REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczenia w odliczaniu VAT od samochodów

Katarzyna Rola-Stężycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po wprowadzeniu przez Ministerstwo Finansów projektowanych zmian w przepisach w zakresie prawa do odliczania VAT od samochodów, przedsiębiorcy, którzy używają samochodu firmowego również do celów prywatnych będą mieli ograniczone prawo do odliczenia VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy, którzy planują zakup tańszego samochodu osobowego ale z jakiś względów nie mogą obecnie kupić auta z tzw. kratką ani też nie będą mieli możliwości wykazania po zmianie przepisów, że samochód jest wykorzystywany tylko na potrzeby działalności gospodarczej, skorzystają podatkowo kupując auto jeszcze przed zmianą przepisów. Inaczej sytuacja wygląda przy droższych autach. Odroczenie zakupu samochodu do czasu wejścia w życie nowych zasad odliczania VAT-u pozwoli zaoszczędzić 6,5 tys. zł.


Samochód firmowy na potrzeby prywatne z 50-proc. odliczeniem VAT


Zgodnie z proponowanymi przez Ministerstwo Finansów zmianami w ustawie o podatku od towarów i usług, przedsiębiorcy, którzy używają samochodów osobowych wyłącznie do celów działalności gospodarczej mają mieć prawo do odliczenia 100% VAT-u zarówno na etapie nabycia samego pojazdu, jak też wydatków eksploatacyjnych. Przedsiębiorcy, którzy używają samochodu firmowego także na potrzeby prywatne będą mieli ograniczone, 50-proc. prawo do odliczenia przy zakupie samochodu i wydatków związanych z eksploatacją, a od połowy 2015 r. także paliwa do tych samochodów (utrzymanie ograniczenia w odliczeniu VAT-u przy zakupie paliwa ma być dokonane w ramach klauzuli stand still, czyli prawie państw członkowskich do zachowania takich ograniczeń w odliczeniu, jakie obowiązywały do dnia przystąpienia do Unii Europejskiej).


Jakie skutki finansowe dla przedsiębiorców mogą mieć nowe regulacje


Porównaliśmy skutki podatkowe zakupu samochodów o następujących cenach brutto: 30 tys. zł, 60 tys. zł, 70 tys. i 150 tys. zł. Założyliśmy, że przedsiębiorca rozlicza się z podatku dochodowego stosując 19-proc. stawkę liniową. W przypadku wydatków związanych z eksploatacją uwzględnione zostały dane opracowane przez Samar, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego. Założony średni roczny przebieg samochodu eksploatowanego przez firmę to 25 tys. km. Średnie zużycie paliwa wykazywane przez auta firmowe wg danych producentów zawartych w katalogu prezentowanych w serwisie www.samar.pl to 5,87 l/100 km. Przyjęte do obliczeń, powiększone w stosunku do średniego zużycie paliwa samochodu eksploatowanego przez firmę to 8,0 l/100km. Ilość paliwa niezbędna do pokonania założonego średniego dystansu pokonywanego rocznie przez auto firmowe wynosi 2000 l. Dodatkowo średni roczny koszt obsługi auta firmowego (w tym opony zimowe) to ok. 2000 zł. Przyjęta cena litra paliwa wykorzystywanego przez firmę to 5,39 zł (przyjęto średnią cenę oleju napędowego z dnia 31.12.2013 roku).

Odliczenie VAT od samochodów i paliw 2014 - projekt ustawy

Odliczenie VAT od samochodów i paliwa w 2014 r. - decyzja derogacyjna Rady UE

Obecnie przedsiębiorca kupujący firmowy samochód osobowy, bez względu na stopień wykorzystania go w działalności gospodarczej, może odliczyć 60% VAT-u nie więcej jednak niż 6 tys. zł (wyjątek dający pełne prawo do odliczenia to m. in. samochód z tzw. kratką). Ma pełne prawo do odliczenia VAT-u od wydatków serwisowych i całkowity brak prawa do odliczenia w przypadku zakupu paliwa do takich aut. Nieodliczony VAT stanowi natomiast koszt podatkowy obniżając w ten sposób podatek dochodowy (w tym zakresie nic się nie zmieni po wejściu w życie nowych regulacji).


Auto za 30 tys. zł to strata 454 zł


Kupując zatem auto o wartości 30 tys. zł przedsiębiorca odliczy 3 366 zł. Nieodliczona część (2 244 zł) zostanie zaliczona do kosztów uzyskania przychodu, co w efekcie zmniejszy podatek dochodowy o 426 zł. Gdy wejdą w życie projektowane regulacje, to kwota odliczenia spadnie do 2 895 zł. Drugą połowę przedsiębiorca zaliczy do kosztów, zmniejszając w ten sposób zobowiązanie wobec fiskusa o 533 zł. Przedsiębiorca, który kupuje zatem tańsze auto osobowe i nie będzie w stanie wykazać, że używane jest wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej, straci na tych zmianach tylko w zakresie kupowanego samochodu 454 zł.

Odliczenie VAT z faktur za energię elektryczną w 2014 r.

W 2014 r. nowe zasady rozliczania VAT

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

 


Auto za 60 tys. zł wciąż bardziej atrakcyjne podatkowo obecnie


Przedsiębiorca, który obecnie kupi auto osobowe o wartości 60 tys. zł odliczy 6 tys. zł (60% VAT-u z faktury to 6 732 zł) pozostała część, czyli 5 220 zł będzie stanowić koszt podatkowy, który pozwoli zmniejszyć podatek dochodowy o 992 zł. W tym przypadku szykowane 50-proc. odliczenie, wciąż będzie mniej opłacalne. Przedsiębiorca odliczy bowiem 5 610 zł, zaliczając drugą cześć VAT-u do kosztów. W efekcie, po uwzględnieniu zmniejszenia podatku dochodowego, obciążenie z tytułu ograniczonego prawa do odliczenia wyniesie 4 544 zł, co stanowi o 316 zł więcej w porównaniu do rozliczenia zgodnego z obecnie obowiązującymi zasadami.

Nowe zasady fakturowania od początku 2014 r.

Zobacz także dział serwisu VAT 2014


Auto za 150 tys. zł, to oszczędność 6,5 tys. zł


Inaczej sytuacja będzie wyglądać już przy aucie za 70 tys. zł. Od tej kwoty auta zaczyna bowiem pojawiać się różnica na korzyść auta osobowego kupionego po zmianie przepisów (o 442 zł).

Różnica ta będzie się zwiększać wraz z wartością samochodu, a to wszystko przez brak ograniczenia kwotowego w projektowanych przepisach. Przedsiębiorca kupując za ok. 2 miesiące (taki jest prognozowany czas wejścia w życie nowych zasad) samochód osobowy o wartości 150 tys. zł, przy którym nie będzie miał pełnego prawa do odliczenia zaoszczędzi na podatkach już 6 500 zł.

 

Cena

VAT

Czas zakupu

VAT do odliczenia

Oszczędność na PIT

Strata w zw. z ograniczonym prawem do odliczenia

O ile mniej/więcej obecnie 

30 tys. zł

5 610 zł

Obecnie

3 366 zł

426 zł

1 818 zł

454 zł mniej

Po zmianie

2 805 zł

533 zł

2 272 zł

60 tys. zł

11 220 zł

Obecnie

6 000 zł

992 zł

4 228 zł

316 zł mniej

Po zmianie

5 610 zł

1 066 zł

4 544 zł

70 tys. zł

13 089 zł

Obecnie

6 000 zł

1 346 zł

5743 zł

442 zł więcej

Po zmianie

6 544 zł

1 244 zł

5301 zł

80 tys. zł

14959 zł

Obecnie

6 000 zł

1 702 zł

7 257 zł

1 198 zł więcej

Po zmianie

7 479 zł

1 421 zł

6 059 zł

150 tys. zł

28 049 zł

Obecnie

6 000 zł

4 189 zł

17 860 zł

6 500 zł więcej

Po zmianie

14 024 zł

2 665 zł

11 360 zł

 


Prawie 18 tys. w kieszeni przy aucie z kratką za 150 tys. zł


Przedsiębiorca, który kupi natomiast samochód np. z kratką, zyskując pełne prawo do odliczenia uzyska korzyść finansową równą wartościom wykazanym w kolumnie „Strata zw. z ograniczonym prawem do odliczenia”. Kupując więc obecnie auto za 150 tys. zł, zyska na podatkach 17.860 zł. Co ważne, chociaż po zmianie przepisów zakup paliwa do takiego samochodu spotka ograniczenia w odliczeniu VAT-u, o tyle jeżeli jest to samochód np. wzięty w leasing, to przedsiębiorca zachowuje pełne prawo do odliczenia VAT-u z każdej raty leasingowej.

 


Dodatkowe 1787 zł na rocznych wydatkach eksploatacyjnych


Tak wygląda rozliczenie związane z samym zakupem. Przyjęte do analizy dane związane z eksploatacją samochodu zostaną zestawione w trzech punktach czasowych: obecnie, od chwili wejścia w życie projektowanych regulacji i od 1 lipca 2015 r. (od tego dnia ma wejść w życie możliwość częściowego odliczenia VAT-u od paliwa przy samochodach wykorzystywanych w cyklu mieszanym). Przy cenie paliwa 5,39 zł, VAT wynosi 1,01 zł. Przyjmując wskazane roczne zużycie paliwa ( 2 tys. l), VAT wyniesie 2 020 zł. Dodatkowo w rocznych wydatkach tzw. serwisowych znajduje się 374 zł VAT-u. Obecnie przedsiębiorca, który wykorzystuje w działalności gospodarczej samochód osobowy nie ma zupełnie prawa do odliczenia VAT-u od zakupu paliwa. Może natomiast odliczyć 100% VAT-u od innych wydatków związanych z używaniem takiego samochodu. Oznacza to, że przy przyjętych danych liczbowych łączna strata wynikająca z braku prawa do odliczenia, po rozliczeniu w kosztach podatkowych wynosi 1 636 zł (przy założeniu, że jest to środek trwały firmy i przedsiębiorca ma możliwość rozliczenia pełnej wysokości kosztów). Po wejściu w życie projektowanych zmian strata przedsiębiorcy z tego tytułu wzrośnie do 1 787 zł, co wiąże się z wprowadzeniem ograniczenia prawa do odliczenia VAT-u od wydatków tzw. serwisowych przy utrzymaniu jednocześnie braku prawa do odliczenia VAT-u od paliwa. Sytuacja ma zmienić się na korzyść dopiero w połowie 2015 r. - wtedy przedsiębiorca odliczając połowę VAT-u z ceny paliwa, zmniejszy straty wynikające z ograniczeń w prawie do odliczenia do kwoty 667 zł rocznie (chociaż zmiana ma wejść w połowie roku, dla zachowania możliwości porównawczych przyjęto wynik dla całego roku).

 

Spółki komandytowo-akcyjne z podatkiem CIT w 2014 r.

Katarzyna Rola-Stężycka

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA