REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

XVII Doroczna Konferencja Audytingu już za nami

Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
XVII Doroczna Konferencja Audytingu już za nami
XVII Doroczna Konferencja Audytingu już za nami

REKLAMA

REKLAMA

Środowisko biegłych rewidentów jest u progu dużych zmian, w życie wchodzą nowe standardy badania, zmieni się też zakres komunikacji audytora z firmą oraz zasady nadzoru nad profesją. O tym, co dokładnie się zmieni i jak się przygotować rozmawiało blisko 350 uczestników XVII Dorocznej Konferencji Audytingu. Infor.pl był patronem medialnym tego wydarzenia.

– Kształt standardów i zakres regulacji, a także zachowania rynku uwarunkowane są szeroko rozumianymi czynnikami ryzyka – tak Krzysztof Burnos, prezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów uzasadniał wybór tematu przewodniego XVII Dorocznej Konferencji Audytingu: Standardy, regulacje, rynek – czy czeka nas nowa praktyka rewizji finansowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

– Ryzyko jest obecne w każdym obszarze funkcjonowania gospodarki, przedsiębiorstwa, firmy audytorskiej – mówił prezes KRBR. Jak zaznaczał jednak, zmieniające się regulacje i standardy to jego zdaniem odpowiedź na niepewność. – Dlatego nie chciałbym, abyśmy się bali tych standardów. Tylko, abyśmy w sposób racjonalny i umiejętny wczytali się w nie – powiedział Krzysztof Burnos.

O tym, jak nowe regulacje czytać, jak przygotować się na zmiany oraz jak zabezpieczyć się przed ryzykiem wykonywania zawodu rozmawiali w dniach 17-19 października uczestnicy XVII Dorocznej Konferencji Audytingu. Konferencja po raz kolejny stała się też okazją do spotkania środowiska i oznaczenia zasłużonych.

Biegli za moment przejdą na nowe standardy badania

– Czeka nas nowe spojrzenie na badanie – wyjaśniała Barbara Misterska-Dragan w trakcie panelu „Reforma audytu i co dalej” i dodała, że najważniejsza zmiana wynikająca ze standardów, to badanie sprawozdania finansowego oparte na ryzyku. Ale wyzwaniem będzie także obowiązek dokumentowania badania. Biegły rewident będzie musiał udokumentować swoją ścieżkę myślenia i udowodnić skąd wynika konkluzja przyjęta w opinii z badania. Nowe standardy zastosowane będą obowiązkowo do badania sprawozdań finansowych już za okresy kończące się 31 grudnia 2016 r. – jeśli podmiot uprawniony  wykonuje badanie sprawozdań finansowych jednostek zainteresowania publicznego. Oraz do badania wszystkich sprawozdań finansowych za okresy kończące się 31 grudnia 2017 r. – jeśli podmiot uprawniony nie wykonuje badań jednostek zainteresowania publicznego.

REKLAMA

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ryzyko i odpowiedzialność – jak uniknąć sieci zastawionych na biegłego rewidenta

Praca biegłych rewidentów służy wykrywaniu ryzyk w firmach, a jednocześnie każdy biegły rewident w swojej pracy sam narażony jest na wiele zagrożeń –  taka konkluzja zdominowała z kolei dyskusję w ramach panelu „Ryzyko w pracy biegłego rewidenta”. Eksperci uczestniczący w debacie mówili zarówno o konkretnych ryzykach występujących podczas badania sprawozdań finansowych jak i o sposobach zapobiegania tym zagrożeniom.

Jednym z uczestników panelu, który prowadzili Ewa Sowińska i Maciej Ostrowski, był Marek Wierzbowski, profesor Uniwersytetu Warszawskiego i partner w kancelarii Wierzbowski i Partnerzy Adwokaci i Radcowie Prawni, który przedstawił różne aspekty odpowiedzialności biegłych rewidentów za swoje działania – dyscyplinarnej, administracyjnej, kontraktowej, a także karnej.

Z kolei Anna Sirocka, partner w EY, zwróciła uwagę na specyficzny typ ryzyka, które może wystąpić w pracy biegłego rewidenta, jakim jest ryzyko utraty niezależności. Jej zdaniem to bardzo istotne zagrożenie z punktu widzenia tej podstawowej usługi, jaką świadczy biegły rewident, czyli badania sprawozdania finansowego.

Jak chronić dane finansowo-księgowe w erze cyfryzacji?

Problemy związane z ochroną danych finansowo-księgowych będą zdaniem uczestników konferencji w przyszłości nabierały na znaczeniu. Coraz więcej dokumentów tworzonych jest w formie elektronicznej, a liczba przestępstw cyfrowych wzrasta z roku na rok. Jak zatem uchronić dane przedsiębiorstwa? Jakie procedury wdrożyć i kto odpowiada za bezpieczeństwo danych w firmie? W końcu, czy audytorzy mają tu rolę do odegrania? O tym rozmawiali uczestnicy panelu „Bezpieczeństwo danych i formy ich zabezpieczenia”. Zdaniem Mariusza Kality, dyplomowanego informatyka śledczego warto spytać, czy jest w badanej firmie prowadzona polityka bezpieczeństwa, kto jest za nią odpowiedzialny oraz czy polityka bezpieczeństwa jest stosowana, jak jest stosowana i jak jest egzekwowana. Eksperci wskazywali także na zalety audytu informatycznego. Da on wiedzę, o tym jakie są zagrożenia i ryzyka, jaki jest stan zabezpieczenia w firmie, wskaże procedury i zarekomenduje ich stosowanie, wskaże narzędzia możliwe do zastosowanie w organizacji oraz metodologie postępowania w sytuacji zagrożenia.

Ekonomiści: uważajcie na makroekonomię i geopolitykę

Po raz pierwszy formułę konferencji poszerzono o tematy niezwiązane wprost z tematyką audytu, ale mającą istotne znaczenie dla dobrego wypełnia ich misji zawodowej. – Dlaczego o tym rozmawiamy, skoro to nie przekłada się „jeden do jednego” na naszą pracę? – pytała retorycznie prowadząca ten panel „Geopolityczne i makroekonomiczne uwarunkowania rozwoju gospodarczego i ich wpływ na badanie sprawozdań finansowych” prof. Kamela-Sowińska. I odpowiedziała, że odpowiedź jest prosta: bo świat jest globalny, bo świat gospodarczy to globalna wioska, a jej sołtys mieszka w Nowym Jorku. Jak mówiła, biegli rewidenci powinni w swojej pracy to inne spojrzenie na gospodarkę także uwzględniać. Uczestniczący w tym panelu prof. Dariusz Filar z Uniwersytetu Gdańskiego omówił aktualne trendy i prognozy na najbliższe lata dla polskiej i światowej gospodarki. Z kolei prof. Radosław Ignatowski z Uniwersytetu Łódzkiego zastanawiał się, czy w tych warunkach, w obliczu tylu zmiennych i tylu niepewności da się zaprezentować rzetelnie i jasno kondycję finansową firmy.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polityki i procedury – nowe wyzwania przed firmami audytorskimi

Polityka i procedury w zakresie systemu wewnętrznej kontroli jakości, ocena obszarów ryzyka podczas prowadzenia badań oraz nowe zasady traktowania pracowników i podwykonawców – to zasadnicze problemy, jakie były omawiane podczas panelu „Firmy audytorskie w nowej praktyce regulacyjnej”. Jak podkreślała prowadząca ten panel wiceprezes KRBR Barbara Misterska-Dragan, mimo iż nowa ustawa nie została jeszcze uchwalona, to na podstawie projektu już można zorientować się, jak należy przygotowywać się do pracy pod rządami nowych przepisów. – W artykule 44 nowej ustawy ustawodawca wskaże, że każda firma audytorska powinna zaprojektować i wdrożyć swój wewnętrzny standard kontroli jakości. A ten standard powinien uwzględniać wszystkie inne rozwiązania, które złożą się na wymagane przez przyszłą ustawę polityki i procedury – mówiła Barbara Misterska-Dragan. I podkreślała, że muszą to opracować wszyscy, że każda firma audytorska powinna mieć takie regulacje u siebie stworzone, na miarę własnych potrzeb i oczekiwań, bo będzie to przedmiotem kontroli.

Dyskusja środowiskowa o ustawie, standardach, szkoleniach i promocji

Kształt przygotowywanej ustawy o biegłych rewidentach, przygotowania do stosowania w praktyce Międzynarodowych Standardów Badania, zmiany w polityce edukacyjnej samorządu i rosnąca aktywność KIBR w promowaniu zawodu – takie tematy zdominowały z kolei zorganizowaną podczas DKA Debatę Środowiskową. Jak podkreślał prezes KRBR Krzysztof Burnos, takie dyskusje stają się tradycją tych konferencji. Pierwsza odbyła się w ubiegłym roku i od razu uznana została za dobrą formę dyskusji o bieżących problemach samorządu i zawodu biegłego rewidenta. Dyskusja była też okazją do zaprezentowania uczestnikom konferencji opracowanego na zlecenie KIBR filmu i serii ulotek promujących profesję biegłych rewidentów.


Środowisko spotkało się po raz siedemnasty

Jak co roku konferencja była także okazją do spotkania się środowiska i odznaczenia zasłużonych. Po raz szósty uhonorowano medalami Krajowej Izby Biegłych Rewidentów osoby zasłużone dla rozwoju rewizji finansowej i rachunkowości. Tradycyjnie już wręczono także nagrodę dla laureata konkursu im. Piotra Rojka oraz KIBR na najlepszą pracę magisterską z zakresu rewizji finansowej. W trakcie uroczystej kolacji wyróżniono też osoby, które uczestniczyły w projekcie „Szkolenie szkolących – podnoszenie kompetencji trenerskich”. W tym roku po raz pierwszy Doroczna Konferencja Audytingu była miejscem wręczenia nominacji osobom powołanym w skład Grupy ds. Wdrażania Międzynarodowego Standardu Edukacji 8. Nominacje wręczyła lider projektu Ewa Sowińska, zastępca prezesa KRBR i przewodnicząca Komisji ds. Szkoleń. Uczestnicy konferencji po raz pierwszy mogli także obejrzeć wystawę prac malarskich łódzkich seniorów, wziąć udział w warsztatach ze stosowania oprogramowania do badania oraz uczestniczyć w spotkaniu autorskim z  prof. Dariuszem Filarem.

Zapraszamy do lektury pełnej relacji z konferencji na stronie www.dka.kibr.org.pl i zachęcamy do udziału w XVIII Dorocznej Konferencji Audytingu!

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA