REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie certyfikatów dla głównych księgowych przyczyniłoby się do podwyższenia ich kwalifikacji zawodowych i zwiększenia prestiżu zawodu księgowego.

Po przyjęciu nowelizacji ustawy zmienią się zasady wydawania certyfikatu do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Od 31 czerwca 2009 r. nie będzie możliwości ubiegania się o certyfikat bez zdawania egzaminu. Czy uważa pan, że to dobra zmiana?

REKLAMA

REKLAMA

- Tak, uważam to za pozytywną zmianę, gdyż w wyniku selekcji, jaką jest taki egzamin, w większym stopniu zapewni się profesjonalizm osób zajmujących się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych. Należy dążyć do tego, aby osoby takie spełniały jak najwyższe standardy zawodowe, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa ich klientów w obrocie gospodarczym.

Za praktykę w księgowości uznaje się: prowadzenie na podstawie dowodów księgowych ksiąg rachunkowych, wycenę aktywów i pasywów, ustalanie wyniku finansowego i sporządzanie sprawozdań finansowych. Oznacza to, że można wykonywać jedną z tych czynności, aby zostało to uznane za praktykę. Czy to wystarczające kryterium, czy należałoby je zaostrzyć?

- Nie widzę konieczności zwiększenia rygorów odnośnie do praktyki, sugerowałbym tylko, aby za praktykę w księgowości uważać pracę przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych, ustalaniu wyniku finansowego, sporządzaniu sprawozdań, wycenie aktywów i pasywów, a nie jak dotychczas, że za praktykę taką uważa się choćby najprostsze prace księgowe (np. samo wystawianie faktur, sama ewidencja rozrachunków itp.).

REKLAMA

Osoba ubiegająca się o certyfikat powinna mieć doświadczenie zawodowe nie tylko w jakimś wybranym obszarze księgowości, lecz także mieć wiedzę na temat szerszego spektrum pracy w księgowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Certyfikaty obowiązują tylko te osoby, które usługowo prowadzą księgi rachunkowe. Czy poza tym obszarem powinien zostać wprowadzony system certyfikatów lub uprawnień?

- Ciekawą propozycją jest wprowadzenie systemu certyfikowania księgowych dla tych, którzy odpowiedzialni są za prowadzenie ksiąg rachunkowych, sporządzanie sprawozdań finansowych w jednostkach gospodarczych i innych jednostkach organizacyjnych. Mam na myśli osoby, które pełnią rolę głównego księgowego, czy też dyrektora finansowego jednostki. Podniesienie wymogów, jakie musieliby spełniać główni księgowi, przyczyniłoby się zapewne do podwyższenia ich kwalifikacji zawodowych, a tym samym i prestiżu samego zawodu księgowego.

Czy jest to konieczne?

- Pomimo tak ważnej roli, jaką odgrywają służby księgowe w obrocie gospodarczym, poza jednostkami sektora publicznego nie uregulowano dotąd kwestii dotyczących wymogów, jakie muszą spełniać osoby zajmujące stanowisko głównego księgowego. Jak na razie obowiązki głównego księgowego może pełnić każda osoba, nawet nieposiadająca odpowiedniego przygotowania, odpowiedniej wiedzy, co może w konsekwencji doprowadzić do nierzetelnego przedstawienia sytuacji majątkowej i finansowej jednostki.

Jak wiadomo, odbiorcami informacji zawartych w sprawozdaniach finansowych są nie tylko menedżerowie jednostek gospodarczych, ale i szereg instytucji zewnętrznych, takich jak kontrahenci, pożyczkodawcy, czy wreszcie odpowiednio prowadzone księgi rachunkowe pozwalają na prawidłowe wywiązanie się z obowiązków podatkowych i wszelkich innych rozliczeń publicznoprawnych. Informacje zawarte w sprawozdaniach finansowych mają więc zasadnicze znaczenie dla oceny działalności jednostki, na ich postawie zainteresowane strony podejmują nierzadko ważne decyzje, dlatego też należy dążyć do tego, aby sprawozdania były sporządzane przez osoby o jak najwyższych kwalifikacjach zawodowych, gdyż tylko takie będą gwarantem najwyższych standardów.

Jak należałoby zorganizować system tych certyfikatów?

- Należałoby poddać dyskusji kwestię, czy byłby tylko jeden stopień certyfikatów czy też byłoby kilka szczebli podnoszenia kwalifikacji (np. pierwszy dla małych i średnich jednostek oraz kolejny stopień dla większych organizacji) z uzyskaniem uprawnień biegłego rewidenta jako ostatnim etapem zdobywania kwalifikacji. Oczywiście należałoby wprowadzić to w taki sposób, aby nie narazić się na zarzut wprowadzenia nowej korporacji zawodowej, która będzie ograniczać dostęp do zawodu księgowego.

Fot. Wojciech Górski

Paweł Mróz, Księgowy Roku 2007, od trzech lat pracuje na stanowisku samodzielnego księgowego w firmie Intec Automation we Wrocławiu

PAWEŁ MRÓZ

Księgowy Roku 2007, od trzech lat pracuje na stanowisku samodzielnego księgowego w firmie Intec Automation we Wrocławiu

Rozmawiała Agnieszka Pokojska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA