REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowi przeciwni zmianom w wydawaniu certyfikatu

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o rachunkowości zakłada zmiany w uzyskaniu certyfikatu księgowego. Przeciwko niektórym zmianom protestują księgowi i wyższe uczelnie.

Po 30 czerwca 2010 r. certyfikat uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych będzie można otrzymać wyłącznie poprzez zdanie egzaminu. Wykluczy to możliwość ubiegania się o certyfikat poprzez zdobycie odpowiedniego wykształcenia. Takie rozwiązanie przewiduje ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości, która w zeszłym tygodniu została podpisana przez prezydenta.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tej zmiany nie popiera Mariusz Andrzejewski, biegły rewident, były wiceminister finansów odpowiedzialny za departament rachunkowości. Dlatego też zwracał się z pismem do prezydenta Lecha Kaczyńskiego, aby zastosował weto wobec tej ustawy.

Uważa, że będzie to zmiana wyjątkowo niekorzystna dla osób zainteresowanych pozyskaniem tego typu certyfikatu. Często bowiem osoby ubiegające się o ten certyfikat to wieloletni księgowi mający ogromne doświadczenie praktyczne, ale niepotrafiący sobie poradzić z akademickimi i podchwytliwymi pytaniami na egzaminie państwowym.

Stracą uczelnie ekonomiczne

REKLAMA

W piśmie czytamy również, że duże straty poniosą także uczelnie państwowe, gdyż dzisiaj możliwość uzyskania tego certyfikatu poprzez realizację studiów podyplomowych powoduje, że uczelnie te mają chętnych na tego typu studia. Dlatego wiadomo już, że rektorzy wyższych uczelni ekonomicznych w Polsce są z tych pomysłów bardzo niezadowoleni. Odebranie tej drogi zdobycia certyfikatu jest wyrazem braku zaufania do wysokiej jakości procesu kształcenia na wyższych uczelniach w Polsce. Według Mariusza Andrzejewskiego, pokrzywdzeni są również studenci studiów dziennych, którzy dziś po ukończeniu studiów o specjalności rachunkowość i zdobyciu doświadczenia praktycznego mogą się starać o ten certyfikat, bez konieczności zdawania egzaminu. Nowe rozwiązanie zawarte w rozdziale 8a zabiera im takie prawo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Również prof. Zbigniew Messner, prezes Stowarzyszenia Księgowych w Polsce uważa, że uprawnienia księgowe muszą uwzględniać kształcenie w szkolnictwie wyższym.

- Stoję na stanowisku, że kierunki i specjalności poświęcone rachunkowości powinny być uwzględniane przy zdobywaniu certyfikatu, pod warunkiem że absolwenci tych kierunków odbędą odpowiednią praktykę - twierdzi nasz rozmówca.

- Dodaje również, że nie można zakładać, że absolwenci tych kierunków nie są przygotowani do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Kształcenie w zakresie rachunkowości na uczelniach wyższych w szczególności państwowych jest na bardzo wysokim poziomie.

Uczelnie popierają sprzeciw

Profesor dr hab. Anna Karmańska, prorektor-elekt Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie uważa brak respektowania wykształcenia osób, które skończyły studia licencjackie lub studia magisterskie lub studia podyplomowe w zakresie rachunkowości, przy wydawaniu uprawnień księgowych za duże nieporozumienie.

- Rolą Komisji Egzaminacyjnej przedstawionej w nowelizowanej ustawie powinno być przygotowanie i przeprowadzanie egzaminów dla osób z wykształceniem średnim lub dla takich, które posiadają wykształcenie wyższe lub podyplomowe, ale nie w obszarze rachunkowości, a ubiegają się o uzyskanie certyfikatu - twierdzi nasza rozmówczyni.

Zdaniem eksperta, konieczne jest natomiast wprowadzenie obowiązku aktualizowania wiedzy dla wszystkich osób posiadających certyfikat księgowy.

Także stowarzyszenie Ruch Młodego Pokolenia - Pokolenie '89 zwracało się do prezydenta z apelem o zawetowanie projektu nowelizacji ustawy o rachunkowości. Zwraca ono uwagę, że zdawalność egzaminów przeprowadzanych przez ministerialną komisję nie przekraczała w latach ubiegłych 30 proc.

Zagrożenia dla obrotu

Według stowarzyszenia nowelizacja niesie zagrożenie dla obrotu gospodarczego. Wyjaśnia, że rosnące zapotrzebowanie na usługi związane z prowadzeniem ksiąg rachunkowych (np. wynikające ze wzrostu gospodarczego) jest obecnie zaspokajane przez stały dopływ podmiotów świadczących takie usługi (dzięki kilku drogom nabywania uprawnień).

- Wejście w życie nowelizacji spowoduje, że pojawi się nowa wąska grupa zawodowa posiadająca uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, zatrudniająca rzesze młodych ludzi wykonujących za nich pracę, co siłą rzeczy podniesie koszt takiej usługi, ze szkodą dla przedsiębiorców. W naszej ocenie to kolejna próba zamykania dostępu do zawodu - czytamy w piśmie stowarzyszenia do prezydenta.

Do zgłaszanych postulatów na prośbę Gazety Prawnej ustosunkował się resort finansów. Wyjaśnił, że w stosunku do zgłoszonego pierwotnie przez Ministerstwo Finansów projektu, w którym przenoszono obecne uregulowania z rozporządzenia do ustawy, w toku uzgodnień międzyresortowych zostały zgłoszone poważne wątpliwości. Rządowe Centrum Legislacji (RCL) podniosło, że umiejętności praktyczne takich osób, mające podstawowe znaczenie dla wykonywanej działalności, nie zostaną w żaden sposób zweryfikowane, co może negatywnie odbić się na bezpieczeństwie klientów działających w dobrej wierze, w oparciu o wydany przez ministra finansów certyfikat księgowy. Zdaniem RCL sytuacja, w której dopiero rynek zweryfikuje praktyczne predyspozycje do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych posiadacza certyfikatu księgowego, może negatywnie odbić się na działalności wielu przedsiębiorców.

- Stąd proponowane w projekcie rozwiązania, iż każda osoba, ubiegająca się o certyfikat księgowy, będzie zobowiązana do poddania się procedurze egzaminacyjnej, która w nowej formule ma sprawdzać przede wszystkim umiejętności praktyczne kandydata - twierdzą przedstawiciele Ministerstwa Finansów.

Dodają również, że w toku prac parlamentarnych proponowane przez rząd uregulowania spotkały się z poparciem wszystkich klubów, co znajduje swój wyraz w przeprowadzonych głosowaniach.

30 proc. nie przekraczała w latach ubiegłych zdawalność na egzaminach przeprowadzanych przez ministerialną komisję na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Profesor Zbigniew Messner uważa, że uprawnienia księgowe muszą uwzględniać kształcenie w szkolnictwie wyższym


AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA