REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczenia w odliczaniu VAT od samochodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Rola-Stężycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po wprowadzeniu przez Ministerstwo Finansów projektowanych zmian w przepisach w zakresie prawa do odliczania VAT od samochodów, przedsiębiorcy, którzy używają samochodu firmowego również do celów prywatnych będą mieli ograniczone prawo do odliczenia VAT.

REKLAMA

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy, którzy planują zakup tańszego samochodu osobowego ale z jakiś względów nie mogą obecnie kupić auta z tzw. kratką ani też nie będą mieli możliwości wykazania po zmianie przepisów, że samochód jest wykorzystywany tylko na potrzeby działalności gospodarczej, skorzystają podatkowo kupując auto jeszcze przed zmianą przepisów. Inaczej sytuacja wygląda przy droższych autach. Odroczenie zakupu samochodu do czasu wejścia w życie nowych zasad odliczania VAT-u pozwoli zaoszczędzić 6,5 tys. zł.


Samochód firmowy na potrzeby prywatne z 50-proc. odliczeniem VAT


Zgodnie z proponowanymi przez Ministerstwo Finansów zmianami w ustawie o podatku od towarów i usług, przedsiębiorcy, którzy używają samochodów osobowych wyłącznie do celów działalności gospodarczej mają mieć prawo do odliczenia 100% VAT-u zarówno na etapie nabycia samego pojazdu, jak też wydatków eksploatacyjnych. Przedsiębiorcy, którzy używają samochodu firmowego także na potrzeby prywatne będą mieli ograniczone, 50-proc. prawo do odliczenia przy zakupie samochodu i wydatków związanych z eksploatacją, a od połowy 2015 r. także paliwa do tych samochodów (utrzymanie ograniczenia w odliczeniu VAT-u przy zakupie paliwa ma być dokonane w ramach klauzuli stand still, czyli prawie państw członkowskich do zachowania takich ograniczeń w odliczeniu, jakie obowiązywały do dnia przystąpienia do Unii Europejskiej).


Jakie skutki finansowe dla przedsiębiorców mogą mieć nowe regulacje


Porównaliśmy skutki podatkowe zakupu samochodów o następujących cenach brutto: 30 tys. zł, 60 tys. zł, 70 tys. i 150 tys. zł. Założyliśmy, że przedsiębiorca rozlicza się z podatku dochodowego stosując 19-proc. stawkę liniową. W przypadku wydatków związanych z eksploatacją uwzględnione zostały dane opracowane przez Samar, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego. Założony średni roczny przebieg samochodu eksploatowanego przez firmę to 25 tys. km. Średnie zużycie paliwa wykazywane przez auta firmowe wg danych producentów zawartych w katalogu prezentowanych w serwisie www.samar.pl to 5,87 l/100 km. Przyjęte do obliczeń, powiększone w stosunku do średniego zużycie paliwa samochodu eksploatowanego przez firmę to 8,0 l/100km. Ilość paliwa niezbędna do pokonania założonego średniego dystansu pokonywanego rocznie przez auto firmowe wynosi 2000 l. Dodatkowo średni roczny koszt obsługi auta firmowego (w tym opony zimowe) to ok. 2000 zł. Przyjęta cena litra paliwa wykorzystywanego przez firmę to 5,39 zł (przyjęto średnią cenę oleju napędowego z dnia 31.12.2013 roku).

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - projekt ustawy

Odliczenie VAT od samochodów i paliwa w 2014 r. - decyzja derogacyjna Rady UE

Obecnie przedsiębiorca kupujący firmowy samochód osobowy, bez względu na stopień wykorzystania go w działalności gospodarczej, może odliczyć 60% VAT-u nie więcej jednak niż 6 tys. zł (wyjątek dający pełne prawo do odliczenia to m. in. samochód z tzw. kratką). Ma pełne prawo do odliczenia VAT-u od wydatków serwisowych i całkowity brak prawa do odliczenia w przypadku zakupu paliwa do takich aut. Nieodliczony VAT stanowi natomiast koszt podatkowy obniżając w ten sposób podatek dochodowy (w tym zakresie nic się nie zmieni po wejściu w życie nowych regulacji).


Auto za 30 tys. zł to strata 454 zł


Kupując zatem auto o wartości 30 tys. zł przedsiębiorca odliczy 3 366 zł. Nieodliczona część (2 244 zł) zostanie zaliczona do kosztów uzyskania przychodu, co w efekcie zmniejszy podatek dochodowy o 426 zł. Gdy wejdą w życie projektowane regulacje, to kwota odliczenia spadnie do 2 895 zł. Drugą połowę przedsiębiorca zaliczy do kosztów, zmniejszając w ten sposób zobowiązanie wobec fiskusa o 533 zł. Przedsiębiorca, który kupuje zatem tańsze auto osobowe i nie będzie w stanie wykazać, że używane jest wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej, straci na tych zmianach tylko w zakresie kupowanego samochodu 454 zł.

Odliczenie VAT z faktur za energię elektryczną w 2014 r.

W 2014 r. nowe zasady rozliczania VAT

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

 


Auto za 60 tys. zł wciąż bardziej atrakcyjne podatkowo obecnie


Przedsiębiorca, który obecnie kupi auto osobowe o wartości 60 tys. zł odliczy 6 tys. zł (60% VAT-u z faktury to 6 732 zł) pozostała część, czyli 5 220 zł będzie stanowić koszt podatkowy, który pozwoli zmniejszyć podatek dochodowy o 992 zł. W tym przypadku szykowane 50-proc. odliczenie, wciąż będzie mniej opłacalne. Przedsiębiorca odliczy bowiem 5 610 zł, zaliczając drugą cześć VAT-u do kosztów. W efekcie, po uwzględnieniu zmniejszenia podatku dochodowego, obciążenie z tytułu ograniczonego prawa do odliczenia wyniesie 4 544 zł, co stanowi o 316 zł więcej w porównaniu do rozliczenia zgodnego z obecnie obowiązującymi zasadami.

Nowe zasady fakturowania od początku 2014 r.

Zobacz także dział serwisu VAT 2014


Auto za 150 tys. zł, to oszczędność 6,5 tys. zł


Inaczej sytuacja będzie wyglądać już przy aucie za 70 tys. zł. Od tej kwoty auta zaczyna bowiem pojawiać się różnica na korzyść auta osobowego kupionego po zmianie przepisów (o 442 zł).

Różnica ta będzie się zwiększać wraz z wartością samochodu, a to wszystko przez brak ograniczenia kwotowego w projektowanych przepisach. Przedsiębiorca kupując za ok. 2 miesiące (taki jest prognozowany czas wejścia w życie nowych zasad) samochód osobowy o wartości 150 tys. zł, przy którym nie będzie miał pełnego prawa do odliczenia zaoszczędzi na podatkach już 6 500 zł.

 

Cena

VAT

Czas zakupu

VAT do odliczenia

Oszczędność na PIT

Strata w zw. z ograniczonym prawem do odliczenia

O ile mniej/więcej obecnie 

30 tys. zł

5 610 zł

Obecnie

3 366 zł

426 zł

1 818 zł

454 zł mniej

Po zmianie

2 805 zł

533 zł

2 272 zł

60 tys. zł

11 220 zł

Obecnie

6 000 zł

992 zł

4 228 zł

316 zł mniej

Po zmianie

5 610 zł

1 066 zł

4 544 zł

70 tys. zł

13 089 zł

Obecnie

6 000 zł

1 346 zł

5743 zł

442 zł więcej

Po zmianie

6 544 zł

1 244 zł

5301 zł

80 tys. zł

14959 zł

Obecnie

6 000 zł

1 702 zł

7 257 zł

1 198 zł więcej

Po zmianie

7 479 zł

1 421 zł

6 059 zł

150 tys. zł

28 049 zł

Obecnie

6 000 zł

4 189 zł

17 860 zł

6 500 zł więcej

Po zmianie

14 024 zł

2 665 zł

11 360 zł

 


Prawie 18 tys. w kieszeni przy aucie z kratką za 150 tys. zł


Przedsiębiorca, który kupi natomiast samochód np. z kratką, zyskując pełne prawo do odliczenia uzyska korzyść finansową równą wartościom wykazanym w kolumnie „Strata zw. z ograniczonym prawem do odliczenia”. Kupując więc obecnie auto za 150 tys. zł, zyska na podatkach 17.860 zł. Co ważne, chociaż po zmianie przepisów zakup paliwa do takiego samochodu spotka ograniczenia w odliczeniu VAT-u, o tyle jeżeli jest to samochód np. wzięty w leasing, to przedsiębiorca zachowuje pełne prawo do odliczenia VAT-u z każdej raty leasingowej.

 


Dodatkowe 1787 zł na rocznych wydatkach eksploatacyjnych


Tak wygląda rozliczenie związane z samym zakupem. Przyjęte do analizy dane związane z eksploatacją samochodu zostaną zestawione w trzech punktach czasowych: obecnie, od chwili wejścia w życie projektowanych regulacji i od 1 lipca 2015 r. (od tego dnia ma wejść w życie możliwość częściowego odliczenia VAT-u od paliwa przy samochodach wykorzystywanych w cyklu mieszanym). Przy cenie paliwa 5,39 zł, VAT wynosi 1,01 zł. Przyjmując wskazane roczne zużycie paliwa ( 2 tys. l), VAT wyniesie 2 020 zł. Dodatkowo w rocznych wydatkach tzw. serwisowych znajduje się 374 zł VAT-u. Obecnie przedsiębiorca, który wykorzystuje w działalności gospodarczej samochód osobowy nie ma zupełnie prawa do odliczenia VAT-u od zakupu paliwa. Może natomiast odliczyć 100% VAT-u od innych wydatków związanych z używaniem takiego samochodu. Oznacza to, że przy przyjętych danych liczbowych łączna strata wynikająca z braku prawa do odliczenia, po rozliczeniu w kosztach podatkowych wynosi 1 636 zł (przy założeniu, że jest to środek trwały firmy i przedsiębiorca ma możliwość rozliczenia pełnej wysokości kosztów). Po wejściu w życie projektowanych zmian strata przedsiębiorcy z tego tytułu wzrośnie do 1 787 zł, co wiąże się z wprowadzeniem ograniczenia prawa do odliczenia VAT-u od wydatków tzw. serwisowych przy utrzymaniu jednocześnie braku prawa do odliczenia VAT-u od paliwa. Sytuacja ma zmienić się na korzyść dopiero w połowie 2015 r. - wtedy przedsiębiorca odliczając połowę VAT-u z ceny paliwa, zmniejszy straty wynikające z ograniczeń w prawie do odliczenia do kwoty 667 zł rocznie (chociaż zmiana ma wejść w połowie roku, dla zachowania możliwości porównawczych przyjęto wynik dla całego roku).

 

Spółki komandytowo-akcyjne z podatkiem CIT w 2014 r.

Katarzyna Rola-Stężycka

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA