REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować podatek od towarów i usług

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Ewidencja podatku od towarów i usług uzależniona jest od tego, czy dana firma prowadzi sprzedaż zwolnioną czy opodatkowaną. Jeżeli firma nie ma prawa do odliczania VAT, w księgach rachunkowych np. w przypadku środków trwałych, wartość VAT będzie stanowiła element wartości początkowej tego składnika majątku.


Ewidencja zakupu i sprzedaży jest uzależniona m.in. od tego, czy jednostka prowadzi sprzedaż zwolnioną z podatku od towarów i usług czy też nie. W przypadku zwolnienia VAT naliczony nie podlega odliczeniu. Dlatego w księgach rachunkowych jego wartość będzie elementem ceny nabycia określonego środka trwałego. Firmy, które są podatnikami podatku od towarów i usług, mogą odliczyć VAT naliczony od należnego. Rozliczenia z tego tytułu będą przeprowadzane na koncie zespołu 2 np. 223 „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT”. Na tym koncie księguje się kwoty z danych wynikających z deklaracji miesięcznych VAT-7 i kwartalnych VAT-7K.


Obliczenie proporcji


Warto również pamiętać o obowiązkach w przypadku, gdy firma dokonuje jednocześnie sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje, aby po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o naliczony, dokonać korekty kwoty podatku odliczonego. Należy w tym celu uwzględnić proporcje obliczane (w sposób określony w art. 90 ust. 2-9 ustawy o VAT) na podstawie struktury sprzedaży, czyli udziału rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całym obrocie.

Korekt dokonuje się w przypadku:

- towarów i usług - po zakończeniu roku,

- środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 tys. zł - w ciągu pięć kolejnych lat (roczna korekta wynosi jedną piątą),

- w przypadku nieruchomości - w ciągu dziesięciu lat (roczna korekta wynosi jedną dziesiątą).

Konieczność dokonania korekt np. za 2006 rok będzie wynikała z faktu, że w przypadku zakupów w całym tym okresie podatnicy dokonywali wstępnego odliczenia VAT na podstawie proporcji z 2005 roku. Korekty nie dokonuje się, w przypadku gdy różnica między obliczonymi proporcjami (wstępną i ostateczną) nie przekracza 2 punktów procentowych.


Korekta w 2007 roku


Jeżeli spółka rozlicza się w 2007 roku miesięcznie, korekty VAT naliczonego należało dokonać w rozliczeniu za styczeń, składając deklarację VAT-7 do 26 lutego (termin ustawow, czyli 25 lutego, przypadał w niedzielę). Natomiast w przypadku rozliczających się kwartalnie, firmy mają czas do 25 kwietnia na złożenie deklaracji VAT-7K.

Ewidencja różnic w księgach rachunkowych będzie przebiegała następująco:

- roczna korekta VAT naliczonego od nabytych towarów, materiałów i usług oraz środków trwałych za okres ubiegły zwiększająca kwotę podatku naliczonego, pomniejszającą kwotę podatku należnego: strona Wn konta 223 „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT”, strona Ma konta 760 „Pozostałe koszty operacyjne”,

- roczna korekta VAT naliczonego od nabytych towarów, materiałów i usług oraz środków trwałych za okres ubiegły, zmniejszająca kwotę podatku naliczonego pomniejszająca kwotę podatku należnego: strona Wn konta 760 „Pozostałe koszty operacyjne”, strona Ma konta 223 „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT”.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

- Art. 90-91 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).


Agnieszka Pokojska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA