REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi najmu rzeczy ruchomych - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców chcąc uniknąć kosztów związanych z zakupem sprzętu niezbędnego do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej decyduje się na jego wynajem. Jak rozliczyć w podatku VAT takie transakcje?

Transakcja ta wywołuje skutki zarówno w zakresie podatku dochodowego, jak i VAT. W poniższym opracowaniu przedstawiamy skutki w zakresie VAT wynajmu rzeczy ruchomych na rzecz podmiotów z innych krajów UE oraz z krajów trzecich. Pokażemy również, jak prawidłowo rozliczyć VAT od wynajmu rzeczy ruchomych od podmiotów z innych krajów.

REKLAMA

Autopromocja

1. Usługi wynajmu rzeczy ruchomych świadczone na rzecz podmiotu z innego kraju UE

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie wynajmu urządzeń służących do prac budowlanych (maszyny do nakładania tynku, betoniarki itp. urządzenia). Ponieważ nasze ceny są konkurencyjne w stosunku do cen za wynajem tego rodzaju urządzeń w innych krajach Unii Europejskiej, zgłosiły się do nas dwie niemieckie firmy w celu nawiązania współpracy. Zamierzają wynająć od nas dużą ilość sprzętu budowlanego. W jaki sposób powinienem rozliczyć tego rodzaju usługi? Czy powinien wystawić usługobiorcom faktury z naliczonym polskim VAT?

W przypadku usług wynajmu rzeczy ruchomych, z wyłączeniem środków transportu, które świadczy Pan na rzecz przedsiębiorców z Niemiec, powinien Pan wystawić fakturę bez naliczania polskiego VAT. Na takiej fakturze powinien Pan zamieścić numer, pod którym niemiecki nabywca usługi najmu jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium innego państwa członkowskiego niż Polska, oraz informację, że jest on zobowiązany do rozliczenia podatku z tego tytułu. Taki sposób rozliczenia tego rodzaju usługi jest możliwy z uwagi na fakt, że w Niemczech istnieje import usług. Gdyby tak nie było, musiałby się Pan zarejestrować w Niemczech i rozliczyć VAT od tych usług według obowiązujących tam przepisów podatkowych.

Miejsce świadczenia usług najmu

W przypadku usług wynajmu, dzierżawy lub innych usług o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, ustawodawca przewidział szczególny sposób ustalania miejsca ich opodatkowania. W sytuacji, gdy są one świadczone na rzecz:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

• podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty Europejskiej, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- za miejsce ich świadczenia (a co za tym idzie opodatkowania) uznaje się miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania (art. 27 ust. 3 i ust. 4 ustawy o VAT).

WAŻNE

Specjalne zasady ustalania miejsca świadczenia usług najmu i usług o podobnym charakterze nie dotyczą najmu środków transportu.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego w pytaniu, świadczy Pan usługi najmu sprzętu budowlanego na rzecz przedsiębiorców z Niemiec. W związku z tym spełnia Pan wszystkie warunki, aby za miejsce świadczenia przedmiotowych usług uznać Niemcy, a nie Polskę. Po pierwsze, świadczy Pan usługi najmu rzeczy ruchomych, czyli jeden z rodzajów usług, o których mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o VAT. Po drugie, wykonywane przez Pana usługi najmu są świadczone na rzecz przedsiębiorców (podatników) z innego kraju UE niż Polska. W Pana przypadku są to Niemcy. Spełnia Pan zatem również drugi z warunków, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy o VAT. W związku z tym za miejsce świadczenia, a więc i opodatkowania świadczonych przez Pana usług należy uznać Niemcy. Ponieważ w Niemczech istnieje import usług, a więc instytucja, która pozwala na rozliczenie VAT od usług nabytych od podatników z innych krajów UE (szerzej na ten temat w dalszej części opracowania), to powinien Pan wystawić fakturę bez polskiego VAT. Na fakturze tej powinien Pan zamieścić numer, pod którym niemiecki nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium innego państwa członkowskiego niż Polska (najprawdopodobniej będą to Niemcy), oraz informację, że to on jest zobowiązanym do rozliczenia podatku z tytułu nabytych od Pana usług.

WAŻNE

REKLAMA

W przypadku świadczenia usług na rzecz podatników z innych krajów UE faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Należy podkreślić, że taki sposób rozliczenia świadczonych przez Pana usług najmu rzeczy ruchomych będzie możliwy za każdym razem, gdy usługa będzie świadczona na rzecz podatnika z innego kraju UE, jeżeli tylko istnieje w nim instytucja importu usług. W przeciwnym wypadku to Pan będzie zobowiązany zarejestrować się na potrzeby podatku od wartości dodanej w kraju nabywcy usługi najmu i rozliczyć ją według obowiązujących w tym kraju przepisów podatkowych.

Usługi najmu świadczone na rzecz podmiotów spoza UE

Zasada rozliczania świadczonych przez Pana usług przez nabywcę znalazłaby również zastosowanie w przypadku, gdyby świadczył je Pan na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego (tj. poza terytorium Wspólnoty Europejskiej). W takiej sytuacji nie miałoby znaczenia, czy nabywcą świadczonych przez Pana usług najmu jest podatnik podatku od wartości dodanej, czy też osoba fizyczna lub prawna nieprowadząca działalności gospodarczej z kraju trzeciego.

Prawo do odliczenia VAT

W tym miejscu należy również wspomnieć, że zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabywane towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Ponieważ miejscem świadczonych przez Pana usług wynajmu rzeczy ruchomych wykonywanych na rzecz przedsiębiorców z Niemiec jest ten właśnie kraj oraz gdyby usługi te byłyby opodatkowane w Polsce, to przysługiwałoby Panu prawo do odliczenia VAT od tych zakupów, a więc spełnia Pan oba warunki, o których jest mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, to przysługuje Panu prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z tymi usługami.

2. Usługi wynajmu rzeczy ruchomych nabywane od podmiotów z innego kraju UE

Nasza spółka postanowiła wynająć od producenta czeskiego maszyny do prania chemicznego. W jaki sposób powinniśmy rozliczyć nabycie tego rodzaju usług?

Miejscem świadczenia usług wynajmu rzeczy ruchomych pomiędzy przedsiębiorcami z różnych krajów UE jest miejsce, gdzie nabywca tych usług posiada siedzibę. W opisanej sytuacji miejscem świadczenia nabytych usług jest Polska. Czeska firma, od której Państwa spółka będzie wynajmowała maszyny do prania chemicznego, powinna wystawić Państwu fakturę nie naliczając na niej czeskiego VAT. Usługę tę Państwa spółka powinna rozliczyć w Polsce na zasadzie importu usług, na podstawie wystawionej faktury wewnętrznej.

Jak wspomniano w odpowiedzi na pierwsze pytanie, jeżeli usługi wynajmu rzeczy ruchomych, z wyjątkiem środków transportu, są świadczone na rzecz:

• osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

• podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- to miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania (art. 27 ust. 3 w pow. z art. 27 ust. 4 ustawy o VAT).

Przepis ten znalazły zastosowanie, gdyby to Państwa spółka świadczyła usługi najmu maszyn do prania chemicznego na rzecz czeskich podatników. W opisanej sytuacji mamy do czynienia z sytuacją odwrotną.

Import usług

W związku z tym rozliczenie nabycia przez Państwa tego rodzaju usług powinno się odbyć w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 17 ust. 3 ustawy o VAT, czyli na zasadzie importu usług. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT podatnikami VAT są również osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki nieposiadające osobowości prawnej będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Na podstawie art. 17 ust. 3 przepis ten stosuje się do usług wymienionych w art. 27 ust. 3 ustawy o VAT, a więc m.in. usług wynajmu rzeczy ruchomych, pod warunkiem, że usługobiorcy tych usług są podatnikami VAT posiadającymi siedzibę, stałe miejsce prowadzenie działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski.

Podsumowując należy stwierdzić, że w przypadku usług wynajmu rzeczy ruchomych, które są świadczone przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium Polski (w opisanym w pytaniu przypadku przez podatników czeskich), podmiotami zobowiązanymi do rozliczenia VAT z tego tytułu są usługobiorcy, jeżeli są oni podatnikami VAT posiadającymi siedzibę, stałe miejsce prowadzenie działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski (w opisanym w pytaniu przypadku jest to Państwa spółka).

Ponieważ w opisanej przez Państwa sytuacji są spełnione wszelkie warunki do rozliczenia nabytych usług na zasadzie importu usług, to czeski kontrahent na wystawianej przez siebie fakturze nie powinien naliczyć czeskiego VAT.

Faktura wewnętrzna

Aby prawidłowo udokumentować nabyte usługi najmu, Państwa spółka powinna wystawić fakturę wewnętrzną. Na fakturze tej powinniście Państwo naliczyć VAT według polskiej stawki właściwej dla tego typu usług, tj. 22%. Fakturę tę powinniście Państwo wykazać w deklaracji VAT-7/VAT-7K w poz. 34 i 35 (jako podatek należny) oraz w pozycji 46 i 47 (jako podatek naliczony) za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy z tego tytułu. Jeżeli podatek naliczony nie zostanie przez Państwa wykazany w deklaracji VAT-7 za ten sam miesiąc, w którym zostanie wykazany podatek należny, możecie go Państwo wykazać w deklaracji VAT-7 za następny miesiąc.

W przypadku importu usług ustawodawca nie przewidział szczególnych zasad powstania obowiązku podatkowego. Przepisy art. 19 ust. 1, 4, 5, 11, 13 pkt 1 lit. b i c, pkt 2, 4 i 7-9 oraz ust. 14-16 ustawy o VAT stosuje się odpowiednio.

WAŻNE

Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze.

Przeliczenie kwot wyrażonych w walucie obcej

Jeżeli chodzi o przeliczenie kwoty wyrażonej na fakturze wystawionej przez czeskiego kontrahenta na złote, to należy tego dokonać według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury, jeżeli faktura jest wystawiana w terminie, w którym podatnik jest obowiązany do jej wystawienia (§ 37 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego).

PODSTAWA PRAWNA

• ustawa z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)

• rozporządzenie Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kapitał zakładowy spółki z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Najniższa krajowa w 2026 r. i minimalna stawka godzinowa - jest oficjalna propozycja rządu

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

REKLAMA

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

REKLAMA