REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek usług księgowych w Polsce nadal się porządkuje

REKLAMA

REKLAMA

Rynek usług księgowych w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Deregulacja zawodu księgowego znacząco wpłynęła na kształtowanie się usług z tego zakresu. Mimo, że ponad 70 tys. osób fizycznych zarejestrowało świadczenie usług księgowych, to powoli na rynku pojawiają się pierwsze próby konsolidacji tych firm.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Bez księgowego ani rusz

W obecnych czasach trudno prężnie rozwijającym się firmom funkcjonować bez specjalistycznego wsparcia biur księgowych. Kontakty z fiskusem, sprawy w ZUS-ie, inwestowanie, finansowanie działalności czy optymalizacja podatkowa to jedne z wielu problemów, z jakimi warto zwrócić się do swojego księgowego.

Problemowa deregulacja

REKLAMA

Polska Klasyfikacja Działalności definiuje działalność rachunkowo-księgową, razem z doradztwem podatkowym jako działalność profesjonalną, naukową i techniczną wymagającą wiedzy specjalistycznej. Do niedawna rękojmię należycie wykonywania tych usług gwarantował certyfikat księgowego, który wydawał Minister Finansów. Bez niego nie można było wykonywać usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, prowadzić ksiąg podatkowych czy rozliczać małych firm z PIT-u bądź VAT-u.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od dwóch lat rynek jest rozregulowany

W 2014 r. weszła w życie deregulacja w zakresie wydawania certyfikatów księgowych. Od tego czasu czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych może wykonywać każda osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i niekaralność za ściśle określony katalog przestępstw (m.in. przeciwko wiarygodności dokumentu). Należy mieć także wykupioną polisę OC (art. 76a ust. 3 ustawy o rachunkowości). Obecnie do prowadzenia ksiąg klientom nie potrzebna jest nawet polisa. Zmiany te nie objęły jednak doradców podatkowych. Nadal obowiązują państwowe egzaminy na doradcę podatkowego i tylko osoby wpisane na listę doradców podatkowych mają prawo zarówno wykonywania zawodu, jak i też używania samego tytułu doradcy.

Dotkliwy spadek jakości

W konsekwencji deregulacji, w dzisiejszych realiach biznesowych przedsiębiorca jest potencjalnie narażony na oferty świadczenia usług księgowych o mniejszej jakości. Z jednej strony zniknęło ograniczenie dla przedsiębiorców pragnących zostać księgowymi, z drugiej właśnie to ograniczenie odnosiło się do kryteriów merytorycznych, czyli w skrócie do jakości i rzetelności świadczonych usług. Za certyfikatem np. doradcy podatkowego stoją wysokie i na bieżąco weryfikowane kwalifikacje oraz szeroki wachlarz oferowanych usług – od wypełnienia deklaracji VAT-owskiej, przez interpretację przepisów podatkowych, po występowanie w imieniu przedsiębiorcy przed sądami i pomoc w skorzystaniu z pomocy publicznej czy środków z funduszy unijnych. Ponadto zobowiązani są do przestrzegania etyki zawodowej, dochowywania tajemnicy i obowiązkowemu posiadaniu polisy OC.

Rynek w liczbach

Zgodnie z publikowanym i aktualizowanym przez Ministerstwo Finansów wykazem osób posiadających certyfikat księgowy, obecnie  jest 69 232 takich osób. Na liście doradców podatkowych widnieje 8 831 nazwisk i ich liczba ma się powiększyć do końca 2016 r. do ponad 9 tys. W kraju jest też około 500 aktywnych osób prawnych uprawnionych do wykonywania czynności doradztwa podatkowego. Z kolei obecnych w CEIDG zarejestrowanych pod szyldem działalności rachunkowo-księgowych i/lub doradztwa podatkowego jest 70 317. Fakt zarejestrowania nie oznacza jednak, że każda z tych osób faktycznie świadczy usługi księgowe. Co więcej, osoby zarejestrowane w CEIDG nie zadeklarowały działalności wyłącznie księgowej. We wnioskach o wpis do ewidencji, działalność księgowego pojawiała się w towarzystwie np. działalności usługowej związanej z administracyjną obsługa biura, która nie wymaga specjalistycznej wiedzy, czy tez w połączeniu ze sprzedażą detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej.

Kolejny etap konsolidacji księgowych

Zawód księgowego wymaga nieustannego odświeżania informacji, obecności na szkoleniach i analizowania zmian w otoczeniu biznesu. Innymi słowy bycia „na bieżąco” z ciągle zmieniającymi się przepisami. Wszystko po to, aby zminimalizować ryzyko błędu i dostarczać przedsiębiorcom usługi najwyższej jakości. Między innymi bezpłatne szkolenia merytoryczne oraz nieograniczone konsultacje z doradcą podatkowym i radcą prawnym gwarantuje księgowym nowy projekt spółki Tax Care, która uruchomiła  pionierski projekt budowy sieci biur księgowych w modelu franczyzowym. To pomysł, którego celem jest konsolidacja rynku usług księgowych  – zwłaszcza w mniejszych miejscowościach – tak ważnych dla rozwoju biznesu.

Celem Tax Care jest posiadanie partnerów biznesowych, świadczących usługi księgowe wg standardu tej firmy, w każdym mieście powiatowym.

Na franczyzie biuro księgowe może sporo zyskać. W ramach współpracy Tax Care zamierza przeznaczyć kilkanaście milionów złotych na dofinansowanie dla firm partnerskich, w szczególności na zakup niezbędnego sprzętu, oprogramowania czy wyposażenie stanowisk pracy księgowych.

Niewątpliwym plusem jest też oferowane wsparcie procesowe – partnerom stawia się do dyspozycji licencję na system do prowadzenia pełnych ksiąg, system kadrowo-płacowy, aplikację umożliwiającą prowadzenie uproszczonej księgowości, a także pomoc informatyków.

Na końcu czekają korzyści marketingowe, pozwalające rozwinąć skrzydła mniejszym biurom. Tax Care stawia również na szlifowanie umiejętności „miękkich” organizując treningi sprzedażowe.

Artykuł powstał we współpracy z

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA