REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek usług księgowych w Polsce nadal się porządkuje

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Rynek usług księgowych w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Deregulacja zawodu księgowego znacząco wpłynęła na kształtowanie się usług z tego zakresu. Mimo, że ponad 70 tys. osób fizycznych zarejestrowało świadczenie usług księgowych, to powoli na rynku pojawiają się pierwsze próby konsolidacji tych firm.

REKLAMA

REKLAMA

Bez księgowego ani rusz

W obecnych czasach trudno prężnie rozwijającym się firmom funkcjonować bez specjalistycznego wsparcia biur księgowych. Kontakty z fiskusem, sprawy w ZUS-ie, inwestowanie, finansowanie działalności czy optymalizacja podatkowa to jedne z wielu problemów, z jakimi warto zwrócić się do swojego księgowego.

Problemowa deregulacja

REKLAMA

Polska Klasyfikacja Działalności definiuje działalność rachunkowo-księgową, razem z doradztwem podatkowym jako działalność profesjonalną, naukową i techniczną wymagającą wiedzy specjalistycznej. Do niedawna rękojmię należycie wykonywania tych usług gwarantował certyfikat księgowego, który wydawał Minister Finansów. Bez niego nie można było wykonywać usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, prowadzić ksiąg podatkowych czy rozliczać małych firm z PIT-u bądź VAT-u.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od dwóch lat rynek jest rozregulowany

W 2014 r. weszła w życie deregulacja w zakresie wydawania certyfikatów księgowych. Od tego czasu czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych może wykonywać każda osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i niekaralność za ściśle określony katalog przestępstw (m.in. przeciwko wiarygodności dokumentu). Należy mieć także wykupioną polisę OC (art. 76a ust. 3 ustawy o rachunkowości). Obecnie do prowadzenia ksiąg klientom nie potrzebna jest nawet polisa. Zmiany te nie objęły jednak doradców podatkowych. Nadal obowiązują państwowe egzaminy na doradcę podatkowego i tylko osoby wpisane na listę doradców podatkowych mają prawo zarówno wykonywania zawodu, jak i też używania samego tytułu doradcy.

Dotkliwy spadek jakości

W konsekwencji deregulacji, w dzisiejszych realiach biznesowych przedsiębiorca jest potencjalnie narażony na oferty świadczenia usług księgowych o mniejszej jakości. Z jednej strony zniknęło ograniczenie dla przedsiębiorców pragnących zostać księgowymi, z drugiej właśnie to ograniczenie odnosiło się do kryteriów merytorycznych, czyli w skrócie do jakości i rzetelności świadczonych usług. Za certyfikatem np. doradcy podatkowego stoją wysokie i na bieżąco weryfikowane kwalifikacje oraz szeroki wachlarz oferowanych usług – od wypełnienia deklaracji VAT-owskiej, przez interpretację przepisów podatkowych, po występowanie w imieniu przedsiębiorcy przed sądami i pomoc w skorzystaniu z pomocy publicznej czy środków z funduszy unijnych. Ponadto zobowiązani są do przestrzegania etyki zawodowej, dochowywania tajemnicy i obowiązkowemu posiadaniu polisy OC.

Rynek w liczbach

Zgodnie z publikowanym i aktualizowanym przez Ministerstwo Finansów wykazem osób posiadających certyfikat księgowy, obecnie  jest 69 232 takich osób. Na liście doradców podatkowych widnieje 8 831 nazwisk i ich liczba ma się powiększyć do końca 2016 r. do ponad 9 tys. W kraju jest też około 500 aktywnych osób prawnych uprawnionych do wykonywania czynności doradztwa podatkowego. Z kolei obecnych w CEIDG zarejestrowanych pod szyldem działalności rachunkowo-księgowych i/lub doradztwa podatkowego jest 70 317. Fakt zarejestrowania nie oznacza jednak, że każda z tych osób faktycznie świadczy usługi księgowe. Co więcej, osoby zarejestrowane w CEIDG nie zadeklarowały działalności wyłącznie księgowej. We wnioskach o wpis do ewidencji, działalność księgowego pojawiała się w towarzystwie np. działalności usługowej związanej z administracyjną obsługa biura, która nie wymaga specjalistycznej wiedzy, czy tez w połączeniu ze sprzedażą detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej.

Kolejny etap konsolidacji księgowych

Zawód księgowego wymaga nieustannego odświeżania informacji, obecności na szkoleniach i analizowania zmian w otoczeniu biznesu. Innymi słowy bycia „na bieżąco” z ciągle zmieniającymi się przepisami. Wszystko po to, aby zminimalizować ryzyko błędu i dostarczać przedsiębiorcom usługi najwyższej jakości. Między innymi bezpłatne szkolenia merytoryczne oraz nieograniczone konsultacje z doradcą podatkowym i radcą prawnym gwarantuje księgowym nowy projekt spółki Tax Care, która uruchomiła  pionierski projekt budowy sieci biur księgowych w modelu franczyzowym. To pomysł, którego celem jest konsolidacja rynku usług księgowych  – zwłaszcza w mniejszych miejscowościach – tak ważnych dla rozwoju biznesu.

Celem Tax Care jest posiadanie partnerów biznesowych, świadczących usługi księgowe wg standardu tej firmy, w każdym mieście powiatowym.

Na franczyzie biuro księgowe może sporo zyskać. W ramach współpracy Tax Care zamierza przeznaczyć kilkanaście milionów złotych na dofinansowanie dla firm partnerskich, w szczególności na zakup niezbędnego sprzętu, oprogramowania czy wyposażenie stanowisk pracy księgowych.

Niewątpliwym plusem jest też oferowane wsparcie procesowe – partnerom stawia się do dyspozycji licencję na system do prowadzenia pełnych ksiąg, system kadrowo-płacowy, aplikację umożliwiającą prowadzenie uproszczonej księgowości, a także pomoc informatyków.

Na końcu czekają korzyści marketingowe, pozwalające rozwinąć skrzydła mniejszym biurom. Tax Care stawia również na szlifowanie umiejętności „miękkich” organizując treningi sprzedażowe.

Artykuł powstał we współpracy z

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA