REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duże zapotrzebowanie na księgowych

Małgorzata Szczepańska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Księgowym i fachowcom od rachunkowości bezrobocie raczej nie grozi. Absolwenci Katedry Rachunkowości Uniwersytetu Łódzkiego zatrudniani są niemal natychmiast po ukończeniu studiów.

Roczniki kończące uczelnię w zasadzie już w czerwcu wiedzą, gdzie pójdą do pracy i raczej nie zasilają centrów usług księgowych. Świetnie przygotowani bez problemów odnajdują się w zawodowym świecie.

REKLAMA

Autopromocja

Jubileusz uczelni

Znakomitym przykładem była, zorganizowana przez Katedrę Rachunkowości na Uniwersytecie Łódzkim, konferencja Twórcy i ich dzieła. Dla uczczenia 60-lecia istnienia katedry na Wydziale Zarządzania UŁ pojawiło się 24 września około 150 zaproszonych gości, a wśród nich także wielu absolwentów uczelni. Na podstawie historii katedry można prześledzić, jak rozwijała się rachunkowość w Polsce, kiedy wzrosło jej znaczenie i jak ten rozwój przekładał się na zainteresowanie nią studentów.

- W pierwszych latach po wojnie nastąpiło reaktywowanie rachunkowości, ale ona nie pasowała do systemu, w którym nie istniał kapitał. Została więc okrojona do księgowości i sprawozdawczości - powiedziała prof. Irena Sobańska. - Dopiero lata 90. stały się początkiem dynamicznego rozwoju tej nauki w Polsce i stale rosnącego zapotrzebowania na fachowców z tej dziedziny.

Potrzeba specjalistów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przejście na gospodarkę rynkową i boom inwestycyjny spowodowały duże zainteresowanie przedsiębiorstw wykorzystaniem specjalistów z rachunkowości jako konsultantów, natomiast szersza współpraca nastąpiła w latach 90. Wówczas na uczelni na specjalności związanej z rachunkowością kształciło się na roku ok. 30 osób. Obowiązywały wówczas limity przyjęć na określone specjalizacje. Obecnie na specjalności rachunkowość i zarządzanie finansami studiuje na roku 120 osób, i to tylko na studiach dziennych. Zapotrzebowanie na wiedzę, a także na pracowników z określonymi umiejętnościami, jest również widoczne na studiach podyplomowych. W latach 90. na studia podyplomowe o specjalności rachunkowość i zarządzanie finansami zgłaszało się 60-80 osób, obecnie kończy je 120-150. Nie mają oni trudności ze znalezieniem pracy.

Rozwój katedry

REKLAMA

Jednak bez względu na to, czy pracują w firmach, czy wybrali karierę naukową, nie zapominają o miejscu, z którego wyszli, i utrzymują kontakty z katedrą. A to najlepiej świadczy o atmosferze tego miejsca. Jubileusz stał się okazją nie tylko do zaprezentowania historii i bogatego dorobku katedry, ale przede wszystkim do spotkania ludzi, którym bliska jest rachunkowość. Jak zauważyła prof. Irena Sobańska (kierownik Katedry Rachunkowości) zależało im, by ten ważny dzień spędzić w gronie przyjaciół i znajomych. Znalazły się wśród nich znakomitości, zarówno z kraju, jak i z zagranicy, m.in. prof. Zbigniew Messner - prezes Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, które licznie reprezentowali jego członkowie związani z rachunkowością na wielu uczelniach w kraju. W imieniu minister Elżbiety Chojny-Duch podsekretarza w Ministerstwie Finansów list gratulacyjny odczytała Joanna Dadacz, dyrektor departamentu rachunkowości MF.

Łódzka Katedra Rachunkowości w czasie swoich 60. lat działalności miała tylko trzech kierowników. Pierwszym - od 1948 do 1972 - był twórca i założyciel prof. Edward Wojciechowski, następnie przez 25 lat Katedrą Rachunkowości kierowała prof. Alicja Jarugowa (lata 1973-1998), a od 1998 roku do dzisiaj kierownictwo sprawuje prof. Irena Sobańska. Stabilne zarządzanie dało świetne efekty. Jak zauważono podczas przedstawiania historii Katedry, lata od 1973 roku do chwili obecnej stanowią szczególny czas jej rozwoju.

MaŁgorzata Szczepańska

ksiegowosc@infor.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA