REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki przekazywania i otrzymywania przez firmę prezentów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Sikora
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przekazywanie nagród w ramach akcji marketingowych jest dość powszechne. Jakie są konsekwencje przekazywania (i otrzymywania) przez firmę prezentów (TV, rowery itp.) za osiągnięcie określonych obrotów?

Przekazywanie nagród w ramach akcji marketingowych powoduje określone skutki podatkowe zarówno w VAT, jak i w podatku dochodowym.

REKLAMA

Przekazywanie prezentów przez firmę - skutki w VAT

REKLAMA

Przekazywanie prezentów jest nieodpłatną dostawą towarów. Z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT wynika, że nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa jest opodatkowane VAT wyłącznie wtedy, gdy jest dokonane na cele inne niż związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa podatnika. Jeżeli jest to nieodpłatna dostawa towarów związana z działalnością przedsiębiorstwa (np. działalność promocyjna, akcja marketingowa), to nie powinna ona podlegać VAT. Takie stanowisko zajmują sądy, m.in.: WSA we Wrocławiu w wyroku z 20 maja 2008 r., sygn. akt I SA/Wr 126/08, WSA w Szczecinie w wyroku z 29 maja 2008 r., sygn. akt I SA/Sz 52/08, a także Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 maja 2008 r., sygn. akt I FSK 600/07.

Z opiniami sądów nie zgadzają się jednak organy podatkowe. Jeżeli więc podatnik zastosuje rozwiązanie zgodne ze stanowiskiem sądów, musi liczyć się z ewentualnością sporu z urzędem skarbowym.

Zdaniem organów podatkowych cel nieodpłatnego przekazania towarów nie ma znaczenia dla opodatkowania VAT. Istotne jest wyłącznie to, czy podatnikowi przysługiwało przy nabyciu prezentów prawo do odliczenia VAT naliczonego w całości lub w części. Jeżeli podatnikowi takie prawo przysługiwało, to powinien nieodpłatne przekazanie prezentów opodatkować VAT (wyjątek dotyczy tzw. prezentów o małej wartości, czyli o wartości 5 zł lub ewidencjonowanych prezentów o wartości nieprzekraczającej 100 zł rocznie dla jednej osoby). Dokonując zakupu prezentów na cele promocyjne i marketingowe (innych niż prezenty o małej wartości), podatnik może więc uznać, że:

• prawo do odliczenia VAT mu nie przysługuje, bo zakup nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi (bezpośrednio nie jest przeznaczony do sprzedaży opodatkowanej VAT),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• prawo do odliczenia VAT mu przysługuje, ponieważ zakup ma związek z czynnościami opodatkowanymi (pośrednio wpływa na wysokość obrotów).

Oba sposoby postępowania są dopuszczalne. W rezultacie to podatnik może zadecydować, czy nieodpłatne przekazanie prezentów będzie opodatkowane VAT. Jeżeli przy zakupie prezentów podatnik zdecyduje, że:

• nie odliczy VAT naliczonego - nieodpłatne przekazanie prezentów nie będzie opodatkowane VAT,

• odliczy VAT naliczony - nieodpłatne przekazanie prezentów powinien opodatkować VAT.

PRZYKŁAD

Podatnik nabył telewizor za cenę 2000 zł + 440 zł VAT, jednak nie dokonał odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury otrzymanej od dostawcy. Podatnik uznał, że zakup nie jest związany z działalnością opodatkowaną, ponieważ jest przeznaczony na nagrodę. Stwierdził więc, że nie przysługuje mu w związku z zakupem prezentu prawo do odliczenia VAT naliczonego. W konsekwencji podatnik nie wystawił faktury wewnętrznej i nie opodatkował VAT nieodpłatnego przekazania tego telewizora w ramach sprzedaży premiowej. Postępowanie podatnika było prawidłowe.

Prezenty o małej wartości

REKLAMA

Nieodpłatne przekazanie prezentów nie podlega VAT (przy jednoczesnym zachowaniu prawa do odliczenia VAT naliczonego) tylko w przypadku prezentów o małej wartości. Przedstawione w pytaniu przykładowe prezenty nie są jednak prezentami o małej wartości. Prezenty o małej wartości to prezenty, których łączna wartość przekazana jednej osobie nie przekracza w roku podatkowym kwoty 100 zł. Warunkiem jest też prowadzenie ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości obdarowanych osób. Prezentami o małej wartości są również towary, których wartość rynkowa nie przekracza 5 zł.

Wartość prezentów wskazanych w pytaniu (rowerów i telewizorów) przekracza limity wyznaczone dla prezentów o małej wartości. Dlatego Czytelnik, dokonując uprzedniego odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu prezentów, a następnie przekazując je, powinien wystawić fakturę wewnętrzną i opodatkować VAT takie przekazanie. Wówczas przedstawiony sposób postępowania będzie zgodny z praktyką organów podatkowych. Jeżeli podatnik nie opodatkuje przekazania prezentów, musi liczyć się z koniecznością prowadzenia sprawy przed sądem.

Podstawa opodatkowania przy przekazaniu prezentów

Podstawą opodatkowania nieodpłatnego przekazania towaru, zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o VAT, jest cena nabycia prezentu określona na dzień jego przekazania. W praktyce jest to cena nabycia wskazana w fakturze zakupu prezentu.

PRZYKŁAD

Podatnik nabył telewizor za cenę 2000 zł + 440 zł VAT. Dokonał odliczenia podatku naliczonego na podstawie faktury otrzymanej od dostawcy.

Przekazując ten telewizor w ramach sprzedaży premiowej, wystawił fakturę wewnętrzną na kwotę 2000 zł + 440 zł VAT. VAT należny wykazał w deklaracji składanej za miesiąc przekazania telewizora.

Przekazywanie prezentów przez firmę nie powoduje natomiast żadnych konsekwencji w VAT po stronie otrzymującego prezent.

Wydatki na prezenty - kosztem uzyskania przychodów

Koszt nabycia prezentów dla kontrahentów jest dla podatnika kosztem uzyskania przychodów na zasadach ogólnych, wynikających z art. 15 ust. 1 updop (odpowiednio art. 22 ust. 1 updof). Kosztem podatkowym są bowiem wszelkie wydatki poniesione przez podatnika pozostające w związku z prowadzoną działalnością, w przypadku gdy ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów.

W sytuacji opisanej w pytaniu podatnik organizuje akcję promocyjną - sprzedaż premiową, która ma na celu uatrakcyjnienie sprzedaży polegającej na przyznawaniu nagród w zamian za osiągnięcie określonego pułapu zakupów. Celem tej akcji jest zachęcenie potencjalnych klientów do większych zakupów, co z kolei przyczyni się do zwiększenia przychodów podatnika. Celem poniesionych przez podatnika wydatków jest zatem zwiększenie przychodów. Wydatki poniesione na ten cel, w tym koszty prezentów, są więc kosztem uzyskania przychodów. Nie zostały bowiem również wymienione w katalogu kosztów wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 updop (odpowiednio art. 23 updof).

Otrzymanie nagrody - przychodem u otrzymującego nagrodę

Osoby odbierające nagrody w ramach sprzedaży premiowej uzyskują przychód. W przypadku sprzedaży premiowanej nagrodami rzeczowymi mogą wystąpić dwie sytuacje:

1) nagroda została przyznana w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez otrzymującego nagrodę - wtedy nagroda jest przychodem z działalności gospodarczej u otrzymującego nagrodę (art. 14 updof),

2) nagroda nie ma związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez osobę otrzymującą nagrodę - przychód uzyskany w związku z otrzymaniem nagrody jest zwolniony z podatku dochodowego, pod warunkiem że wartość nagrody nie przekroczy 760 zł (art. 21 ust. 1 pkt 68 updof).

Ad 1) Nagroda związana z działalnością gospodarczą

W przypadku prowadzenia sprzedaży premiowej, wydając nagrody osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, firma Czytelnika nie będzie miała obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. Co prawda, w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zostało wprost zapisane, że na przekazującym nagrodę nie ciążą wtedy obowiązki płatnika. Większość organów podatkowych (m.in. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w interpretacji z 14 lipca 2007 r., sygn. 1472/DPC/415-39/06/PK), przyznaje jednak, że obowiązki płatnika nie obejmują dochodów (przychodów) wypłacanych osobom prowadzącym działalność gospodarczą. Dochody te są bowiem związane z odrębnym źródłem przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą, zarówno fizyczne, jak i prawne, otrzymujące nagrody wynikające z udziału w sprzedaży premiowej, zobowiązane będą do wykazania wartości tych nagród jako przychodu z działalności gospodarczej (w wysokości wartości rynkowej otrzymanej nagrody) - art. 14 ust. 2 pkt 8 w zw. z art. 11 ust. 2 updof i odpowiednio art. 12 updop).

Ad 2) Nagroda niezwiązana z działalnością gospodarczą.

W tym przypadku do nagród związanych ze sprzedażą premiową będzie miał zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 updof. Zgodnie z treścią tego przepisu od dochodów (przychodów) z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych na terytorium RP, co do zasady, płatnik powinien pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody. Płatnik powinien pobrać ten podatek od osoby otrzymującej nagrodę przed przekazaniem wygranej (nagrody) - art. 41 ust. 7 updof. Chcąc uniknąć konieczności pobierania kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób otrzymujących nagrody, warto uwzględnić w regulaminie, że elementem nagrody jest również podatek, i dokonać tzw. ubruttowienia nagrody.

PRZYKŁAD

Organizator konkursu zawarł w regulaminie zapis: „Organizator przyzna każdemu zdobywcy nagrody dodatkową nagrodę pieniężną w kwocie odpowiadającej wysokości podatku obciążającego zdobywcę nagrody (ubruttowienie) przeznaczoną na zapłatę podatku”.

Na podstawie tego zapisu w regulaminie organizator konkursu nie pobiera zryczałtowanego podatku od zdobywcy nagrody.

Organizator odprowadza podatek dochodowy od wartości nagrody powiększonej o podatek.

Nagrodą w konkursie jest laptop o wartości 5000 zł. Organizator zobowiązany w regulaminie do ubruttowienia nagrody musi obliczyć podatek, mnożąc wartość nagrody przez stawkę 11,11% (zamiast 10%). Organizator odprowadza zatem w tym przypadku zryczałtowany podatek dochodowy w kwocie 5000 zł x 11,11% = 555,50 zł.

Kwotę zryczałtowanego podatku płatnik powinien przekazać na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika, w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek (art. 42 ust. 1 updof). Ponadto w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnik jest obowiązany przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika, roczną deklarację PIT-8AR (art. 42 ust. 1a updof) - aktywny formularz PIT-8AR jest dostępny na www.mk.infor.pl.

• art. 7 ust. 2 i 3, art. 29 ust. 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 130, poz. 826

• art. 12, art. 15 ust. 1, art. 16 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 11 ust. 2, art. 14 ust. 2 pkt 8, art. 21 ust. 1 pkt 68, art. 22 ust. 1, art. 23, art. 30 ust. 1 pkt 2, art. 41 ust. 7, art. 42 ust. 1 i 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 97, poz. 623

Marcin Sikora

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA