REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nikt nie sprawdza posiadanych uprawnień biur rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Biura rachunkowe muszą posiadać uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Nie ma jednak instytucji, która weryfikowałaby wykonanie tego obowiązku.

Nieuczciwa konkurencja na rynku usług księgowych to zjawisko zagrażające przede wszystkim przedsiębiorcom. Trzeba zwrócić bowiem uwagę, że klient obsługiwany przez nieposiadających uprawnień księgowych nie podlega żadnej ochronie. Nie może ubiegać się o odszkodowanie z obowiązkowej polisy OC.

REKLAMA

Autopromocja

Jak twierdzi Robert Okulski, doradca podatkowy w Biurze Rachunkowym Joanny i Roberta Okulskich, zaniżanie jakości usług przez biura rachunkowe wykonujące je bez wymaganych licencji czy fałszywie posługujące się certyfikatem właściciela zatrudniającego nieuprawniony personel, bywa niestety częstym zjawiskiem.

- Jest to wynik nieuczciwego dążenia do maksymalizacji zysku, ale i braku odpowiedniej ilości licencjonowanych księgowych - twierdzi nasz rozmówca. Według eksperta wyłączenie możliwości ubiegania się o certyfikat księgowy bez zdawania egzaminu od 30 czerwca 2010 r. pogłębi ten problem. Takie ograniczenie dostępu do zawodu z dużym prawdopodobieństwem spowoduje zwiększenie nieuczciwej konkurencji cenowej (często decydującej o wyborze usługodawcy), ale także jakościowej (widocznej dopiero w trakcie współpracy czy wręcz kontroli skarbowej), pomiędzy przedsiębiorstwami stosującymi przepisy prawa a firmami decydującymi się na działania nielegalne.

Robert Okulski zwraca uwagę, że wyłączenie takiej możliwości zdobywania uprawnień, motywowane troską o interesy przedsiębiorców, nie idzie w parze z żadnymi procedurami kontrolnymi. O ile przedsiębiorca, rejestrując się w urzędzie skarbowym, wskazuje prowadzące księgi biuro rachunkowe, o tyle fakt posiadania uprawnień nie budzi już niczyjego zainteresowania.

- Nie spotkałem się także, aby w trakcie kontroli skarbowej urzędnik prosił o przedstawienie certyfikatu księgowej czy polisy ubezpieczenia OC - podkreśla ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że różnice w podejściu do przestrzegania prawa widać, porównując to z przebiegiem kontroli drogowej, gdzie podstawą są uprawnienia i OC kontrolowanego. Brak weryfikacji uprawnień biura księgowego obciąża administrację państwową, od której wymagamy stania na straży porządku prawnego.

Istnienie omawianego problemu potwierdza także Robert Kaczorowski, główny księgowy Imtech Polska. Przyznaje, że spółki rzeczywiście często nie mają obowiązkowego ubezpieczenia, bo wiąże to się z dodatkowymi kosztami.

- Jeszcze częstszym przypadkiem jest zatrudnienie minimalnej ilości osób z uprawnieniami w celu spełnienia wymogów wymienionych w rozporządzeniu ministra finansów - twierdzi nasz rozmówca.

Wyjaśnia, że tak naprawdę usługi księgowe świadczone są przez osoby bez żadnych uprawnień i z minimalną wiedzą.

Według Roberta Kaczorowskiego powrót do obowiązkowych egzaminów jest krokiem, który ma poprawić jakość usług świadczonych przez biura rachunkowe, ale nie rozwiąże problemów związanych z brakiem ubezpieczenia.

- W ponaddziesięcioletniej pracy w biurze rachunkowym urząd skarbowy nie weryfikował moich uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych - potwierdza rozmówca. Dodaje, że klienci powierzający swoje księgi biurom rachunkowym powinni sprawdzać, kto będzie odpowiedzialny za ich księgi, kto podpisuje deklaracje czy sprawozdania. Powinni wymagać, aby ich księgi były prowadzone przez licencjonowanych księgowych.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA