REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samozatrudnienie - obowiązki rejestracyjne i podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Stykowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązki wynikające z rejestracji działalności gospodarczej, ale również pewne przywileje, jak np. możliwość wyboru podatku liniowego, związane są z samozatrudnieniem. Jak z nich korzystać?
Przy umowie o pracę właściwie wszelkie formalności rejestracyjne, informacyjne itp. obciążają pracodawcę. Decydując się na samozatrudnienie, należy wziąć pod uwagę, że decyzja ta łączy się z licznymi obowiązkami, z których istnienia „zwykły” pracownik nie zawsze zdaje sobie sprawy.

Obowiązki rejestracyjne

Aby zarejestrować własną działalność gospodarczą, należy uzyskać wpis do Ewidencji Działalności Gospodarczej, która jest prowadzona przez urząd gminy, właściwy dla miejsca zamieszkania osoby starającej się o wpis. Należy pamiętać, aby obok takich danych, jak oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego numeru ewidencyjnego PESEL, miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy w treści zgłoszenia wskazać przedmiot wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z aktualną Polską Klasyfikacją Działalności (PKD). Przy zgłoszeniu należy również wskazać datę rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Po uzyskaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej niezbędne jest uzyskanie numeru REGON (urzędowego numeru podmiotu gospodarczego). Aby uzyskać wpis do tego rejestru, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą składają wniosek na formularzu RG-1 w urzędzie statystycznym działającym w województwie, na którego terenie osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania. Do wniosku należy dołączyć kserokopię zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.

Kolejną czynnością, jaką musi przedsięwziąć osoba, która chce założyć własną działalność gospodarczą, jest złożenie w urzędzie skarbowym wypełnionego formularza aktualizacyjnego - NIP-1.

Należy pamiętać, że w sytuacji, w której osoba prowadząca działalność gospodarczą zamierza wykonywać czynności podlegające przepisom ustawy o VAT, jest ona obowiązana przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne (formularzu VAT-R).

Jednym z ostatnich obowiązków jest zgłoszenie się osoby rozpoczynającej działalność gospodarczą do ZUS (zgłoszenia dokonuje się na formularzu ZUS ZFA). Należy to uczynić w ciągu 7 dni od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności.

WaŻne!

Osoba rozpoczynająca działalność gospodarczą podlega obowiązkowym ubezpieczeniom: emerytalnemu, rentowym, wypadkowemu, zdrowotnemu, może też opłacać dobrowolne ubezpieczenie chorobowe.

Konieczność opłacania składek powstaje od dnia faktycznego rozpoczęcia wykonywania działalności, jednak przedsiębiorca wpłaca składki na ubezpieczenia społeczne i składa dokumenty rozliczeniowe do 10. dnia następnego miesiąca, po kolejnym miesiącu działalności.

Przedsiębiorcy opłacają składki od zadeklarowanej kwoty, która nie może być jednak niższa niż 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w poprzednim kwartale. W tym miejscu warto jednak zwrócić uwagę na ulgę w opłacaniu składek dla „młodych” przedsiębiorców. Dla przedsiębiorcy, który rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej (warunkiem jest nieprowadzenie działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 5 lat), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi kwota 30% minimalnego wynagrodzenia. Ulga ta przysługuje przedsiębiorcy przez pierwsze 2 lata od daty rozpoczęcia wykonywania działalności. Niestety nie mogą z niej skorzystać ci przedsiębiorcy, którzy, prowadząc firmę, wykonywaliby działalność dla byłego pracodawcy, na rzecz którego w roku założenia firmy (lub poprzednim) wykonywali czynności wchodzące w zakres aktualnie prowadzonej działalności na podstawie stosunku pracy albo spółdzielczego stosunku pracy.

Opodatkowanie działalności gospodarczej

Osoby prowadzące działalność gospodarczą mają więcej swobocy niż pracownicy w kwestii wyboru sposobu ustalania podatku. Oprócz opodatkowania osiąganych przychodów na podstawie progresywnej skali podatkowej przedsiębiorca może wybrać opodatkowanie 19% podatkiem liniowym. W tym celu przedsiębiorca powinien złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do 20 stycznia roku podatkowego pisemne oświadczenie o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie działalności w trakcie roku podatkowego, to termin ten upływa w dniu poprzedzającym rozpoczęcie działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

W tym miejscu należy jednak pamiętać o bardzo istotnym ograniczeniu.

Jeżeli podatnik, który wybrał opodatkowanie w formie „liniowej”, uzyska z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub w formie spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy:

l wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

l wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym,

podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania według 19% stawki liniowej.

W takiej sytuacji podatnik jest obowiązany do złożenia właściwej deklaracji o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku i wpłacenia zaliczek obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

WaŻne!

Przedsiębiorca nie traci prawa do opodatkowania dochodu 19% podatkiem, gdy wykonuje na rzecz pracodawcy czynności inne niż te wykonywane wcześniej w ramach stosunku pracy.

Wybór sposobu opodatkowania obowiązuje również w latach następnych, chyba że podatnik w terminie do 20. stycznia roku podatkowego zawiadomi w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowaniu form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Koszty uzyskania przychodów

W przeciwieństwie do kosztów uzyskania przychodu przy umowie o pracę, które są stałe, kosztami uzyskania przychodu przy działalności gospodarczej są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) oraz art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.). Jednak aby zaliczyć wydatek do kosztów podatkowych, przedsiębiorca musi pamiętać o właściwym udokumentowaniu wydatku. Ponadto między wydatkiem a przychodem musi istnieć związek przyczynowy.

 

Anna Stykowska

aplikant adwokacki

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA