REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi najmu rzeczy ruchomych - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców chcąc uniknąć kosztów związanych z zakupem sprzętu niezbędnego do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej decyduje się na jego wynajem. Jak rozliczyć w podatku VAT takie transakcje?

Transakcja ta wywołuje skutki zarówno w zakresie podatku dochodowego, jak i VAT. W poniższym opracowaniu przedstawiamy skutki w zakresie VAT wynajmu rzeczy ruchomych na rzecz podmiotów z innych krajów UE oraz z krajów trzecich. Pokażemy również, jak prawidłowo rozliczyć VAT od wynajmu rzeczy ruchomych od podmiotów z innych krajów.

REKLAMA

REKLAMA

1. Usługi wynajmu rzeczy ruchomych świadczone na rzecz podmiotu z innego kraju UE

Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie wynajmu urządzeń służących do prac budowlanych (maszyny do nakładania tynku, betoniarki itp. urządzenia). Ponieważ nasze ceny są konkurencyjne w stosunku do cen za wynajem tego rodzaju urządzeń w innych krajach Unii Europejskiej, zgłosiły się do nas dwie niemieckie firmy w celu nawiązania współpracy. Zamierzają wynająć od nas dużą ilość sprzętu budowlanego. W jaki sposób powinienem rozliczyć tego rodzaju usługi? Czy powinien wystawić usługobiorcom faktury z naliczonym polskim VAT?

W przypadku usług wynajmu rzeczy ruchomych, z wyłączeniem środków transportu, które świadczy Pan na rzecz przedsiębiorców z Niemiec, powinien Pan wystawić fakturę bez naliczania polskiego VAT. Na takiej fakturze powinien Pan zamieścić numer, pod którym niemiecki nabywca usługi najmu jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium innego państwa członkowskiego niż Polska, oraz informację, że jest on zobowiązany do rozliczenia podatku z tego tytułu. Taki sposób rozliczenia tego rodzaju usługi jest możliwy z uwagi na fakt, że w Niemczech istnieje import usług. Gdyby tak nie było, musiałby się Pan zarejestrować w Niemczech i rozliczyć VAT od tych usług według obowiązujących tam przepisów podatkowych.

Miejsce świadczenia usług najmu

REKLAMA

W przypadku usług wynajmu, dzierżawy lub innych usług o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, ustawodawca przewidział szczególny sposób ustalania miejsca ich opodatkowania. W sytuacji, gdy są one świadczone na rzecz:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

• podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty Europejskiej, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- za miejsce ich świadczenia (a co za tym idzie opodatkowania) uznaje się miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania (art. 27 ust. 3 i ust. 4 ustawy o VAT).

WAŻNE

Specjalne zasady ustalania miejsca świadczenia usług najmu i usług o podobnym charakterze nie dotyczą najmu środków transportu.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego w pytaniu, świadczy Pan usługi najmu sprzętu budowlanego na rzecz przedsiębiorców z Niemiec. W związku z tym spełnia Pan wszystkie warunki, aby za miejsce świadczenia przedmiotowych usług uznać Niemcy, a nie Polskę. Po pierwsze, świadczy Pan usługi najmu rzeczy ruchomych, czyli jeden z rodzajów usług, o których mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o VAT. Po drugie, wykonywane przez Pana usługi najmu są świadczone na rzecz przedsiębiorców (podatników) z innego kraju UE niż Polska. W Pana przypadku są to Niemcy. Spełnia Pan zatem również drugi z warunków, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy o VAT. W związku z tym za miejsce świadczenia, a więc i opodatkowania świadczonych przez Pana usług należy uznać Niemcy. Ponieważ w Niemczech istnieje import usług, a więc instytucja, która pozwala na rozliczenie VAT od usług nabytych od podatników z innych krajów UE (szerzej na ten temat w dalszej części opracowania), to powinien Pan wystawić fakturę bez polskiego VAT. Na fakturze tej powinien Pan zamieścić numer, pod którym niemiecki nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium innego państwa członkowskiego niż Polska (najprawdopodobniej będą to Niemcy), oraz informację, że to on jest zobowiązanym do rozliczenia podatku z tytułu nabytych od Pana usług.

WAŻNE

W przypadku świadczenia usług na rzecz podatników z innych krajów UE faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Należy podkreślić, że taki sposób rozliczenia świadczonych przez Pana usług najmu rzeczy ruchomych będzie możliwy za każdym razem, gdy usługa będzie świadczona na rzecz podatnika z innego kraju UE, jeżeli tylko istnieje w nim instytucja importu usług. W przeciwnym wypadku to Pan będzie zobowiązany zarejestrować się na potrzeby podatku od wartości dodanej w kraju nabywcy usługi najmu i rozliczyć ją według obowiązujących w tym kraju przepisów podatkowych.

Usługi najmu świadczone na rzecz podmiotów spoza UE

Zasada rozliczania świadczonych przez Pana usług przez nabywcę znalazłaby również zastosowanie w przypadku, gdyby świadczył je Pan na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego (tj. poza terytorium Wspólnoty Europejskiej). W takiej sytuacji nie miałoby znaczenia, czy nabywcą świadczonych przez Pana usług najmu jest podatnik podatku od wartości dodanej, czy też osoba fizyczna lub prawna nieprowadząca działalności gospodarczej z kraju trzeciego.

Prawo do odliczenia VAT

W tym miejscu należy również wspomnieć, że zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabywane towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Ponieważ miejscem świadczonych przez Pana usług wynajmu rzeczy ruchomych wykonywanych na rzecz przedsiębiorców z Niemiec jest ten właśnie kraj oraz gdyby usługi te byłyby opodatkowane w Polsce, to przysługiwałoby Panu prawo do odliczenia VAT od tych zakupów, a więc spełnia Pan oba warunki, o których jest mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, to przysługuje Panu prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z tymi usługami.

2. Usługi wynajmu rzeczy ruchomych nabywane od podmiotów z innego kraju UE

Nasza spółka postanowiła wynająć od producenta czeskiego maszyny do prania chemicznego. W jaki sposób powinniśmy rozliczyć nabycie tego rodzaju usług?

Miejscem świadczenia usług wynajmu rzeczy ruchomych pomiędzy przedsiębiorcami z różnych krajów UE jest miejsce, gdzie nabywca tych usług posiada siedzibę. W opisanej sytuacji miejscem świadczenia nabytych usług jest Polska. Czeska firma, od której Państwa spółka będzie wynajmowała maszyny do prania chemicznego, powinna wystawić Państwu fakturę nie naliczając na niej czeskiego VAT. Usługę tę Państwa spółka powinna rozliczyć w Polsce na zasadzie importu usług, na podstawie wystawionej faktury wewnętrznej.

Jak wspomniano w odpowiedzi na pierwsze pytanie, jeżeli usługi wynajmu rzeczy ruchomych, z wyjątkiem środków transportu, są świadczone na rzecz:

• osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

• podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- to miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania (art. 27 ust. 3 w pow. z art. 27 ust. 4 ustawy o VAT).

Przepis ten znalazły zastosowanie, gdyby to Państwa spółka świadczyła usługi najmu maszyn do prania chemicznego na rzecz czeskich podatników. W opisanej sytuacji mamy do czynienia z sytuacją odwrotną.

Import usług

W związku z tym rozliczenie nabycia przez Państwa tego rodzaju usług powinno się odbyć w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 17 ust. 3 ustawy o VAT, czyli na zasadzie importu usług. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT podatnikami VAT są również osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki nieposiadające osobowości prawnej będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Na podstawie art. 17 ust. 3 przepis ten stosuje się do usług wymienionych w art. 27 ust. 3 ustawy o VAT, a więc m.in. usług wynajmu rzeczy ruchomych, pod warunkiem, że usługobiorcy tych usług są podatnikami VAT posiadającymi siedzibę, stałe miejsce prowadzenie działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski.

Podsumowując należy stwierdzić, że w przypadku usług wynajmu rzeczy ruchomych, które są świadczone przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium Polski (w opisanym w pytaniu przypadku przez podatników czeskich), podmiotami zobowiązanymi do rozliczenia VAT z tego tytułu są usługobiorcy, jeżeli są oni podatnikami VAT posiadającymi siedzibę, stałe miejsce prowadzenie działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski (w opisanym w pytaniu przypadku jest to Państwa spółka).

Ponieważ w opisanej przez Państwa sytuacji są spełnione wszelkie warunki do rozliczenia nabytych usług na zasadzie importu usług, to czeski kontrahent na wystawianej przez siebie fakturze nie powinien naliczyć czeskiego VAT.

Faktura wewnętrzna

Aby prawidłowo udokumentować nabyte usługi najmu, Państwa spółka powinna wystawić fakturę wewnętrzną. Na fakturze tej powinniście Państwo naliczyć VAT według polskiej stawki właściwej dla tego typu usług, tj. 22%. Fakturę tę powinniście Państwo wykazać w deklaracji VAT-7/VAT-7K w poz. 34 i 35 (jako podatek należny) oraz w pozycji 46 i 47 (jako podatek naliczony) za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy z tego tytułu. Jeżeli podatek naliczony nie zostanie przez Państwa wykazany w deklaracji VAT-7 za ten sam miesiąc, w którym zostanie wykazany podatek należny, możecie go Państwo wykazać w deklaracji VAT-7 za następny miesiąc.

W przypadku importu usług ustawodawca nie przewidział szczególnych zasad powstania obowiązku podatkowego. Przepisy art. 19 ust. 1, 4, 5, 11, 13 pkt 1 lit. b i c, pkt 2, 4 i 7-9 oraz ust. 14-16 ustawy o VAT stosuje się odpowiednio.

WAŻNE

Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze.

Przeliczenie kwot wyrażonych w walucie obcej

Jeżeli chodzi o przeliczenie kwoty wyrażonej na fakturze wystawionej przez czeskiego kontrahenta na złote, to należy tego dokonać według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury, jeżeli faktura jest wystawiana w terminie, w którym podatnik jest obowiązany do jej wystawienia (§ 37 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego).

PODSTAWA PRAWNA

• ustawa z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)

• rozporządzenie Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA