REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikat dla głównego księgowego

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie certyfikatów dla głównych księgowych przyczyniłoby się do podwyższenia ich kwalifikacji zawodowych i zwiększenia prestiżu zawodu księgowego.

Po przyjęciu nowelizacji ustawy zmienią się zasady wydawania certyfikatu do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Od 31 czerwca 2009 r. nie będzie możliwości ubiegania się o certyfikat bez zdawania egzaminu. Czy uważa pan, że to dobra zmiana?

REKLAMA

Autopromocja

- Tak, uważam to za pozytywną zmianę, gdyż w wyniku selekcji, jaką jest taki egzamin, w większym stopniu zapewni się profesjonalizm osób zajmujących się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych. Należy dążyć do tego, aby osoby takie spełniały jak najwyższe standardy zawodowe, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa ich klientów w obrocie gospodarczym.

Za praktykę w księgowości uznaje się: prowadzenie na podstawie dowodów księgowych ksiąg rachunkowych, wycenę aktywów i pasywów, ustalanie wyniku finansowego i sporządzanie sprawozdań finansowych. Oznacza to, że można wykonywać jedną z tych czynności, aby zostało to uznane za praktykę. Czy to wystarczające kryterium, czy należałoby je zaostrzyć?

- Nie widzę konieczności zwiększenia rygorów odnośnie do praktyki, sugerowałbym tylko, aby za praktykę w księgowości uważać pracę przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych, ustalaniu wyniku finansowego, sporządzaniu sprawozdań, wycenie aktywów i pasywów, a nie jak dotychczas, że za praktykę taką uważa się choćby najprostsze prace księgowe (np. samo wystawianie faktur, sama ewidencja rozrachunków itp.).

Osoba ubiegająca się o certyfikat powinna mieć doświadczenie zawodowe nie tylko w jakimś wybranym obszarze księgowości, lecz także mieć wiedzę na temat szerszego spektrum pracy w księgowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Certyfikaty obowiązują tylko te osoby, które usługowo prowadzą księgi rachunkowe. Czy poza tym obszarem powinien zostać wprowadzony system certyfikatów lub uprawnień?

- Ciekawą propozycją jest wprowadzenie systemu certyfikowania księgowych dla tych, którzy odpowiedzialni są za prowadzenie ksiąg rachunkowych, sporządzanie sprawozdań finansowych w jednostkach gospodarczych i innych jednostkach organizacyjnych. Mam na myśli osoby, które pełnią rolę głównego księgowego, czy też dyrektora finansowego jednostki. Podniesienie wymogów, jakie musieliby spełniać główni księgowi, przyczyniłoby się zapewne do podwyższenia ich kwalifikacji zawodowych, a tym samym i prestiżu samego zawodu księgowego.

Czy jest to konieczne?

- Pomimo tak ważnej roli, jaką odgrywają służby księgowe w obrocie gospodarczym, poza jednostkami sektora publicznego nie uregulowano dotąd kwestii dotyczących wymogów, jakie muszą spełniać osoby zajmujące stanowisko głównego księgowego. Jak na razie obowiązki głównego księgowego może pełnić każda osoba, nawet nieposiadająca odpowiedniego przygotowania, odpowiedniej wiedzy, co może w konsekwencji doprowadzić do nierzetelnego przedstawienia sytuacji majątkowej i finansowej jednostki.

Jak wiadomo, odbiorcami informacji zawartych w sprawozdaniach finansowych są nie tylko menedżerowie jednostek gospodarczych, ale i szereg instytucji zewnętrznych, takich jak kontrahenci, pożyczkodawcy, czy wreszcie odpowiednio prowadzone księgi rachunkowe pozwalają na prawidłowe wywiązanie się z obowiązków podatkowych i wszelkich innych rozliczeń publicznoprawnych. Informacje zawarte w sprawozdaniach finansowych mają więc zasadnicze znaczenie dla oceny działalności jednostki, na ich postawie zainteresowane strony podejmują nierzadko ważne decyzje, dlatego też należy dążyć do tego, aby sprawozdania były sporządzane przez osoby o jak najwyższych kwalifikacjach zawodowych, gdyż tylko takie będą gwarantem najwyższych standardów.

Jak należałoby zorganizować system tych certyfikatów?

- Należałoby poddać dyskusji kwestię, czy byłby tylko jeden stopień certyfikatów czy też byłoby kilka szczebli podnoszenia kwalifikacji (np. pierwszy dla małych i średnich jednostek oraz kolejny stopień dla większych organizacji) z uzyskaniem uprawnień biegłego rewidenta jako ostatnim etapem zdobywania kwalifikacji. Oczywiście należałoby wprowadzić to w taki sposób, aby nie narazić się na zarzut wprowadzenia nowej korporacji zawodowej, która będzie ograniczać dostęp do zawodu księgowego.

Fot. Wojciech Górski

Paweł Mróz, Księgowy Roku 2007, od trzech lat pracuje na stanowisku samodzielnego księgowego w firmie Intec Automation we Wrocławiu

PAWEŁ MRÓZ

Księgowy Roku 2007, od trzech lat pracuje na stanowisku samodzielnego księgowego w firmie Intec Automation we Wrocławiu

Rozmawiała Agnieszka Pokojska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zarobki księgowych na jesieni 2024 r. Jakie pensje oferują pracodawcy?

Ile zarabiają księgowe i księgowi na jesieni 2024 roku? Jakie wynagrodzenie zasadnicze oferują pracodawcy głównym księgowym, samodzielnym księgowym, młodszym księgowym, czy praktykantom w dziale księgowości? Zestawienie to nie uwzględnia premii i pozapłacowych bonusów pracowniczych. 

Księgowy w małej firmie. A może lepiej (szybciej, taniej) przedsiębiorcy rozliczać się samemu?

Dane z PARP nie pozostawiają złudzeń – zapotrzebowanie na specjalistów ds. rachunkowości rośnie w zastraszającym tempie. Wzrost liczby ofert pracy w tej branży o ponad 43% rok do roku to sygnał, że na rynku dzieje się coś niezwykłego. Jednym z głównych czynników napędzających ten trend jest rosnąca popularność outsourcingu księgowości. Coraz więcej firm, zarówno dużych korporacji, jak i małych, jednoosobowych działalności, decyduje się powierzyć prowadzenie księgowości specjalistom. Czy zawsze to niezbędny krok?

Księgowy w firmie 2024: to nie buchalter, ale kreatywny analityk i doradca, także w budowaniu relacji biznesowych. Sztuczna inteligencja w tym go nie zastąpi

Za co księgowi lubią swój zawód? Za możliwość rozwoju, pensje, różnorodność. Lubią to więc sami intensywnie się dokształcają – a prawie 60 proc. robi to przynajmniej raz na kwartał, a jednak 20 proc. z nich nie jest w stanie określić zalet płynących ze swojej pracy.

Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

REKLAMA

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

REKLAMA

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

REKLAMA