REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sposób szacowania wielkości tworzonej rezerwy - MSR 37

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kwota, na którą jednostka tworzy rezerwę, powinna być najbardziej właściwym szacunkiem nakładów, jakie musi ponieść, by wypełnić ten obowiązek na dany dzień bilansowy.

Rezerwy według MSR 37 tworzy się, gdy:
• na jednostce ciąży obowiązek prawny wynikający ze zdarzeń przeszłych, np. z gwarancji,
• prawdopodobne jest, że wypełnienie tego obowiązku spowoduje konieczność wypływu środków,
• można dokonać wiarygodnego szacunku kwoty tego zobowiązania.

Kwota, na którą jednostka tworzy rezerwę, powinna być najbardziej właściwym szacunkiem nakładów, jakie musi ponieść, by wypełnić ten obowiązek na dany dzień bilansowy. Rezerwę należy utworzyć także wówczas, gdy jednostka przeniosła przedmiotowy obowiązek na osoby trzecie.

Wielkość tworzonej rezerwy

Szacując wielkość rezerwy oraz jej skutku na wynik finansowy jednostka powinna oprzeć się na swoim dotychczasowym doświadczeniu, dotyczącym podobnych transakcji. Według standardu ma to zrobić kierownictwo jednostki.

Ponadto trzeba pamiętać o istniejących dowodach powstałych w wyniku zdarzeń występujących po dniu bilansowym.

W sytuacji gdy zawiązuje się rezerwę na kilka pozycji bilansowych, bezwzględnie należy uwzględnić wszystkie możliwe wyniki oraz odpowiadające im prawdopodobieństwa.

PRZYKŁAD
Jednostka produkująca urządzenia daje na nie nabywcom roczną gwarancję. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że 85 proc. wyrobów jest bez usterek, 10 proc. ma tzw. niewielkie uszkodzenia (w skali firmy mogą one kosztować 1 mln), a 5 proc. dość poważne usterki (o szacowanej wielkości 3 mln).
W tej sytuacji należy utworzyć rezerwę w wysokości 250 000 (85% x 0 + 1 mln x 10% + 3 mln x 5%).

Gdy tworzy się rezerwę na poważną naprawę jednostkową wyprodukowanego urządzenia, to lepiej jest utworzyć wyższą rezerwę, gdyż istnieje możliwość, że potrzebne będzie przeprowadzenie licznych prób w celu znalezienia usterki wyprodukowanego urządzenia. Najlepiej przy nietypowym kontrakcie skonsultować się z kierownikiem działu technicznego, bo pracownik działu księgowości nie będzie mógł samodzielnie tego ocenić.

Szacując wielkość rezerwy należy uwzględnić ryzyko i niepewność nieodłącznie towarzyszące wielu zdarzeniom. W tym momencie najważniejsze jest, by nie zawyżyć przychodów i aktywów, a jednocześnie nie zaniżyć kosztów i zobowiązań.

Kwota rezerwy, utworzona przez jednostkę, ma odpowiadać bieżącej wartości nakładów, które niezbędne będą do wypełnienia obowiązku (tzw. dyskontowanie rezerwy).

Jeśli jednostka ma wystarczające dowody (np. wie o projekcie aktu prawnego w trakcie prac legislacyjnych, który narzuca na jednostkę dodatkowe obowiązki), że w przyszłości wystąpią zdarzenia mające wpływ na wielkość tworzonej rezerwy, to ich skutki należy uwzględnić już w momencie tworzenia rezerwy.

Niepewność wystąpienia zdarzenia nie upoważnia do tworzenia nadmiernej wielkości rezerwy.
Rezerwę wycenia się przed uwzględnieniem podatku, ponieważ konsekwencje podatkowe i ich zmiany są przedmiotem MSR 12.

Tworząc rezerwę, jednostka nie bierze pod uwagę zysków z oczekiwanego zbycia aktywów, nawet wówczas gdy oczekiwane zbycie jest blisko związane ze zdarzeniem powodującym utworzenie rezerwy.

Na każdy dzień bilansowy konieczne jest przeprowadzenie weryfikacji i korekty wielkości utworzonych rezerw, by odzwierciedlić ich najbardziej wiarygodny szacunek.

Podstawa prawna:
§ 36–52 MSR 37.

Barbara Molska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA