REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykorzystać sprawozdanie finansowe regulowane w MSR nr 1

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Kornacki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Celem sprawozdań finansowych jest - według MSR nr 1 „Prezentacja sprawozdań finansowych” - dostarczenie informacji na temat sytuacji finansowej, finansowych wyników działalności i przepływów środków pieniężnych jednostki. Informacje te powinny być użyteczne dla szerokiego kręgu użytkowników przy podejmowaniu przez nich decyzji gospodarczych. Jednym ze sprawozdań jest bilans przedstawiający stan aktywów, zobowiązań i kapitałów własnych.

Sprawozdanie powinno być sporządzone zgodnie z zasadami rachunkowości określonymi w Założeniach koncepcyjnych sporządzania i prezentacji sprawozdań finansowych. W przypadku koniecznego odstępstwa od nich należy taką sytuację ujawnić i wyjaśnić jej przyczynę.

REKLAMA

REKLAMA

Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 1 nie narzuca konkretnej formy bilansu. Wymaga jedynie pewnego minimum prezentowanych informacji, które w sposób istotny różnią się między sobą charakterem i funkcją.

Do pozycji, które zgodnie z MSR nr 1 powinny zostać wyodrębnione w bilansie, należą:

• rzeczowe aktywa trwałe,

REKLAMA

nieruchomości inwestycyjne,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wartości niematerialne,

• aktywa finansowe (z wyłączeniem inwestycji rozliczanych metodą praw własności, należności z tytułu dostaw i usług oraz pozostałych należności, środków pieniężnych i ich ekwiwalentów),

• inwestycje rozliczane metodą praw własności,

• aktywa biologiczne,

• zapasy,

• należności z tytułu dostaw i usług oraz pozostałe należności,

• środki pieniężne i ich ekwiwalenty,

• zobowiązania z tytułu dostaw i usług oraz pozostałe zobowiązania,

• rezerwy,

• zobowiązania finansowe (z wyłączeniem zobowiązań z tytułu dostaw i usług oraz rezerw),

• zobowiązania i aktywa dotyczące podatku bieżącego,

• rezerwy i aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego,

udziały mniejszości zaprezentowane w kapitale własnym,

• wyemitowany kapitał podstawowy oraz pozostałe kapitały przypadające udziałowcom jednostki dominującej.

Bilans powinien również zawierać:

• sumę aktywów zaklasyfikowanych jako przeznaczone do sprzedaży oraz aktywów wchodzących w skład grup do zbycia,

• zobowiązania wchodzące w skład grup przeznaczonych do sprzedaży.

Metody podziału bilansu

W zależności od prowadzonej działalności jednostka gospodarcza może przyjąć jedną z dwóch metod prezentacji aktywów i pasywów w bilansie:

1. Podział na pozycje długoterminowe i krótkoterminowe.

2. Podział według kryterium płynności.

Jeżeli jednostka dokonuje klasyfikacji aktywów i pasywów na długoterminowe i krótkoterminowe, musi to nastąpić na podstawie określonych warunków. Dany składnik aktywów powinien być zaliczony do aktywów obrotowych (krótkoterminowych), jeśli:

• oczekuje się, że zostanie zrealizowany lub przeznaczony do sprzedaży lub zużycia w toku normalnego cyklu działalności operacyjnej jednostki lub

• jest w posiadaniu jednostki przede wszystkim z przeznaczeniem do obrotu, lub

• oczekuje się, że zostanie zrealizowany w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego, lub

• stanowi składnik aktywów pieniężnych lub ich ekwiwalentów, które mogą być wykorzystane w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego.

UWAGA

Bez względu na przyjętą metodę klasyfikacji jednostka powinna wyodrębnić kwotę aktywów i zobowiązań, której odzyskania lub rozliczenia oczekuje po upływie 12 miesięcy od dnia bilansowego, w celu oceny stopnia płynności.

Czym należy się kierować przy sporządzeniu sprawozdania finansowego

Sprawozdania finansowe powinny być zgodne z podstawowymi zasadami rachunkowości.

Zasada kontynuacji działalności, która zakłada, że w dającej się przewidzieć przyszłości dany podmiot gospodarczy nie ograniczy w istotny sposób lub nie zlikwiduje swojej działalności.

Zasada ciągłości prezentacji, zgodnie z którą poszczególne składniki aktywów i pasywów są prezentowane i grupowane w analogiczny sposób w każdym okresie sprawozdawczym.

Zasada ujęcia memoriałowego, tj. rejestracja zdarzeń gospodarczych w momencie ich powstania, niezależnie od momentu przepływu gotówki.

Zasada istotności i agregowania, zgodnie z którą każdą istotną pozycję należy prezentować w sprawozdaniu finansowym oddzielnie. Pozycje, których charakter lub funkcja są odmienne, trzeba wykazać oddzielnie, chyba że są nieistotne. Jeżeli dana pozycja jest nieistotna, powinna być łączona z innymi pozycjami w sprawozdaniu finansowym.

Zasada kompensowania, zgodnie z którą nie kompensuje się aktywów i zobowiązań oraz przychodów i kosztów, chyba że jest to wymagane lub dopuszczone przez standard lub interpretację. Dopuszczalnym wyjątkiem jest tu kompensowanie przychodów i kosztów wynikających z tej samej transakcji, np. zysków i strat z tytułu sprzedaży aktywów trwałych, a także zysków i strat z tytułu różnic kursowych lub instrumentów finansowych przeznaczonych do obrotu, chyba że są istotne.

Możliwość porównania sprawozdań w czasie, która sprowadza się do prezentacji sprawozdań finansowych (w tym bilansu) na początek i na koniec okresu sprawozdawczego. Jeżeli nastąpią zmiany w sposobie prezentacji lub klasyfikacji pozycji sprawozdania finansowego, dokonuje się również przeklasyfikowania danych porównawczych za poprzedni okres, chyba że z praktycznych względów przeklasyfikowanie takie jest niewykonalne.

Wszystkie pozostałe aktywa zaliczane są do aktywów trwałych (długoterminowych), obejmujących rzeczowe aktywa trwałe, wartości niematerialne, aktywa finansowe o charakterze trwałym (długoterminowym).

Aktywa obrotowe obejmują aktywa, które są sprzedawane, zużywane lub realizowane w ramach normalnego cyklu operacyjnego, nawet jeżeli termin ich realizacji jest dłuższy niż 12 miesięcy od dnia bilansowego.

Do aktywów obrotowych zaliczane są najczęściej: środki pieniężne i ich ekwiwalenty, zapasy, należności z tytułu dostaw i usług, rozliczenia międzyokresowe czynne, pozostałe aktywa finansowe przewidziane do realizacji w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego.

Zobowiązanie zalicza się do zobowiązań krótkoterminowych, jeżeli spełnione jest jedno z poniższych kryteriów:

• zostanie ono uregulowane w toku normalnego cyklu operacyjnego jednostki lub

• jest utrzymywane przede wszystkim z przeznaczeniem do obrotu, lub

• jest ono wymagalne w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego, lub

• jednostka nie posiada bezwarunkowego prawa do odroczenia daty wymagalności zobowiązania przez okres co najmniej jednego roku.

Wszystkie pozostałe zobowiązania, które nie spełniają powyższych kryteriów, zaliczane są do zobowiązań długoterminowych.

Do zobowiązań krótkoterminowych najczęściej zaliczane są:

• zobowiązania z tytułu dostaw i usług,

• rozliczenia międzyokresowe bierne,

• rezerwy na wynagrodzenia i związane z nimi podatki,

• bieżąca część zobowiązań długoterminowych,

• kredyt w rachunku bieżącym,

• zobowiązania z tytułu dywidend.

Zobowiązania związane z działalnością operacyjną (np. z tytułu dostaw i usług, a także niektóre rozliczenia międzyokresowe bierne z tytułu kosztów wynagrodzeń i pozostałych kosztów operacyjnych) są zaklasyfikowane do zobowiązań krótkoterminowych nawet w przypadku, gdy są wymagalne w okresie dłuższym niż 12 miesięcy.

Decydujące znaczenie ma tutaj fakt, że są one realizowane zgodnie z cyklem operacyjnym danej jednostki. Jest to więc podejście analogiczne jak w przypadku aktywów obrotowych.

UWAGA

Przepisy ustawy o rachunkowości w sposób podobny do MSR nr 1 określają aktywa i pasywa. Warunki zaliczenia do odpowiedniej kategorii w Standardzie są jednak obszerniejsze, dlatego w razie wątpliwości w rozumieniu art. 10 ust. 3 warto korzystać z tych przepisów.

Zobowiązania oprocentowane, których ostateczna spłata nastąpi po okresie jednego roku od dnia bilansowego (np. pięcioletni kredyt inwestycyjny spłacany miesięcznie), są na ogół klasyfikowane jako zobowiązania długoterminowe. Jednak ta ich część, która podlega spłacie w ciągu najbliższych 12 miesięcy od dnia bilansowego, powinna zostać wydzielona i zaklasyfikowana do zobowiązań krótkoterminowych.

Przykład

Spółka ABC SA wykazała w bilansie na 31 grudnia 2007 r. następujące pozycje aktywów i zobowiązań:

Tabela

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Spółka korzysta z możliwości podziału aktywów i zobowiązań na długoterminowe i krótkoterminowe.

Zgodnie z definicją do aktywów obrotowych zalicza:

• kupione surowce o wartości 2 500 000 zł,

• wyroby gotowe w magazynie, o wartości 4 200 000 zł.

Składniki te stanowią zapasy. Należą one do aktywów krótkoterminowych, gdyż zostaną zrealizowane lub sprzedane w toku normalnego cyklu działalności operacyjnej.

Ponadto do aktywów obrotowych zaliczone zostaną należności od kontrahentów, zarówno płatne do 15 lutego 2008 r. (czyli w ciągu najbliższych 12 miesięcy od dnia bilansowego), jak i płatne do 31 marca 2009 r., czyli pomimo faktu, że zostaną uregulowane po okresie 12 miesięcy od dnia bilansowego:

• należności z tytułu dostaw płatne do 15 lutego 2008 r. wynoszą 1 600 000 zł,

• należności z tytułu dostaw płatne do 31 marca 2009 r. wynoszą 800 000 zł.

Do aktywów obrotowych należy zaliczyć również środki pieniężne na rachunku bankowym, gdyż stanowią one składnik środków pieniężnych lub ich ekwiwalentów:

• środki pieniężne na rachunku bankowym o wartości 1 550 000 zł.

Wszystkie pozostałe aktywa stanowią aktywa trwałe (długoterminowe):

• maszyny i inne środki trwałe w wysokości 5 500 000 zł,

• program komputerowy o wartości 750 000 zł.

Do zobowiązań krótkoterminowych zalicza się zobowiązania handlowe, bez względu na termin ich zapłaty, tj. zarówno płatne w ciągu 12 miesięcy, jak i płatne po 12 miesiącach od dnia bilansowego:

• wartości zobowiązań z tytułu dostaw i usług płatne do 30 kwietnia 2008 r. wynoszą 1 600 000 zł,

• wartość zobowiązań z tytułu dostaw i usług o terminie płatności 20 marca 2009 r. wynosi 1 700 000 zł.

Do zobowiązań krótkoterminowych została zakwalifikowana część kredytu bankowego, którego spłata nastąpi w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego. Kwotę tę obliczamy, sumując wszystkie raty kapitałowe płatne w 2008 r., tj. 12 × 200 000 zł = 2 400 000 zł.

W zobowiązaniach długoterminowych wykazana zostanie jedynie kwota kredytu, która zostanie spłacona po 12 miesiącach od dnia bilansowego, czyli od stycznia do kwietnia 2009 r., w wysokości: 4 × 200 000 zł = 800 000 zł.

Jak wykazać kapitały własne w bilansie

W bilansie jednostka gospodarcza wykazuje kapitał podstawowy i pozostałe kapitały podzielone na poszczególne kategorie. Są to: wniesiony kapitał podstawowy, nadwyżki ze sprzedaży akcji powyżej ich wartości nominalnej (agio) oraz pozostałe kapitały.

Ponadto w informacji dodatkowej powinny znaleźć się dane dotyczące każdej grupy kapitału podstawowego co do:

• liczby akcji/udziałów składających się na zatwierdzony kapitał docelowy, zarówno w pełni, jak i nie w pełni opłaconych,

• wartości nominalnej akcji/udziałów,

• uzgodnienia zmian liczby akcji/udziałów na początek i koniec okresu,

• praw, przywilejów i ograniczeń związanych z daną grupą akcji/udziałów,

• akcji/udziałów w posiadaniu jednostek zależnych i stowarzyszonych,

• wszelkich opcji i umów sprzedaży akcji.

W przypadku pozostałych kapitałów własnych MSR nr 1 wymaga opisu charakteru i przeznaczenia każdej z tych pozycji.

• § 68 MSR nr 1 „Prezentacja sprawozdań finansowych”

Jakub Kornacki

ekspert w zakresie finansów i rachunkowości zarządczej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA