REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak najkorzystniej amortyzować nieruchomość

Tomasz Krasowski
Anna Wasiluk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W okresie straty najkorzystniejszym rozwiązaniem jest czasowe zaprzestanie dokonywania odpisów amortyzacyjnych, tj. zmniejszenie stawki amortyzacji nawet do 0 proc.

Podstawowym kosztem podatkowym w przypadku podmiotów wynajmujących nieruchomości komercyjne jest amortyzacja. Dlatego też zbadanie możliwości optymalizacji podatkowej amortyzacji jest istotnym elementem planowania podatkowego w przypadku takich podmiotów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zakres amortyzacji

Zgodnie z przepisami ustawy o CIT amortyzacji dla celów podatkowych podlegają m. in. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością o przewidywanym okresie używania powyżej roku. Odpisy mogą być miesięczne, kwartalne albo jednorazowe na koniec roku podatkowego. W przypadku dokonania jednorazowego odpisu na koniec roku podatkowego koszt podatkowy zostanie rozliczony dopiero w zeznaniu rocznym za ten rok, a więc nie będzie uwzględniony przy obliczaniu zaliczek miesięcznych. W konsekwencji podatnik finansuje de facto podatek, który musiałby zapłacić później. Wybór miesięcznych odpisów może zatem przyczynić się do optymalizacji przepływów pieniężnych za dany rok. Zastosowanie odpisu jednorazowego można rozważyć, gdy podatnik rozlicza się metodą uproszczoną (gdyż wówczas brak odpisów w ciągu roku nie wpływa na miesięczną wysokość płaconego podatku) lub gdy w ciągu roku generowana jest strata podatkowa.

Ważne!

Zastosowanie danej techniki amortyzacji powinno być uzależnione od indywidualnej sytuacji podatnika i zweryfikowane pod kątem jej efektywności w poszczególnych przypadkach

REKLAMA

Stawki amortyzacyjne

Zasadniczo budynki i budowle mogą być amortyzowane metodą liniową według stawki 2,5-proc. Stawka ta może być obniżana i z powrotem podwyższana do maksymalnej wysokości 2,5 proc. (zmiana stawki może nastąpić co do zasady jedynie w pierwszym miesiącu rozpoczynającym nowy rok podatkowy bądź bezpośrednio w momencie rozpoczęcia amortyzacji). Ta możliwość może być wykorzystana dla celów optymalizacji podatkowej w przypadku występowania straty podatkowej. Wówczas dokonywanie odpisów amortyzacyjnych według stawek z wykazu jest niekorzystne, gdyż wygenerowany w ten sposób koszt jedynie zwiększa stratę. Dlatego też w okresie straty najkorzystniejszym rozwiązaniem jest czasowe zaprzestanie dokonywania odpisów amortyzacyjnych, tj. zmniejszenie stawki amortyzacji nawet do 0 proc. Takie rozwiązanie jest akceptowane przez organy podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei u podatników wykazujących dochód do opodatkowania korzystniejsze jest podwyższanie stawek amortyzacji. Zastosowanie indywidualnych stawek jest możliwe przykładowo dla używanych budynków. Za używane uznaje się budynki, które były wykorzystywane co najmniej przez pięć lat przed ich nabyciem. Dopuszczalny okres amortyzacji jest w takim przypadku liczony jako różnica pomiędzy standardowym okresem amortyzacji dla budynków (tj. 40 lat) a okresem, przez jaki budynek był dotychczas używany. Kolejną możliwość optymalizacji daje zastosowanie podwyższonej stawki w stosunku używanych budynków, które należą do grupy budynków handlowo-usługowych wymienionych w rodzaju 103 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) lub innych budynków niemieszkalnych wymienionych w rodzaju 109 KŚT, trwale związanych z gruntem. Przykładem takich obiektów są centra handlowe. Okres amortyzacji w przypadku powyższych budynków może być skrócony do trzech lat, co potwierdzają interpretacje organów podatkowych.

Segregacja kosztów

Wyższe stawki można też zastosować w odniesieniu do części wartości budynku poprzez wyodrębnienie, przy jego wytworzeniu, budowli, urządzeń lub wyposażenia mogących stanowić odrębne środki trwałe, czyli tzw. segregacja kosztów. Podczas gdy budynek podlega amortyzacji stawką 2,5 proc. elementy niezwiązane z budynkiem na stałe i stanowiące odrębne środki trwałe mogą być amortyzowane przy zastosowaniu dużo wyższych stawek. W taki sposób można wyodrębnić przykładowo system klimatyzacji, system wentylacji, windy czy ruchome schody, które to elementy będą amortyzowane według stawek od 10 do 18 proc., co może zdecydowanie poprawić efektywność podatkową danej inwestycji. Wyodrębnienie poszczególnych środków trwałych może też być przeprowadzone przy nabyciu nieruchomości przez odpowiednie wydzielenie poszczególnych środków trwałych w umowie zakupu i przypisanie im odpowiedniej ceny nabycia.

2,5 proc.

wynosi stawka amortyzacji dla metody liniowej dla budynków i budowli

TOMASZ KRASOWSKI

ANNA WASILUK

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA