REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo sporządzić PIT-40

Ewa Leszczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

PIT-40 jest rocznym obliczeniem podatku od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym. Sporządzają go jednak i składają płatnicy do 29 lutego 2008 r.

 

 

Rozliczenie podatnika (np. pracownika) przez płatnika (np. pracodawcę) jest możliwe tylko wtedy, gdy podatnik (np. pracownik) złoży płatnikowi oświadczenie (PIT-12), w którym żąda sporządzenia rocznego obliczenia podatku. Należało je złożyć przed 10 stycznia 2008 r., aby płatnik rozliczył podatek za 2007 r.

Jeśli pracownik złożył takie oświadczenie, to pracodawca jest zobowiązany do sporządzenia za niego zeznania rocznego PIT-40. Dokonując go pracodawca jest zobowiązany do:

- uwzględnienia faktycznie poniesionych kosztów przez podatnika na dojazd do zakładu pracy środkami transportu autobusowego, kolejowego, promowego lub komunikacji miejskiej udokumentowanych imiennymi biletami okresowymi;

- odliczenia od dochodu - potrąconych w roku podatkowym ze środków podatnika składek na ubezpieczenia społeczne;

- odliczenia od dochodu, ale co ważne - na wniosek podatnika, zwróconych płatnikowi w roku podatkowym nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu. Odliczenia tego można dokonać, jeśli te zwrócone świadczenia nie zostały potrącone od dochodu przy poborze zaliczek;

- odliczenia od podatku kwoty składek na ubezpieczenie zdrowotne pobranych w roku podatkowym przez płatnika. Składki zdrowotne mogą być odliczone od podatku w wysokości nieprzekraczającej 7,75% podstawy wymiaru tej składki;

- odliczenia od podatku, ale tylko na wniosek podatnika (pracownika), kwoty stanowiącej iloczyn liczby wychowywanych dzieci i dwukrotności kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej (w rozliczeniu za 2007 r. jest to 1145,08 zł). Odliczenie to jest możliwe tylko, jeśli pracownik przed 10 stycznia złożył pracodawcy oświadczenie, że spełnia warunki do skorzystania z ulgi, o których mowa w art. 27f updof, wskazał liczbę dzieci, na które przysługuje odliczenie, wskazał kwotę odliczenia (jest to związane z tym, że kwota do odliczenia dotyczy obojga rodziców). Jeśli pracownik złożył PIT-12, a nie złożył oświadczenia z wnioskiem o rozliczenie ulgi na dzieci, ulga ta mu przepadła. Może ona być rozliczona w zeznaniu rocznym sporządzanym samodzielnie, ale tylko jeśli pracownik nie złożył pracodawcy PIT-12;

- doliczenia do podatku otrzymanego za pośrednictwem płatnika zwrotu uprzednio zapłaconej i odliczonej składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którym mowa w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

PIT-40 należy przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje:

- naczelnik US właściwy według miejsca zamieszkania podatnika objętego nieograniczonym obowiązkiem podatkowym,

- naczelnik US właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - w przypadku podatników objętych ograniczonym obowiązkiem podatkowym.

PRZYKŁAD

Pani Anna jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę i za 2007 r. osiągnęła przychód 54 000 zł. PIT-12 i oświadczenie z wnioskiem o rozliczenie ulgi na 1 dziecko złożyła pracodawcy 7 stycznia. W oświadczeniu zaznaczyła, że spełnia warunki do skorzystania z ulgi oraz wskazała kwotę do odliczenia w wysokości 1145,08 zł (mąż Pani Anny prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym i nie może skorzystać z ulgi). Zakład pracy dokonał rocznego obliczenia podatku na PIT-40. Nadpłatę wynikającą z rozliczenia pracodawca potrąci z zaliczki pani Anny za marzec. Jeżeli po tym pobraniu nadal zostanie nadpłata (a tak będzie w tym przypadku), pracodawca zwróci pani Annie pozostałą nadpłatę w gotówce. Zwrócona w gotówce nadpłata będzie potrącana z kolejnych zaliczek pani Anny. Pracodawca wykaże także zwrócone w gotówce nadpłaty w rocznym PIT-4R za 2008 r. Wypełniony formularz PIT-40 - str. 23-25.


- art. 37 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 211, poz. 1549


Ewa Leszczyńska

ekspert w zakresie podatków


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA