Nadzór nad biegłymi rewidentami będzie się rozwijał

- Pani Przewodnicząca, Komisja Nadzoru Audytowego zakończyła niedawno pierwszą czteroletnią kadencję. Jednak wydaje się, że ciągle idea i zadania tej instytucji są nowością, nawet dla biegłych rewidentów. Jakie informacje przekazałaby Pani jako Przewodnicząca Komisji na temat jej celów i zadań?
Dorota Podedworna-Tarnowska, Przewodnicząca KNA: Rzeczywiście, KNA jest mało rozpoznawalna. Jednak nie o rozpoznawalność głównie chodzi, lecz o przyczynienie się do poprawy jakości pracy wykonywanej przez biegłych rewidentów, czyli rewizji finansowej. Pamiętajmy, iż w obecnym stanie prawnym dużo zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru nad biegłymi rewidentami powierzonych jest samorządowi zawodowemu, Krajowej Izbie Biegłych Rewidentów. Takie rozwiązanie prawne sprawia, że nadzór jaki sprawuje KNA bardziej skierowany jest na Krajową Izbę, a nie bezpośrednio na biegłych rewidentów i firmy audytorskie.
Obrazowo można powiedzieć, że KNA jest znacznie młodszą siostrą Komisji Nadzoru Finansowego. Trzeba jednak podkreślić zdecydowaną różnicę, gdyż KNF sprawuje nadzór nad rynkiem finansowym, a KNA nadzoruje biegłych rewidentów i firmy audytorskie badające sprawozdania finansowe podmiotów. Jeśli zaś chodzi o stronę organizacyjną to nawet trudno te dwa organy porównywać. KNF dysponuje bowiem oddzielnym urzędem. Natomiast dziewięciu członków KNA w swoich działaniach wspieranych jest przez zespół kilkunastu pracowników Departamentu Rachunkowości Ministerstwa Finansów.
Powyższe nie oznacza jednak, że KNA brakuje zadań lub są one nieistotne, tym bardziej że dotyczą około 7000 biegłych rewidentów i około 1700 firm audytorskich.
Dorota Podedworna-Tarnowska, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Przewodnicząca Komisji Nadzoru Audytowego
- Proszę wyjaśnić jakie są to zadania?
Dorota Podedworna-Tarnowska, Przewodnicząca KNA: KNA koncentruje się w wykonywaniu swoich nadzorczych zadań w pierwszym rzędzie na tych biegłych rewidentach i firmach audytorskich, które badają sprawozdania finansowe jednostek szczególnie istotnych dla funkcjonowania gospodarki, czyli nadzorowanych przez KNF banków, zakładów ubezpieczeń, funduszy emerytalnych i inwestycyjnych, spółek giełdowych oraz SKOK-ów, formalnie w prawie określanych jako jednostki zainteresowania publicznego.
Można, bardzo uogólniając, wyodrębnić kilka najważniejszych obszarów działalności KNA.
Pierwszym, najważniejszym jest nadzór nad zewnętrznym systemem zapewniania jakości, tj. kontrolami w firmach audytorskich. Kontrole przeprowadza samorząd zawodowy biegłych rewidentów, ale to KNA uczestniczy w nadaniu ostatecznego kształtu rocznym planom kontroli i ustaleniom z kontroli w firmach audytorskich badających sprawozdania finansowe jednostek zainteresowania publicznego.
Po drugie, KNA sprawuje nadzór nad regulacjami ustanawianymi przez KIBR dotyczącymi głównie funkcjonowania samorządu zawodowego, wykonywania zawodu biegłego rewidenta i zasad działalności firm audytorskich mając w tym zakresie prawo zatwierdzania danych regulacji lub ich zaskarżania do sądów administracyjnych.
KNA sprawuje też nadzór nad postępowaniami administracyjnymi prowadzonymi przez KIBR będąc organem odwoławczym, w szczególności w sprawach dotyczących przyznania i pozbawienia uprawnień biegłego rewidenta oraz nadania podmiotom gospodarczym statusu firmy audytorskiej.
Ponadto, KNA monitoruje działalność sądu korporacyjnego w KIBR w postępowaniach dyscyplinarnych wobec biegłych rewidentów.
Należy także wspomnieć o stosunkowo szeroko prowadzonej, mając na uwadze ograniczony skład osobowy, współpracy międzynarodowej. Na poziomie UE uczestniczymy w pracach grupy doradczej Komisji Europejskiej, osobno współpracujemy także z organami nadzoru z innych krajów europejskich, wymieniając doświadczenia w zakresie kontroli firm audytorskich, jesteśmy też obecni na forum globalnym będąc członkiem międzynarodowego zrzeszenia organów nadzoru nad firmami audytorskimi (IFIAR).
Nowelizacja ustawy o VAT i ordynacji podatkowej
Opłata za gospodarowanie odpadami w kosztach podatkowych
- Jesteśmy w okresie ostrych debat w związku z nowelizacją tegorocznego budżetu państwa. Na realizację wymienionych przez Panią zadań KNA przeznaczane są środki budżetowe. Czy mówiąc przysłowiowo skórka jest warta wyprawki?
Dorota Podedworna-Tarnowska, Przewodnicząca KNA: Nie zapominajmy, a co jest istotne w czasach trudności budżetowych, że KNA jest stosunkowo tanie. Mówimy o kwotach wydatków rocznie stanowiących około 0,000005 budżetu państwa. Przy czym zbliżona kwota trafia do budżetu z tytułu części opłat wnoszonych przez firmy audytorskie. Możemy powiedzieć, że mniej więcej kwoty te bilansują się. Oczywiście obecny system nadzoru publicznego ma swoje mankamenty, ale w porównaniu do przeznaczanych nakładów i zasobów możemy powiedzieć, że rezultaty działania KNA są dobre.
- Mówi Pani o wynikach działań. Proszę powiedzieć więcej jak Pani ocenia zakończoną kadencję Komisji. Jakie były najważniejsze osiągnięcia?
Dorota Podedworna-Tarnowska, Przewodnicząca KNA: Zostałam powołana na stanowisko Przewodniczącej KNA wraz z rozpoczęciem na początku lipca bieżącego roku nowej kadencji Komisji. Dlatego nie uczestniczyłam w jej wcześniejszych pracach. Jednak analiza jej dotychczasowego funkcjonowania i działania, jest w mojej opinii pozytywna i warto przedstawić osiągnięcia.
Musimy pamiętać, iż w poprzedniej kadencji budowano system nadzoru publicznego w Polsce od podstaw. Wcześniej biegli rewidenci i firmy audytorskie w określonych ramach prawnych brali samodzielnie prawie całkowitą odpowiedzialność za swoją działalność i funkcjonowanie organizacji samorządu zawodowego, Krajowej Izby Biegłych Rewidentów.
Jednak skandale finansowe z początku XXI wieku, które wybuchły na świecie i utrata reputacji przez niektóre firmy audytorskie skłoniły państwa UE, w tym Polskę, do przyjęcia regulacji, które część tej odpowiedzialności przeniosły na instytucje publiczne. W naszym państwie w 2009 r. utworzono KNA w ramach systemu nadzoru pośredniego. W poprzedniej kadencji KNA w ramach ograniczonych zasobów udało się jednak stworzyć ramy sprawnie funkcjonującego systemu nadzoru publicznego.
Deregulacja zawodu biegłego rewidenta
- Proszę podać przykłady najważniejszych zrealizowanych działań.
Dorota Podedworna-Tarnowska, Przewodnicząca KNA: Przede wszystkim, wypracowano zasady bieżącej współpracy z organami KIBR, w celu jak najlepszej realizacji zadań z zakresu nadzoru publicznego wykonywanych przez KIBR. Jedną z istotniejszych kwestii było przeprowadzenie przez KIBR pierwszego 3-letniego cyklu kontroli (lata 2010-2012) obejmującego 97 firm audytorskich badających sprawozdania finansowe jednostek zainteresowania publicznego. KNA wręcz bezpośrednio przyczyniała się do sukcesu w tym zakresie.
Nadzorowano ponadto proces przyznawania uprawnień biegłego rewidenta i rejestrację firm audytorskich. W ramach zadań własnych KNA zarejestrowała biegłych rewidentów oraz firmę audytorską z Kanady badających sprawozdanie finansowe spółki z Kanady notowanej na giełdzie w Warszawie.
Prowadzono działania mające na celu zapewnienie jednolitych zasad profesjonalnego wykonywania zawodu biegłego rewidenta w Polsce. KNA monitorowała przebieg postępowań dyscyplinarnych wobec biegłych rewidentów prowadzonych przez sąd korporacyjny.
W czasach malejącego zaufania do instytucji finansowych istotne było włączenie się KNA we współpracy z KNF w działania wobec biegłych rewidentów i firm audytorskich badających sprawozdania finansowe SKOK-ów.
W kontekście międzynarodowym KNA stało się aktywniejsze. W 2011 r. zostaliśmy przyjęci do międzynarodowego zrzeszenia organów nadzoru nad firmami audytorskimi. Przejawem aktywności zewnętrznej była też konferencja współorganizowana z Bankiem Światowym i Giełdą Papierów Wartościowych w Warszawie na początku 2013 r. na temat komitetów audytu w spółkach.
- Jak Pani wspomniała została Pani Przewodniczącą KNA wraz z powołaniem nowej kadencji Komisji. Jakie są plany i priorytety na tę kadencję?
Dorota Podedworna-Tarnowska, Przewodnicząca KNA: Analizujemy dotychczasowe funkcjonowanie i zdobyte doświadczenia, aby udoskonalać działania KNA podczas nowej kadencji. Proszę jednak pamiętać, że funkcjonujemy w ramach przyjętego porządku prawnego. Dopóki nie będzie w tym zakresie zmian możemy tylko wprowadzać modyfikacje w odniesieniu do funkcjonowania KNA.
Na pewno priorytetem będzie kolejny cykl kontroli (lata 2013-2015) w firmach audytorskich badających sprawozdania finansowe jednostek zainteresowania publicznego. W tym zakresie będziemy ściśle współpracować z KIBR. Także nadzorem obejmiemy zagranicznych audytorów zarejestrowanych w Polsce, o czym mówiłam wcześniej.
Dużym wyzwaniem będzie wspieranie biegłych rewidentów i ich samorządu w sprawnym wdrożeniu w Polsce międzynarodowych standardów rewizji finansowej jako norm wykonywania zawodu biegłego rewidenta w Polsce.
Przemyślenia i zintensyfikowania wymagać będzie obecność KNA na różnych forach współpracy międzynarodowej. Chciałabym także, aby KNA stała się bardziej rozpoznawalna a jej misja czytelna dla głównych interesariuszy, w pierwszej kolejności dla biegłych rewidentów, ale także dla osób zarządzających spółkami, członków rad nadzorczych spółek, inwestorów i innych instytucji publicznych regulujących funkcjonowanie gospodarki i rynków finansowych.
- Wspomniała Pani o obecnym stanie prawnym regulującym funkcjonowanie KNA. Ale przecież możemy się spodziewać, że prawo będzie zmienione w związku z reformą prowadzoną na poziomie UE.
Dorota Podedworna-Tarnowska, Przewodnicząca KNA: Tak, przed nami duże wyzwania w tym zakresie. W chwili obecnej jeszcze się toczy proces negocjacyjny na forum UE w zakresie zmian dyrektywy, która reguluje działalność biegłych rewidentów i sprawowanie nadzoru nad nimi. Negocjacje te ze strony Polski prowadzi Ministerstwo Finansów. KNA jest stroną opiniującą.
Po przyjęciu zmian na poziomie unijnym Polska będzie miała okres na dostosowanie przepisów krajowych. To wszystko zajmie czas, dlatego zmienionych przepisów, które wejdą w życie na poziomie krajowym możemy spodziewać się w drugiej połowie kadencji KNA.
W tym okresie KNA będzie wspierać Ministerstwo i uczestniczyć w wypracowaniu nowych rozwiązań. Na pewno kierunek zmian wskazuje, iż system nadzoru publicznego będzie musiał ulec wzmocnieniu oraz większa część zadań będzie musiała być wykonywana przez organ publiczny i nie będzie mogła być powierzona samorządowi biegłych rewidentów. Będziemy się przygotowywać do tych zmian, tak aby system nadzoru w nowych warunkach funkcjonował sprawnie i skutecznie.
Dziękuję za rozmowę.

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
Prezydent podpisał ustawę znaną jako SLIM VAT 3. Na mocy nowych przepisów zwiększony został m.in. limit dla podatników, którzy mogą korzystać z metody kasowej rozliczania podatku VAT oraz rozliczać się kwartalnie. Próg przychodowy wzrósł z 1,2 miliona do 2 milionów euro. Ustawa wejdzie w życie 1 lipca. Jej celem jest uproszczenie regulacji podatkowych i ułatwienie prowadzenia działalności przedsiębiorcom. Jakie zmiany na nich czekają?
Zapadł ważny wyrok dla praktyki naliczania stawki podatku od nieruchomości dla działalności opiekuńczej (domów seniora). Chodzi o wyrok z dnia 23 maja 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie w sprawie o sygn. I SA/ Kr 250/23.
Prezent dla współpracownika odchodzącego na emeryturę to sympatyczny gest i podziękowanie za dotychczasową wspólną pracę. Ale co kupić? Przygotowaliśmy kilka pomysłów.
Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o VAT – podała kancelaria prezydenta. Ustawa wprowadza pakiet Slim VAT 3, który ma uprosić rozliczanie tego podatku.
Zakładam, że projekt ustawy o KUKE w przyszłym tygodniu trafi pod obrady rządu, byśmy zdążyli przepracować ją w Sejmie w czerwcu i lipcu - powiedziała PAP pełnomocnik rządu ds. polsko-ukraińskiej współpracy rozwojowej Jadwiga Emilewicz.
Jeżeli w wyniku rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne okaże się, że składka ta została opłacona w kwocie wyższej niż ustalona, płatnikowi składek przysługuje jej zwrot. Termin na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty wynikającej z rocznego rozliczenia (RZS-R) został wydłużony do 5 czerwca 2023 r.
Napiwek przypisany konkretnej osobie nie jest dochodem spółki gastronomicznej, a spółka nie zapłaci podatku dochodowego. Podatek dochodowy za napiwek obciąża jednak osobę, która otrzymała napiwek.
Do obliczenia podatku od zysku wypłaconego komplementariuszowi konieczne jest poznanie wysokości podatku należnego od spółki. Skoro PIT od zysku komplementariusza pomniejszany jest o proporcjonalną część CIT zapłaconego przez spółkę komandytową, to pierwszy z wymienionych podatków będzie mógł zostać wyliczony i pobrany dopiero po złożeniu przez spółkę rocznego zeznania i podjęciu przez wspólników uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziale zysku. Spółka, jako płatnik, nie ma więc obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego przy wypłacie komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku. Wyrok z 2 lutego 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 394/22).
31 maja 2023 r. ZUS poinformował, że udostępnił aktualizację aplikacji mobilnej mZUS. W nowej wersji zmieniony został wygląd aplikacji i rozbudowano ją o kolejne funkcje.
Do 5 czerwca 2023 r. prowadzący działalność gospodarczą mają czas na złożenie wniosku RZS-R o zwrot nadpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne wynikającej z rocznego rozliczenia. Wniosek w tej sprawie należy złożyć elektronicznie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS – poinformował 1 czerwca 2023 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Aż 79% Polaków nie oszczędza pieniędzy na emeryturę poza obowiązującymi składkami, a 62,5% nie odkłada regularnie żadnej kwoty na żaden cel. Jednocześnie dochód rozporządzalny na 1 osobę w Polsce w 2022 roku wyniósł 2 249,79 zł. Czy daje to możliwość odłożenia miliona złotych na emeryturę?
Mały ZUS Plus będzie wydłużony o rok dla przedsiębiorców, którzy korzystają z tej preferencji (ulgi) w 2023 roku. Poinformowało o tym 31 maja 2023 r. Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Wskutek tego przedłużenia przedsiębiorcy ci zaoszczędzą nawet kilkaset złotych miesięcznie.
Obniżony VAT na odzież dziecięcą. W ostatnim czasie ożywiła się dyskusja wokół obniżenia stawki VAT na odzież i obuwie dla dzieci. Eksperci nie wykluczają, że temat powróci w najbliższej kampanii wyborczej. Na czym polega problem?
Dokonanie wpisu oraz rejestracja zmian danych ujawnionych w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) to jeden z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w formie spółki handlowej. Zgodnie z przepisami, wniosek o wpis lub o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS powinien być złożony do sądu rejestrowego w terminie 7 dni od dnia, w którym zdarzenie uzasadniające zmianę miało miejsce. Praktyka pokazuje, że wielu przedsiębiorców zaniedbuje ten obowiązek i zgłasza zmiany za późno lub nie robi tego wcale.
Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ważne narzędzie pomagające w zwalczaniu oszustw podatkowych. Elektroniczny proces wystawiania, przekazywania i przechowywania faktur ułatwia walkę z nieuczciwymi praktykami. Czy obowiązkowe wprowadzenie systemu zapewni skuteczne środki kontroli i wyeliminuje tzw. szarą strefę? Jakie korzyści przyniesie firmom?
Wprowadzenie podatku od nadmiarowych zysków dla niektórych branż nie jest przesądzone - poinformował wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Zastrzegł, że nad rozwiązaniami pracuje resort klimatu.
Pakiet e-commerce, który wprowadził szereg zmian oraz nowych pojęć głównie w ustawie o podatku od towarów i usług obowiązuje od 20 maja 2021 r. Szczególnie ciekawe były zmiany, które „uporządkowały” kwestię platform ułatwiających sprzedaż wysyłkową dla konsumentów z UE (B2C). Mowa jest tutaj głównie o interfejsach elektronicznych takich jak chociażby Amazon. Co istotne, adres siedziby dla takich platform nie ma żadnego znaczenia w rozwiązaniu, o którym będzie mowa, o ile ułatwiają one określone dostawy towarów.
W Biuletynie Informacji Publicznej opublikowano oświadczenie majątkowe prezydenta Rzeszowa Konrada Fijołka. Wynika z niego, że prezydent zarobił ponad 250 tys. zł w 2022 roku. To o nieco ponad 107 tys. zł więcej niż w 2021 roku.
Od 1 lipca przyszłego roku korzystanie z KSeF będzie obowiązkowe. Obecnie jest to dobrowolne, a oficjalne dane Ministerstwa Finansów pokazują, jakie jest podejście podatników do tego tematu. Jak to wygląda?
Od 15 czerwca 2023 r. podatnicy i płatnicy podatków będą mogli uzyskać od każdego z naczelników urzędów skarbowych (niezależnie od terytorialnej właściwości działania tych organów) dane i informacje o swojej indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej (w tym objęte tajemnicą skarbową) telefonicznie lub za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał 25 maja 2023 r. wyrok w polskiej sprawie (C-114/22) dotyczącej kwestionowania prawa do odliczenia VAT na podstawie pozorności czynności. Sprawa dotyczyła transakcji sprzedaży znaków towarowych i odliczenia podatku naliczonego w tym zakresie.
Ministerstwo Finansów przypomina, że organizacje pożytku publicznego (OPP), które chcą otrzymać 1,5% podatku PIT, powinny do 30 czerwca 2023 r. zgłosić do urzędu skarbowego aktualny rachunek bankowy. Zgłoszenie nie jest konieczne jeżeli rachunek został zgłoszony w ubiegłych latach i jest nadal aktualny.
Jak prawidłowo rozliczyć VAT w przypadku zwrotu zakupionych towarów przez nabywcę? Wyjaśniamy na poniższym przykładzie.
Inwestycje amerykańskich spółek na polskim rynku widoczne są na każdym kroku. Wbrew pozorom, ruch kapitału odbywa się jednak również w przeciwnym kierunku. Polscy inwestorzy co raz częściej lokują kapitał w zagraniczne start-up’y, w tym w innowacyjne projekty z Ameryki Północnej. Jedną z możliwości prowadzenia tego typu działań są umowy SAFE.
Rolnik ryczałtowy sprzedaje samochód, który wykorzystywał w działalności rolniczej. Samochód ten został przed sprzedażą wycofany z działalności rolniczej, co zostało potwierdzone sporządzonym na tę okoliczność protokołem. Czy sprzedaż taka podlega opodatkowaniu VAT? Czy byłoby inaczej, gdyby przed sprzedażą samochód nie został wycofany z działalności rolniczej?
Komentarze(0)
Pokaż: