REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rezerwy na świadczenia pracownicze na przykładzie nagród jubileuszowych przysługujących pracownikom samorządowym

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z Międzynarodowym Standardem Rachunkowości nr 19 „Świadczenia pracownicze” (dalej MSR 19) świadczenia pracownicze to świadczenie na rzecz pracowników lub osób pozostających na ich utrzymaniu, które mogą być zrealizowane w formie płatności przekazanej (lub dostarczenia rzeczy albo wykonania usługi) bezpośrednio pracownikom ich współmałżonkom, dzieciom lub innym osobom pozostającym na ich utrzymaniu. Szczególnym rodzajem świadczeń pracowniczych są, zaliczane do długoterminowych świadczeń pracowniczych, nagrody jubileuszowe.


Są to świadczenia  pieniężne za długoletnią pracę wykonywaną przez pracownika przyznawane periodycznie, zazwyczaj co pięć lat. Nagrody jubileuszowe przysługują pracownikowi z tytułu pozostawania w stosunku pracy przez określony w przepisach, wymagany okres pracy. Ich wysokość zazwyczaj jest progresywna, świadczenie jest tym wyższe im wyższa jest liczba przepracowanych lat pracy. Świadczenie może być wyrażone kwotowo, w procesie indywidualnego wynagrodzenia pracownika lub wynagrodzenia określonego jednakowo dla wszystkich pracowników, na przykład najniższego lub średniego wynagrodzenia w danej jednostce lub gospodarce. W jednej jednostce może istnieć więcej niż jeden rodzaj nagrody jubileuszowej. Każda przyznawana jest wówczas za inny staż pracy. Nie ma jednak ogólnych, powszechnie obowiązujących zasad dotyczących obowiązku wypłacania tych świadczeń przez wszystkich pracodawców, nie są to zatem świadczenia obowiązkowe i powszechne.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

Nagrody jubileuszowe są świadczeniami fakultatywnymi, o charakterze zakładowym lub branżowym.

 

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 


Świadczenia mają charakter zakładowy jeżeli ciążący na jednostce obowiązek wypłaty nagród jubileuszowych wynika z obowiązujących w danej jednostce zakładowych układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub umowy o pracę. Świadczenia mają charakter branżowy gdy obowiązek wypłaty nagrody wynika z przepisów prawa dotyczących niektórych grup zawodowych np. górników czy nauczycieli.

Przykładem nagród jubileuszowych o charakterze branżowym są nagrody jubileuszowe przysługujące pracownikom samorządowym. W ogólności obowiązek wypłaty nagród jubileuszowych dla tych pracowników wynika z Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej Ustawy), która określa szczegółowe zasady przyznawania nagród jubileuszowych, w szczególności ich częstotliwość i wysokość, a także okres zatrudnienia uprawniający do ich otrzymania.

Przepisy ustawy stosuje się do pracowników zatrudnionych w ( zgodnie z Art. 2. Ustawy):

- urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych

- starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych

- urzędach gmin, jednostkach pomocniczych gmin, gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych

- biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki

- biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.

 

Zgodnie z Ustawą jednostki są zobowiązane do wypłaty pracownikom samorządowym świadczeń w wysokości:

 

staż pracy do nagród jubileuszowych

% podstawy

po 20 latach pracy

75 % wynagrodzenia miesięcznego

po 25 latach pracy

100 % wynagrodzenia miesięcznego

po 30 latach pracy

150 % wynagrodzenia miesięcznego

po 35 latach pracy

200 % wynagrodzenia miesięcznego

po 40 latach pracy

300 % wynagrodzenia miesięcznego

po 45 latach pracy

400 % wynagrodzenia miesięcznego

 

Podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie miesięczne obliczane według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, przysługujące pracownikowi  w dniu nabycia prawa do nagrody. Prawo do wypłaty świadczeń w danej jednostce przysługuje pracownikowi wyłącznie wówczas, gdy w dniu przepracowania określonej zasadami Ustawy liczby lat pozostaje w stosunku pracy w tej jednostce.

Na jednostkach ciąży zatem obowiązek wypłaty świadczeń pracownikom samorządowym wynikający z Ustawy, w takiej sytuacji jednostki powinny dokonać wyceny i ujęcia  rezerw na długoterminowe świadczenia pracownicze stosując zasady zgodne z MSR 19.

 

Zgodnie z paragrafem 127 powyższego standardu do oszacowania rezerw na nagrody jubileuszowe należy zastosować metodę aktuarialną, tzw. metoda prognozowanych uprawnień jednostkowych (ang. Projected Unit Credit), rekomendowaną przez MSR 19. Zgodnie z którą wartość rezerwy na nagrody jubileuszowe ustala się na dzień bilansowy dla każdego pracownika objętego systemem nagród jubileuszowych, zgodnie ze wzorem:

 

 


gdzie:

Rd - wartość rezerwy na nagrody jubileuszowe na dzień bilansowy d (dla jednego pracownika),

m - liczba nagród jubileuszowych na dzień bilansowy d przysługujących pracownikowi w przyszłości,

Wk - przewidywana wartość przyszłej k - tej nagrody jubileuszowej na rzecz pracownika w pełnej wysokości w dniu jej wypłaty,

S - staż w  jednostce (w latach) na dzień bilansowy d,

nk - liczba lat do wypłaty k - tej nagrody jubileuszowej (w latach) od dnia bilansowego d,

Pk - prawdopodobieństwo wypłaty przyszłej k - tej nagrody jubileuszowej, uwzględniające ruchy kadrowe (rotacja) i demograficzne (śmierć, przejście na rentę),

v - współczynnik dyskontujący.

Do oszacowania rezerw na podstawie powyższego wzoru konieczne jest określenie tzw. założeń aktuarialnych, do których zalicza się założenia demograficzne oraz założenia finansowe. Założenia demograficzne dotyczą przyszłych cech charakteryzujących aktualnie zatrudnionych,  byłych pracowników oraz osoby będące na ich utrzymaniu, którzy są uprawnieni do świadczeń. Założenia finansowe zaś dotyczące takich zagadnień, jak stopa dyskontowa, czy poziom przyszłego wynagrodzenia i przyszłych świadczeń.

Założenia finansowe opierają się na określanych na dzień bilansowy rynkowych oczekiwaniach odnoszących się do okresu, w którym ma nastąpić wywiązanie się z zobowiązań.  Określenie założeń aktuarialnych pozwala przejść do praktycznego wyliczenia rezerwy.

Na podstawie powyższego wzoru obliczymy rezerwę na nagrody jubileuszowe dla pracownika objętego Ustawą, którego indywidualne dane przedstawia poniższa tabela.

Indywidualne dane o przykładowym pracowniku na dzień bilansowy d

Płeć

mężczyzna

Wiek na dzień bilansowy d

45 lat

Staż pracy w jednostce na dzień bilansowy d

10 lat

Staż pracy ogółem do nagród jubileuszowych na dzień bilansowy d

29 lat

Wynagrodzenie jednomiesięczne brutto

 na dzień bilansowy d

4 000 zł

 

Przyjmijmy ponadto na potrzeby wyceny następujące założenia aktuarialne.

Założenia aktuarialne przyjęte do wyceny rezerw na nagrody jubileuszowe na potrzeby przykładu

Nominalny wzrost płac w przyszłości

3% rocznie

Stopa dyskontowa1

5% rocznie

Wskaźnik rotacji pracowników2

4% rocznie

Wiek emerytalny

65 lat dla mężczyzn

1 Stopa dyskontowa, która odzwierciedla stopę zwrotu z obligacji skarbowych o terminach zapadalności zgodnych średnio z terminami zapadalności obliczanych zobowiązań.

2 Prawdopodobieństwo ustania stosunku pracy pracownika firmy w okresie jednorocznym, z przyczyn innych niż: śmierć, odejście na rentę lub emeryturę.

 

Na podstawie powyższych założeń i danych obliczono rezerwę na nagrody jubileuszowe. Wyniki przeprowadzonych kalkulacji kształtują się następująco.

k

Nagroda jubileuszowa

Wk

 (w złotych)

nk

Pk

vnk

Rezerwa na k-tą nagrodę jubileuszową (w złotych)

1

nagroda za 30 - lecie

6 180,00

1

97,63%

0,95

5 210,77

2

nagroda za 35 - lecie

9 552,42

6

75,64%

0,75

3 386,93

3

nagroda za 40 - lecie

16610,81

11

56,85%

0,58

2 608,13

4

nagroda za 45 - lecie

25675,30

16

45,04%

0,46

2045,97

 

Ostatecznie rezerwę na nagrody jubileuszowe w przypadku omawianego pracownika stanowi suma rezerw na cztery kolejne przyszłe nagrody przysługujące pracownikowi w przyszłości.

Rd = 5 210,77 + 3 386,93 + 2 608,13 +2045,97= 13251,8

Wyliczona w przedstawiony sposób wartość bieżąca zobowiązania z tytułu nagród jubileuszowych jest wartością indywidualną dla jednego pracownika. W celu uzyskania wartości zobowiązania z tytułu nagród jubileuszowych w całej jednostce należy zsumować wartości rezerw poszczególnych pracowników jednostki.

Nagrody jubileuszowe nie są, w polskiej praktyce, powszechnym składnikiem systemu świadczeń pracowniczych. Jeżeli jednak występują, to najczęściej stanowią najbardziej znaczącą wartość ogólnego poziomu rezerw na świadczenia pracownicze.

Ustawa o rachunkowości nakłada na jednostki obowiązek przedstawiania swojej sytuacji finansowej jasno i rzetelnie, w szczególności jednostka ma obowiązek wykazania swoich zobowiązań, a zatem jednostka ma obowiązek ujęcia w księgach rezerw na nagrody jubileuszowe.

 

Jeśli w Twojej firmie musisz tworzyć rezerwy na świadczenia pracownicze (emerytalne, rentowe i inne) - służymy Ci pomocą! Wypełnij formularz a eksperci z firmy Attuario, która współpracuje z serwisem Księgowość, dokonają tych wyliczeń dla Ciebie.
Zapraszamy do wypełnienia formularza!

 

 

 

Biuro Aktuarialne ATTUARIO

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA