REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kapitalizacja odsetek wpływa na wynik finansowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Deweloperzy i spółki budowlane powiększają wynik finansowy dzięki kapitalizowaniu kosztów kredytu.

 

REKLAMA

Autopromocja

W praktyce księgowej deweloperzy i spółki budowlane często nie doceniają i nie wykorzystują możliwości optymalizacji swoich wyników poprzez kapitalizację kosztów zaciągniętych kredytów - mówi Magdalena Michniewicz z MDDP Audyt i Usługi Doradcze. Podkreśla, że umożliwiają im to zarówno przepisy ustawy o rachunkowości, jak i Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.

Kapitalizacja kosztów

Zmieniony w marcu 2007 r. MSR 23 (standard będzie obowiązywał dla okresów rocznych rozpoczynających się po 1 stycznia 2009 r. i dozwolone jest jego wcześniejsze stosowanie) wręcz nakazuje, aby koszty finansowania zewnętrznego były kapitalizowane, jeżeli można je bezpośrednio przyporządkować do nabycia, budowy lub wytworzenia dostosowywanego składnika aktywów.

- Główną zaletą kapitalizacji kosztów jest możliwość optymalizacji wyniku spółki. Koszty finansowania powiększają wartość aktywa - twierdzi Magdalena Michniewicz. Dzięki temu nie obciążają wyniku danego roku i są odnoszone systematycznie do rachunku wyników w kolejnych latach w ramach amortyzacji danego składnika. Pozytywny wpływ na wynik występuje jedynie w przypadku aktywów wycenianych po koszcie. W przypadku aktywów wycenianych w wartości godziwej (np. nieruchomości inwestycyjnych) kapitalizacja kosztów odniesiona do nakładów powoduje, że jednocześnie wynik z wyceny nieruchomości jest niższy, czyli cała operacja pozostaje bez wpływu na wynik spółki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmieniony MSR 23 nie wymaga kapitalizacji kosztów finansowania zewnętrznego dotyczących aktywów wycenianych w wartości godziwej. Warto wziąć pod uwagę, że w tym przypadku kapitalizacja pozwala na przesunięcie wyniku pomiędzy wynikiem z wyceny a kosztami finansowymi, czyli wpływa na EBIDTĘ (zysk przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych kredytów, podatków i amortyzacji).

Trzeba dostosować systemy

Zdaniem Magdaleny Michniewicz decyzja o kapitalizacji kosztów w praktyce może oznaczać dla spółek deweloperskich i budowlanych konieczność wprowadzenia systemów, które umożliwiają gromadzenie odpowiednich informacji i obliczanie wielkości kosztów finansowania wymagających kapitalizacji. U części firm wymusi to zapewne zmiany w systemach informatycznych i planach kont. Również identyfikacja aktywów czy określenie właściwych kosztów finansowania zewnętrznego oraz stopy kapitalizacji będą wymagały dodatkowego nakładu pracy.

Z kolei Paweł Kubik z firmy MDDP Audyt i Usługi Doradcze podkreśla, że MSR dokładniej niż ustawa o rachunkowości wskazuje, jakie koszty finansowania podlegają kapitalizacji. Za koszty finansowania zewnętrznego rozumiane są koszty odsetek z tytułu kredytów, pożyczek lub linii kredytowych, amortyzacja dyskonta lub premii z tytułu kredytów, amortyzacja kosztów poniesionych na uzyskanie finansowania oraz koszty finansowe z tytułu umów leasingu finansowego.

Ważne!

Od 1 stycznia 2009 r. zaczną obowiązywać zmiany w Międzynarodowym Standardzie Rachunkowości 23

Kapitalizacja różnic kursowych

Międzynarodowe standardy i polskie prawo bilansowe odmiennie regulują kwestie różnic kursowych związanych z finansowaniem zewnętrznym. Zgodnie z art. 28 ust. 8 ustawy o rachunkowości do kosztów finansowania zalicza się również różnice kursowe związane z obsługą zobowiązań finansowych. Natomiast MSR pozwalają na kapitalizację różnic kursowych jedynie w zakresie, w jakim uznaje się je za korektę kosztów odsetek (MSR 23Z par. 6) - mówi Paweł Kubik.

- Kapitalizacja kosztów finansowania możliwa jest więc nie tylko w przypadku kredytów i pożyczek zaciągniętych z konkretnym zamiarem pozyskania aktywów.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA