REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne w centrach fitness, saunach i solariach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sławińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

1 października 2007 r. w centrach fitness, solariach, saunach, łaźniach oraz w innych placówkach zajmujących się poprawą kondycji fizycznej podatnicy będą obowiązani zainstalować kasy fiskalne.

Obowiązek ten dotyczy tych podatników, których obroty ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przekraczają 40 000 zł oraz tych podatników, których udział obrotów z tej działalności w obrotach ogółem w I półroczu 2007 r. nie przekroczył 70%.

Obowiązek zainstalowania kas wynika z rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących obowiązującego od 1 lipca br. W rozporządzeniu tym Minister Finansów zrezygnował z części dotychczas obowiązujących zwolnień.

W kasie fiskalnej powinny być ewidencjonowane następujące rodzaje usług:

- usługi wspomagające transport drogowy pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 63.21.25); dotyczy to np. usług terminali, kontroli natężenia ruchu, badania bezpieczeństwa ruchu,

- usługi naukowo-badawcze (PKWiU 73); dotyczy to np. prac badawczych i rozwojowych we wszystkich dziedzinach,

- usługi w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.30); dotyczy to np. badania składu i właściwości substancji, przeglądów pojazdów mechanicznych, badań związanych z wydawaniem atestów,

- usługi reklamowe (do 30 czerwca 2007 r. usługi reklamowe z wyłączeniem usług związanych z organizacją reklamy handlowej i usługowej - PKWiU ex 74.4 - korzystały ze zwolnienia),

- usługi związane z pakowaniem prezentów, paczek pocztowych i podobnych (PKWiU 74.82.10-00.50),

- usługi związane z poprawą kondycji fizycznej (PKWiU 93.04); dotyczy np. saun, łaźni parowych, solariów, salonów odchudzających, pijalni wód leczniczych, centrów fitness,

- usługi pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 93.05), z wyjątkiem wykonywanych przez schroniska dla zwierząt.

Obowiązek wprowadzenia kas fiskalnych w najszerszym zakresie obejmie podatników prowadzących usługi w zakresie poprawy kondycji fizycznej, jak też w zakresie badań oraz analiz technicznych (przeglądów pojazdów mechanicznych).

Od 1 października 2007 r. w kasie muszą być też rejestrowane dostawy wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU. Do dostaw tego rodzaju nie będą miały zastosowania żadne zwolnienia z obowiązku stosowania kas.

Instalacja kasy - obowiązki podatnika

W związku z instalacją kasy podatnik powinien:

1) złożyć w urzędzie skarbowym zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania,

2) dokonać tzw. fiskalizacji kasy, czyli zainicjowania pracy kasy w trybie fiskalnym (czynności tej dokonuje serwis),

3) w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji należy zgłosić kasę w urzędzie skarbowym na urzędowym druku - „zawiadomienie podatnika o miejscu instalacji kasy rejestrującej”.

Ulga na zakup kasy

Podatnicy instalujący kasy rejestrujące po raz pierwszy mają prawo do ulgi na jej zakup. Wynosi ona 50% ceny netto zakupu kasy, nie więcej niż 2500 zł (art. 111 ust. 4 ustawy o VAT). Ulga obejmuje wyłącznie kasy zgłoszone na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania.

Przypomnijmy, że ulga przysługuje podatnikom VAT, którzy:

- rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku w obowiązujących terminach,

- zapłacili za zakup kasy i posiadają dowód zapłaty,

- złożyli naczelnikowi urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących (miejscu - adresie ich używania), które zamierzają stosować do ewidencjonowania.

Zasady odliczania ulgi są różne, w zależności od tego, czy w deklaracji podatnik wykazał nadwyżkę podatku należnego nad naliczonym, czy przeciwnie - naliczonego nad należnym (§ 7 rozporządzenia w sprawie kas). W pierwszym przypadku ulgę rozlicza się do wysokości podatku należnego (np. gdy ulga wynosi 1000 zł, a podatek należny wykazany w deklaracji wynosi 600 zł, to ulgę odlicza się w części w wysokości 600 zł; pozostałą część ulgi rozlicza się w następnych okresach rozliczeniowych).

Gdy podatek naliczony jest równy lub wyższy niż podatek należny, ulgę wykazuje się do zwrotu w wysokości:

- 25% kwoty ulgi - gdy podatnik rozlicza się miesięcznie,

- 50% kwoty ulgi, gdy podatnik rozlicza się kwartalnie.

Pozostałą do rozliczenia kwotę ulgi rozlicza się w następnym okresie rozliczeniowym.

Z ulgi mogą również skorzystać podatnicy zwolnieni z VAT, którzy mają obowiązek stosowania kas (§ 9 rozporządzenia w sprawie kas). Dostaną oni zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy, gdy spełniają wymienione warunki skorzystania z ulgi i złożą wniosek do właściwego naczelnika urzędu skarbowego (do wniosku należy dołączyć dane podmiotu, który dokonał fiskalizacji kasy, oryginał faktury potwierdzającej zakup kasy wraz z dowodem zapłaty całej należności za kasę oraz informacje o numerze rachunku bankowego, na który należy dokonać zwrotu). Podatnicy ci otrzymają zwrot w terminie 25 dni od dnia złożenia wniosku.

Zwrot ulgi

Podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem kwot ulgi, a także gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zajdzie którakolwiek z okoliczności:

- zaprzestaną używania kas,

- zaprzestaną działalności,

- nastąpi otwarcie likwidacji,

- zostanie ogłoszona upadłość,

- nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału),

- nie dokonają w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis (obowiązkowy przegląd techniczny należy wykonywać co 12 miesięcy).

Kontrole podatkowe w 2007 r.

Kasy fiskalne zostały wymienione jako jeden z obszarów kontroli podatkowej przewidzianych do kontroli w 2007 r. W związku z tym terminy rozpoczęcia ewidencjonowania oraz warunki korzystania z ulg na zakup kasy mogą być przedmiotem zainteresowania organów podatkowych.

- art. 111 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

- § 7-11 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. Nr 116, poz. 804

Ewa Sławińska

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA