REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady publicznej kontroli zawodu biegłego rewidenta a sieci firm audytorskich

Polska Grupa Audytorska (PGA)
Ogólnopolska sieć profesjonalnych firm audytorskich
Nowe zasady publicznej kontroli zawodu biegłego rewidenta a sieci firm audytorskich
Nowe zasady publicznej kontroli zawodu biegłego rewidenta a sieci firm audytorskich

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem 2020 roku działalność operacyjną rozpoczęła Polska Agencja Nadzoru Audytowego, czyli nowy urząd kontrolujący pracę biegłych rewidentów. Jej powstanie, choć nie wprowadza ona całkowicie nowych procedur, budzi obawy i wątpliwości środowiska. Konsekwencją nowych zasad oraz rosnących wymagań może być większa konsolidacja na rynku. Przykładem jest powstanie sieci firm audytorskich, Polska Grupa Audytorska.

PANA została wprowadzona w 2019 r. nowelizacją ustawy o biegłych rewidentach. Powstała w celu wprowadzenia publicznego (państwowego) nadzoru i kontroli nad prawidłowym wykonywaniem zawodu biegłego rewidenta przez wszystkie firmy audytorskie i biegłych we wszystkich świadczonych przez nich usługach audytorskich i pokrewnych.

REKLAMA

REKLAMA

Warto podkreślić, że taka kontrola była dotychczas prowadzona, przy czym jej zakres podzielony był między KNA i samorząd biegłych rewidentów. Z perspektywy biegłych nie mamy zatem do czynienia z całkowicie nową procedurą - komentuje Bartłomiej Kurylak, Biegły Rewident, współzałożyciel sieci firm audytorskich Polska Grupa Audytorska. Mimo to, środowisko obawia się zmian i kolejnych kroków dostosowawczych do wymagań nowej agencji, chociażby w zakresie sposobu prowadzenia przez biegłych usług czy też gromadzenia i przetwarzania danych. Nie dziwi to, skoro dopiero co dostosowywaliśmy naszą metodologię do wymagań wprowadzanych w Polsce MSB (Międzynarodowych Standardów Badania) oraz innych wymogów stawianych przez poprzedniczkę PANA tj. KNA. Biegli obawiają się także częstszych i bardziej skrupulatnych kontroli, i upolitycznienia funkcji kontrolnej  – dodaje.

PANA generuje nowe koszty po stronie biegłych rewidentów, którzy zobowiązani są od nowego roku do zapłaty opłat z tytułu nadzoru w wysokości do 4% osiąganych przychodów niezależnie od tego jakie firmy badają. Nowe opłaty, a także wzrost kosztów operacyjnych związany z rosnącymi wymaganiami wynikającymi z Międzynarodowych Standardów Badania i zmienionej w 2017 ustawy o biegłych rewidentach (konieczność przygotowania czasochłonnej dokumentacji, szczególnie tej związanej z planowaniem i podsumowaniem audytu), spowodują wzrost cen.

Wzrost cen może okazać się dotkliwy zwłaszcza dla mniejszych firm audytorskich, współpracujących z małymi klientami, którzy z większą trudnością przyjmą kolejne podwyżki. Ponadto możemy mieć do czynienia z rezygnacją małych firm z realizacji zleceń, które są objęte państwowym nadzorem (podobny efekt był widoczny po wprowadzeniu w 2016 r. nadzoru KNA nad usługami audytu JZP) - komentuje Bartłomiej Kurylak, Biegły Rewident, współzałożyciel sieci firm audytorskich Polska Grupa Audytorska. To, jak również zwiększenie obowiązków compliance dla wszystkich usług objętych standardami wykonywania zawodu biegłego rewidenta, może w konsekwencji spowodować spadek liczby małych firm audytorskich działających na polskich rynku. Jednocześnie zacznie się nasilać proces koncentracji usług w większych firmach. Mniejsze podmioty już to zauważają i od 2 lat widoczne są procesy konsolidacyjne na rynku – dodaje.

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Biuro Rachunkowe - Wszystko o zmianach w prawie i podatkach. Teraz 14 dni ZA DARMO!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Jedną z pierwszych sieci firm audytorskich, złożonych całkowicie z krajowych podmiotów i działających tylko w Polsce, jest powstała pod koniec 2019 roku, Polska Grupa Audytorska. Sieć utworzyły PGA sp. z o.o. s.k. oraz Dewiza Audyt sp. z o.o. z Gliwic.

Pomysł utworzenia sieci firm audytorskich w zasadzie narodził się już na początku naszej historii, czyli w 2013 roku, kiedy stworzyliśmy naszą firmę. Mając doświadczenie w największych firmach audytorskich i doradczych z tzw. „Wielkiej Czwórki” oraz w tzw. “biznesie” na stanowiskach kierowniczych w pionach finansowych dużych korporacji, dostrzegaliśmy fakt, że sieciowość na rynku audytorskim to duża zaleta dla krajowych firm audytorskich, ze względu na synergię zasobów, jak też możliwości wymiany wiedzy i know–how, czyli wartości, które oferujemy naszym Klientom. Już tworząc nazwę naszej firmy mieliśmy na uwadze powołanie do życia w przyszłości sieci, złożonej przede wszystkim z krajowych podmiotów - mówi Kamil Walczuk, Biegły Rewident, współzałożyciel sieci firm audytorskich Polska Grupa Audytorska.

Polska Grupa Audytorska ma obejmować krajowe podmioty, które świadczą swoje usługi na najwyższym poziomie zgodnie z przyjętymi w Polsce Międzynarodowymi Standardami Badania, z siedzibami we wszystkich województwach. Celem jest zwiększenie zespołu ekspertów i najlepszych profesjonalistów - audytorów, księgowych, finansistów, specjalistów w zakresie wycen, Due Diligence czy transakcji M&A. Pozwoli to na wymianę wiedzy i doświadczeń, a także większą responsywność na potrzeby Klienta i elastyczność w kwestii terminów badań. Firmy będą realizować wspólną strategię i promować swoje usługi pod szyldem Polskiej Grupy Audytorskiej.

W pracy z Klientem kładziemy nacisk na personalne relacje i bezpośredni kontakt, dlatego też naszym celem jest rozbudowa sieci o kolejne firmy zlokalizowane w różnych obszarach Polski. Skala sieci pozwoli nam rozbudowywać portfolio Klientów, dla których będziemy w stanie świadczyć kompleksowe usługi audytorskie, jak i doradcze oraz wzmocnić naszą pozycję na rynku. Członkowie sieci zyskają zdolność do ofertowania i obsługi większych Klientów. Warto tu zwrócić uwagę na grupy kapitałowe rozproszone geograficznie - komentuje Maciej Kozysa, Biegły Rewident, współzałożyciel sieci firm audytorskich Polska Grupa Audytorska.

Pierwszym członkiem sieci została DEWIZA Audyt sp. z o.o., działająca dotychczas głównie na terenie Śląska.

Włączenie do sieci i współpraca w ramach wspólnej marki, to szansa na dalszy rozwój i dotarcie do nowych Klientów. Z pewnością w przyszłości członkowie sieci będą mogli efektywnie uzupełniać kompetencje w odpowiedzi na potrzeby realizacji bieżących zadań. Tym samym Klienci zyskają dostęp do najbardziej efektywnych w danym regionie firm prawnych, podatkowych czy instytucji finansujących dług oraz kapitał, z którymi pracują na co dzień członkowie sieci  - mówi Bartosz Doros, Biegły Rewident, Partner DEWIZA Audyt sp. z o.o.

Polska Grupa Audytorska zaprasza do współpracy kolejne firmy audytorskie.

***

Polska Grupa Audytorska sp. z o.o. sp.k. to grupa firm audytorskich, księgowych i doradczych założona w 2013 roku. Tworzy ją zespół biegłych rewidentów, księgowych i konsultantów, którzy doświadczenie zdobywali w największych międzynarodowych firmach audytorskich i doradczych, jak również po stronie klienta w dużych korporacjach. Spółka obsługuje Klientów w zakresie: audytów i innych usług atestacyjnych, Due Diligence i wycen przedsiębiorstw czy znaków towarowych, audytu wewnętrznego i zarządzania finansami przedsiębiorstw, a także audytu gazowego i weryfikacji kwestionariuszy CO2. Spółka jest podmiotem akredytowanym przez Polskie Centrum Akredytacji do weryfikacji raportów rocznych emisji dwutlenku węgla, Nr PL-VG-0015. Częścią Grupy są także: PGA Accounting, specjalizująca się w obszarze księgowości i obsługi kadrowo-płacowej dla małych i średnich firm oraz PGA Advisory dostarczająca kompleksowe rozwiązania z zakresu doradztwa transakcyjnego w zakresie M&A oraz pozyskiwania finansowania dłużnego i kapitałowego oraz doradztwa biznesowego.

DEWIZA Audyt sp. z o.o. działa od ponad dwóch lat w Gliwicach. Świadczy usługi w zakresie: audytu sprawozdań finansowych, usług potwierdzających i atestacyjnych, doradztwa w zakresie rachunkowości i podatków, zarządzania ryzykiem, w tym audyt śledczy i zapobieganie nadużyciom. Biegli Rewidenci zarządzający Spółką mają doświadczenie w najwieększych firmach doradczych (tzw. „Wielka Czwórka”). Spółka ściśle współpracuje z biurem rachunkowym oraz ekspertami DEWIZA Kancelaria Prawa Finansowego Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA