REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady publicznej kontroli zawodu biegłego rewidenta a sieci firm audytorskich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polska Grupa Audytorska (PGA)
Ogólnopolska sieć profesjonalnych firm audytorskich
Nowe zasady publicznej kontroli zawodu biegłego rewidenta a sieci firm audytorskich
Nowe zasady publicznej kontroli zawodu biegłego rewidenta a sieci firm audytorskich

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem 2020 roku działalność operacyjną rozpoczęła Polska Agencja Nadzoru Audytowego, czyli nowy urząd kontrolujący pracę biegłych rewidentów. Jej powstanie, choć nie wprowadza ona całkowicie nowych procedur, budzi obawy i wątpliwości środowiska. Konsekwencją nowych zasad oraz rosnących wymagań może być większa konsolidacja na rynku. Przykładem jest powstanie sieci firm audytorskich, Polska Grupa Audytorska.

REKLAMA

PANA została wprowadzona w 2019 r. nowelizacją ustawy o biegłych rewidentach. Powstała w celu wprowadzenia publicznego (państwowego) nadzoru i kontroli nad prawidłowym wykonywaniem zawodu biegłego rewidenta przez wszystkie firmy audytorskie i biegłych we wszystkich świadczonych przez nich usługach audytorskich i pokrewnych.

REKLAMA

Warto podkreślić, że taka kontrola była dotychczas prowadzona, przy czym jej zakres podzielony był między KNA i samorząd biegłych rewidentów. Z perspektywy biegłych nie mamy zatem do czynienia z całkowicie nową procedurą - komentuje Bartłomiej Kurylak, Biegły Rewident, współzałożyciel sieci firm audytorskich Polska Grupa Audytorska. Mimo to, środowisko obawia się zmian i kolejnych kroków dostosowawczych do wymagań nowej agencji, chociażby w zakresie sposobu prowadzenia przez biegłych usług czy też gromadzenia i przetwarzania danych. Nie dziwi to, skoro dopiero co dostosowywaliśmy naszą metodologię do wymagań wprowadzanych w Polsce MSB (Międzynarodowych Standardów Badania) oraz innych wymogów stawianych przez poprzedniczkę PANA tj. KNA. Biegli obawiają się także częstszych i bardziej skrupulatnych kontroli, i upolitycznienia funkcji kontrolnej  – dodaje.

REKLAMA

PANA generuje nowe koszty po stronie biegłych rewidentów, którzy zobowiązani są od nowego roku do zapłaty opłat z tytułu nadzoru w wysokości do 4% osiąganych przychodów niezależnie od tego jakie firmy badają. Nowe opłaty, a także wzrost kosztów operacyjnych związany z rosnącymi wymaganiami wynikającymi z Międzynarodowych Standardów Badania i zmienionej w 2017 ustawy o biegłych rewidentach (konieczność przygotowania czasochłonnej dokumentacji, szczególnie tej związanej z planowaniem i podsumowaniem audytu), spowodują wzrost cen.

Wzrost cen może okazać się dotkliwy zwłaszcza dla mniejszych firm audytorskich, współpracujących z małymi klientami, którzy z większą trudnością przyjmą kolejne podwyżki. Ponadto możemy mieć do czynienia z rezygnacją małych firm z realizacji zleceń, które są objęte państwowym nadzorem (podobny efekt był widoczny po wprowadzeniu w 2016 r. nadzoru KNA nad usługami audytu JZP) - komentuje Bartłomiej Kurylak, Biegły Rewident, współzałożyciel sieci firm audytorskich Polska Grupa Audytorska. To, jak również zwiększenie obowiązków compliance dla wszystkich usług objętych standardami wykonywania zawodu biegłego rewidenta, może w konsekwencji spowodować spadek liczby małych firm audytorskich działających na polskich rynku. Jednocześnie zacznie się nasilać proces koncentracji usług w większych firmach. Mniejsze podmioty już to zauważają i od 2 lat widoczne są procesy konsolidacyjne na rynku – dodaje.

Polecamy: INFORLEX Biuro Rachunkowe - Wszystko o zmianach w prawie i podatkach. Teraz 14 dni ZA DARMO!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Jedną z pierwszych sieci firm audytorskich, złożonych całkowicie z krajowych podmiotów i działających tylko w Polsce, jest powstała pod koniec 2019 roku, Polska Grupa Audytorska. Sieć utworzyły PGA sp. z o.o. s.k. oraz Dewiza Audyt sp. z o.o. z Gliwic.

Pomysł utworzenia sieci firm audytorskich w zasadzie narodził się już na początku naszej historii, czyli w 2013 roku, kiedy stworzyliśmy naszą firmę. Mając doświadczenie w największych firmach audytorskich i doradczych z tzw. „Wielkiej Czwórki” oraz w tzw. “biznesie” na stanowiskach kierowniczych w pionach finansowych dużych korporacji, dostrzegaliśmy fakt, że sieciowość na rynku audytorskim to duża zaleta dla krajowych firm audytorskich, ze względu na synergię zasobów, jak też możliwości wymiany wiedzy i know–how, czyli wartości, które oferujemy naszym Klientom. Już tworząc nazwę naszej firmy mieliśmy na uwadze powołanie do życia w przyszłości sieci, złożonej przede wszystkim z krajowych podmiotów - mówi Kamil Walczuk, Biegły Rewident, współzałożyciel sieci firm audytorskich Polska Grupa Audytorska.

Polska Grupa Audytorska ma obejmować krajowe podmioty, które świadczą swoje usługi na najwyższym poziomie zgodnie z przyjętymi w Polsce Międzynarodowymi Standardami Badania, z siedzibami we wszystkich województwach. Celem jest zwiększenie zespołu ekspertów i najlepszych profesjonalistów - audytorów, księgowych, finansistów, specjalistów w zakresie wycen, Due Diligence czy transakcji M&A. Pozwoli to na wymianę wiedzy i doświadczeń, a także większą responsywność na potrzeby Klienta i elastyczność w kwestii terminów badań. Firmy będą realizować wspólną strategię i promować swoje usługi pod szyldem Polskiej Grupy Audytorskiej.

W pracy z Klientem kładziemy nacisk na personalne relacje i bezpośredni kontakt, dlatego też naszym celem jest rozbudowa sieci o kolejne firmy zlokalizowane w różnych obszarach Polski. Skala sieci pozwoli nam rozbudowywać portfolio Klientów, dla których będziemy w stanie świadczyć kompleksowe usługi audytorskie, jak i doradcze oraz wzmocnić naszą pozycję na rynku. Członkowie sieci zyskają zdolność do ofertowania i obsługi większych Klientów. Warto tu zwrócić uwagę na grupy kapitałowe rozproszone geograficznie - komentuje Maciej Kozysa, Biegły Rewident, współzałożyciel sieci firm audytorskich Polska Grupa Audytorska.

Pierwszym członkiem sieci została DEWIZA Audyt sp. z o.o., działająca dotychczas głównie na terenie Śląska.

Włączenie do sieci i współpraca w ramach wspólnej marki, to szansa na dalszy rozwój i dotarcie do nowych Klientów. Z pewnością w przyszłości członkowie sieci będą mogli efektywnie uzupełniać kompetencje w odpowiedzi na potrzeby realizacji bieżących zadań. Tym samym Klienci zyskają dostęp do najbardziej efektywnych w danym regionie firm prawnych, podatkowych czy instytucji finansujących dług oraz kapitał, z którymi pracują na co dzień członkowie sieci  - mówi Bartosz Doros, Biegły Rewident, Partner DEWIZA Audyt sp. z o.o.

Polska Grupa Audytorska zaprasza do współpracy kolejne firmy audytorskie.

***

Polska Grupa Audytorska sp. z o.o. sp.k. to grupa firm audytorskich, księgowych i doradczych założona w 2013 roku. Tworzy ją zespół biegłych rewidentów, księgowych i konsultantów, którzy doświadczenie zdobywali w największych międzynarodowych firmach audytorskich i doradczych, jak również po stronie klienta w dużych korporacjach. Spółka obsługuje Klientów w zakresie: audytów i innych usług atestacyjnych, Due Diligence i wycen przedsiębiorstw czy znaków towarowych, audytu wewnętrznego i zarządzania finansami przedsiębiorstw, a także audytu gazowego i weryfikacji kwestionariuszy CO2. Spółka jest podmiotem akredytowanym przez Polskie Centrum Akredytacji do weryfikacji raportów rocznych emisji dwutlenku węgla, Nr PL-VG-0015. Częścią Grupy są także: PGA Accounting, specjalizująca się w obszarze księgowości i obsługi kadrowo-płacowej dla małych i średnich firm oraz PGA Advisory dostarczająca kompleksowe rozwiązania z zakresu doradztwa transakcyjnego w zakresie M&A oraz pozyskiwania finansowania dłużnego i kapitałowego oraz doradztwa biznesowego.

DEWIZA Audyt sp. z o.o. działa od ponad dwóch lat w Gliwicach. Świadczy usługi w zakresie: audytu sprawozdań finansowych, usług potwierdzających i atestacyjnych, doradztwa w zakresie rachunkowości i podatków, zarządzania ryzykiem, w tym audyt śledczy i zapobieganie nadużyciom. Biegli Rewidenci zarządzający Spółką mają doświadczenie w najwieększych firmach doradczych (tzw. „Wielka Czwórka”). Spółka ściśle współpracuje z biurem rachunkowym oraz ekspertami DEWIZA Kancelaria Prawa Finansowego Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA