REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są obowiązki ubezpieczeniowe biur rachunkowych i doradców podatkowych

Robert Sierant

REKLAMA

W jakim zakresie powinna ubezpieczyć się osoba chcąca prowadzić działalność gospodarczą w zakresie usług księgowych oraz doradztwa podatkowego? Jaki jest koszt związany z tego rodzaju ubezpieczeniem?

rada

 

Osoby usługowo prowadzące księgi rachunkowe mają obowiązek ubezpieczyć się od odpowiedzialności cywilnej związanej z wykonywanymi czynnościami. Zasady ich odpowiedzialności oraz kwestie ubezpieczenia normują odpowiednie przepisy. Szczegóły oraz omówienie kosztów ubezpieczenia - w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Jeżeli podmiot (lub osoba) wykonuje usługi polegające na świadczeniu czynności doradztwa podatkowego lub inne czynności określone w art. 31 ust. 2-4 ustawy o doradztwie podatkowym, to ponosi odpowiedzialność za wyrządzoną szkodę na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.

Dlatego też doradca podatkowy podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej (OC) za szkody wyrządzone przy wykonywaniu swojego zawodu (czynności określone w art. 2 ust. 1 ustawy o doradztwie podatkowym). Przepisy te stosuje się również do adwokatów, radców prawnych i biegłych rewidentów, jeżeli zatrudniają oni doradców podatkowych i nie ubezpieczyli się od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy wykonywaniu tych zawodów.

Uprawnienia kontrolne w zakresie zawarcia przez doradcę umowy ubezpieczenia posiada minister właściwy do spraw finansów publicznych oraz Krajowa Rada Doradców Podatkowych. Stanowi o tym art. 46a ustawy o doradztwie podatkowym.

Obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC uważa się za zawarty na podstawie polisy lub innego dokumentu ubezpieczenia potwierdzającego zawarcie umowy tego ubezpieczenia. Dokument taki powinien być wystawiony przez towarzystwo ubezpieczeniowe, w którym doradca wykupił polisę.

WAŻNE!

Doradca, który wykonuje zawód i nie zawarł umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem czynności doradztwa podatkowego, zostanie skreślony przez Krajową Radę Doradców Podatkowych (z urzędu lub na wniosek właściwego ministra) z listy doradców.

Również podmioty uprawnione do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych są zobowiązane do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością.

Obejmuje ona swoim zakresem:

l prowadzenie ksiąg rachunkowych,

l wykonywanie czynności doradztwa podatkowego, do których wykonywania podmioty są uprawnione zgodnie z odrębnymi przepisami.

Ubezpieczeniem OC jest objęta odpowiedzialność cywilna podmiotów uprawnionych do wykonywania usługowej działalności w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych za szkody wyrządzone w następstwie działania lub zaniechania ubezpieczonego w okresie trwania ochrony ubezpieczeniowej w związku z prowadzoną działalnością.

W ustawie o rachunkowości nie znajdziemy jednak regulacji określających, kto jest uprawniony do kontroli w zakresie zawarcia umowy ubezpieczenia. Wskazuje się jedynie (art. 79), że wykonywanie usług prowadzenia ksiąg rachunkowych bez zawarcia umowy ubezpieczenia podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.

Przedsiębiorca lub osoba fizyczna, która chce skorzystać z usług biura rachunkowego, powinna jednak sprawdzić, czy posiada ono odpowiednią polisę ubezpieczeniową OC. W przypadku braku takiego ubezpieczenia, jeżeli biuro rachunkowe udzieli złej porady (np. w sprawie zeznania podatkowego), ewentualnego odszkodowania będzie można dochodzić jedynie na drodze procesu cywilnego.

18 kwietnia 2005 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 13 kwietnia 2005 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotów uprawnionych do wykonywania działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Ubezpieczeniem tym objęta jest odpowiedzialność cywilna następujących podmiotów:

l uprawnionych do wykonywania działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych,

wykonujących czynności doradztwa podatkowego.

Nie obejmuje ono jednak wszystkich wyrządzonych przez te podmioty szkód. Nie są nim objęte m.in. szkody wyrządzone po utracie uprawnień do wykonywania działalności usługowej, chyba że szkoda jest następstwem wykonywania działalności przed utratą uprawnień (§ 2 ust. 2 pkt 2).

WAŻNE!

Obowiązek wykupienia ubezpieczenia OC powstaje nie później niż w dniu poprzedzającym wykonywanie działalności usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub doradztwa podatkowego (§ 3).

Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia uzależniona jest od rodzaju prowadzonej działalności. Określone są następujące minimalne kwoty (§ 4 pkt 1):

l 15 000 euro - jeżeli przedmiotem działalności jest wykonywanie działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych i czynności doradztwa podatkowego,

10 000 euro - jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie wykonywanie działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych,

l 5000 euro - jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie wykonywanie czynności doradztwa podatkowego.

Kwoty te są ustalane z zastosowaniem kursu średniego euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym umowa ubezpieczenia OC została zawarta.

Należy również pamiętać o tym, że aby móc ubiegać się o odszkodowanie, w przypadku gdy księgowy lub doradca popełnił błąd, konieczne jest przedstawienie dowodu wykonania usługi, czyli faktury. Niestety, klienci biur rachunkowych lub doradców podatkowych rzadko domagają się wystawienia takiego dokumentu. Poza tym istotne jest, że to podatnik ponosi odpowiedzialność za wypełnienie zeznania podatkowego.

Składka ubezpieczeniowa jest uzależniona od sumy gwarancyjnej, przychodów firmy oraz ewentualnej szkodowości.

PRZYKŁAD

(na podstawie danych jednego z towarzystw ubezpieczeniowych)

Biuro rachunkowe zajmujące się wykonywaniem działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz doradztwa podatkowego (suma ubezpieczenia, zgodnie z rozporządzeniem, 15 000 euro), z przychodami rocznymi w wysokości 100 000 zł oraz bezszkodowym przebiegiem ubezpieczenia w latach ubiegłych, zapłaci składkę (za roczny okres ubezpieczenia) w wysokości 1,5% sumy gwarancyjnej. Jest to zatem kwota 225 euro.

Składka ulega podwyższeniu, gdy biuro przekroczy przychody roczne w wysokości 500 000 zł. Zwyżka wyniesie 15% składki. Natomiast przy przychodach powyżej 1,5 mln zł podwyżka wyniesie 25%.

Towarzystwo ubezpieczeniowe przewiduje również obniżkę składki:

l 10% za każdy nieprzerwany 3-letni bezszkodowy okres ubezpieczenia, nie więcej jednak niż 30%,

l 5% za kontynuację ubezpieczenia.

Przytoczone wartości wynikają z taryfy składek przyjętej w jednym z towarzystw ubezpieczeniowych. Wiele jednak zależy od indywidualnych negocjacji z ubezpieczycielem.

PRZYKŁAD

(na podstawie danych jednego z towarzystw ubezpieczeniowych)

Biuro rachunkowe zajmujące się wykonywaniem działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz czynności doradztwa podatkowego jest od 4 lat klientem towarzystwa ubezpieczeniowego. W tym okresie nie miały miejsca żadne zdarzenia ubezpieczeniowe (wypłaty odszkodowania). Biuro to ma obroty roczne na poziomie 2 mln zł. Zapłaci ono roczną składkę w wysokości około 240 euro.

l art. 2 ust. 1, art. 31 ust. 2-4, art. 46a ustawy z 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym - Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 86; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66

l § 2 ust. 2 pkt 2, § 3, § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 13 kwietnia 2005 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotów uprawnionych do wykonywania działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych - Dz.U. Nr 61, poz. 537

Robert Sierant

ekspert w dziedzinie finansów i bankowości

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA