REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sposób szacowania wielkości tworzonej rezerwy - MSR 37

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kwota, na którą jednostka tworzy rezerwę, powinna być najbardziej właściwym szacunkiem nakładów, jakie musi ponieść, by wypełnić ten obowiązek na dany dzień bilansowy.

Rezerwy według MSR 37 tworzy się, gdy:
• na jednostce ciąży obowiązek prawny wynikający ze zdarzeń przeszłych, np. z gwarancji,
• prawdopodobne jest, że wypełnienie tego obowiązku spowoduje konieczność wypływu środków,
• można dokonać wiarygodnego szacunku kwoty tego zobowiązania.

Kwota, na którą jednostka tworzy rezerwę, powinna być najbardziej właściwym szacunkiem nakładów, jakie musi ponieść, by wypełnić ten obowiązek na dany dzień bilansowy. Rezerwę należy utworzyć także wówczas, gdy jednostka przeniosła przedmiotowy obowiązek na osoby trzecie.

Wielkość tworzonej rezerwy

Szacując wielkość rezerwy oraz jej skutku na wynik finansowy jednostka powinna oprzeć się na swoim dotychczasowym doświadczeniu, dotyczącym podobnych transakcji. Według standardu ma to zrobić kierownictwo jednostki.

Ponadto trzeba pamiętać o istniejących dowodach powstałych w wyniku zdarzeń występujących po dniu bilansowym.

W sytuacji gdy zawiązuje się rezerwę na kilka pozycji bilansowych, bezwzględnie należy uwzględnić wszystkie możliwe wyniki oraz odpowiadające im prawdopodobieństwa.

PRZYKŁAD
Jednostka produkująca urządzenia daje na nie nabywcom roczną gwarancję. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że 85 proc. wyrobów jest bez usterek, 10 proc. ma tzw. niewielkie uszkodzenia (w skali firmy mogą one kosztować 1 mln), a 5 proc. dość poważne usterki (o szacowanej wielkości 3 mln).
W tej sytuacji należy utworzyć rezerwę w wysokości 250 000 (85% x 0 + 1 mln x 10% + 3 mln x 5%).

Gdy tworzy się rezerwę na poważną naprawę jednostkową wyprodukowanego urządzenia, to lepiej jest utworzyć wyższą rezerwę, gdyż istnieje możliwość, że potrzebne będzie przeprowadzenie licznych prób w celu znalezienia usterki wyprodukowanego urządzenia. Najlepiej przy nietypowym kontrakcie skonsultować się z kierownikiem działu technicznego, bo pracownik działu księgowości nie będzie mógł samodzielnie tego ocenić.

Szacując wielkość rezerwy należy uwzględnić ryzyko i niepewność nieodłącznie towarzyszące wielu zdarzeniom. W tym momencie najważniejsze jest, by nie zawyżyć przychodów i aktywów, a jednocześnie nie zaniżyć kosztów i zobowiązań.

Kwota rezerwy, utworzona przez jednostkę, ma odpowiadać bieżącej wartości nakładów, które niezbędne będą do wypełnienia obowiązku (tzw. dyskontowanie rezerwy).

Jeśli jednostka ma wystarczające dowody (np. wie o projekcie aktu prawnego w trakcie prac legislacyjnych, który narzuca na jednostkę dodatkowe obowiązki), że w przyszłości wystąpią zdarzenia mające wpływ na wielkość tworzonej rezerwy, to ich skutki należy uwzględnić już w momencie tworzenia rezerwy.

Niepewność wystąpienia zdarzenia nie upoważnia do tworzenia nadmiernej wielkości rezerwy.
Rezerwę wycenia się przed uwzględnieniem podatku, ponieważ konsekwencje podatkowe i ich zmiany są przedmiotem MSR 12.

Tworząc rezerwę, jednostka nie bierze pod uwagę zysków z oczekiwanego zbycia aktywów, nawet wówczas gdy oczekiwane zbycie jest blisko związane ze zdarzeniem powodującym utworzenie rezerwy.

Na każdy dzień bilansowy konieczne jest przeprowadzenie weryfikacji i korekty wielkości utworzonych rezerw, by odzwierciedlić ich najbardziej wiarygodny szacunek.

Podstawa prawna:
§ 36–52 MSR 37.

Barbara Molska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA