REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie certyfikatów dla głównych księgowych przyczyniłoby się do podwyższenia ich kwalifikacji zawodowych i zwiększenia prestiżu zawodu księgowego.

Po przyjęciu nowelizacji ustawy zmienią się zasady wydawania certyfikatu do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Od 31 czerwca 2009 r. nie będzie możliwości ubiegania się o certyfikat bez zdawania egzaminu. Czy uważa pan, że to dobra zmiana?

REKLAMA

REKLAMA

- Tak, uważam to za pozytywną zmianę, gdyż w wyniku selekcji, jaką jest taki egzamin, w większym stopniu zapewni się profesjonalizm osób zajmujących się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych. Należy dążyć do tego, aby osoby takie spełniały jak najwyższe standardy zawodowe, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa ich klientów w obrocie gospodarczym.

Za praktykę w księgowości uznaje się: prowadzenie na podstawie dowodów księgowych ksiąg rachunkowych, wycenę aktywów i pasywów, ustalanie wyniku finansowego i sporządzanie sprawozdań finansowych. Oznacza to, że można wykonywać jedną z tych czynności, aby zostało to uznane za praktykę. Czy to wystarczające kryterium, czy należałoby je zaostrzyć?

- Nie widzę konieczności zwiększenia rygorów odnośnie do praktyki, sugerowałbym tylko, aby za praktykę w księgowości uważać pracę przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych, ustalaniu wyniku finansowego, sporządzaniu sprawozdań, wycenie aktywów i pasywów, a nie jak dotychczas, że za praktykę taką uważa się choćby najprostsze prace księgowe (np. samo wystawianie faktur, sama ewidencja rozrachunków itp.).

REKLAMA

Osoba ubiegająca się o certyfikat powinna mieć doświadczenie zawodowe nie tylko w jakimś wybranym obszarze księgowości, lecz także mieć wiedzę na temat szerszego spektrum pracy w księgowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Certyfikaty obowiązują tylko te osoby, które usługowo prowadzą księgi rachunkowe. Czy poza tym obszarem powinien zostać wprowadzony system certyfikatów lub uprawnień?

- Ciekawą propozycją jest wprowadzenie systemu certyfikowania księgowych dla tych, którzy odpowiedzialni są za prowadzenie ksiąg rachunkowych, sporządzanie sprawozdań finansowych w jednostkach gospodarczych i innych jednostkach organizacyjnych. Mam na myśli osoby, które pełnią rolę głównego księgowego, czy też dyrektora finansowego jednostki. Podniesienie wymogów, jakie musieliby spełniać główni księgowi, przyczyniłoby się zapewne do podwyższenia ich kwalifikacji zawodowych, a tym samym i prestiżu samego zawodu księgowego.

Czy jest to konieczne?

- Pomimo tak ważnej roli, jaką odgrywają służby księgowe w obrocie gospodarczym, poza jednostkami sektora publicznego nie uregulowano dotąd kwestii dotyczących wymogów, jakie muszą spełniać osoby zajmujące stanowisko głównego księgowego. Jak na razie obowiązki głównego księgowego może pełnić każda osoba, nawet nieposiadająca odpowiedniego przygotowania, odpowiedniej wiedzy, co może w konsekwencji doprowadzić do nierzetelnego przedstawienia sytuacji majątkowej i finansowej jednostki.

Jak wiadomo, odbiorcami informacji zawartych w sprawozdaniach finansowych są nie tylko menedżerowie jednostek gospodarczych, ale i szereg instytucji zewnętrznych, takich jak kontrahenci, pożyczkodawcy, czy wreszcie odpowiednio prowadzone księgi rachunkowe pozwalają na prawidłowe wywiązanie się z obowiązków podatkowych i wszelkich innych rozliczeń publicznoprawnych. Informacje zawarte w sprawozdaniach finansowych mają więc zasadnicze znaczenie dla oceny działalności jednostki, na ich postawie zainteresowane strony podejmują nierzadko ważne decyzje, dlatego też należy dążyć do tego, aby sprawozdania były sporządzane przez osoby o jak najwyższych kwalifikacjach zawodowych, gdyż tylko takie będą gwarantem najwyższych standardów.

Jak należałoby zorganizować system tych certyfikatów?

- Należałoby poddać dyskusji kwestię, czy byłby tylko jeden stopień certyfikatów czy też byłoby kilka szczebli podnoszenia kwalifikacji (np. pierwszy dla małych i średnich jednostek oraz kolejny stopień dla większych organizacji) z uzyskaniem uprawnień biegłego rewidenta jako ostatnim etapem zdobywania kwalifikacji. Oczywiście należałoby wprowadzić to w taki sposób, aby nie narazić się na zarzut wprowadzenia nowej korporacji zawodowej, która będzie ograniczać dostęp do zawodu księgowego.

Fot. Wojciech Górski

Paweł Mróz, Księgowy Roku 2007, od trzech lat pracuje na stanowisku samodzielnego księgowego w firmie Intec Automation we Wrocławiu

PAWEŁ MRÓZ

Księgowy Roku 2007, od trzech lat pracuje na stanowisku samodzielnego księgowego w firmie Intec Automation we Wrocławiu

Rozmawiała Agnieszka Pokojska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA