REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w rozliczaniu VAT w 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Ekman
Dyrektor 24iValue
24ivalue.pl - to firma udostępniająca w Polsce system ekspercki 24ivalue
Jest to pierwszy tego rodzaju system w Polsce i na Świecie, który kompleksowo obejmuje trudne obszary księgowe.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Na 2014 rok ustawodawca zapewnił nam poważne zmiany w podatkach. Dla spółek komandytowo-akcyjnych nowy rok przyniesie zmiany w rozliczaniu podatku dochodowego, natomiast dla znacznie większego grona podatników – rewolucja styczniowa dotyczyć będzie zasad rozliczania VAT-u.


Fakturowanie


Po pierwsze wydłużone zostają terminy wystawiania faktur. Do lamusa odchodzi dotychczas obowiązujący 7-dniowy okres, który zostaje zastąpiony zapisem „do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy lub wykonano usługę” (również dla faktur zaliczkowych).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Faktura wystawiona przed dostawą towarów 2013 / 2014

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach


Powyższa ogólna zasada nie ma zastosowania w przypadku usług budowlanych lub budowlano - montażowych, dostawy książek drukowanych oraz czynności polegających na ich  drukowaniu:

REKLAMA

- usługi budowlane lub budowlano - montażowe -  do 30. dnia od dnia wykonania usługi,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dostawa książek drukowanych (z wyłączeniem map i ulotek) oraz gazet, czasopism i magazynów, drukowanych -do 60. dni od dnia wydania towaru,

o   w przypadku gdy umowa przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw - do 120. dnia od pierwszego dnia wydania towarów,

- czynności polegające na drukowaniu książek (z wyłączeniem map i ulotek) oraz gazet, czasopism i magazynów, z wyjątkiem importu usług - do 90. dnia od dnia wykonania tejże  czynności.

Faktura nie może być wystawiona wcześniej niż 30 dni przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi (również w przypadku faktur zaliczkowych).

 

 

Niewątpliwym plusem dla Podatników, jaki niesie za sobą zmiana zasad fakturowania, jest umożliwienie im wystawiania faktur zbiorczych. Co więcej - zabieg taki ma na celu uproszczenie dokumentowania transakcji, ponieważ Podatnicy na jednej fakturze będą mogli zawrzeć wszystkie transakcje wykonane w danym miesiącu.


Najważniejsze zmiany w VAT 2014


Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo


Jednakże zmiany zawsze mają pozytywne i negatywne aspekty. Otóż dlaczego termin wystawienia faktur zmienia się tak radykalnie? Dlatego, że od 01.01.2014 r. to nie one będą czynnikiem decydującym o momencie rozpoznania przychodu ze sprzedaży, a więc de facto obowiązku podatkowego.


Moment rozpoznania przychodu


Znowelizowana ustawa o VAT, stanowi, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi lub dostarczenia towaru (w odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, uznaje się je  za wykonane w przypadku wykonania ich części, dla której to części określono zapłatę) - przyczyni się to do szybszego powstania tegoż obowiązku, a w praktyce - do wcześniejszego wyciągnięcia pieniędzy z kieszeni Podatnika.

 

Po drugie znika możliwość manewrowania terminem zapłaty zobowiązania podatkowego (dotychczas Podatnicy mogli np. później wystawić fakturę).

Podstawa opodatkowania w VAT w 2014 r.


Faktury korekty


Na pocieszenie można dodać, że znika obecnie obowiązujący przepis dotyczący wymogu gromadzenia potwierdzeń odbioru faktur korekt - jednakże tylko w przypadku, gdy uzyskanie tego potwierdzenia nie będzie możliwe.


Transakcje WDT


W tym zakresie Podatnika czekają bardzo niekorzystne zmiany finansowe: w przypadku dużych opóźnień (dłuższych niż 3 miesiące od końca miesiąca, w którym WDT miała miejsce), transakcje te nie pozostaną (jak dotychczas) neutralne dla VAT-u. Znowelizowane przepisy przewidują bowiem w takim przypadku konieczność dokonania korekty podatku naliczonego.

Wystarczy zatem, że Podatnik straci kontrolę nad obiegiem dokumentacji i WDT nie będzie już neutralne podatkowo.

Nowe zasady fakturowania od początku 2014 r.

Zmiany w VAT od 1 października 2013 - wyjaśnienia MF


Licencje


I jeszcze słowo na temat licencji. Dotychczas dla każdego z nas oczywiste były specyficzne zasady rozliczania podatku VAT w przypadku udzielenia licencji - odroczenie obowiązku podatkowego do momentu zapadalności terminu płatności.

 

Zmieniona ustawa wprowadza zapis, że VAT rozliczyć należy w momencie wykonania usługi udzielenia licencji. Jednak wielu Podatników będzie miało problem z prawidłowym ujęciem tegoż momentu.


Interpretacje podatkowe


Ustawa o podatku VAT zawsze pozostawiała spory obszar wątpliwości Podatników. Stąd też zdecydowana większość z nich znalazła rozwiązanie w postaci interpretacji indywidualnych. Jednakże rewolucja w zakresie podatku od wartości dodanej pociągnie za sobą konieczność wystąpienia przez Podatników z wnioskiem o wydanie nowych interpretacji, dostosowanych do znowelizowanych okoliczności.

Pomijając fakt, że za wniosek trzeba uiścić stosowną opłatę (jednak nie jest ona na tyle wysoka, żeby można było mówić o znaczących dodatkowych kosztach), okres oczekiwania na interpretację Ministra wynosi 3 miesiące. Zatem aby Podatnicy mogli się dobrze przygotować do zmian, powinni jak najszybciej wystąpić z takim wnioskiem.


Okres dostosowawczy


Jak każda zmiana (szczególnie w przepisach podatkowych), tak i ustawa o VAT nie jest wyjątkiem: nie obejdzie się bez uwzględnienia czynnika ludzkiego, tj. od czasu potrzebnego na praktyczne przełożenie znowelizowanych zasad. Księgowe, które od wielu lat za moment podatkowy traktowały wystawienie faktury VAT, będą musiały znacznie więcej uwagi przykładać do rozliczania VAT-u.

Oczywiście, niezbędnym będzie również przystosowanie systemów finansowo - księgowych do nowym warunków.  A to nie będzie już zupełnie bezkosztowe (więc skorzystają na firmy informatyczne zajmujące się oprogramowaniem dla księgowości).

Jeśli jednak firmy dobrze i na czas zapoznają się z nowymi przepisami, i jeśli dostosują się do tych zmian, owa styczniowa rewolucja nie będzie wymagała wielkich ofiar, ale wejdzie w nasze życie gospodarcze spokojnie i bez większych burz.

Sławomir Ekman

 

Dyrektor, 24EasyAudit

 

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA