REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duże zapotrzebowanie na księgowych

Małgorzata Szczepańska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Księgowym i fachowcom od rachunkowości bezrobocie raczej nie grozi. Absolwenci Katedry Rachunkowości Uniwersytetu Łódzkiego zatrudniani są niemal natychmiast po ukończeniu studiów.

Roczniki kończące uczelnię w zasadzie już w czerwcu wiedzą, gdzie pójdą do pracy i raczej nie zasilają centrów usług księgowych. Świetnie przygotowani bez problemów odnajdują się w zawodowym świecie.

REKLAMA

REKLAMA

Jubileusz uczelni

Znakomitym przykładem była, zorganizowana przez Katedrę Rachunkowości na Uniwersytecie Łódzkim, konferencja Twórcy i ich dzieła. Dla uczczenia 60-lecia istnienia katedry na Wydziale Zarządzania UŁ pojawiło się 24 września około 150 zaproszonych gości, a wśród nich także wielu absolwentów uczelni. Na podstawie historii katedry można prześledzić, jak rozwijała się rachunkowość w Polsce, kiedy wzrosło jej znaczenie i jak ten rozwój przekładał się na zainteresowanie nią studentów.

- W pierwszych latach po wojnie nastąpiło reaktywowanie rachunkowości, ale ona nie pasowała do systemu, w którym nie istniał kapitał. Została więc okrojona do księgowości i sprawozdawczości - powiedziała prof. Irena Sobańska. - Dopiero lata 90. stały się początkiem dynamicznego rozwoju tej nauki w Polsce i stale rosnącego zapotrzebowania na fachowców z tej dziedziny.

REKLAMA

Potrzeba specjalistów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przejście na gospodarkę rynkową i boom inwestycyjny spowodowały duże zainteresowanie przedsiębiorstw wykorzystaniem specjalistów z rachunkowości jako konsultantów, natomiast szersza współpraca nastąpiła w latach 90. Wówczas na uczelni na specjalności związanej z rachunkowością kształciło się na roku ok. 30 osób. Obowiązywały wówczas limity przyjęć na określone specjalizacje. Obecnie na specjalności rachunkowość i zarządzanie finansami studiuje na roku 120 osób, i to tylko na studiach dziennych. Zapotrzebowanie na wiedzę, a także na pracowników z określonymi umiejętnościami, jest również widoczne na studiach podyplomowych. W latach 90. na studia podyplomowe o specjalności rachunkowość i zarządzanie finansami zgłaszało się 60-80 osób, obecnie kończy je 120-150. Nie mają oni trudności ze znalezieniem pracy.

Rozwój katedry

Jednak bez względu na to, czy pracują w firmach, czy wybrali karierę naukową, nie zapominają o miejscu, z którego wyszli, i utrzymują kontakty z katedrą. A to najlepiej świadczy o atmosferze tego miejsca. Jubileusz stał się okazją nie tylko do zaprezentowania historii i bogatego dorobku katedry, ale przede wszystkim do spotkania ludzi, którym bliska jest rachunkowość. Jak zauważyła prof. Irena Sobańska (kierownik Katedry Rachunkowości) zależało im, by ten ważny dzień spędzić w gronie przyjaciół i znajomych. Znalazły się wśród nich znakomitości, zarówno z kraju, jak i z zagranicy, m.in. prof. Zbigniew Messner - prezes Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, które licznie reprezentowali jego członkowie związani z rachunkowością na wielu uczelniach w kraju. W imieniu minister Elżbiety Chojny-Duch podsekretarza w Ministerstwie Finansów list gratulacyjny odczytała Joanna Dadacz, dyrektor departamentu rachunkowości MF.

Łódzka Katedra Rachunkowości w czasie swoich 60. lat działalności miała tylko trzech kierowników. Pierwszym - od 1948 do 1972 - był twórca i założyciel prof. Edward Wojciechowski, następnie przez 25 lat Katedrą Rachunkowości kierowała prof. Alicja Jarugowa (lata 1973-1998), a od 1998 roku do dzisiaj kierownictwo sprawuje prof. Irena Sobańska. Stabilne zarządzanie dało świetne efekty. Jak zauważono podczas przedstawiania historii Katedry, lata od 1973 roku do chwili obecnej stanowią szczególny czas jej rozwoju.

MaŁgorzata Szczepańska

ksiegowosc@infor.pl

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA