,

-  zaległości podatkowe, w tym również należności traktowane na równi z zaległością,

-  odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych spadkodawcy,

-  pobrane, a niewpłacone podatki z tytułu sprawowanej przez spadkodawcę funkcji płatnika lub inkasenta,

- niezwrócone przez spadkodawcę zaliczki na naliczony podatek od towarów i usług oraz ich oprocentowanie,

- opłatę prolongacyjną,

koszty postępowania podatkowego,

koszty upomnienia i koszty postępowania egzekucyjnego prowadzonego wobec spadkodawcy powstałe od dnia otwarcia spadku.

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

- Art. 97-105 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

- Art. 1012-1015 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

- Art. 22g ust. 15 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

- Art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA