REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja w księgach rachunkowych skutków pożaru

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wśród zdarzeń, które pozostają poza zwykłą działalnością jednostki, znajdują się m.in. wypadki losowe, czyli pożary, kradzieże, klęski żywiołowe itp. Skutki tych zdarzeń zalicza się do strat nadzwyczajnych, a otrzymane z tego tytułu odszkodowanie do zysków nadzwyczajnych.

Jak prawidłowo określić wartość majątku straconego w pożarze? Na jakim koncie ewidencjonować szkody w majątku objętym ubezpieczeniem? Jak rozliczyć usuwanie szkód przez firmę zewnętrzną? Czy otrzymane odszkodowanie jest przychodem do opodatkowania dla przedsiębiorcy?

Straty i zyski nadzwyczajne definiowane są przez ustawę o rachunkowości jako straty i zyski powstające na skutek zdarzeń trudnych do przewidzenia, będących poza działalnością operacyjną jednostki i nie związanych z ogólnym ryzykiem jej prowadzenia.

Jako zyski nadzwyczajne jednostka kwalifikuje między innymi otrzymane odszkodowania od zakładów ubezpieczeń za utratę lub zniszczenie aktywów trwałych, jak też obrotowych wskutek zdarzeń losowych. Stratami nadzwyczajnymi są natomiast koszty usuwania skutków tych zdarzeń.

Utrata składników majątku w ewidencji księgowej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 21 ustawy o rachunkowości szkody spowodowane zdarzeniami losowymi, czyli także pożary, ujmuje się w księgach rachunkowych w następujący sposób: wartość zniszczonych w wyniku pożaru składników majątku, ustaloną w rzeczywistych cenach zakupu (nabycia) lub koszcie wytworzenia, a w przypadku środków trwałych – w wartości pomniejszonej o dotychczasowe odpisy amortyzacyjne, zalicza się do strat nadzwyczajnych. Jeśli składniki majątku objęte były ubezpieczeniem, wówczas w ostatecznym rozrachunku równowartością szkód, a także kosztami ich usuwania obciążany jest ubezpieczyciel.

Do ewidencji otrzymanych odszkodowań z tytułu ubezpieczeń majątkowych służy konto 770 „Zyski nadzwyczajne”
(skutki zdarzeń powstających niepowtarzalnie poza zwykłą działalnością jednostki, która nie kwalifikuje się ani do zwykłej działalności jednostki, ani do pozostałych przychodów operacyjnych). Natomiast na koncie 771 „Straty nadzwyczajne” ewidencjonowana jest bezpośrednio wartość szkód w składnikach majątku nieobjętych ubezpieczeniem majątkowym.

Szkody w składnikach majątku objętych ubezpieczeniem oraz koszty ich usuwania obciążające ubezpieczyciela ewidencjonowane są w ciągu roku na koncie 24 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce: np. 240 „Rozrachunki z ubezpieczycielem”).

Istotne jest, aby wszelkie operacje związane z rozliczaniem w księgach rachunkowych szkód i odszkodowań były ewidencjonowane w taki sposób, aby możliwe było wykazanie w rachunku zysków i strat (sporządzany za okres sprawozdawczy) wysokości poniesionych strat i otrzymanych odszkodowań.

W zależności od tego, czy usuwanie skutków pożaru odbywać się będzie własnymi siłami, czy poprzez zlecenie tych prac firmie z zewnątrz, ujęcie w ewidencji będzie różne.

Sytuacja 1
Usuwanie szkód powstałych w wyniku pożaru zostało przeprowadzone we własnym zakresie, bez pomocy firm zewnętrznych.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Sytuacja 2
Usuwanie szkód odbyło się przy pomocy firm zewnętrznych.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD 1
W firmie DIK wybuchł pożar w jednym z pomieszczeń magazynowych. Wartość początkowa spalonych pomieszczeń to 200 000 zł, a kwota umorzenia widniejąca w księgach rachunkowych to 60 000 zł. W wyniku pożaru magazyn uległ całkowitemu zniszczeniu. Firma miała wykupioną polisę ubezpieczeniową na cały swój majątek. Likwidacji magazynu (rozbiórki) dokonano przy pomocy wynajętej firmy KORA, która wystawiła za wykonane prace fakturę VAT na kwotę netto 20 000 zł. Ubezpieczyciel – po oszacowaniu szkód – wypłacił firmie DIK odszkodowanie w wysokości 100 000 zł. Poniżej przedstawiamy ujęcie tej sytuacji w księgach rachunkowych firmy DIK:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wyjaśnienie
Jeśli w magazynach znajdowałyby się zapasy materiałów, wówczas wartość szkód w zapasach materiałów należałoby zaewidencjonować w następujący sposób:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeśli firma otrzymałaby ewentualne przychody ze sprzedaży zniszczonych materiałów bądź części, wówczas należałoby przychody te zaewidencjonować w następujący sposób:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Skutki pożaru – aspekt podatkowy

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu strat w środkach trwałych w części pokrytej odpisami amortyzacyjnymi. Odszkodowania podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Jeśli zaś chodzi o podmioty opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, to – zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą są przychodami podatkowymi z działalności gospodarczej.

Utrata wartości środków trwałych na skutek pożaru

Na zakończenie jeszcze uwaga dotycząca aktualizacji wartości środków trwałych. Otóż utrata wartości środków trwałych może odbywać się nie tylko poprzez planowane odpisy amortyzacyjne (obciążające koszty działalności operacyjnej). Odpisy aktualizujące wartość środków trwałych mogą być spowodowane także zdarzeniami trudnymi do przewidzenia, występującymi poza działalnością operacyjną jednostki.

Podstawa prawna:
• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.),
• ustawa z 15 lutego1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),
• ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.).

Aneta Mazur
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA