REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rynek usług księgowych w Polsce nadal się porządkuje

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Rynek usług księgowych w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Deregulacja zawodu księgowego znacząco wpłynęła na kształtowanie się usług z tego zakresu. Mimo, że ponad 70 tys. osób fizycznych zarejestrowało świadczenie usług księgowych, to powoli na rynku pojawiają się pierwsze próby konsolidacji tych firm.

REKLAMA

Bez księgowego ani rusz

W obecnych czasach trudno prężnie rozwijającym się firmom funkcjonować bez specjalistycznego wsparcia biur księgowych. Kontakty z fiskusem, sprawy w ZUS-ie, inwestowanie, finansowanie działalności czy optymalizacja podatkowa to jedne z wielu problemów, z jakimi warto zwrócić się do swojego księgowego.

Problemowa deregulacja

Polska Klasyfikacja Działalności definiuje działalność rachunkowo-księgową, razem z doradztwem podatkowym jako działalność profesjonalną, naukową i techniczną wymagającą wiedzy specjalistycznej. Do niedawna rękojmię należycie wykonywania tych usług gwarantował certyfikat księgowego, który wydawał Minister Finansów. Bez niego nie można było wykonywać usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, prowadzić ksiąg podatkowych czy rozliczać małych firm z PIT-u bądź VAT-u.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od dwóch lat rynek jest rozregulowany

W 2014 r. weszła w życie deregulacja w zakresie wydawania certyfikatów księgowych. Od tego czasu czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych może wykonywać każda osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i niekaralność za ściśle określony katalog przestępstw (m.in. przeciwko wiarygodności dokumentu). Należy mieć także wykupioną polisę OC (art. 76a ust. 3 ustawy o rachunkowości). Obecnie do prowadzenia ksiąg klientom nie potrzebna jest nawet polisa. Zmiany te nie objęły jednak doradców podatkowych. Nadal obowiązują państwowe egzaminy na doradcę podatkowego i tylko osoby wpisane na listę doradców podatkowych mają prawo zarówno wykonywania zawodu, jak i też używania samego tytułu doradcy.

Dotkliwy spadek jakości

W konsekwencji deregulacji, w dzisiejszych realiach biznesowych przedsiębiorca jest potencjalnie narażony na oferty świadczenia usług księgowych o mniejszej jakości. Z jednej strony zniknęło ograniczenie dla przedsiębiorców pragnących zostać księgowymi, z drugiej właśnie to ograniczenie odnosiło się do kryteriów merytorycznych, czyli w skrócie do jakości i rzetelności świadczonych usług. Za certyfikatem np. doradcy podatkowego stoją wysokie i na bieżąco weryfikowane kwalifikacje oraz szeroki wachlarz oferowanych usług – od wypełnienia deklaracji VAT-owskiej, przez interpretację przepisów podatkowych, po występowanie w imieniu przedsiębiorcy przed sądami i pomoc w skorzystaniu z pomocy publicznej czy środków z funduszy unijnych. Ponadto zobowiązani są do przestrzegania etyki zawodowej, dochowywania tajemnicy i obowiązkowemu posiadaniu polisy OC.

Rynek w liczbach

Zgodnie z publikowanym i aktualizowanym przez Ministerstwo Finansów wykazem osób posiadających certyfikat księgowy, obecnie  jest 69 232 takich osób. Na liście doradców podatkowych widnieje 8 831 nazwisk i ich liczba ma się powiększyć do końca 2016 r. do ponad 9 tys. W kraju jest też około 500 aktywnych osób prawnych uprawnionych do wykonywania czynności doradztwa podatkowego. Z kolei obecnych w CEIDG zarejestrowanych pod szyldem działalności rachunkowo-księgowych i/lub doradztwa podatkowego jest 70 317. Fakt zarejestrowania nie oznacza jednak, że każda z tych osób faktycznie świadczy usługi księgowe. Co więcej, osoby zarejestrowane w CEIDG nie zadeklarowały działalności wyłącznie księgowej. We wnioskach o wpis do ewidencji, działalność księgowego pojawiała się w towarzystwie np. działalności usługowej związanej z administracyjną obsługa biura, która nie wymaga specjalistycznej wiedzy, czy tez w połączeniu ze sprzedażą detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej.

Kolejny etap konsolidacji księgowych

Zawód księgowego wymaga nieustannego odświeżania informacji, obecności na szkoleniach i analizowania zmian w otoczeniu biznesu. Innymi słowy bycia „na bieżąco” z ciągle zmieniającymi się przepisami. Wszystko po to, aby zminimalizować ryzyko błędu i dostarczać przedsiębiorcom usługi najwyższej jakości. Między innymi bezpłatne szkolenia merytoryczne oraz nieograniczone konsultacje z doradcą podatkowym i radcą prawnym gwarantuje księgowym nowy projekt spółki Tax Care, która uruchomiła  pionierski projekt budowy sieci biur księgowych w modelu franczyzowym. To pomysł, którego celem jest konsolidacja rynku usług księgowych  – zwłaszcza w mniejszych miejscowościach – tak ważnych dla rozwoju biznesu.

Celem Tax Care jest posiadanie partnerów biznesowych, świadczących usługi księgowe wg standardu tej firmy, w każdym mieście powiatowym.

Na franczyzie biuro księgowe może sporo zyskać. W ramach współpracy Tax Care zamierza przeznaczyć kilkanaście milionów złotych na dofinansowanie dla firm partnerskich, w szczególności na zakup niezbędnego sprzętu, oprogramowania czy wyposażenie stanowisk pracy księgowych.

Niewątpliwym plusem jest też oferowane wsparcie procesowe – partnerom stawia się do dyspozycji licencję na system do prowadzenia pełnych ksiąg, system kadrowo-płacowy, aplikację umożliwiającą prowadzenie uproszczonej księgowości, a także pomoc informatyków.

Na końcu czekają korzyści marketingowe, pozwalające rozwinąć skrzydła mniejszym biurom. Tax Care stawia również na szlifowanie umiejętności „miękkich” organizując treningi sprzedażowe.

Artykuł powstał we współpracy z

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA