REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak po raz pierwszy rozliczyć ulgę odsetkową

Aleksandra Tarka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który pierwszy raz korzysta z ulgi odsetkowej, musi wypełnić dodatkowy formularz PIT-2K. Nie może też zapominać o uzyskaniu z banku zestawienia odsetek, które wykaże w zeznaniu do odliczenia.

 

 

Przepisy dotyczące ulgi odsetkowej zawierają wiele warunków i ograniczeń. Powinny o nich pamiętać zwłaszcza osoby, które po raz pierwszy korzystają z odliczenia. Przede wszystkim trzeba przypomnieć, kiedy można zacząć z niej korzystać. Termin odliczenia nie jest związany z udzieleniem kredytu czy pożyczki, ale z realizacją inwestycji mieszkaniowej.

Pierwszy raz odsetki można odliczyć w zeznaniu składanym za rok zakończenia inwestycji. W przypadku nabycia od deweloperów mieszkań czy domów rokiem zakończenia będzie rok, w którym została zawarta umowa o ustanowieniu spółdzielczego własnościowego lub lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo umowa w formie aktu notarialnego o ustanowieniu odrębnej własności lokalu mieszkalnego.

Niemniej podatnik ma prawo do odliczenia również odsetek zapłaconych przed rokiem zakończenia inwestycji. Prawo to można zrealizować zarówno w roku, w którym po raz pierwszy odliczamy odsetki, jak również w roku podatkowym bezpośrednio następującym po roku, w którym po raz pierwszy odliczył odsetki. W tym przypadku odliczeniu podlega jednak wyłącznie różnica między sumą odsetek przypadających do odliczenia a kwotą odsetek faktycznie odliczonych w roku, w którym podatnik pierwszy raz odliczał odsetki.

Dodatkowy formularz

Przygotowując się do rozliczenia odsetek trzeba zgromadzić niezbędne dokumenty i formularze. W przypadku ulgi odsetkowej oprócz formularza głównego zeznania rocznego niezbędny będzie załącznik PIT/D. To w nim podatnik wykazuje wydatki związane z inwestycjami mieszkaniowymi, w tym ulgę odsetkową. Podatnicy rozliczający ulgę po raz pierwszy muszą dodatkowo wypełnić PIT-2K. Jest to oświadczenie o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją, w tym o wysokości wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatników VAT niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku. Limit ulgi odsetkowej przysługuje łącznie obojgu małżonkom. W taki przypadku PIT-2K należy dołączyć do tego samego zeznania, przy którym został złożony PIT/D.

Odliczenie możliwe jest wtedy, gdy odsetki zostały faktycznie zapłacone, a ich wysokość i termin zapłaty są udokumentowane dowodem wystawionym przez podmiot, który udzielił pożyczki lub kredytu (tj. bank lub SKOK). Warto o taki dokument wystąpić odpowiednio wcześnie. Specjalne zestawienie odsetek jest ponadto bardzo przydatne, zwłaszcza przy kredytach zaciągniętych w walutach obcych. Podatnik nie musi sam dokonywać skomplikowanych obliczeń. Nie ryzykuje też, że odliczy więcej niż wydał na spłatę odsetek.

Ważne!

W przypadku gdy kredyt jest wyższy niż limit ulgi, trzeba wyliczyć proporcję. W tym celu trzeba podzielić kwotę limitu za 2007 rok, tj. 189 tys. zł, przez kwotę kredytu. A następnie przez uzyskany współczynnik przemnożyć zapłacone odsetki. Wynik mnożenia to odsetki do doliczenia

Ulga na limit

Ulga odsetkowa, jak większość odliczeń, ograniczona została limitem. W roku 2007 była to kwota 189 tys. zł. Oznacza to, że nie można odliczyć odsetek od kredytu w części przewyższającej tę kwotę. Jeżeli kredyt jest wyższy, należy wyliczyć proporcję.

Garaż do odliczenia

Z ograniczeniami muszą liczyć się podatnicy, którzy kredytem sfinansowali nie tylko zakup mieszkania czy domu, ale także gruntu, garażu czy piwnicy. Przede wszystkim nie można odliczyć odsetek wykorzystanych na nabycie gruntu lub prawa wieczystego użytkowania gruntu w związku z inwestycją. Prawo do odliczenia nia przysługuje także od części kredytu wydatkowanego na garaż, miejsce postojowe czy pomieszczenie gospodarcze w piwnicy. Odliczenie związane jest tylko z inwestycją o charakterze mieszkaniowym.

PRZYKŁAD: MIESZKANIE, GRUNT I GARAŻ NA KREDYT

1. Wartość inwestycji 180 099,20 zł

2. Udział w gruncie (od mieszkania) brutto 15 100,00 zł

3. Garaż i udział w gruncie brutto 24 800,00 zł

4. Wydatki, których nie można uwzględnić razem (2 + 3) 39 900,00 zł

5. Część odsetek niepodlegająca odliczeniu 39 900,00 zł / 180 099,20 zł x 100 = 22, 15 %

6. Odsetki zapłacone w 2007 roku 3400,00 zł

7. Odsetki niepodlegające odliczeniu 22,15% x 3400,00 zł = 753,10 zł

8. Odsetki podlegające odliczeniu 3400,00 zł - 753,10 zł = 2646,90 zł

Podstawa prawna

l Art. 9 ustawy z 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 217, poz. 1588).

l Art. 26b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).


ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA