REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady publicznej kontroli zawodu biegłego rewidenta a sieci firm audytorskich

Polska Grupa Audytorska (PGA)
Ogólnopolska sieć profesjonalnych firm audytorskich
Nowe zasady publicznej kontroli zawodu biegłego rewidenta a sieci firm audytorskich
Nowe zasady publicznej kontroli zawodu biegłego rewidenta a sieci firm audytorskich

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem 2020 roku działalność operacyjną rozpoczęła Polska Agencja Nadzoru Audytowego, czyli nowy urząd kontrolujący pracę biegłych rewidentów. Jej powstanie, choć nie wprowadza ona całkowicie nowych procedur, budzi obawy i wątpliwości środowiska. Konsekwencją nowych zasad oraz rosnących wymagań może być większa konsolidacja na rynku. Przykładem jest powstanie sieci firm audytorskich, Polska Grupa Audytorska.

PANA została wprowadzona w 2019 r. nowelizacją ustawy o biegłych rewidentach. Powstała w celu wprowadzenia publicznego (państwowego) nadzoru i kontroli nad prawidłowym wykonywaniem zawodu biegłego rewidenta przez wszystkie firmy audytorskie i biegłych we wszystkich świadczonych przez nich usługach audytorskich i pokrewnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Warto podkreślić, że taka kontrola była dotychczas prowadzona, przy czym jej zakres podzielony był między KNA i samorząd biegłych rewidentów. Z perspektywy biegłych nie mamy zatem do czynienia z całkowicie nową procedurą - komentuje Bartłomiej Kurylak, Biegły Rewident, współzałożyciel sieci firm audytorskich Polska Grupa Audytorska. Mimo to, środowisko obawia się zmian i kolejnych kroków dostosowawczych do wymagań nowej agencji, chociażby w zakresie sposobu prowadzenia przez biegłych usług czy też gromadzenia i przetwarzania danych. Nie dziwi to, skoro dopiero co dostosowywaliśmy naszą metodologię do wymagań wprowadzanych w Polsce MSB (Międzynarodowych Standardów Badania) oraz innych wymogów stawianych przez poprzedniczkę PANA tj. KNA. Biegli obawiają się także częstszych i bardziej skrupulatnych kontroli, i upolitycznienia funkcji kontrolnej  – dodaje.

PANA generuje nowe koszty po stronie biegłych rewidentów, którzy zobowiązani są od nowego roku do zapłaty opłat z tytułu nadzoru w wysokości do 4% osiąganych przychodów niezależnie od tego jakie firmy badają. Nowe opłaty, a także wzrost kosztów operacyjnych związany z rosnącymi wymaganiami wynikającymi z Międzynarodowych Standardów Badania i zmienionej w 2017 ustawy o biegłych rewidentach (konieczność przygotowania czasochłonnej dokumentacji, szczególnie tej związanej z planowaniem i podsumowaniem audytu), spowodują wzrost cen.

Wzrost cen może okazać się dotkliwy zwłaszcza dla mniejszych firm audytorskich, współpracujących z małymi klientami, którzy z większą trudnością przyjmą kolejne podwyżki. Ponadto możemy mieć do czynienia z rezygnacją małych firm z realizacji zleceń, które są objęte państwowym nadzorem (podobny efekt był widoczny po wprowadzeniu w 2016 r. nadzoru KNA nad usługami audytu JZP) - komentuje Bartłomiej Kurylak, Biegły Rewident, współzałożyciel sieci firm audytorskich Polska Grupa Audytorska. To, jak również zwiększenie obowiązków compliance dla wszystkich usług objętych standardami wykonywania zawodu biegłego rewidenta, może w konsekwencji spowodować spadek liczby małych firm audytorskich działających na polskich rynku. Jednocześnie zacznie się nasilać proces koncentracji usług w większych firmach. Mniejsze podmioty już to zauważają i od 2 lat widoczne są procesy konsolidacyjne na rynku – dodaje.

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Biuro Rachunkowe - Wszystko o zmianach w prawie i podatkach. Teraz 14 dni ZA DARMO!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Jedną z pierwszych sieci firm audytorskich, złożonych całkowicie z krajowych podmiotów i działających tylko w Polsce, jest powstała pod koniec 2019 roku, Polska Grupa Audytorska. Sieć utworzyły PGA sp. z o.o. s.k. oraz Dewiza Audyt sp. z o.o. z Gliwic.

Pomysł utworzenia sieci firm audytorskich w zasadzie narodził się już na początku naszej historii, czyli w 2013 roku, kiedy stworzyliśmy naszą firmę. Mając doświadczenie w największych firmach audytorskich i doradczych z tzw. „Wielkiej Czwórki” oraz w tzw. “biznesie” na stanowiskach kierowniczych w pionach finansowych dużych korporacji, dostrzegaliśmy fakt, że sieciowość na rynku audytorskim to duża zaleta dla krajowych firm audytorskich, ze względu na synergię zasobów, jak też możliwości wymiany wiedzy i know–how, czyli wartości, które oferujemy naszym Klientom. Już tworząc nazwę naszej firmy mieliśmy na uwadze powołanie do życia w przyszłości sieci, złożonej przede wszystkim z krajowych podmiotów - mówi Kamil Walczuk, Biegły Rewident, współzałożyciel sieci firm audytorskich Polska Grupa Audytorska.

Polska Grupa Audytorska ma obejmować krajowe podmioty, które świadczą swoje usługi na najwyższym poziomie zgodnie z przyjętymi w Polsce Międzynarodowymi Standardami Badania, z siedzibami we wszystkich województwach. Celem jest zwiększenie zespołu ekspertów i najlepszych profesjonalistów - audytorów, księgowych, finansistów, specjalistów w zakresie wycen, Due Diligence czy transakcji M&A. Pozwoli to na wymianę wiedzy i doświadczeń, a także większą responsywność na potrzeby Klienta i elastyczność w kwestii terminów badań. Firmy będą realizować wspólną strategię i promować swoje usługi pod szyldem Polskiej Grupy Audytorskiej.

W pracy z Klientem kładziemy nacisk na personalne relacje i bezpośredni kontakt, dlatego też naszym celem jest rozbudowa sieci o kolejne firmy zlokalizowane w różnych obszarach Polski. Skala sieci pozwoli nam rozbudowywać portfolio Klientów, dla których będziemy w stanie świadczyć kompleksowe usługi audytorskie, jak i doradcze oraz wzmocnić naszą pozycję na rynku. Członkowie sieci zyskają zdolność do ofertowania i obsługi większych Klientów. Warto tu zwrócić uwagę na grupy kapitałowe rozproszone geograficznie - komentuje Maciej Kozysa, Biegły Rewident, współzałożyciel sieci firm audytorskich Polska Grupa Audytorska.

Pierwszym członkiem sieci została DEWIZA Audyt sp. z o.o., działająca dotychczas głównie na terenie Śląska.

Włączenie do sieci i współpraca w ramach wspólnej marki, to szansa na dalszy rozwój i dotarcie do nowych Klientów. Z pewnością w przyszłości członkowie sieci będą mogli efektywnie uzupełniać kompetencje w odpowiedzi na potrzeby realizacji bieżących zadań. Tym samym Klienci zyskają dostęp do najbardziej efektywnych w danym regionie firm prawnych, podatkowych czy instytucji finansujących dług oraz kapitał, z którymi pracują na co dzień członkowie sieci  - mówi Bartosz Doros, Biegły Rewident, Partner DEWIZA Audyt sp. z o.o.

Polska Grupa Audytorska zaprasza do współpracy kolejne firmy audytorskie.

***

Polska Grupa Audytorska sp. z o.o. sp.k. to grupa firm audytorskich, księgowych i doradczych założona w 2013 roku. Tworzy ją zespół biegłych rewidentów, księgowych i konsultantów, którzy doświadczenie zdobywali w największych międzynarodowych firmach audytorskich i doradczych, jak również po stronie klienta w dużych korporacjach. Spółka obsługuje Klientów w zakresie: audytów i innych usług atestacyjnych, Due Diligence i wycen przedsiębiorstw czy znaków towarowych, audytu wewnętrznego i zarządzania finansami przedsiębiorstw, a także audytu gazowego i weryfikacji kwestionariuszy CO2. Spółka jest podmiotem akredytowanym przez Polskie Centrum Akredytacji do weryfikacji raportów rocznych emisji dwutlenku węgla, Nr PL-VG-0015. Częścią Grupy są także: PGA Accounting, specjalizująca się w obszarze księgowości i obsługi kadrowo-płacowej dla małych i średnich firm oraz PGA Advisory dostarczająca kompleksowe rozwiązania z zakresu doradztwa transakcyjnego w zakresie M&A oraz pozyskiwania finansowania dłużnego i kapitałowego oraz doradztwa biznesowego.

DEWIZA Audyt sp. z o.o. działa od ponad dwóch lat w Gliwicach. Świadczy usługi w zakresie: audytu sprawozdań finansowych, usług potwierdzających i atestacyjnych, doradztwa w zakresie rachunkowości i podatków, zarządzania ryzykiem, w tym audyt śledczy i zapobieganie nadużyciom. Biegli Rewidenci zarządzający Spółką mają doświadczenie w najwieększych firmach doradczych (tzw. „Wielka Czwórka”). Spółka ściśle współpracuje z biurem rachunkowym oraz ekspertami DEWIZA Kancelaria Prawa Finansowego Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA