REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestycje w nieruchomości według znowelizowanej ustawy o rachunkowości i MSR nr 40

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Bagieńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2009 r. będzie obowiązywać doprecyzowana definicja inwestycji w nieruchomości. Obecne określenie tej kategorii aktywów budzi wiele wątpliwości, ponieważ zgodnie z nim do nieruchomości inwestycyjnych można zaliczyć tylko nabyte nieruchomości.

W rozumieniu przepisów znowelizowanej ustawy o rachunkowości inwestycje to aktywa posiadane przez jednostkę w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych wynikających z przyrostu wartości tych aktywów, uzyskania przychodów w formie odsetek, dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków, w tym również transakcji handlowej. Są to w szczególności aktywa finansowe oraz te nieruchomości i wartości niematerialne i prawne, które nie są użytkowane przez jednostkę, lecz są posiadane przez nią w celu osiągnięcia tych korzyści. Do grupy inwestycji mogą więc być zaliczane nie tylko aktywa finansowe w postaci np. akcji, obligacji i innych instrumentów finansowych, ale również nieruchomości, prawo wieczystego użytkowania gruntów, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także wartości niematerialne i prawne.

REKLAMA

od 1 stycznia 2009

Od 1 stycznia 2009 r. nie będzie miało znaczenia, czy jednostka wytworzyła nieruchomość we własnym zakresie, a po pewnym czasie wykorzystania jej na potrzeby własne przeznaczyła ją np. na wynajem. Nieruchomości, które mają przynieść korzyści ekonomiczne, należy zaliczyć do inwestycji w nieruchomości.

Międzynarodowe Standardy Rachunkowości rozróżniają nieruchomości inwestycyjne i nieruchomości zajmowane przez właściciela.

Nieruchomość inwestycyjna to nieruchomość (grunt, budynek lub część budynku albo oba te elementy), którą właściciel lub leasingobiorca w leasingu finansowym traktuje jak źródło przychodów z czynszów lub utrzymuje w posiadaniu ze względu na przyrost jej wartości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy pamiętać, że nieruchomość taka nie jest:

• wykorzystywana przy produkcji, dostawach towarów, świadczeniu usług lub czynnościach administracyjnych ani też

• przeznaczona na sprzedaż w ramach zwykłej działalności jednostki.

REKLAMA

Nieruchomość, którą właściciel lub leasingobiorca w leasingu finansowym utrzymuje w posiadaniu ze względu na jej wykorzystanie przy produkcji, dostawach towarów, świadczeniu usług lub czynnościach administracyjnych, to nieruchomość zajmowana przez właściciela.

Kosztem wytworzenia nieruchomości zbudowanej przez jednostkę jest jej koszt ustalony na dzień zakończenia budowy i przystosowania do użytkowania. Do tego momentu nieruchomość wyceniana jest według zasad dotyczących rzeczowych aktywów trwałych określonych w MSR nr 16 „Rzeczowe aktywa trwałe”.

Z dniem zakończenia budowy nieruchomość wybudowana we własnym zakresie staje się nieruchomością inwestycyjną. Ma do niej zastosowanie MSR nr 40 i może być ujęta na koncie „Inwestycje długoterminowe”.

UWAGA

Nieruchomość wykorzystywaną przy produkcji, dostawach towarów, świadczeniu usług lub czynnościach administracyjnych należy zaliczyć do środków trwałych, a nieruchomość przeznaczoną na sprzedaż - do towarów.

Przykład 1

Jednostka produkcyjno-handlowa wybudowała budynek z zamiarem przeznaczenia go na biurowiec. Jednak w związku z trudną sytuacją finansową zdecydowała się przeznaczyć go na wynajem. Koszty budowy wyniosły 800 000 zł.

Wariant 1

Ewidencja księgowa według obecnych rozwiązań ustawy o rachunkowości

1. Poniesienie kosztów budowy:

Wn „Środki trwałe w budowie” 800 000

Ma Różne konta rozrachunkowe 800 000

2. Oddanie budynku do użytku:

Wn „Środki trwałe” 800 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 800 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant 2

Ewidencja księgowa według MSR nr 40 oraz znowelizowanej ustawy o rachunkowości

1. Poniesienie kosztów budowy:

Wn „Środki trwałe w budowie” 800 000

Ma Różne konta rozrachunkowe 800 000

2. Oddanie budynku do użytku:

Wn „Inwestycje w nieruchomości” 800 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 800 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 40 przewiduje możliwość podzielenia nieruchomości na część inwestycyjną i część zajmowaną przez właściciela.

REKLAMA

Niektóre nieruchomości w części służą pozyskiwaniu przychodów z czynszów lub są utrzymywane ze względu na wzrost ich wartości. W pozostałej części mogą być wykorzystywane przy produkcji, dostawach towarów, świadczeniu usług lub czynnościach administracyjnych. Dla celów księgowych części te należy potraktować osobno, jeżeli można je oddzielnie sprzedać (lub oddać w leasing finansowy).

Jeśli części te nie mogłyby być oddzielnie sprzedane, nieruchomość można traktować jako nieruchomość inwestycyjną, pod warunkiem że jedynie nieznaczna jej część jest wykorzystywana przy produkcji, dostawach towarów, świadczeniu usług lub czynnościach administracyjnych.

Takiej sytuacji nie przewidywano w ustawie o rachunkowości. Dlatego zgodnie z art. 10 ust. 3 można korzystać z przepisów MSR.

UWAGA

Z punktu widzenia podatkowego, gdy nieruchomość jest częściowo wykorzystana na potrzeby jednostki, a częściowo wynajmowana, należy ją zaliczyć do środków trwałych.

Przykład 2

Jednostka nabyła za 420 000 zł pięciopiętrowy budynek, który przeznaczyła na wynajem. Jedno piętro zagospodarowano na pomieszczenia administracyjne firmy.

Wariant 1

Jeżeli tylko nieznaczna część jest wykorzystywana w czynnościach administracyjnych, zgodnie z MSR nr 40 nieruchomość tę można potraktować jako nieruchomość inwestycyjną.

Ewidencja księgowa

1. Poniesienie kosztów budowy:

Wn „Rozliczenie zakupu” 420 000

Ma Różne konta rozrachunkowe 420 000

2. Oddanie budynku do użytku:

Wn „Inwestycje w nieruchomości” 420 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 420 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant 2

Jeżeli część nieruchomości można oddzielnie sprzedać, dla celów księgowych należałoby potraktować je oddzielnie:

• wartość części zajmowanej przez jednostkę - 70 000 zł,

• wartość części inwestycyjnej - 350 000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Poniesienie kosztów budowy:

Wn „Rozliczenie zakupu” 420 000

Ma Różne konta rozrachunkowe 420 000

2. Oddanie budynku do użytku:

a) część inwestycyjna

Wn „Inwestycje w nieruchomości” 350 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 350 000

b) część zajmowana

Wn „Środki trwałe” 70 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 70 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 144, poz. 900

• § 5, 10 i 22 MSR nr 40 „Nieruchomości inwestycyjne”

dr Anna Bagieńska

adiunkt w Katedrze Finansów i Rachunkowości Politechniki Białostockiej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

REKLAMA

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

Leasing samochodów - niekorzystne zmiany w rozliczeniach podatkowych od 2026 roku. Kup auto w 2025 r. i wprowadź do ewidencji środków trwałych a zostaniesz przy obecnych zasadach

Wchodzące w styczniu 2026 roku zmiany w zasadach odliczeń podatkowych za leasing samochodów mogą zwiększyć zainteresowanie przedsiębiorców autami o napędzie elektrycznym - przewidują autorzy raportu Superauto. pl. Na początku 2026 r. zmieni się m.in. limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne odliczenie wydatków na zakup, leasing lub wynajem aut spalinowych. Wysokość odliczeń uzależniona będzie od ilości emitowanego przez samochód dwutlenku węgla.

Idą zmiany w fundacjach rodzinnych. Rząd przeciw agresywnym praktykom podatkowym

Fundacje rodzinne w Polsce cieszą się rosnącą popularnością, jednak Ministerstwo Finansów zapowiada zmiany legislacyjne, które mają uszczelnić system podatkowy i zabezpieczyć to narzędzie przed nadużyciami. Chodzi o ochronę uczciwych firm rodzinnych i eliminację prób agresywnej optymalizacji podatkowej.

Zerowy PIT dla rodzin, które mają dwoje lub więcej dzieci. Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice

Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice z "Planu 21". W Kolbuszowej podpisał projekt ustawy o zerowym PIT dla rodzin z co najmniej dwojgiem dzieci. „Polskie rodziny mogą liczyć na swojego prezydenta” – podkreślił. To odpowiedź na kryzys demograficzny i pierwszy krok w stronę realnego wsparcia klasy średniej.

REKLAMA

Kiedy cudzoziemcy (np. obywatele Ukrainy) muszą płacić w Polsce podatek od spadków i darowizn?

W Polsce obecnie mieszka wielu cudzoziemców, przeważają obywatele Ukrainy, tutaj pracują, kształcą się, a także nabywają rzeczy m.in. w drodze darowizn otrzymywanych od swoich rodzin czy w drodze dziedziczenia. Warto zatem przybliżyć im zasady opodatkowania obowiązujące na terytorium RP, a przede wszystkim wyjaśnić w jakich sytuacjach ciąży na nich w naszym kraju obowiązek podatkowy.

KSeF zrewolucjonizuje pracę biur rachunkowych. Nadchodzi największa zmiana od lat!

Już od kwietnia 2026 każdy przedsiębiorca będzie musiał korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. To ogromne wyzwanie – ale też szansa – zwłaszcza dla biur rachunkowych. Dowiedz się, jak KSeF zmieni obieg dokumentów, rolę księgowych i co zrobić, by nie zostać w tyle w erze cyfrowej rewolucji.

REKLAMA