REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne w centrach fitness, saunach i solariach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sławińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

1 października 2007 r. w centrach fitness, solariach, saunach, łaźniach oraz w innych placówkach zajmujących się poprawą kondycji fizycznej podatnicy będą obowiązani zainstalować kasy fiskalne.

Obowiązek ten dotyczy tych podatników, których obroty ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przekraczają 40 000 zł oraz tych podatników, których udział obrotów z tej działalności w obrotach ogółem w I półroczu 2007 r. nie przekroczył 70%.

Obowiązek zainstalowania kas wynika z rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących obowiązującego od 1 lipca br. W rozporządzeniu tym Minister Finansów zrezygnował z części dotychczas obowiązujących zwolnień.

W kasie fiskalnej powinny być ewidencjonowane następujące rodzaje usług:

- usługi wspomagające transport drogowy pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 63.21.25); dotyczy to np. usług terminali, kontroli natężenia ruchu, badania bezpieczeństwa ruchu,

- usługi naukowo-badawcze (PKWiU 73); dotyczy to np. prac badawczych i rozwojowych we wszystkich dziedzinach,

- usługi w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.30); dotyczy to np. badania składu i właściwości substancji, przeglądów pojazdów mechanicznych, badań związanych z wydawaniem atestów,

- usługi reklamowe (do 30 czerwca 2007 r. usługi reklamowe z wyłączeniem usług związanych z organizacją reklamy handlowej i usługowej - PKWiU ex 74.4 - korzystały ze zwolnienia),

- usługi związane z pakowaniem prezentów, paczek pocztowych i podobnych (PKWiU 74.82.10-00.50),

- usługi związane z poprawą kondycji fizycznej (PKWiU 93.04); dotyczy np. saun, łaźni parowych, solariów, salonów odchudzających, pijalni wód leczniczych, centrów fitness,

- usługi pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 93.05), z wyjątkiem wykonywanych przez schroniska dla zwierząt.

Obowiązek wprowadzenia kas fiskalnych w najszerszym zakresie obejmie podatników prowadzących usługi w zakresie poprawy kondycji fizycznej, jak też w zakresie badań oraz analiz technicznych (przeglądów pojazdów mechanicznych).

Od 1 października 2007 r. w kasie muszą być też rejestrowane dostawy wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU. Do dostaw tego rodzaju nie będą miały zastosowania żadne zwolnienia z obowiązku stosowania kas.

Instalacja kasy - obowiązki podatnika

W związku z instalacją kasy podatnik powinien:

1) złożyć w urzędzie skarbowym zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania,

2) dokonać tzw. fiskalizacji kasy, czyli zainicjowania pracy kasy w trybie fiskalnym (czynności tej dokonuje serwis),

3) w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji należy zgłosić kasę w urzędzie skarbowym na urzędowym druku - „zawiadomienie podatnika o miejscu instalacji kasy rejestrującej”.

Ulga na zakup kasy

Podatnicy instalujący kasy rejestrujące po raz pierwszy mają prawo do ulgi na jej zakup. Wynosi ona 50% ceny netto zakupu kasy, nie więcej niż 2500 zł (art. 111 ust. 4 ustawy o VAT). Ulga obejmuje wyłącznie kasy zgłoszone na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania.

Przypomnijmy, że ulga przysługuje podatnikom VAT, którzy:

- rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku w obowiązujących terminach,

- zapłacili za zakup kasy i posiadają dowód zapłaty,

- złożyli naczelnikowi urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących (miejscu - adresie ich używania), które zamierzają stosować do ewidencjonowania.

Zasady odliczania ulgi są różne, w zależności od tego, czy w deklaracji podatnik wykazał nadwyżkę podatku należnego nad naliczonym, czy przeciwnie - naliczonego nad należnym (§ 7 rozporządzenia w sprawie kas). W pierwszym przypadku ulgę rozlicza się do wysokości podatku należnego (np. gdy ulga wynosi 1000 zł, a podatek należny wykazany w deklaracji wynosi 600 zł, to ulgę odlicza się w części w wysokości 600 zł; pozostałą część ulgi rozlicza się w następnych okresach rozliczeniowych).

Gdy podatek naliczony jest równy lub wyższy niż podatek należny, ulgę wykazuje się do zwrotu w wysokości:

- 25% kwoty ulgi - gdy podatnik rozlicza się miesięcznie,

- 50% kwoty ulgi, gdy podatnik rozlicza się kwartalnie.

Pozostałą do rozliczenia kwotę ulgi rozlicza się w następnym okresie rozliczeniowym.

Z ulgi mogą również skorzystać podatnicy zwolnieni z VAT, którzy mają obowiązek stosowania kas (§ 9 rozporządzenia w sprawie kas). Dostaną oni zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy, gdy spełniają wymienione warunki skorzystania z ulgi i złożą wniosek do właściwego naczelnika urzędu skarbowego (do wniosku należy dołączyć dane podmiotu, który dokonał fiskalizacji kasy, oryginał faktury potwierdzającej zakup kasy wraz z dowodem zapłaty całej należności za kasę oraz informacje o numerze rachunku bankowego, na który należy dokonać zwrotu). Podatnicy ci otrzymają zwrot w terminie 25 dni od dnia złożenia wniosku.

Zwrot ulgi

Podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem kwot ulgi, a także gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zajdzie którakolwiek z okoliczności:

- zaprzestaną używania kas,

- zaprzestaną działalności,

- nastąpi otwarcie likwidacji,

- zostanie ogłoszona upadłość,

- nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału),

- nie dokonają w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis (obowiązkowy przegląd techniczny należy wykonywać co 12 miesięcy).

Kontrole podatkowe w 2007 r.

Kasy fiskalne zostały wymienione jako jeden z obszarów kontroli podatkowej przewidzianych do kontroli w 2007 r. W związku z tym terminy rozpoczęcia ewidencjonowania oraz warunki korzystania z ulg na zakup kasy mogą być przedmiotem zainteresowania organów podatkowych.

- art. 111 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

- § 7-11 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. Nr 116, poz. 804

Ewa Sławińska

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA