REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Liczy się rzeczywista cena zakupu

REKLAMA

Przyjmowane do magazynu firmy materiały mogą być wprowadzone do jej ksiąg rachunkowych według rzeczywistych cen zakupu lub nabycia.

Materiały, które wykorzystywane są w działalności firmy, ewidencjonuje się na kontach zespołu 4. Są to m.in. półfabrykaty, paliwo, opakowania oraz części zamienne. Najważniejszą kwestią związaną z ewidencją tych aktywów obrotowych jest ich odpowiednia wycena zarówno przy ich przyjęciu do magazynu, jak i wydaniu.

Należy jednak pamiętać, że zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.) kierownik jednostki, uwzględniając rodzaj i wartość poszczególnych grup rzeczowych składników aktywów obrotowych posiadanych przez jednostkę, może podjąć decyzję o jedno- razowym odpisywania w koszty materiałów na dzień ich zakupu. Jeżeli zostanie powzięta taka decyzja, konieczne będzie nie później niż na dzień bilansowy ustalanie ich stanu, oraz wycena, a następnie korekta kosztów o wartość tego stanu. Natomiast przyjęcie do ewidencji materiałów, jak również późniejszy ich rozchód, może być dokonywane na podstawie zmiennych cen ewidencyjnych lub stałych cen ewidencyjnych.

Ceny ewidencyjne

Jak przypomina Wojciech Skarżyński z Rödl & Partner, w przypadku zmiennych cen ewidencyjnych przychody materiałów wyceniane są według rzeczywistych cen zakupu lub nabycia wykazanych w fakturach zakupu. Rozchód materiałów można wyceniać, zgodnie z zapisem w ustawie o rachunkowości, według jednej z metod:

- według cen przeciętnych (średnioważona), 
-  wyceniając rozchód kolejno po cenach, po których jednostka nabyła materiały najwcześniej (FIFO),
- wyceniając rozchód kolejno po cenach, po których jednostka nabyła materiały najpóźniej (LIFO), 
-  przez szczegółową identyfikację rzeczywistych cen nabycia, które dotyczą określonego rozchodu, niezależnie od daty zakupu.

Według naszego eksperta w przypadku stałych cen ewidencyjnych wycena przychodów i rozchodów następuje według stałych cen, które nie zmieniają się w ciągu dłuższego okresu.

Występują różnice

- Ceny te najczęściej są różne od rzeczywistych cen zakupu lub nabycia. Różnice pomiędzy przyjętymi stałymi cenami ewidencyjnymi a rzeczywistymi cenami zakupu lub nabycia ujmuje się na oddzielnym koncie jako odchylenia od cen ewidencyjnych - dodaje.

Podkreśla on, że w przypadku, kiedy stałe ceny ewidencyjne są wyższe od cen rzeczywistych, zapisy odchyleń następują po stronie kredytowej. Po stronie debetowej ewidencjonuje się odchylenia w przypadku, gdy stałe ceny ewidencyjne są niższe od cen rzeczywistych. Zdaniem Wojciecha Skarżyńskiego, stosowanie stałych cen ewidencyjnych pociąga za sobą konieczność rozliczania odchyleń od cen ewidencyjnych przypadających na rozchodowane materiały. Dokonywane jest to za pomocą wskaźnika narzutu odchyleń, który ustala się za pomocą odpowiedniego wzoru (patrz ramka).

- Odchylenia od cen ewidencyjnych można stosować analogicznie przy przychodach i rozchodach towarów (tu różnice cenowe spowodowane mogą być marżą oraz podatkiem od towarów i usług w przypadku przyjęcia za stałe ceny ewidencyjne, cen brutto, np. w handlu detalicznym) - twierdzi.

Uważa on również, że przy produkcji powtarzalnej do wyceny przychodów i rozchodów produktów gotowych stosować można stałe ceny ewidencyjne. Odchyleniami w tym przypadku będą różnice pomiędzy przyjętą stałą ceną ewidencyjną a rzeczywistym kosztem wytworzenia.

Analiza kosztów

Stosowanie odchyleń od cen ewidencyjnych według naszego rozmówcy może być pomocnym narzędziem przy późniejszych analizach kosztów w rachunkowości zarządczej. Za pomocą tego narzędzia w przypadku produkcji łatwiej i szybciej można ocenić jej efektywność.

Natomiast Maria Cwajda, kierownik wrocławskiego biura Rödl & Partner, przypomina, że wybrane metody wyceny materiałów powinny być zapisane w polityce rachunkowości.

Ma to dość duże znaczenie szczególnie dla odbiorców sprawozdania finansowego, ponieważ w zależności od wyboru metody wynik finansowy będzie znaczne się różnił.

- Firmy, które pamiętają o określeniu zasad wyceny aktywów obrotowych w polityce rachunkowości często zapominają wskazać metody rozliczenia odchyleń od cen ewidencyjnych - dodaje.

Jak rozliczyć odchylenia cen

Wskaźnik narzutu odchyleń stałych cen ewidencyjnych:
W= (Oz +On) x 100/ Mz+Mn
gdzie:
W - wskaźnik narzutu odchyleń
Oz - odchylenia przypadające na zapas
on - odchylenia przypadające na zapas w okresie sprawozdawczym
Mz - wartość zapasów materiałów
Mn - wartość przychodu materiałów w okresie sprawozdawczym
Ustalenie części odchyleń przypadających na konkretny rozchód materiałów:
Ow = W x Mw / 100
gdzie:
Ow - odchylenie przypadające na konkretny rozchód materiałów
Mw - wartość rozchodowanych materiałów.
W - wskaźnik narzutu odchyleń
Opracowanie Rödl & Partner

Agnieszka Pokojska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA