REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak napisać skargę do sądu administracyjnego

REKLAMA

Otrzymanie ostatecznej decyzji organu odwoławczego nie zamyka podatnikowi drogi do dochodzenia swoich praw. Może to zrobić, występując ze skargą do sądu administracyjnego.

Jednak aby sąd rozpatrzył złożoną przez niego skargę, muszą być spełnione liczne warunki formalne. Niedopełnienie któregoś z nich spowoduje, że skarga zostanie odrzucona.

Obecnie postępowanie przed sądami administracyjnymi jest dwuinstancyjne. Jako sądy pierwszej instancji funkcjonują wojewódzkie sądy administracyjne, zaś sądem drugiej instancji jest Naczelny Sąd Administracyjny.

Co może być przedmiotem skargi do sądu administracyjnego

Przedmiotem skargi do sądu administracyjnego może być, między innymi:
1) decyzja administracyjna,
2) postanowienie wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także postanowienie rozstrzygające sprawę co do istoty;
3) postanowienie wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które służy zażalenie;
4) bezczynność organów w powyższych przypadkach.

W praktyce przedmiotem skargi są bardzo często decyzje organów podatkowych, kształtujące prawa lub nakładające obowiązki – np. decyzje nakładające obowiązek zapłaty podatku, czy ustalające wysokość podatku lub określające wysokość zaległości podatkowej. Skargi do sądu administracyjnego często dotyczą również tzw. bezczynności organu, z którą mamy do czynienia wówczas, gdy organ administracji nie podejmuje określonych działań, pomimo obowiązku ich podjęcia (np. w przypadku nierozpatrzenia sprawy podatnika w terminie wynikającym z Ordynacji podatkowej).

Kto może wnieść skargę do sądu administracyjnego

Uprawnionym do wniesienia skargi jest każdy, kto ma w tym interes prawny. Ustawa nie zawiera definicji interesu prawnego. Znaczenie temu pojęciu nadało orzecznictwo sądów administracyjnych oraz doktryna prawa. Zgodnie z wyrokiem NSA z 3 czerwca 1996 r. (sygn. akt: II S.A. 74/96) interes prawny podmiotu wnoszącego skargę do sądu przejawia się w tym, że działa on bezpośrednio we własnym imieniu i ma roszczenie o przyznanie uprawnienia lub zwolnienie z nałożonego obowiązku. Interes prawny skarżącego musi istnieć obiektywnie, co przejawia się w obowiązku wskazania konkretnego przepisu prawa, z którym łączy określone swoje prawa lub obowiązki.
W przypadku spraw podatkowych uprawnionym do wniesienia skargi będzie więc zazwyczaj podatnik, którego dotyczy decyzja podlegająca zaskarżeniu, lub też na przykład podatnik skarżący się na bezczynność organu podatkowego. Należy jednak zauważyć, że podmiotem posiadającym interes prawny do wniesienia skargi do sądu administracyjnego będzie również płatnik lub inkasent podatku, a także następca prawny lub osoba trzecia zobowiązana do zapłaty podatku zamiast podatnika.

Kiedy można złożyć skargę do sądu administracyjnego

Skargę do sądu administracyjnego można wnieść po wyczerpaniu środków zaskarżenia, jeżeli przysługiwały one skarżącemu w postępowaniu przed organem administracyjnym (podatkowym), właściwym w sprawie. W sytuacji gdy przepisy nie przewidują żadnych środków zaskarżenia w sprawie będącej przedmiotem skargi, takich jak zażalenie na postanowienie czy odwołanie od decyzji do organu wyższej instancji, skargę można wnieść po uprzednim wezwaniu organu na piśmie do usunięcia naruszenia prawa.

Powyższe oznacza, że rezygnacja przez podatnika z możliwości odwołania się do dyrektora izby skarbowej od niesatysfakcjonującej go decyzji naczelnika urzędu skarbowego powoduje, że później nie będzie możliwości złożenia skargi do sądu administracyjnego.

ZAPAMIĘTAJ!
Aby móc skorzystać ze skargi do sądu administracyjnego, należy wcześniej wykorzystać istniejącą możliwość odwołania się od decyzji naczelnika urzędu skarbowego.

Utrata możliwości zaskarżenia decyzji podatkowej do sądu administracyjnego nastąpi również wówczas, gdy podatnik złożył co prawda odwołanie do dyrektora izby skarbowej, jednakże z przyczyn formalnych nie zostało ono rozpatrzone (np. w wyniku złożenia odwołania po terminie).

Z wyczerpaniem środków zaskarżenia mamy zatem do czynienia wówczas, gdy na drodze administracyjnej lub administracyjno-podatkowej (ale nie sądowej) stronie nie przysługuje już żaden środek odwoławczy, który mógłby być skierowany do organu który wydał decyzję, lub organu wyższej instancji. Na przykład – na decyzję naczelnika urzędu skarbowego, ustalającą wielkość zaległości podatkowej podatnikowi, który się z nią nie zgadza, przysługuje odwołanie do organu podatkowego wyższej instancji – dyrektora izby skarbowej. Jeżeli organ odwoławczy (dyrektor izby skarbowej) rozpatrzy sprawę merytorycznie, lecz nie przychyli się do stanowiska podatnika, może on wnieść skargę do sądu administracyjnego.

Jaki jest termin złożenia skargi

Skargę wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia skarżącemu ostatecznego rozstrzygnięcia w sprawie. Ostatecznym rozstrzygnięciem jest takie rozstrzygnięcie, od którego ustawa nie przewiduje już żadnego środka zaskarżenia.

Termin do wniesienia skargi jest terminem zawitym. Oznacza to, że nie może być wydłużony czy skrócony ani przez organ podatkowy, ani przez sąd. Niezłożenie skargi w terminie powoduje odrzucenie skargi z powodu przekroczenia terminu. W określonych sytuacjach, niezależnych od strony, termin ten może zostać przywrócony. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na orzeczenie Sądu Najwyższego z 7 listopada 2002 r. (sygn. akt: III RN 191/01), w którym sąd ten stwierdził, że termin do wniesienia skargi przez stronę, za którą działa pełnomocnik, rozpoczyna swój bieg dopiero od dnia doręczenia rozstrzygnięcia pełnomocnikowi, chociażby wcześniej zostało ono doręczone stronie.

Jak wnieść skargę do sądu

Skargę do sądu administracyjnego wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność stały się przedmiotem skargi. Złożenie skargi rodzi obowiązek przesłania jej wraz z aktami sprawy i odpowiedzią na skargę do sądu przez organ podatkowy w terminie 30 dni od dnia wniesienia skargi. W związku z powyższym pamiętać należy, że skargę na decyzję dyrektora izby skarbowej kierujemy fizycznie właśnie do dyrektora izby skarbowej, który dopiero będzie zobowiązany do przekazania skargi właściwemu sądowi administracyjnemu.

Procedura ta pozwala na uwzględnienie skargi w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy, jeśli organ podatkowy uzna zasadność skargi podatnika. Wówczas nie dochodzi do wszczęcia postępowania sądowo-administracyjnego.

Jakie wymogi formalne powinna spełniać skarga

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom szczególnym oraz wymaganiom stawianym ogólnie wszystkim pismom kierowanym przez strony do sądu. A zatem skarga powinna zawierać:
• oznaczenie sądu administracyjnego, do którego jest skierowana, imię i nazwisko lub nazwę stron, ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników, jeżeli zostali ustanowieni,
• oznaczenie miejsca zamieszkania stron, a w razie jego braku – adresu do doręczeń lub siedziby stron, ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników,
• oznaczenie organu, którego działania lub bezczynności skarga dotyczy,
• oznaczenie rodzaju pisma oraz przedmiotu sprawy, np. wskazanie decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, której skarga dotyczy,
• osnowę skargi, czyli treść żądania strony – czy żąda ona uchylenia, zmiany, stwierdzenia nieważności decyzji,
• wskazanie naruszonego prawa lub interesu prawnego,
• podpis strony albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika,
• wymienienie załączników.

Do skargi należy dołączyć pełnomocnictwo, jeżeli jest ona wnoszona przez pełnomocnika, który przedtem nie złożył pełnomocnictwa, jak również odpis skargi wraz z załącznikami dla strony przeciwnej.

W skardze, oprócz żądania głównego, mogą być zawarte dodatkowe żądania, np. wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji, o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego czy uproszczonego, wniosek o przywrócenie terminu do wniesienia skargi oraz wniosek o zwolnienie od kosztów sądowych.

WAŻNE!
W skardze mogą być zawarte dodatkowe żądania, np. wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji, o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego czy uproszczonego, wniosek o przywrócenie terminu do wniesienia skargi oraz wniosek o zwolnienie od kosztów sądowych.

Jakie opłaty należy ponieść, wnosząc skargę

Od pism wszczynających postępowanie przed sądem administracyjnym pobiera się opłatę, zwaną wpisem. Oznacza to, że wraz z wnoszoną skargą powstaje obowiązek zapłaty wpisu.

Szczegółowe zasady zawiera rozporządzenie Rady Ministrów z 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 221, poz. 2193; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 45, poz. 322). Co do zasady, wpis jest uzależniony od wartości przedmiotu zaskarżenia, jeśli oczywiście jest możliwe jego ustalenie. W takiej sytuacji wpis wynosi:
• do 10 000 zł – 4% wartości przedmiotu zaskarżenia, nie mniej jednak niż 100 zł,
• ponad 10 000 zł do 50 000 zł – 3% wartości przedmiotu zaskarżenia, nie mniej jednak niż 400 zł;
• ponad 50 000 zł do 100 000 zł – 2% wartości przedmiotu zaskarżenia, nie mniej jednak niż 1500 zł;
• ponad 100 000 zł – 1% wartości przedmiotu zaskarżenia, nie mniej jednak niż 2000 zł i nie więcej niż 100 000 zł.

Jeśli więc zaskarżamy decyzję podatkową, w której organ podatkowy ustalił wysokość dodatkowego zobowiązania podatkowego na kwotę 30 000 zł – wpis stosunkowy wyniesie 3% x 30 000 zł = = 900 zł.

W przypadku gdy nie jest możliwe określenie wartości przedmiotu zaskarżenia, w sprawach dotyczących zobowiązań podatkowych wpis wynosi 500 złotych.

Wpis można uiścić:
• gotówką do kasy właściwego sądu administracyjnego,
• na rachunek bankowy tego sądu.

Należy przy tym wskazać tytuł wpłaty, rodzaj pisma, od którego wpis jest uiszczany, oraz sygnaturę akt sądowych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Sikora
doradca podatkowy
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA