REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

XVII Doroczna Konferencja Audytingu już za nami

Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
XVII Doroczna Konferencja Audytingu już za nami
XVII Doroczna Konferencja Audytingu już za nami

REKLAMA

REKLAMA

Środowisko biegłych rewidentów jest u progu dużych zmian, w życie wchodzą nowe standardy badania, zmieni się też zakres komunikacji audytora z firmą oraz zasady nadzoru nad profesją. O tym, co dokładnie się zmieni i jak się przygotować rozmawiało blisko 350 uczestników XVII Dorocznej Konferencji Audytingu. Infor.pl był patronem medialnym tego wydarzenia.

– Kształt standardów i zakres regulacji, a także zachowania rynku uwarunkowane są szeroko rozumianymi czynnikami ryzyka – tak Krzysztof Burnos, prezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów uzasadniał wybór tematu przewodniego XVII Dorocznej Konferencji Audytingu: Standardy, regulacje, rynek – czy czeka nas nowa praktyka rewizji finansowej.

REKLAMA

REKLAMA

– Ryzyko jest obecne w każdym obszarze funkcjonowania gospodarki, przedsiębiorstwa, firmy audytorskiej – mówił prezes KRBR. Jak zaznaczał jednak, zmieniające się regulacje i standardy to jego zdaniem odpowiedź na niepewność. – Dlatego nie chciałbym, abyśmy się bali tych standardów. Tylko, abyśmy w sposób racjonalny i umiejętny wczytali się w nie – powiedział Krzysztof Burnos.

O tym, jak nowe regulacje czytać, jak przygotować się na zmiany oraz jak zabezpieczyć się przed ryzykiem wykonywania zawodu rozmawiali w dniach 17-19 października uczestnicy XVII Dorocznej Konferencji Audytingu. Konferencja po raz kolejny stała się też okazją do spotkania środowiska i oznaczenia zasłużonych.

Biegli za moment przejdą na nowe standardy badania

– Czeka nas nowe spojrzenie na badanie – wyjaśniała Barbara Misterska-Dragan w trakcie panelu „Reforma audytu i co dalej” i dodała, że najważniejsza zmiana wynikająca ze standardów, to badanie sprawozdania finansowego oparte na ryzyku. Ale wyzwaniem będzie także obowiązek dokumentowania badania. Biegły rewident będzie musiał udokumentować swoją ścieżkę myślenia i udowodnić skąd wynika konkluzja przyjęta w opinii z badania. Nowe standardy zastosowane będą obowiązkowo do badania sprawozdań finansowych już za okresy kończące się 31 grudnia 2016 r. – jeśli podmiot uprawniony  wykonuje badanie sprawozdań finansowych jednostek zainteresowania publicznego. Oraz do badania wszystkich sprawozdań finansowych za okresy kończące się 31 grudnia 2017 r. – jeśli podmiot uprawniony nie wykonuje badań jednostek zainteresowania publicznego.

REKLAMA

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ryzyko i odpowiedzialność – jak uniknąć sieci zastawionych na biegłego rewidenta

Praca biegłych rewidentów służy wykrywaniu ryzyk w firmach, a jednocześnie każdy biegły rewident w swojej pracy sam narażony jest na wiele zagrożeń –  taka konkluzja zdominowała z kolei dyskusję w ramach panelu „Ryzyko w pracy biegłego rewidenta”. Eksperci uczestniczący w debacie mówili zarówno o konkretnych ryzykach występujących podczas badania sprawozdań finansowych jak i o sposobach zapobiegania tym zagrożeniom.

Jednym z uczestników panelu, który prowadzili Ewa Sowińska i Maciej Ostrowski, był Marek Wierzbowski, profesor Uniwersytetu Warszawskiego i partner w kancelarii Wierzbowski i Partnerzy Adwokaci i Radcowie Prawni, który przedstawił różne aspekty odpowiedzialności biegłych rewidentów za swoje działania – dyscyplinarnej, administracyjnej, kontraktowej, a także karnej.

Z kolei Anna Sirocka, partner w EY, zwróciła uwagę na specyficzny typ ryzyka, które może wystąpić w pracy biegłego rewidenta, jakim jest ryzyko utraty niezależności. Jej zdaniem to bardzo istotne zagrożenie z punktu widzenia tej podstawowej usługi, jaką świadczy biegły rewident, czyli badania sprawozdania finansowego.

Jak chronić dane finansowo-księgowe w erze cyfryzacji?

Problemy związane z ochroną danych finansowo-księgowych będą zdaniem uczestników konferencji w przyszłości nabierały na znaczeniu. Coraz więcej dokumentów tworzonych jest w formie elektronicznej, a liczba przestępstw cyfrowych wzrasta z roku na rok. Jak zatem uchronić dane przedsiębiorstwa? Jakie procedury wdrożyć i kto odpowiada za bezpieczeństwo danych w firmie? W końcu, czy audytorzy mają tu rolę do odegrania? O tym rozmawiali uczestnicy panelu „Bezpieczeństwo danych i formy ich zabezpieczenia”. Zdaniem Mariusza Kality, dyplomowanego informatyka śledczego warto spytać, czy jest w badanej firmie prowadzona polityka bezpieczeństwa, kto jest za nią odpowiedzialny oraz czy polityka bezpieczeństwa jest stosowana, jak jest stosowana i jak jest egzekwowana. Eksperci wskazywali także na zalety audytu informatycznego. Da on wiedzę, o tym jakie są zagrożenia i ryzyka, jaki jest stan zabezpieczenia w firmie, wskaże procedury i zarekomenduje ich stosowanie, wskaże narzędzia możliwe do zastosowanie w organizacji oraz metodologie postępowania w sytuacji zagrożenia.

Ekonomiści: uważajcie na makroekonomię i geopolitykę

Po raz pierwszy formułę konferencji poszerzono o tematy niezwiązane wprost z tematyką audytu, ale mającą istotne znaczenie dla dobrego wypełnia ich misji zawodowej. – Dlaczego o tym rozmawiamy, skoro to nie przekłada się „jeden do jednego” na naszą pracę? – pytała retorycznie prowadząca ten panel „Geopolityczne i makroekonomiczne uwarunkowania rozwoju gospodarczego i ich wpływ na badanie sprawozdań finansowych” prof. Kamela-Sowińska. I odpowiedziała, że odpowiedź jest prosta: bo świat jest globalny, bo świat gospodarczy to globalna wioska, a jej sołtys mieszka w Nowym Jorku. Jak mówiła, biegli rewidenci powinni w swojej pracy to inne spojrzenie na gospodarkę także uwzględniać. Uczestniczący w tym panelu prof. Dariusz Filar z Uniwersytetu Gdańskiego omówił aktualne trendy i prognozy na najbliższe lata dla polskiej i światowej gospodarki. Z kolei prof. Radosław Ignatowski z Uniwersytetu Łódzkiego zastanawiał się, czy w tych warunkach, w obliczu tylu zmiennych i tylu niepewności da się zaprezentować rzetelnie i jasno kondycję finansową firmy.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polityki i procedury – nowe wyzwania przed firmami audytorskimi

Polityka i procedury w zakresie systemu wewnętrznej kontroli jakości, ocena obszarów ryzyka podczas prowadzenia badań oraz nowe zasady traktowania pracowników i podwykonawców – to zasadnicze problemy, jakie były omawiane podczas panelu „Firmy audytorskie w nowej praktyce regulacyjnej”. Jak podkreślała prowadząca ten panel wiceprezes KRBR Barbara Misterska-Dragan, mimo iż nowa ustawa nie została jeszcze uchwalona, to na podstawie projektu już można zorientować się, jak należy przygotowywać się do pracy pod rządami nowych przepisów. – W artykule 44 nowej ustawy ustawodawca wskaże, że każda firma audytorska powinna zaprojektować i wdrożyć swój wewnętrzny standard kontroli jakości. A ten standard powinien uwzględniać wszystkie inne rozwiązania, które złożą się na wymagane przez przyszłą ustawę polityki i procedury – mówiła Barbara Misterska-Dragan. I podkreślała, że muszą to opracować wszyscy, że każda firma audytorska powinna mieć takie regulacje u siebie stworzone, na miarę własnych potrzeb i oczekiwań, bo będzie to przedmiotem kontroli.

Dyskusja środowiskowa o ustawie, standardach, szkoleniach i promocji

Kształt przygotowywanej ustawy o biegłych rewidentach, przygotowania do stosowania w praktyce Międzynarodowych Standardów Badania, zmiany w polityce edukacyjnej samorządu i rosnąca aktywność KIBR w promowaniu zawodu – takie tematy zdominowały z kolei zorganizowaną podczas DKA Debatę Środowiskową. Jak podkreślał prezes KRBR Krzysztof Burnos, takie dyskusje stają się tradycją tych konferencji. Pierwsza odbyła się w ubiegłym roku i od razu uznana została za dobrą formę dyskusji o bieżących problemach samorządu i zawodu biegłego rewidenta. Dyskusja była też okazją do zaprezentowania uczestnikom konferencji opracowanego na zlecenie KIBR filmu i serii ulotek promujących profesję biegłych rewidentów.


Środowisko spotkało się po raz siedemnasty

Jak co roku konferencja była także okazją do spotkania się środowiska i odznaczenia zasłużonych. Po raz szósty uhonorowano medalami Krajowej Izby Biegłych Rewidentów osoby zasłużone dla rozwoju rewizji finansowej i rachunkowości. Tradycyjnie już wręczono także nagrodę dla laureata konkursu im. Piotra Rojka oraz KIBR na najlepszą pracę magisterską z zakresu rewizji finansowej. W trakcie uroczystej kolacji wyróżniono też osoby, które uczestniczyły w projekcie „Szkolenie szkolących – podnoszenie kompetencji trenerskich”. W tym roku po raz pierwszy Doroczna Konferencja Audytingu była miejscem wręczenia nominacji osobom powołanym w skład Grupy ds. Wdrażania Międzynarodowego Standardu Edukacji 8. Nominacje wręczyła lider projektu Ewa Sowińska, zastępca prezesa KRBR i przewodnicząca Komisji ds. Szkoleń. Uczestnicy konferencji po raz pierwszy mogli także obejrzeć wystawę prac malarskich łódzkich seniorów, wziąć udział w warsztatach ze stosowania oprogramowania do badania oraz uczestniczyć w spotkaniu autorskim z  prof. Dariuszem Filarem.

Zapraszamy do lektury pełnej relacji z konferencji na stronie www.dka.kibr.org.pl i zachęcamy do udziału w XVIII Dorocznej Konferencji Audytingu!

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA