REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak najkorzystniej amortyzować nieruchomość

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krasowski
Anna Wasiluk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W okresie straty najkorzystniejszym rozwiązaniem jest czasowe zaprzestanie dokonywania odpisów amortyzacyjnych, tj. zmniejszenie stawki amortyzacji nawet do 0 proc.

Podstawowym kosztem podatkowym w przypadku podmiotów wynajmujących nieruchomości komercyjne jest amortyzacja. Dlatego też zbadanie możliwości optymalizacji podatkowej amortyzacji jest istotnym elementem planowania podatkowego w przypadku takich podmiotów.

REKLAMA

Autopromocja

Zakres amortyzacji

Zgodnie z przepisami ustawy o CIT amortyzacji dla celów podatkowych podlegają m. in. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością o przewidywanym okresie używania powyżej roku. Odpisy mogą być miesięczne, kwartalne albo jednorazowe na koniec roku podatkowego. W przypadku dokonania jednorazowego odpisu na koniec roku podatkowego koszt podatkowy zostanie rozliczony dopiero w zeznaniu rocznym za ten rok, a więc nie będzie uwzględniony przy obliczaniu zaliczek miesięcznych. W konsekwencji podatnik finansuje de facto podatek, który musiałby zapłacić później. Wybór miesięcznych odpisów może zatem przyczynić się do optymalizacji przepływów pieniężnych za dany rok. Zastosowanie odpisu jednorazowego można rozważyć, gdy podatnik rozlicza się metodą uproszczoną (gdyż wówczas brak odpisów w ciągu roku nie wpływa na miesięczną wysokość płaconego podatku) lub gdy w ciągu roku generowana jest strata podatkowa.

Ważne!

Zastosowanie danej techniki amortyzacji powinno być uzależnione od indywidualnej sytuacji podatnika i zweryfikowane pod kątem jej efektywności w poszczególnych przypadkach

Stawki amortyzacyjne

REKLAMA

Zasadniczo budynki i budowle mogą być amortyzowane metodą liniową według stawki 2,5-proc. Stawka ta może być obniżana i z powrotem podwyższana do maksymalnej wysokości 2,5 proc. (zmiana stawki może nastąpić co do zasady jedynie w pierwszym miesiącu rozpoczynającym nowy rok podatkowy bądź bezpośrednio w momencie rozpoczęcia amortyzacji). Ta możliwość może być wykorzystana dla celów optymalizacji podatkowej w przypadku występowania straty podatkowej. Wówczas dokonywanie odpisów amortyzacyjnych według stawek z wykazu jest niekorzystne, gdyż wygenerowany w ten sposób koszt jedynie zwiększa stratę. Dlatego też w okresie straty najkorzystniejszym rozwiązaniem jest czasowe zaprzestanie dokonywania odpisów amortyzacyjnych, tj. zmniejszenie stawki amortyzacji nawet do 0 proc. Takie rozwiązanie jest akceptowane przez organy podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei u podatników wykazujących dochód do opodatkowania korzystniejsze jest podwyższanie stawek amortyzacji. Zastosowanie indywidualnych stawek jest możliwe przykładowo dla używanych budynków. Za używane uznaje się budynki, które były wykorzystywane co najmniej przez pięć lat przed ich nabyciem. Dopuszczalny okres amortyzacji jest w takim przypadku liczony jako różnica pomiędzy standardowym okresem amortyzacji dla budynków (tj. 40 lat) a okresem, przez jaki budynek był dotychczas używany. Kolejną możliwość optymalizacji daje zastosowanie podwyższonej stawki w stosunku używanych budynków, które należą do grupy budynków handlowo-usługowych wymienionych w rodzaju 103 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) lub innych budynków niemieszkalnych wymienionych w rodzaju 109 KŚT, trwale związanych z gruntem. Przykładem takich obiektów są centra handlowe. Okres amortyzacji w przypadku powyższych budynków może być skrócony do trzech lat, co potwierdzają interpretacje organów podatkowych.

Segregacja kosztów

Wyższe stawki można też zastosować w odniesieniu do części wartości budynku poprzez wyodrębnienie, przy jego wytworzeniu, budowli, urządzeń lub wyposażenia mogących stanowić odrębne środki trwałe, czyli tzw. segregacja kosztów. Podczas gdy budynek podlega amortyzacji stawką 2,5 proc. elementy niezwiązane z budynkiem na stałe i stanowiące odrębne środki trwałe mogą być amortyzowane przy zastosowaniu dużo wyższych stawek. W taki sposób można wyodrębnić przykładowo system klimatyzacji, system wentylacji, windy czy ruchome schody, które to elementy będą amortyzowane według stawek od 10 do 18 proc., co może zdecydowanie poprawić efektywność podatkową danej inwestycji. Wyodrębnienie poszczególnych środków trwałych może też być przeprowadzone przy nabyciu nieruchomości przez odpowiednie wydzielenie poszczególnych środków trwałych w umowie zakupu i przypisanie im odpowiedniej ceny nabycia.

2,5 proc.

wynosi stawka amortyzacji dla metody liniowej dla budynków i budowli

TOMASZ KRASOWSKI

ANNA WASILUK

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA