REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy niższy VAT na e-booki?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Minister Finansów stwierdził, że Polska popiera wprowadzenie niższej stawki na książki udostępniane drogą elektroniczną. Jednak zdaniem resortu finansów do czasu wprowadzenia stosownych zmian w przepisach unijnych Polska musi stosować do e-booków stawkę podstawową VAT (aktualnie 23%).

Zgodnie z przepisami dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006  r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347  z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) dostawa towarów i świadczenie usług podlegają,  co do zasady, opodatkowaniu według stawki podstawowej.

REKLAMA

Ale na podstawie art.  98 ust. 2 tej dyrektywy państwa członkowskie mogą stosować obniżoną stawkę VAT w odniesieniu do towarów i usług wymienionych w załączniku III do  dyrektywy. W pkt 6 ww. załącznika zostało wymienione dostarczanie książek oraz  podobnych materiałów drukowanych.

Polska zaimplementowała powyższe  uregulowania do prawa krajowego w art. 41 ust. 2a ww. ustawy, zgodnie z którym dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy o VAT stawka podatku wynosi 5%.

Wydatki w podróży służbowej - odliczanie VAT

Na podstawie tego przepisu do katalogu towarów opodatkowanych stawką podatku 5% zostały zaliczone m.in. książki drukowane, książki wydawane na  dyskach, taśmach i innych nośnikach, oznaczone stosowanymi na podstawie  odrębnych przepisów symbolami ISBN (poz. 32 i 33 załącznika nr 10).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak powyższy katalog nie obejmuje kategorii książek udostępnianych drogą elektroniczną, do opodatkowania których zastosowanie ma podstawowa  stawka VAT w wysokości 23%.

Na mocy dyrektywy Rady 2008/8/WE z dnia  12 lutego 2008 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do miejsca  świadczenia usług (Dz. Urz. UE L 44 z 20.02.2008, str. 11) do ww. art. 98 ust. 2  dyrektywy 2006/112/WE zostało wprowadzone zastrzeżenie, iż „stawki obniżone  nie mają zastosowania do usług świadczonych drogą elektroniczną”.

Z kolei  zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy  2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.  Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1) do usług świadczonych drogą elektroniczną, o  których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich  charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału  człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest  niemożliwe.

Do powyższej kategorii usług zostały wprost zaliczone usługi  polegające na dostarczaniu obrazów, tekstu i informacji oraz udostępnianiu baz danych, w tym zawartości książek w formie cyfrowej i innych publikacji  elektronicznych (art. 7 ust. 2 lit. f ww. rozporządzenia i załącznik I pkt 3 lit. c do  tego rozporządzenia, w związku z pkt 3 załącznika II do dyrektywy  2006/112/WE).

Wydanie bonów towarowych nie podlega VAT

Aktualnie 25 państw członkowskich stosuje do ww. usług stawkę podstawową.

Jedynie Francja i Luksemburg w 2012 r. wprowadziły stawkę obniżoną w odniesieniu do książek elektronicznych, w związku z czym Komisja  Europejska wszczęła wobec tych państw postępowanie naruszeniowe i w efekcie  podjęła decyzję o skierowaniu sprawy do Trybunału Sprawiedliwości Unii  Europejskiej w związku z naruszeniem postanowień traktatowych przez te państwa  członkowskie.  

Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że w świetle obecnie  obowiązującego ustawodawstwa unijnego nie jest możliwa odmienna interpretacja  krajowych przepisów prawa w odniesieniu do książek elektronicznych.

 

Konieczność zachowania zgodności z prawem unijnym wymaga zastosowania do  książek przesyłanych drogą elektroniczną podstawowej stawki VAT. Zastosowanie  obniżonej stawki podatku mogłoby narazić Polskę na wszczęcie przez Komisję Europejską postępowania naruszeniowego, a tym samym na skierowanie sprawy  przed Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, co z kolei może wiązać się z  określonymi sankcjami finansowymi.

W przypadku zmiany ww. dyrektywy będą mogły zostać dokonane zmiany  prawa krajowego w odniesieniu do książek elektronicznych. Należy się jednocześnie zgodzić, że towar czy usługa o podobnym charakterze  powinny być objęte tą samą stawką podatku VAT.

Uwzględniając w tym zakresie  podejście Komisji Europejskiej przedstawione w opublikowanym w dniu 6 grudnia  2011 r. komunikacie Komisji Europejskiej do Parlamentu Europejskiego, Rady i  Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie przyszłości  podatku VAT: W stronę prostszego, solidniejszego i wydajniejszego systemu  podatku VAT - COM(2011) 851 - w którym Komisja zapowiedziała dokonanie  oceny istniejącej struktury stawek podatku VAT (przy założeniu m.in., że  „podobne towary i usługi powinny podlegać takiej samej stawce podatku VAT,  przy czym należy w tej mierze wziąć pod uwagę postęp technologiczny, tak aby  uzyskać zbieżność pomiędzy środowiskiem on-line i światem fizycznym”), Polska  będzie popierała propozycje zmian dążących w tym kierunku.

Kiedy biuro rachunkowe korzysta ze zwolnienia z VAT

Zatem zdaniem Ministra Finansów zmiany w  opodatkowaniu książek elektronicznych (o które zabiegać będzie strona polska)  będą możliwe w Polsce po stworzeniu na szczeblu unijnym podstaw prawnych do takiego działania.


Źródło: odpowiedź (ogłoszona 18 kwietnia 2013 r.) Macieja Grabowskiego - podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów na interpelację poselską nr 15106

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA