REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne w centrach fitness, saunach i solariach

Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego“
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

1 października 2007 r. w centrach fitness, solariach, saunach, łaźniach oraz w innych placówkach zajmujących się poprawą kondycji fizycznej podatnicy będą obowiązani zainstalować kasy fiskalne.

Obowiązek ten dotyczy tych podatników, których obroty ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przekraczają 40 000 zł oraz tych podatników, których udział obrotów z tej działalności w obrotach ogółem w I półroczu 2007 r. nie przekroczył 70%.

Obowiązek zainstalowania kas wynika z rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących obowiązującego od 1 lipca br. W rozporządzeniu tym Minister Finansów zrezygnował z części dotychczas obowiązujących zwolnień.

W kasie fiskalnej powinny być ewidencjonowane następujące rodzaje usług:

- usługi wspomagające transport drogowy pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 63.21.25); dotyczy to np. usług terminali, kontroli natężenia ruchu, badania bezpieczeństwa ruchu,

- usługi naukowo-badawcze (PKWiU 73); dotyczy to np. prac badawczych i rozwojowych we wszystkich dziedzinach,

- usługi w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.30); dotyczy to np. badania składu i właściwości substancji, przeglądów pojazdów mechanicznych, badań związanych z wydawaniem atestów,

- usługi reklamowe (do 30 czerwca 2007 r. usługi reklamowe z wyłączeniem usług związanych z organizacją reklamy handlowej i usługowej - PKWiU ex 74.4 - korzystały ze zwolnienia),

- usługi związane z pakowaniem prezentów, paczek pocztowych i podobnych (PKWiU 74.82.10-00.50),

- usługi związane z poprawą kondycji fizycznej (PKWiU 93.04); dotyczy np. saun, łaźni parowych, solariów, salonów odchudzających, pijalni wód leczniczych, centrów fitness,

- usługi pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 93.05), z wyjątkiem wykonywanych przez schroniska dla zwierząt.

Obowiązek wprowadzenia kas fiskalnych w najszerszym zakresie obejmie podatników prowadzących usługi w zakresie poprawy kondycji fizycznej, jak też w zakresie badań oraz analiz technicznych (przeglądów pojazdów mechanicznych).

Od 1 października 2007 r. w kasie muszą być też rejestrowane dostawy wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU. Do dostaw tego rodzaju nie będą miały zastosowania żadne zwolnienia z obowiązku stosowania kas.

Instalacja kasy - obowiązki podatnika

W związku z instalacją kasy podatnik powinien:

1) złożyć w urzędzie skarbowym zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania,

2) dokonać tzw. fiskalizacji kasy, czyli zainicjowania pracy kasy w trybie fiskalnym (czynności tej dokonuje serwis),

3) w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji należy zgłosić kasę w urzędzie skarbowym na urzędowym druku - „zawiadomienie podatnika o miejscu instalacji kasy rejestrującej”.

Ulga na zakup kasy

Podatnicy instalujący kasy rejestrujące po raz pierwszy mają prawo do ulgi na jej zakup. Wynosi ona 50% ceny netto zakupu kasy, nie więcej niż 2500 zł (art. 111 ust. 4 ustawy o VAT). Ulga obejmuje wyłącznie kasy zgłoszone na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania.

Przypomnijmy, że ulga przysługuje podatnikom VAT, którzy:

- rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku w obowiązujących terminach,

- zapłacili za zakup kasy i posiadają dowód zapłaty,

- złożyli naczelnikowi urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących (miejscu - adresie ich używania), które zamierzają stosować do ewidencjonowania.

Zasady odliczania ulgi są różne, w zależności od tego, czy w deklaracji podatnik wykazał nadwyżkę podatku należnego nad naliczonym, czy przeciwnie - naliczonego nad należnym (§ 7 rozporządzenia w sprawie kas). W pierwszym przypadku ulgę rozlicza się do wysokości podatku należnego (np. gdy ulga wynosi 1000 zł, a podatek należny wykazany w deklaracji wynosi 600 zł, to ulgę odlicza się w części w wysokości 600 zł; pozostałą część ulgi rozlicza się w następnych okresach rozliczeniowych).

Gdy podatek naliczony jest równy lub wyższy niż podatek należny, ulgę wykazuje się do zwrotu w wysokości:

- 25% kwoty ulgi - gdy podatnik rozlicza się miesięcznie,

- 50% kwoty ulgi, gdy podatnik rozlicza się kwartalnie.

Pozostałą do rozliczenia kwotę ulgi rozlicza się w następnym okresie rozliczeniowym.

Z ulgi mogą również skorzystać podatnicy zwolnieni z VAT, którzy mają obowiązek stosowania kas (§ 9 rozporządzenia w sprawie kas). Dostaną oni zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy, gdy spełniają wymienione warunki skorzystania z ulgi i złożą wniosek do właściwego naczelnika urzędu skarbowego (do wniosku należy dołączyć dane podmiotu, który dokonał fiskalizacji kasy, oryginał faktury potwierdzającej zakup kasy wraz z dowodem zapłaty całej należności za kasę oraz informacje o numerze rachunku bankowego, na który należy dokonać zwrotu). Podatnicy ci otrzymają zwrot w terminie 25 dni od dnia złożenia wniosku.

Zwrot ulgi

Podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem kwot ulgi, a także gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zajdzie którakolwiek z okoliczności:

- zaprzestaną używania kas,

- zaprzestaną działalności,

- nastąpi otwarcie likwidacji,

- zostanie ogłoszona upadłość,

- nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału),

- nie dokonają w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis (obowiązkowy przegląd techniczny należy wykonywać co 12 miesięcy).

Kontrole podatkowe w 2007 r.

Kasy fiskalne zostały wymienione jako jeden z obszarów kontroli podatkowej przewidzianych do kontroli w 2007 r. W związku z tym terminy rozpoczęcia ewidencjonowania oraz warunki korzystania z ulg na zakup kasy mogą być przedmiotem zainteresowania organów podatkowych.

- art. 111 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

- § 7-11 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. Nr 116, poz. 804

Ewa Sławińska

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA