REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Certyfikat dla głównego księgowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie certyfikatów dla głównych księgowych przyczyniłoby się do podwyższenia ich kwalifikacji zawodowych i zwiększenia prestiżu zawodu księgowego.

Po przyjęciu nowelizacji ustawy zmienią się zasady wydawania certyfikatu do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Od 31 czerwca 2009 r. nie będzie możliwości ubiegania się o certyfikat bez zdawania egzaminu. Czy uważa pan, że to dobra zmiana?

REKLAMA

REKLAMA

- Tak, uważam to za pozytywną zmianę, gdyż w wyniku selekcji, jaką jest taki egzamin, w większym stopniu zapewni się profesjonalizm osób zajmujących się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych. Należy dążyć do tego, aby osoby takie spełniały jak najwyższe standardy zawodowe, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa ich klientów w obrocie gospodarczym.

Za praktykę w księgowości uznaje się: prowadzenie na podstawie dowodów księgowych ksiąg rachunkowych, wycenę aktywów i pasywów, ustalanie wyniku finansowego i sporządzanie sprawozdań finansowych. Oznacza to, że można wykonywać jedną z tych czynności, aby zostało to uznane za praktykę. Czy to wystarczające kryterium, czy należałoby je zaostrzyć?

- Nie widzę konieczności zwiększenia rygorów odnośnie do praktyki, sugerowałbym tylko, aby za praktykę w księgowości uważać pracę przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych, ustalaniu wyniku finansowego, sporządzaniu sprawozdań, wycenie aktywów i pasywów, a nie jak dotychczas, że za praktykę taką uważa się choćby najprostsze prace księgowe (np. samo wystawianie faktur, sama ewidencja rozrachunków itp.).

REKLAMA

Osoba ubiegająca się o certyfikat powinna mieć doświadczenie zawodowe nie tylko w jakimś wybranym obszarze księgowości, lecz także mieć wiedzę na temat szerszego spektrum pracy w księgowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Certyfikaty obowiązują tylko te osoby, które usługowo prowadzą księgi rachunkowe. Czy poza tym obszarem powinien zostać wprowadzony system certyfikatów lub uprawnień?

- Ciekawą propozycją jest wprowadzenie systemu certyfikowania księgowych dla tych, którzy odpowiedzialni są za prowadzenie ksiąg rachunkowych, sporządzanie sprawozdań finansowych w jednostkach gospodarczych i innych jednostkach organizacyjnych. Mam na myśli osoby, które pełnią rolę głównego księgowego, czy też dyrektora finansowego jednostki. Podniesienie wymogów, jakie musieliby spełniać główni księgowi, przyczyniłoby się zapewne do podwyższenia ich kwalifikacji zawodowych, a tym samym i prestiżu samego zawodu księgowego.

Czy jest to konieczne?

- Pomimo tak ważnej roli, jaką odgrywają służby księgowe w obrocie gospodarczym, poza jednostkami sektora publicznego nie uregulowano dotąd kwestii dotyczących wymogów, jakie muszą spełniać osoby zajmujące stanowisko głównego księgowego. Jak na razie obowiązki głównego księgowego może pełnić każda osoba, nawet nieposiadająca odpowiedniego przygotowania, odpowiedniej wiedzy, co może w konsekwencji doprowadzić do nierzetelnego przedstawienia sytuacji majątkowej i finansowej jednostki.

Jak wiadomo, odbiorcami informacji zawartych w sprawozdaniach finansowych są nie tylko menedżerowie jednostek gospodarczych, ale i szereg instytucji zewnętrznych, takich jak kontrahenci, pożyczkodawcy, czy wreszcie odpowiednio prowadzone księgi rachunkowe pozwalają na prawidłowe wywiązanie się z obowiązków podatkowych i wszelkich innych rozliczeń publicznoprawnych. Informacje zawarte w sprawozdaniach finansowych mają więc zasadnicze znaczenie dla oceny działalności jednostki, na ich postawie zainteresowane strony podejmują nierzadko ważne decyzje, dlatego też należy dążyć do tego, aby sprawozdania były sporządzane przez osoby o jak najwyższych kwalifikacjach zawodowych, gdyż tylko takie będą gwarantem najwyższych standardów.

Jak należałoby zorganizować system tych certyfikatów?

- Należałoby poddać dyskusji kwestię, czy byłby tylko jeden stopień certyfikatów czy też byłoby kilka szczebli podnoszenia kwalifikacji (np. pierwszy dla małych i średnich jednostek oraz kolejny stopień dla większych organizacji) z uzyskaniem uprawnień biegłego rewidenta jako ostatnim etapem zdobywania kwalifikacji. Oczywiście należałoby wprowadzić to w taki sposób, aby nie narazić się na zarzut wprowadzenia nowej korporacji zawodowej, która będzie ograniczać dostęp do zawodu księgowego.

Fot. Wojciech Górski

Paweł Mróz, Księgowy Roku 2007, od trzech lat pracuje na stanowisku samodzielnego księgowego w firmie Intec Automation we Wrocławiu

PAWEŁ MRÓZ

Księgowy Roku 2007, od trzech lat pracuje na stanowisku samodzielnego księgowego w firmie Intec Automation we Wrocławiu

Rozmawiała Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA