Czym kierować się przy wyborze programu do kadrowo-płacowej obsługi firmy?
REKLAMA
Wraz z pojawieniem się świadomości o konieczności posiadania oprogramowania tego typu, wyłania się kwestia wyboru konkretnego produktu. Czym kierować się w podjęciu takiej decyzji? Na co powinno się zwrócić uwagę?
REKLAMA
Funkcjonalność
Program kadrowo-płacowy ma wspierać ogół obszarów wymaganych do sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dobry system kadrowy powinien trzymać pieczę nad pracownikiem już od momentu procesu rekrutacyjnego, by przy pozytywnym jego rozstrzygnięciu, móc przenieść kandydata do bazy pracowników, bez konieczności ponownego uzupełniania danych.
Komunikacja z ZUS i US
Istotnym jest, by upewnić się czy możliwa będzie integracja z dodatkowymi narzędziami dostępnymi w firmie. Warto sprawdzić czy wybrane oprogramowanie kadrowo-płacowe umożliwia import i eksport danych z programu Płatnik ZUS oraz z innych systemów. Jest to istotne zarówno podczas rozpoczynania pracy z program, jak i na co dzień, przy wykonywaniu rutynowych czynności. Prawie wszystkie przedsiębiorstwa korzystają z rozwiązań informatycznych, wspomagających komunikację z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Urzędem Skarbowym. W przypadku ZUS, tyczy się to przede wszystkim zgłoszeń ZUA, ZZA, ZWUA, ZCNA i deklaracji DRA, RCA, RSA, a także RMUA, natomiast w przypadku US, mowa o PIT-11, PIT-8C, PIT-8B, PIT-8S, PIT-40 czy PIT-R. Dodatkowo, warto zwrócić uwagę na to czy wybrany program umożliwia wysyłkę e-deklaracji z wykorzystaniem podpisu elektronicznego.
Systemy finansowo-księgowe - jak poradzić sobie z wyborem?
Raportowanie
Przydatna będzie opcja generowania szerokiej gamy raportów, na podstawie wprowadzonych i przetworzonych danych. Łatwy dostęp do takich dokumentów stanowi cenne źródło oceny pracowniczej, systemu zarządzania zasobami ludzkimi oraz kondycji przedsiębiorstwa. Warto zwrócić uwagę na bogaty wachlarz dostępnych zestawień, a także na możliwość utworzenia dowolnych, własnych wzorów dokumentów. Dodanie ich prawdopodobnie nie będzie stanowić problemu, ale może okazać się dodatkowym kosztem.
Skalowalność oprogramowania
Producenci mnożą ilość dostępnych wersji oprogramowania, w zależności od wielkości firmy czy rodzaju i sposobu wykonywanej działalności. Nie powinno to jednak utrudniać upgrade'u do wersji wyższych. Dobre oprogramowanie kadrowo-płacowe musi „rosnąć” wraz z rozwojem firmy i ilością zatrudnionych pracowników. Powinno również umożliwiać wprowadzanie dodatkowych składników wynagrodzeń, a w tym nawet tych, wyliczanych w najbardziej skomplikowany sposób - średnie, sumy z miesiąca, z zadanego okresu, od początku roku, itp. Problemu nie powinna stanowić także kwestia tego czy dany podmiot jest organizacją jedno-, czy wielooddziałową. Należy zwrócić uwagę na zdalny dostęp oraz wszelkie dodatkowe moduły, jak np. moduł www.
Interfejs
Nawet wyposażony w największą ilość funkcji program będzie nieużyteczny, jeśli opatrzono go w niewygodny i mało przejrzysty interfejs. Oprogramowanie musi być intuicyjne i proste w obsłudze. Oprócz powszechnie docenianych czynników, jak skróty klawiszowe, ułatwienia w przechodzeniu pomiędzy oknami czy dostępność pomocy kontekstowej, pod uwagę brane są jeszcze inne aspekty. Niejednokrotnie zachodzi także potrzeba rozszerzenia funkcjonalności programu, poprzez dodanie własnych pól do wybranych okien.
Poszczególne wydruki oraz sam interfejs powinny być dostępne w kilku wersjach językowych. Jest to istotne z punktu widzenia zagranicznych pracowników czy po prostu obcojęzycznych kontrahentów. Przyda się także możliwość personalizacji uprawnień użytkowników w zależności od ich kompetencji. Pozwoli to na ograniczenie wyświetlania niepożądanych elementów (np. opcji płacowych, gdy takie informacje nie są niezbędne) oraz na przyznanie lub odebranie dostępu do konkretnych danych.
Należy zaznaczyć, że zarówno wprowadzanie, a następnie przedstawianie zbiorów danych ma odbywać się sprawnie. Efekt finalny, w postaci wygenerowanych obliczeń, powinien być uzupełniony o opcję sprawdzenia sposobu ich otrzymania. Sam zaś wydruk musi być przede wszystkim przejrzysty.
Kompleksowa obsługa sprzedaży - na co zwrócić uwagę?
Zaufanie
Każdy program, do którego bazy wprowadzane są dane o wysokim priorytecie poufności, musi zapewniać bezpieczeństwo ich przechowywania. Dobrze, gdy dane przechowywane są w bazie SQL lub ORACLE, co dodatkowo wpływa na stabilność i szybkość działania, a ich archiwizacja odbywa się w tle.
Dla mikroprzedsiębiorstw ważnym jednak będzie, by operacje wspomagające proces ochrony danych można było wykonywać także samodzielnie, bez udziału informatyka.
Zaufanie to również pewność, że wszystkie operacje są wykonywane bezbłędnie, w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawnymi. Kluczowa jest tu dostępność aktualizacji, łatwych do samodzielnego pobrania i zainstalowania, najlepiej z opisem czego dotyczą
Przed zakupem
Oprócz wyżej rozważonych kwestii, a także aspektów czysto finansowych, przed zakupem konkretnego programu, zdecydowanie warto skorzystać z wersji testowej. Im dłuższy okres testowy, tym lepiej. Nierzadko bieżący miesiąc ujmowany jest w rozrachunkach dopiero podczas kolejnego. Ponadto, stosunkowo długi okres próbny ma jeszcze jedną, istotną zaletę. Pozwala ocenić, jak często program jest aktualizowany oraz w jaki sposób funkcjonuje pomoc techniczna producenta, o ile oczywiście takowa została przewidziana dla wersji testowych.
Autor: RESET2 Sp. z o.o.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat