REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć biuro rachunkowe i mieć już na starcie uznaną markę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie łatwiej niż kiedykolwiek wcześniej można założyć biuro rachunkowe. Nie jest problemem rejestracja działalności gospodarczej, a od prowadzącego takie biuro wymaga się obecnie jedynie niekaralności i ubezpieczenia OC. Znacznie trudniej nabyć wiedzę niezbędną do prowadzenia takiej firmy i zdobycia klientów. Pomocne w tym zakresie mogą się okazać program partnerski i franczyza oferowane przez Tax Care SA.

REKLAMA

Zakładamy biuro rachunkowe

Od sierpnia 2014 r. może otworzyć i prowadzić biuro rachunkowe każda osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niekaralność w zakresie określonych przestępstw. Chodzi wyłącznie o niekaralność za przestępstwa przeciwko:

- wiarygodności dokumentów,

- mieniu, obrotowi gospodarczemu,

- obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- za przestępstwo skarbowe oraz

- za czyn określony w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości (m.in. nieprowadzenie wbrew obowiązkowi, bądź nierzetelne prowadzenie ksiąg rachunkowych, niesporządzenie sprawozdań finansowych lub niepodawanie takich sprawozdań badaniu przez biegłego rewidenta).

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Takie osoby mogą wykonywać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej następujące czynności:

1. udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;

2. prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych (w szczególności ksiąg rachunkowych i podatkowej księgi przychodów i rozchodów) i innych ewidencji do celów podatkowych (np. ewidencji VAT) oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;

3. sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie.

Wyłączną domeną doradców podatkowych pozostało natomiast reprezentowanie podatników, płatników i  inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach z zakresu ich (podatników, płatników i inkasentów) obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami.

Nie ma już obowiązku posiadania certyfikatu księgowego Ministerstwa Finansów, uprawniającego wcześniej do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Takie deregulacyjne zmiany wynikają z ustawy z 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych – opublikowanej w Dzienniku Ustaw z 10 czerwca 2014 r. (poz. 768), która w zakresie usług księgowych weszła w życie 10 sierpnia 2014 roku.

Oczywiście do założenia biura rachunkowego będzie też konieczna formalna rejestracja działalności gospodarczej w CEIDG, ZUS, urzędzie skarbowym.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

Łatwiej zacząć z doświadczonym partnerem

Rynek usług księgowych w Polsce od lat stale rośnie. Mimo już sporego nasycenia tego rynku (Tax Care szacuje, że funkcjonuje na nim około 70 tys. podmiotów) cały czas jest miejsce na nowe, profesjonalne biura rachunkowe.

REKLAMA

Coraz większą popularnością cieszy się outsourcing usług księgowych (najczęściej połączony z usługami kadrowymi i płacowymi). Z drugiej strony coraz bardziej powszechna staje się księgowość online. Trendy te sprzyjają decyzjom o rezygnacji księgowych z etatów i zakładaniu własnych biur rachunkowych.

Oczywiście tacy księgowi są na początku działalności w formie biura rachunkowego pełni pytań i obaw. Nie wiedzą jak zorganizować taką działalność, jak pozyskiwać klientów, jak się promować i reklamować. Z pewnością łatwiej zacząć z profesjonalnym partnerem, który zna rynek i posiada know-how. A jeżeli taki partner ma już znaną na rynku markę, to współpraca z nim jest tym bardziej cenna.

Takim partnerem jest na pewno Tax Care SA, która od trzech lat rozwija program partnerski dla biur rachunkowych. Program jest dostępny zarówno dla podmiotów nowych, jak i tych które już działają na rynku. Obecnie sieć partnerska Tax Care liczy blisko 300 biur, a do końca 2018 roku ma ich być o ok. 200 więcej.

Program partnerski Tax Care

Korzyści, czyli co zapewnia Tax Care

Biura rachunkowe, które wchodzą do programu partnerskiego Tax Care zachowują autonomię, własna markę, wzory umów oraz standardy jakości. Prowadzą również samodzielną politykę cenową.

Dzięki funkcjonowaniu w sieci partnerskiej Tax Care w ofercie biur partnerskich mogą znaleźć się produkty finansowe Getin Noble Banku oraz Idea Banku. Pozwala to biurom partnerskim zarabiać nie tylko na sprzedaży usług księgowych ale także uzyskiwać przychody ze sprzedaży kredytów firmowych, usług leasingu, faktoringu, ubezpieczeń, czy rachunków bankowych.

W ramach programu partnerskiego Tax Care zapewnia (na własny koszt) w szczególności:

1. pełne wyposażenie biura partnerskiego – komputery, ergonomiczne, nowoczesne biurka, urządzenie wielofunkcyjne, ergonomiczne krzesła biurowe, fotele, kanapa, stolik w poczekalni, rama naścienna wraz z plakatami z logo Tax Care, plafon zewnętrzny.

2. system informatyczny - dostęp do sytemu księgowości online połączonego  programem zarządzania klientami dla partnera i jego klientów.

3. system szkoleń - wdrożenie i szkolenie z systemu księgowego przez trenera księgowości z wieloletnim doświadczeniem; ponadto szkolenia z aktualnych i zmieniających się przepisów (bezpłatne obowiązkowe dwa szkolenia, prowadzone przez certyfikowanych trenerów) i kompleksowe programy szkoleniowe Akademii Finansów Tax Care©.

4. wsparcie marketingowe - oznakowanie logo Tax Care (marka rozpoznawalna w całym kraju), zapewnienie profesjonalnej, indywidualnej strony internetowej w Programie Partnerskim.

5. doradcę podatkowego - dedykowany, bezpłatny doradca podatkowy.

6. program lojalnościowy - cenne nagrody dla księgowych.

7. know-how - strategia biznesowa sprawdzona przez już prawie 300 biur księgowych w Polsce.

8. wsparcie finansowe - w zakresie utrzymania płynności finansowej oraz uzyskania kapitału na rozwój biznesu.

Co zapewnia partner

Biuro rachunkowe uczestniczące w programie partnerskim jako partner ma obowiązek zapewnić na własny koszt:

  • biuro w mieście powiatowym (najlepiej powyżej 20 000 mieszkańców),
  • położony na parterze lokal o powierzchni min. 30 m² - własny lub wynajęty,
  • przygotowanie lokalu zgodnie ze standardem Tax Care,
  • wniesienie opłaty wstępnej (1 tys. zł) i wnoszenie comiesięcznej opłaty partnerskiej (wysokość uzależniona od liczby stanowisk w biurze oraz zakresu prowadzonej księgowości).

Oczywiście osoba prowadząca biuro rachunkowe (partner) musi zagwarantować i wykazać spełnienie przez siebie podstawowych warunków prowadzenia takiej działalności gospodarczej zgodnie z obowiązującymi przepisami, tj. niekaralność w zakresie ww. przestępstw (zaświadczenie o niekaralności) i zarejestrowanie i sama rejestracja działalności gospodarczej. Konieczne będzie też posiadanie polisy OC.

Przykładowe zestawienie kosztów – nowe biuro partnerskie Tax Care (źródło: Tax Care) (Tax Care sugeruje wykonanie własnego biznesplanu do konkretnych warunków biznesowych)

Koszt inwestycji po stronie Tax Care (wyposażenie placówki: biurka, krzesła, kanapa, stolik do poczekalni, komputery, systemy IT, kompletna wizualizacja) - Razem: 34 tys. zł

Koszt inwestycji po stronie partnera:

- opłata wstępna 1 tys. zł,
- remont i dostosowanie lokalu do standardów, zapewnienie łącza internetowego: 7 tys. zł,
Razem: 8 tys. zł

Koszty miesięczne (partnera):

- wynajem lokalu: 2 tys. zł,
- media: 500 zł,
- koszty pracownicze: 3 tys. zł,
- opłata miesięczna (uzależniona od liczby stanowisk w biurze oraz zakresu prowadzonej księgowości) 600 zł,
Razem: 6 tys. zł

Spodziewane przychody miesięczne partnera:

- pracownik + właściciel pracujący: ok. 100 podmiotów do obsługi comiesięcznej: 15 tys. zł,
- dodatkowa sprzedaż produktów finansowych: 3 tys. zł,
Razem: 18 tys. zł

Spodziewane dochody miesięczne:

- 18 tys. zł minus 6 tys. zł

Dochód przed opodatkowaniem:
12 tys. zł


Franczyza – kolejny krok w rozwoju sieci partnerskiej

Zarząd Tax Care ocenił, że zainteresowanie modelem partnerskim przerosło ich oczekiwania. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że dochody biur partnerskich w niedługim czasie podwajają się po przystąpieniu do sieci partnerskiej.

Sukces programu partnerskiego sprawił, że Tax Care idzie dalej i obecnie rozpoczyna wdrażanie pełnej franczyzy. Pierwsze biuro franczyzowe właśnie się otwiera.

Franczyza skierowana jest w pierwszej kolejności do właścicieli już działających biur rachunkowych.

- Przyświeca nam idea konsolidacji rynku oraz rozwój w regionach, w których nas nie ma – deklaruje Grzegorz Grodek, wiceprezes Tax Care.

Franczyza dostępna jest także dla samodzielnych księgowych, którzy chcieliby pod marką Tax Care otworzyć swoje biuro rachunkowe.

W ramach franczyzy Tax Care proponuje swoim partnerom znacznie więcej niż możliwość poszerzenia oferty o produkty finansowe.

Franczyzobiorca dostanie nowoczesne narzędzia usprawniające komunikacje z klientem, jak:

-  internetowy panel księgowy,

- możliwość . korzystania z firmowego systemu w zakresie pełnej księgowości, systemu kadrowego i prawnego,

- dostęp do infolinii prawnej i podatkowej,

- szerszy program szkoleń.

Polecamy: Biuletyn VAT

Tax Care, jako franczyzodawca gwarantuje też właścicielom biur wsparcie marketingowe, lokalne działania promocyjne, wsparcie w zakresie administracji i sprzedaży.

Właściciele biur księgowych zwykle nie maja czasu, by zająć się rozwojem swojego biznesu, ponieważ są pochłonięci obsługą klientów. Przy marżach bliskich zero proc. nie są w stanie zatrudnić kolejnych pracowników, którzy mogliby ich odciążyć – mówi Adam Głos, prezes zarządu Tax Care.

Każdy partner Tax Care (także franczyzobiorca) może korzystać z pomocy dwóch regionalnych menedżerów. Jeden z nich odpowiada za kwestie dotyczące systemu księgowego i m.in. przekazuje informacje o nowych funkcjonalnościach dostępnych dla biura partnerskiego i klientów. Druga osoba zapewnia wsparcie w zakresie produktów finansowych.

Warto wiedzieć, że dotychczasowi partnerzy będą mogli wdrożyć pełną franczyzę ale również będą mogli pozostać, przy dotychczasowych warunkach współpracy.

Artykuł powstał we współpracy z

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najniższa krajowa 2026 - jest oficjalna propozycja rządu D. Tuska

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

REKLAMA

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

REKLAMA

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

REKLAMA