REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestycje w nieruchomości według znowelizowanej ustawy o rachunkowości i MSR nr 40

Anna Bagieńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2009 r. będzie obowiązywać doprecyzowana definicja inwestycji w nieruchomości. Obecne określenie tej kategorii aktywów budzi wiele wątpliwości, ponieważ zgodnie z nim do nieruchomości inwestycyjnych można zaliczyć tylko nabyte nieruchomości.

W rozumieniu przepisów znowelizowanej ustawy o rachunkowości inwestycje to aktywa posiadane przez jednostkę w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych wynikających z przyrostu wartości tych aktywów, uzyskania przychodów w formie odsetek, dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków, w tym również transakcji handlowej. Są to w szczególności aktywa finansowe oraz te nieruchomości i wartości niematerialne i prawne, które nie są użytkowane przez jednostkę, lecz są posiadane przez nią w celu osiągnięcia tych korzyści. Do grupy inwestycji mogą więc być zaliczane nie tylko aktywa finansowe w postaci np. akcji, obligacji i innych instrumentów finansowych, ale również nieruchomości, prawo wieczystego użytkowania gruntów, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także wartości niematerialne i prawne.

REKLAMA

Autopromocja

od 1 stycznia 2009

Od 1 stycznia 2009 r. nie będzie miało znaczenia, czy jednostka wytworzyła nieruchomość we własnym zakresie, a po pewnym czasie wykorzystania jej na potrzeby własne przeznaczyła ją np. na wynajem. Nieruchomości, które mają przynieść korzyści ekonomiczne, należy zaliczyć do inwestycji w nieruchomości.

Międzynarodowe Standardy Rachunkowości rozróżniają nieruchomości inwestycyjne i nieruchomości zajmowane przez właściciela.

Nieruchomość inwestycyjna to nieruchomość (grunt, budynek lub część budynku albo oba te elementy), którą właściciel lub leasingobiorca w leasingu finansowym traktuje jak źródło przychodów z czynszów lub utrzymuje w posiadaniu ze względu na przyrost jej wartości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy pamiętać, że nieruchomość taka nie jest:

• wykorzystywana przy produkcji, dostawach towarów, świadczeniu usług lub czynnościach administracyjnych ani też

• przeznaczona na sprzedaż w ramach zwykłej działalności jednostki.

Nieruchomość, którą właściciel lub leasingobiorca w leasingu finansowym utrzymuje w posiadaniu ze względu na jej wykorzystanie przy produkcji, dostawach towarów, świadczeniu usług lub czynnościach administracyjnych, to nieruchomość zajmowana przez właściciela.

Kosztem wytworzenia nieruchomości zbudowanej przez jednostkę jest jej koszt ustalony na dzień zakończenia budowy i przystosowania do użytkowania. Do tego momentu nieruchomość wyceniana jest według zasad dotyczących rzeczowych aktywów trwałych określonych w MSR nr 16 „Rzeczowe aktywa trwałe”.

Z dniem zakończenia budowy nieruchomość wybudowana we własnym zakresie staje się nieruchomością inwestycyjną. Ma do niej zastosowanie MSR nr 40 i może być ujęta na koncie „Inwestycje długoterminowe”.

UWAGA

Nieruchomość wykorzystywaną przy produkcji, dostawach towarów, świadczeniu usług lub czynnościach administracyjnych należy zaliczyć do środków trwałych, a nieruchomość przeznaczoną na sprzedaż - do towarów.

Przykład 1

Jednostka produkcyjno-handlowa wybudowała budynek z zamiarem przeznaczenia go na biurowiec. Jednak w związku z trudną sytuacją finansową zdecydowała się przeznaczyć go na wynajem. Koszty budowy wyniosły 800 000 zł.

Wariant 1

Ewidencja księgowa według obecnych rozwiązań ustawy o rachunkowości

1. Poniesienie kosztów budowy:

Wn „Środki trwałe w budowie” 800 000

Ma Różne konta rozrachunkowe 800 000

2. Oddanie budynku do użytku:

Wn „Środki trwałe” 800 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 800 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant 2

Ewidencja księgowa według MSR nr 40 oraz znowelizowanej ustawy o rachunkowości

1. Poniesienie kosztów budowy:

Wn „Środki trwałe w budowie” 800 000

Ma Różne konta rozrachunkowe 800 000

2. Oddanie budynku do użytku:

Wn „Inwestycje w nieruchomości” 800 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 800 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 40 przewiduje możliwość podzielenia nieruchomości na część inwestycyjną i część zajmowaną przez właściciela.

REKLAMA

Niektóre nieruchomości w części służą pozyskiwaniu przychodów z czynszów lub są utrzymywane ze względu na wzrost ich wartości. W pozostałej części mogą być wykorzystywane przy produkcji, dostawach towarów, świadczeniu usług lub czynnościach administracyjnych. Dla celów księgowych części te należy potraktować osobno, jeżeli można je oddzielnie sprzedać (lub oddać w leasing finansowy).

Jeśli części te nie mogłyby być oddzielnie sprzedane, nieruchomość można traktować jako nieruchomość inwestycyjną, pod warunkiem że jedynie nieznaczna jej część jest wykorzystywana przy produkcji, dostawach towarów, świadczeniu usług lub czynnościach administracyjnych.

Takiej sytuacji nie przewidywano w ustawie o rachunkowości. Dlatego zgodnie z art. 10 ust. 3 można korzystać z przepisów MSR.

UWAGA

Z punktu widzenia podatkowego, gdy nieruchomość jest częściowo wykorzystana na potrzeby jednostki, a częściowo wynajmowana, należy ją zaliczyć do środków trwałych.

Przykład 2

Jednostka nabyła za 420 000 zł pięciopiętrowy budynek, który przeznaczyła na wynajem. Jedno piętro zagospodarowano na pomieszczenia administracyjne firmy.

Wariant 1

Jeżeli tylko nieznaczna część jest wykorzystywana w czynnościach administracyjnych, zgodnie z MSR nr 40 nieruchomość tę można potraktować jako nieruchomość inwestycyjną.

Ewidencja księgowa

1. Poniesienie kosztów budowy:

Wn „Rozliczenie zakupu” 420 000

Ma Różne konta rozrachunkowe 420 000

2. Oddanie budynku do użytku:

Wn „Inwestycje w nieruchomości” 420 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 420 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant 2

Jeżeli część nieruchomości można oddzielnie sprzedać, dla celów księgowych należałoby potraktować je oddzielnie:

• wartość części zajmowanej przez jednostkę - 70 000 zł,

• wartość części inwestycyjnej - 350 000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Poniesienie kosztów budowy:

Wn „Rozliczenie zakupu” 420 000

Ma Różne konta rozrachunkowe 420 000

2. Oddanie budynku do użytku:

a) część inwestycyjna

Wn „Inwestycje w nieruchomości” 350 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 350 000

b) część zajmowana

Wn „Środki trwałe” 70 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 70 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 144, poz. 900

• § 5, 10 i 22 MSR nr 40 „Nieruchomości inwestycyjne”

dr Anna Bagieńska

adiunkt w Katedrze Finansów i Rachunkowości Politechniki Białostockiej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA