REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja w księgach rachunkowych skutków pożaru

REKLAMA

Wśród zdarzeń, które pozostają poza zwykłą działalnością jednostki, znajdują się m.in. wypadki losowe, czyli pożary, kradzieże, klęski żywiołowe itp. Skutki tych zdarzeń zalicza się do strat nadzwyczajnych, a otrzymane z tego tytułu odszkodowanie do zysków nadzwyczajnych.

Jak prawidłowo określić wartość majątku straconego w pożarze? Na jakim koncie ewidencjonować szkody w majątku objętym ubezpieczeniem? Jak rozliczyć usuwanie szkód przez firmę zewnętrzną? Czy otrzymane odszkodowanie jest przychodem do opodatkowania dla przedsiębiorcy?

Straty i zyski nadzwyczajne definiowane są przez ustawę o rachunkowości jako straty i zyski powstające na skutek zdarzeń trudnych do przewidzenia, będących poza działalnością operacyjną jednostki i nie związanych z ogólnym ryzykiem jej prowadzenia.

Jako zyski nadzwyczajne jednostka kwalifikuje między innymi otrzymane odszkodowania od zakładów ubezpieczeń za utratę lub zniszczenie aktywów trwałych, jak też obrotowych wskutek zdarzeń losowych. Stratami nadzwyczajnymi są natomiast koszty usuwania skutków tych zdarzeń.

Utrata składników majątku w ewidencji księgowej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 21 ustawy o rachunkowości szkody spowodowane zdarzeniami losowymi, czyli także pożary, ujmuje się w księgach rachunkowych w następujący sposób: wartość zniszczonych w wyniku pożaru składników majątku, ustaloną w rzeczywistych cenach zakupu (nabycia) lub koszcie wytworzenia, a w przypadku środków trwałych – w wartości pomniejszonej o dotychczasowe odpisy amortyzacyjne, zalicza się do strat nadzwyczajnych. Jeśli składniki majątku objęte były ubezpieczeniem, wówczas w ostatecznym rozrachunku równowartością szkód, a także kosztami ich usuwania obciążany jest ubezpieczyciel.

Do ewidencji otrzymanych odszkodowań z tytułu ubezpieczeń majątkowych służy konto 770 „Zyski nadzwyczajne”
(skutki zdarzeń powstających niepowtarzalnie poza zwykłą działalnością jednostki, która nie kwalifikuje się ani do zwykłej działalności jednostki, ani do pozostałych przychodów operacyjnych). Natomiast na koncie 771 „Straty nadzwyczajne” ewidencjonowana jest bezpośrednio wartość szkód w składnikach majątku nieobjętych ubezpieczeniem majątkowym.

Szkody w składnikach majątku objętych ubezpieczeniem oraz koszty ich usuwania obciążające ubezpieczyciela ewidencjonowane są w ciągu roku na koncie 24 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce: np. 240 „Rozrachunki z ubezpieczycielem”).

Istotne jest, aby wszelkie operacje związane z rozliczaniem w księgach rachunkowych szkód i odszkodowań były ewidencjonowane w taki sposób, aby możliwe było wykazanie w rachunku zysków i strat (sporządzany za okres sprawozdawczy) wysokości poniesionych strat i otrzymanych odszkodowań.

W zależności od tego, czy usuwanie skutków pożaru odbywać się będzie własnymi siłami, czy poprzez zlecenie tych prac firmie z zewnątrz, ujęcie w ewidencji będzie różne.

Sytuacja 1
Usuwanie szkód powstałych w wyniku pożaru zostało przeprowadzone we własnym zakresie, bez pomocy firm zewnętrznych.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Sytuacja 2
Usuwanie szkód odbyło się przy pomocy firm zewnętrznych.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD 1
W firmie DIK wybuchł pożar w jednym z pomieszczeń magazynowych. Wartość początkowa spalonych pomieszczeń to 200 000 zł, a kwota umorzenia widniejąca w księgach rachunkowych to 60 000 zł. W wyniku pożaru magazyn uległ całkowitemu zniszczeniu. Firma miała wykupioną polisę ubezpieczeniową na cały swój majątek. Likwidacji magazynu (rozbiórki) dokonano przy pomocy wynajętej firmy KORA, która wystawiła za wykonane prace fakturę VAT na kwotę netto 20 000 zł. Ubezpieczyciel – po oszacowaniu szkód – wypłacił firmie DIK odszkodowanie w wysokości 100 000 zł. Poniżej przedstawiamy ujęcie tej sytuacji w księgach rachunkowych firmy DIK:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wyjaśnienie
Jeśli w magazynach znajdowałyby się zapasy materiałów, wówczas wartość szkód w zapasach materiałów należałoby zaewidencjonować w następujący sposób:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeśli firma otrzymałaby ewentualne przychody ze sprzedaży zniszczonych materiałów bądź części, wówczas należałoby przychody te zaewidencjonować w następujący sposób:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Skutki pożaru – aspekt podatkowy

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu strat w środkach trwałych w części pokrytej odpisami amortyzacyjnymi. Odszkodowania podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Jeśli zaś chodzi o podmioty opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, to – zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą są przychodami podatkowymi z działalności gospodarczej.

Utrata wartości środków trwałych na skutek pożaru

Na zakończenie jeszcze uwaga dotycząca aktualizacji wartości środków trwałych. Otóż utrata wartości środków trwałych może odbywać się nie tylko poprzez planowane odpisy amortyzacyjne (obciążające koszty działalności operacyjnej). Odpisy aktualizujące wartość środków trwałych mogą być spowodowane także zdarzeniami trudnymi do przewidzenia, występującymi poza działalnością operacyjną jednostki.

Podstawa prawna:
• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.),
• ustawa z 15 lutego1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),
• ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.).

Aneta Mazur
Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA