REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wdrożenie Międzynarodowych Standardów Badania wymaga wysiłku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Międzynarodowe Standardy Rewizji Finansowej i Międzynarodowy Standard Kontroli Jakości
Międzynarodowe Standardy Rewizji Finansowej i Międzynarodowy Standard Kontroli Jakości

REKLAMA

REKLAMA

Nowe standardy (Międzynarodowe Standardy Rewizji Finansowej i Międzynarodowy Standard Kontroli Jakości) będą obowiązywać podmioty badające sprawozdania finansowe jednostek zainteresowania publicznego sporządzone za okresy kończące się 31 grudnia 2016 roku. Dla reszty podmiotów obowiązek dotyczyć będzie badania sprawozdań sporządzonych za okresy kończące się 31 grudnia 2017 roku. A więc za rok 2017 wszyscy już będziemy badać zgodnie z MSB. To bardzo mało czasu. I ogromne wyzwanie dla nas wszystkich - mówi Barbara Misterska-Dragan, zastępcą prezesa KRBR i przewodniczącą Komisji KRBR ds. standaryzacji usług świadczonych przez biegłych rewidentów.

Kaja Zielińska: Przyjęcie Międzynarodowych Standardów Badania (MSB) stało się faktem. Skąd decyzja o ich wprowadzeniu? Krajowe standardy przestały wystarczać?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Barbara Misterska-Dragan: 1 kwietnia 2015 roku Komisja Nadzoru Audytowego zatwierdziła uchwały Krajowej Rady Biegłych Rewidentów nakładające na polskich biegłych rewidentów obowiązek stosowania Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej i Międzynarodowego Standardu Kontroli Jakości. Decyzja o ich przyjęciu to odpowiedź na wielostronne oczekiwania – tak ze strony rynku, klientów, jak i organizacji, do których należy KIBR. Jednym z obowiązków Krajowej Izby Biegłych Rewidentów wynikającym z członkostwa w Międzynarodowej Federacji Księgowych były działania mające na celu wprowadzenie do polskiego systemu prawnego międzynarodowych standardów wydawanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej i Usług Atestacyjnych.

To był długi proces?

Proces przyjęcia Międzynarodowych Standardów Badania do polskiego prawa trwał kilka lat, rozpoczął się właściwie jeszcze w 2011 roku. Krajowa Rada podejmowała kilka prób, przyjmowała kilka uchwał. Ostatecznie proces udało się zakończyć wiosną tego roku, w momencie gdy KNA zaakceptowała naszą uchwałę.

REKLAMA

Wydaje się, że procedura przejścia na nowe standardy kosztuje sporo wysiłku?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak, przejściu na nowe standardy towarzyszy wiele pracy zarówno ze strony Krajowej Rady, jak również biegłych rewidentów. Zrobiliśmy inwentaryzację wszystkich standardów przetłumaczonych na język polski, oraz standardów, które zostały już przyjęte przez IFAC, ale jeszcze nie ma ich tłumaczenia. Wprowadzone standardy są też od wielu lat dostępne w publikacjach, a ostatnio także w wersji polskiej na stronie internetowej KIBR. Ale zależy nam, żeby docelowo była dostępna wersja ujednolicona. To znacznie ułatwi biegłym rewidentom poruszanie się po standardach. Jednak teraz najważniejsza jest praca nad procedurą wdrażania standardów w praktyce.

A co to dokładnie oznacza?

Trudne zadanie przygotowania na zmiany całego środowiska. KIBR od kilku lat prowadzi działania wspierające biegłych rewidentów w przejściu na nowe standardy. Już w 2011 r. rozpoczął się cykl szkoleń dotyczących przyjęcia i wdrożenia MSRF, organizowanych w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Teraz musimy jeszcze pokazać, jak je stosować w praktyce. Dbamy o bieżące tłumaczenie poradników IFAC tak, żeby możliwie szybko mogli z nich korzystać biegli rewidenci w Polsce. Niebawem będziemy mogli udostępnić biegłym rewidentom wzorcowe procedury do badania zgodnego z MSB, do których licencję w ramach grantu szwajcarskiego kupujemy od instytutu szkockiego. To narzędzie powinno pozwolić wesprzeć proces przygotowania się do badania według MSB. Został już przetłumaczony i opublikowany na stronie internetowej przewodnik usług przeglądu. Wkrótce rozpoczniemy tłumaczenie podręcznika usług kompilacji i podręcznika dotyczącego jakości audytu – wydanych przez IFAC. Jako komisja mamy w planie opracowanie księgi dobrych praktyk stosowania MSB przez małe i średnie firmy. Rozpoczniemy publikacje artykułów na temat nowego podejścia do badania na łamach miesięcznika „Rachunkowość”. Nie ukrywam, że czeka nas bardzo dużo pracy szczególnie w pierwszej połowie przyszłego roku. Mamy ją już szczegółowo zaplanowaną i działamy.

Jakich więc zmian w procesie badania w związku z przejściem na MSB mogą spodziewać się audytorzy?

Przede wszystkim zmienić się powinna filozofia badania. I to chyba jest najtrudniejsze w tym procesie przejścia na MSB. Proces badania przeprowadzany zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Badania poprzedzać powinno oszacowanie ryzyka wystąpienia istotnych nieprawidłowości w sprawozdaniu finansowym. Sama technika i metody badania nie ulegną znacznej zmianie. Być może będzie ona bardziej dopracowana pod względem dokumentowania procesu. Ale kluczowe będzie przygotowanie strategii i planu badania, określenie próbkowania itp. Trzeba będzie też stosować wszystkie standardy w całym ich zakresie. Musimy je wszystkie bardzo dobrze znać. Na pewno wymagać to będzie skrupulatności i znajomości standardów.

Czy będzie możliwe w takim razie skalowanie standardów?

MSB daje możliwość optymalizacji procesu badania, bo możemy skupić się wyłącznie na tym, co jest ważne dla osiągnięcia celu badania. To dotyczyć będzie badania małych i średnich firm. Ale to nie zwalnia z obowiązku bardzo dobrej znajomości standardów. Bo to biegły rewident musi rozpoznać procedury, z których zrezygnuje, ponieważ ich wykonanie jego zdaniem nic nie wniesie do procesu badania. To on podejmie decyzję, czy jakaś procedura powinna być zastosowana czy nie. A więc skalowanie jest możliwe, ale z rozwagą.

Mówi Pani o procesie, jaki trwa przy wdrażaniu standardów. A jak wyobraża sobie Pani rzeczywistość badań już po ich pełnym wdrożeniu?

Na pewno pierwszy rok stosowania nowych standardów będzie dla nas wszystkich bardzo trudny. Główną teorię mamy dobrze opanowaną, przeszliśmy wiele szkoleń. Ale potrzebujemy jeszcze warsztatów praktycznych. Najtrudniejszy pierwszy krok…


Widzi Pani tutaj jakąś szczególną rolę KRBR?

Tym, co będzie najważniejszym zadaniem dla KRBR, a właściwie dla Komisji standaryzacji usług świadczonych przez biegłych rewidentów i dla Komisji szkoleniowej, jest stworzenie możliwości biegłym rewidentom poprawy warsztatu pracy, nabycia narzędzia – oprogramowania do badania oraz uczestniczenia w odpowiednich szkoleniach. Powinna być prowadzona bardzo bliska wzajemna współpraca. Komisja standaryzacji powinna przybliżyć biegłym rewidentom standardy, tak by były one w pełni zrozumiałe. Już planujemy pewne działania, o których wcześniej wspomniałam – ukaże się m.in. cykl publikacji na ten temat w „Rachunkowości”. Z drugiej strony musimy przygotować program szkoleń dla biegłych rewidentów – szkoleń warsztatowych. Kolejną ważną kwestią jest oprogramowanie, które pozwoli przeprowadzić badanie według MSB. KIBR prowadzi działania w tym kierunku. Monitorujemy proces dostosowywania i tworzenia programów. Chcemy dać biegłym szansę wyboru, na pewno nie chcielibyśmy narzucać konkretnej opcji oprogramowania.

Ile czasu biegli rewidenci mają na przygotowanie do przejścia na MSB?

Nowe standardy będą obowiązywać podmioty badające sprawozdania finansowe jednostek zainteresowania publicznego sporządzone za okresy kończące się 31 grudnia 2016 roku. Dla reszty podmiotów obowiązek dotyczyć będzie badania sprawozdań sporządzonych za okresy kończące się 31 grudnia 2017 roku. A więc za rok 2017 wszyscy już będziemy badać zgodnie z MSB. To bardzo mało czasu. I ogromne wyzwanie dla nas wszystkich – biegłych rewidentów i samorządu. Mamy jasny cel – sprawnie przeprowadzić proces implementacji Międzynarodowych Standardów Badania. Musimy dać biegłym rewidentom poczucie bezpieczeństwa – poczucie, że wypełnili swoje zadania zgodnie z tymi wymogami.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA