REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Liczy się rzeczywista cena zakupu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przyjmowane do magazynu firmy materiały mogą być wprowadzone do jej ksiąg rachunkowych według rzeczywistych cen zakupu lub nabycia.

Materiały, które wykorzystywane są w działalności firmy, ewidencjonuje się na kontach zespołu 4. Są to m.in. półfabrykaty, paliwo, opakowania oraz części zamienne. Najważniejszą kwestią związaną z ewidencją tych aktywów obrotowych jest ich odpowiednia wycena zarówno przy ich przyjęciu do magazynu, jak i wydaniu.

Należy jednak pamiętać, że zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.) kierownik jednostki, uwzględniając rodzaj i wartość poszczególnych grup rzeczowych składników aktywów obrotowych posiadanych przez jednostkę, może podjąć decyzję o jedno- razowym odpisywania w koszty materiałów na dzień ich zakupu. Jeżeli zostanie powzięta taka decyzja, konieczne będzie nie później niż na dzień bilansowy ustalanie ich stanu, oraz wycena, a następnie korekta kosztów o wartość tego stanu. Natomiast przyjęcie do ewidencji materiałów, jak również późniejszy ich rozchód, może być dokonywane na podstawie zmiennych cen ewidencyjnych lub stałych cen ewidencyjnych.

Ceny ewidencyjne

Jak przypomina Wojciech Skarżyński z Rödl & Partner, w przypadku zmiennych cen ewidencyjnych przychody materiałów wyceniane są według rzeczywistych cen zakupu lub nabycia wykazanych w fakturach zakupu. Rozchód materiałów można wyceniać, zgodnie z zapisem w ustawie o rachunkowości, według jednej z metod:

- według cen przeciętnych (średnioważona), 
-  wyceniając rozchód kolejno po cenach, po których jednostka nabyła materiały najwcześniej (FIFO),
- wyceniając rozchód kolejno po cenach, po których jednostka nabyła materiały najpóźniej (LIFO), 
-  przez szczegółową identyfikację rzeczywistych cen nabycia, które dotyczą określonego rozchodu, niezależnie od daty zakupu.

Według naszego eksperta w przypadku stałych cen ewidencyjnych wycena przychodów i rozchodów następuje według stałych cen, które nie zmieniają się w ciągu dłuższego okresu.

Występują różnice

- Ceny te najczęściej są różne od rzeczywistych cen zakupu lub nabycia. Różnice pomiędzy przyjętymi stałymi cenami ewidencyjnymi a rzeczywistymi cenami zakupu lub nabycia ujmuje się na oddzielnym koncie jako odchylenia od cen ewidencyjnych - dodaje.

Podkreśla on, że w przypadku, kiedy stałe ceny ewidencyjne są wyższe od cen rzeczywistych, zapisy odchyleń następują po stronie kredytowej. Po stronie debetowej ewidencjonuje się odchylenia w przypadku, gdy stałe ceny ewidencyjne są niższe od cen rzeczywistych. Zdaniem Wojciecha Skarżyńskiego, stosowanie stałych cen ewidencyjnych pociąga za sobą konieczność rozliczania odchyleń od cen ewidencyjnych przypadających na rozchodowane materiały. Dokonywane jest to za pomocą wskaźnika narzutu odchyleń, który ustala się za pomocą odpowiedniego wzoru (patrz ramka).

- Odchylenia od cen ewidencyjnych można stosować analogicznie przy przychodach i rozchodach towarów (tu różnice cenowe spowodowane mogą być marżą oraz podatkiem od towarów i usług w przypadku przyjęcia za stałe ceny ewidencyjne, cen brutto, np. w handlu detalicznym) - twierdzi.

Uważa on również, że przy produkcji powtarzalnej do wyceny przychodów i rozchodów produktów gotowych stosować można stałe ceny ewidencyjne. Odchyleniami w tym przypadku będą różnice pomiędzy przyjętą stałą ceną ewidencyjną a rzeczywistym kosztem wytworzenia.

Analiza kosztów

Stosowanie odchyleń od cen ewidencyjnych według naszego rozmówcy może być pomocnym narzędziem przy późniejszych analizach kosztów w rachunkowości zarządczej. Za pomocą tego narzędzia w przypadku produkcji łatwiej i szybciej można ocenić jej efektywność.

Natomiast Maria Cwajda, kierownik wrocławskiego biura Rödl & Partner, przypomina, że wybrane metody wyceny materiałów powinny być zapisane w polityce rachunkowości.

Ma to dość duże znaczenie szczególnie dla odbiorców sprawozdania finansowego, ponieważ w zależności od wyboru metody wynik finansowy będzie znaczne się różnił.

- Firmy, które pamiętają o określeniu zasad wyceny aktywów obrotowych w polityce rachunkowości często zapominają wskazać metody rozliczenia odchyleń od cen ewidencyjnych - dodaje.

Jak rozliczyć odchylenia cen

Wskaźnik narzutu odchyleń stałych cen ewidencyjnych:
W= (Oz +On) x 100/ Mz+Mn
gdzie:
W - wskaźnik narzutu odchyleń
Oz - odchylenia przypadające na zapas
on - odchylenia przypadające na zapas w okresie sprawozdawczym
Mz - wartość zapasów materiałów
Mn - wartość przychodu materiałów w okresie sprawozdawczym
Ustalenie części odchyleń przypadających na konkretny rozchód materiałów:
Ow = W x Mw / 100
gdzie:
Ow - odchylenie przypadające na konkretny rozchód materiałów
Mw - wartość rozchodowanych materiałów.
W - wskaźnik narzutu odchyleń
Opracowanie Rödl & Partner

Agnieszka Pokojska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA