REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deklaracja VAT - jeden wzór w całej UE

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska wystąpiła z wnioskiem legislacyjnym przewidującym jeden wzór deklaracji VAT w całej UE i jednolity zestaw wymogów dla przedsiębiorstw w zakresie wypełniania deklaracji VAT w każdym państwie członkowskim. Ma być jedynie 5 obowiązkowych rubryk ale państwa członkowskie mogą starać się o wprowadzenie dodatkowych - maksymalnie 26 rubryk.

23 października 2013 r. Komisja Europejska przedstawiła koncepcję nowej standardowej deklaracji VAT, która może przyczynić się do zmniejszenia kosztów przedsiębiorstw UE o 15 mld euro rocznie. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie biurokracji dla przedsiębiorstw, ułatwienie przestrzegania przepisów podatkowych i zwiększenie wydajności administracji podatkowych w całej Unii.

REKLAMA

REKLAMA

Wniosek KE przewiduje utworzenie jednolitego zestawu wymogów dla przedsiębiorstw w zakresie wypełniania deklaracji VAT, niezależnie od państwa członkowskiego, w którym się to odbywa. Zastąpienie krajowych deklaracji VAT standardową deklaracją VAT zagwarantuje, że w całej UE przedsiębiorstwa zgłaszać będą takie same podstawowe informacje w tym samym okresie.

Algirdas Šemeta, komisarz ds. podatków, powiedział: „Wprowadzenie standardowej deklaracji VAT stwarza korzystną sytuację. Przedsiębiorstwa będą mogły skorzystać z uproszczonych procedur, zmniejszenia kosztów oraz ograniczenia biurokracji. Rządy otrzymają nowe narzędzie służące do poprawy przestrzegania przepisów dotyczących podatku VAT, które powinno przyczynić się do zwiększenia ich dochodów. Dzisiejszy wniosek oznacza zatem potwierdzenie naszego zaangażowania w stworzenie jednolitego rynku sprzyjającego prowadzeniu działalności gospodarczej, jak również dążenia do poprawy przestrzegania przepisów podatkowych w UE.”

Co roku unijni podatnicy składają krajowym administracjom podatkowym 150 mln deklaracji VAT. Format krajowych deklaracji, wymagane w nich informacje oraz terminy sprawozdawczości różnią się znacznie w zależności od państwa członkowskiego. Z tego względu składanie deklaracji VAT w odniesieniu do transgranicznej działalności gospodarczej jest obciążone kosztownymi i uciążliwymi procedurami. Przedsiębiorstwa prowadzące działalność w więcej niż jednym państwie członkowskim uskarżały się ponadto na trudności w utrzymaniu zgodności z przepisami o VAT z powodu zawiłości tego procesu.

REKLAMA

Standardowa deklaracja VAT zaproponowana przez Komisję upraszcza informacje, które przedsiębiorstwa będą musiały przedłożyć organom podatkowym. Deklaracja obejmować będzie jedynie 5 obowiązkowych do wypełnienia przez podatników rubryk. Państwa członkowskie mają możliwość złożenia wniosku o wprowadzenie pewnej liczby dodatkowych, standardowych elementów, nie przekraczającej jednak 26 rubryk informacyjnych. Stanowi to znaczną poprawę w stosunku do obecnej sytuacji, w której niektóre państwa członkowskie wymagają od podatników wypełnienia nawet 100 rubryk informacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorstwa będą zobowiązane do comiesięcznego wypełniania standardowej deklaracji VAT, natomiast mikroprzedsiębiorstwa będą musiały je składać w ujęciu kwartalnym. Obowiązek złożenia podsumowującej rocznej deklaracji VAT, który został wprowadzony przez niektóre państwa członkowskie, zostałby zniesiony.

We wniosku zawarto również zachęty do składania dokumentów drogą elektroniczną, ponieważ standardowa deklaracja VAT będzie mogła zostać złożona w postaci elektronicznej w całej Unii. To znaczne uproszczenie procesu składania deklaracji VAT odzwierciedla zobowiązanie Komisji do zmniejszenia obciążeń administracyjnych i przeszkód w handlu na jednolitym rynku.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Faktury przychodowe i kosztowe w księgach rachunkowych

Jak wykazać w księgach wniesienie wkładu niepieniężnego

 

Taka inicjatywa w pełni odzwierciedla zaangażowanie Komisji na rzecz inteligentnych regulacji; należy ona również do inicjatyw określonych w niedawnym programie sprawności i wydajności regulacyjnej, zmierzających do uproszczenia zasad i ograniczenia obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorców (IP/13/891).  Przedstawiony 23 października 2013 r. wniosek stanowi również istotny wkład w stworzenie skuteczniejszego i bardziej odpornego na nadużycia systemu podatku VAT, jak określono w strategii Komisji dotyczącej reformy podatku VAT (zob. IP/11/1508).

Podatek VAT stanowi około 21 % dochodów państw członkowskich; niemniej jednak w 2011 r. nie pobrano należności w kwocie około 193 mln EUR (zob. IP/13/844). Poprzez stworzenie prostszego systemu zarówno dla podatników, jak i dla organów administracji, standardowa deklaracja VAT może wpłynąć na poprawę przestrzegania przepisów podatkowych i ograniczenia ubytku podatku VAT. Dzisiejszy wniosek może w istotny sposób przyczynić się do konsolidacji budżetowej w całej UE poprzez zwiększenie dochodów w budżetach publicznych.

W grudniu 2011 r. Komisja Europejska przyjęła komunikat w sprawie przyszłości podatku VAT (zob. IP/11/1508). W komunikacie tym określono podstawowe cechy, jakie muszą charakteryzować nowy system VAT - w szczególności musi być on łatwiejszy w obsłudze, skuteczniejszy i bardziej stabilny - w celu ochrony przed nadużyciami finansowymi, jak również lepiej dostosowany do potrzeb jednolitego rynku.

Koncepcja wprowadzenia standardowej deklaracji VAT była promowana przez grupę wysokiego szczebla ds. obciążeń administracyjnych. Konsultacje publiczne potwierdziły duże zainteresowanie i wsparcie tej inicjatywy ze strony przedsiębiorstw.

W komunikacie w sprawie inteligentnych regulacji w Unii Europejskiej (IP/10/1296) podkreślono również, że dyrektywa VAT - a deklaracja VAT w szczególności - to drugi najbardziej uciążliwy akt prawny UE. Celem wniosku jest poprawa tej sytuacji.


 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA