REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczać terminy podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Rak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ogólne ramy obliczania terminów określa Ordynacja podatkowa. Przepisy tej ustawy stosuje się do podatków oraz opłaty skarbowej, jak również do innych opłat i należności.

Odpowiedzialność za terminowe spełnianie obowiązków wynikających z ustaw podatkowych obciąża podatników, ale także płatników i inkasentów. Odpowiedzialność ta zasadniczo jest surowa, a przepisy prawa nie przewidują zbyt wielu możliwości ekskulpacji. Pamiętajmy, że na osobach prawnych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących płatnikami lub inkasentami, ciąży obowiązek wyznaczenia osoby, do której obowiązków należeć będzie:

REKLAMA

• obliczanie i pobieranie podatków,

• terminowe wpłacanie organowi podatkowemu pobranych kwot.

Dokonując wyznaczenia takiej osoby, należy ponadto zgłosić właściwemu miejscowo organowi podatkowemu jej imię, nazwisko i adres. Zgłoszenia należy dokonać w terminie wyznaczonym do dokonania pierwszej wpłaty, a w razie zmiany osoby wyznaczonej - w terminie 14 dni od dnia, w którym wyznaczono inną osobę. W celu ustalenia terminu zapłaty podatku najczęściej konieczne jest ustalenie chwili powstania obowiązku podatkowego. Jako obowiązek podatkowy należy rozumieć powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w prawie podatkowym. Zaistnienie zdarzenia rodzi po stronie podatnika zobowiązanie podatkowe, czyli zobowiązanie do zapłacenia podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego. Ustalając terminy określone w prawie podatkowym, musimy pamiętać o poniższych zasadach. I tak:

• jeżeli początkiem terminu określonego w dniach jest pewne zdarzenie, przy obliczaniu tego terminu nie uwzględnia się dnia, w którym zdarzenie nastąpiło,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• upływ ostatniego z wyznaczonej liczby dni uważa się za koniec terminu,

• terminy określone w tygodniach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim tygodniu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu,

• terminy określone w miesiącach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca,

• terminy określone w latach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim roku, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim roku nie było - w dniu, który poprzedzałby bezpośrednio ten dzień.

WAŻNE

Odsetki za zwłokę od ewentualnych zaległości będą naliczane od następnego dnia po dniu, w którym podatek powinien zostać wpłacony lub upłynął termin wpłaty podatku na rachunek organu podatkowego przez płatnika lub inkasenta

Ostatni dzień terminu

Jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy. Ostatni dzień terminu nie może zatem przypaść na następujące dni wymienione w ustawie o dniach wolnych od pracy - niedzielę, 1 stycznia - Nowy Rok, pierwszy dzień Wielkiej Nocy (w 2008 r. przypada 23 marca), drugi dzień Wielkiej Nocy (w 2008 roku przypada 24 marca), 1 maja - Święto Państwowe, 3 maja - Święto Narodowe Trzeciego Maja, pierwszy dzień Zielonych Świątek (w 2008 roku przypada 11 maja), dzień Bożego Ciała (w 2008 roku przypada 22 maja), 15 sierpnia - Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny, 1 listopada - Wszystkich Świętych, 11 listopada - Narodowe Święto Niepodległości, 25 grudnia - pierwszy dzień świąt Bożego Narodzenia, 26 grudnia - drugi dzień świąt Bożego Narodzenia.

Dzień doręczenia decyzji

REKLAMA

Zobowiązanie podatkowe powstaje nie tylko z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym prawo podatkowe wiąże jego powstanie, ale również może powstać z dniem doręczenia decyzji organu podatkowego, ustalającej wysokość tego zobowiązania. Decyzję taką organ podatkowy wydaje w przypadku, gdy stwierdzi, że podatnik, mimo ciążącego na nim obowiązku, nie zapłacił w całości lub w części podatku, nie złożył deklaracji albo że wysokość zobowiązania podatkowego jest inna niż wykazana w deklaracji. Jeżeli wysokość podatku została ustalona w decyzji, termin płatności podatku wynosi 14 dni od dnia jej doręczenia. Opisane powyżej zasady dotyczące sposobu obliczania terminów znajdą zastosowanie również w tym przypadku. Jak wskazał NSA w wyroku z 25 października 1994 r. (sygn. akt SA/Gd 2296/93, Prawo Gospodarcze z 1995 r. nr 3, str. 11): jeśli wysokość zobowiązania podatkowego zostaje określona decyzją organu podatkowego, to termin płatności tego zobowiązania rozpoczyna się od dnia doręczenia podatnikowi tej decyzji, zaś zwłoka w zapłacie - powodująca odsetki - zachodzi po upływie 14 dni od tego doręczenia.

Jeżeli zaś przepisy prawa podatkowego określają kalendarzowo terminy płatności podatku, zaliczki na podatek lub raty podatku, a decyzja ustalająca wysokość zobowiązania podatkowego nie została doręczona na co najmniej 14 dni przed upływem terminu określonego kalendarzowo, obowiązywać będzie termin przypadający na 14 dni od dnia doręczenia tej decyzji. Jeżeli zaś została doręczona wcześniej, tj. na 15, 16 itd. dni przed upływem terminu określonego kalendarzowo, wówczas wiąże nas termin kalendarzowy.

Natomiast w przypadku gdy ustalenie wysokości zobowiązania podatkowego następuje w drodze decyzji organu podatkowego, termin płatności podatku wynosi 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Jeżeli jednak podatnik jest obowiązany z mocy prawa sam obliczyć i wpłacić podatek (wykonać zobowiązanie podatkowe), za termin płatności uważa się ostatni dzień, w którym zgodnie z przepisami prawa wpłata powinna nastąpić. W przypadku gdyby zobowiązanie nie zostało wykonane w tym terminie, organ podatkowy jest uprawniony do określenia w decyzji wysokości należnego podatku. Decyzja taka nie ustala jednak zobowiązania, gdyż wynika ono już wprost z przepisów.

PRZYKŁAD GDY TERMIN MIJA W NIEDZIELĘ

Wspólnicy spółki cywilnej Konsensus zakupili na giełdzie samochodowej na potrzeby firmy używany samochód. Umowę sprzedaży zawarto 10 lutego 2008 r. (niedziela). W tym przypadku obowiązek uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych powstaje 10 lutego. Jednakże tego dnia nie wlicza się do terminu z uwagi na fakt, że przy obliczaniu terminów nie uwzględnia się dnia, w którym zdarzenie nastąpiło. Z kolei koniec terminu dla uiszczenia podatku przypada po upływie 14 dni - 24 lutego 2008 r. (niedziela). Z uwagi na fakt, że jest to dzień ustawowo wolny od pracy, termin faktycznie upłynie 25 lutego w poniedziałek.

Waldemar Rak

poradnik@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

• Ustawa z 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (Dz.U. nr 4, poz. 28 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA