REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stosowanie rachunkowości zabezpieczeń w firmie

Jacek Malinowski

REKLAMA

Skutki stosowanej polityki zarządzania ryzykiem znalazły odzwierciedlenie w sprawozdaniach finansowych, gdzie można stosować tzw. rachunkowość zabezpieczeń.

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw w swojej działalności koncentruje się na zarządzaniu ryzykiem. Ze względu na prowadzoną działalność gospodarczą są one narażone na różne rodzaje ryzyka: ryzyko walutowe, ryzyko stopy procentowej. W celu zmniejszenia złego wpływu na wynik finansowy wprowadzane są różne sposoby zarządzania tym ryzykiem. Takim przykładem jest stosowanie instrumentów pochodnych.


Ustawa o rachunkowości

Autopromocja


Rachunkowość zabezpieczeń oznacza użycie dowolnej liczby instrumentów zabezpieczających w ten sposób, aby zmiana ich wartości przynajmniej częściowo zrekompensowała zmianę wartości godziwej pozycji zabezpieczanej bądź też przyszłych przepływów środków pieniężnych z tej zmiany wynikających. Do zalet prowadzenia rachunkowości zabezpieczeń należą:

- możliwość zarządzania rachunkiem wyników przedsiębiorstwa,

- większa odporność na zmienność wyniku finansowego,

- polepszenie wizerunku firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Polskie przedsiębiorstwa coraz bardziej skupiają się wokół strategii zarządzania ryzykiem. Impulsem do tego były zmiany w ustawie o rachunkowości, która doprowadziła do zgodności polskie i międzynarodowe standardy rachunkowości. Zostało to zamieszczone w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. i zmienionego rozporządzeniem z dnia 23 lutego 2004 r. dotyczącego szczegółowych metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji stosowanych instrumentów finansowych. Przepisy te jednak nie sprecyzowały podejścia do procedur zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwach. Tutaj obowiązuje dowolność w zakresie szacowania wartości godziwej niektórych instrumentów finansowych, dla których nie istnieje rynek regulowany.


Przygotowanie przedsiębiorstwa do ograniczenia ryzyka rynkowego powinno prowadzić do zrealizowania następujących założeń:

- przygotowania procesu zarządzania ryzykiem,

- stworzenia procedur pomiaru ryzyka,

- wdrożenia metod służących do modelowania ryzyka,

- opracowania sposobów pomiaru ryzyka,

- opracowania technik służących do analizy ryzyka,

- dostępu do danych rynkowych z interesujących przedsiębiorstwo rynków finansowych,

- generowania raportów wynikających z potrzeb zarządzania tym ryzykiem.


Te zadania powinny zostać zrealizowane i wsparte przez wyspecjalizowanych doradców oraz specjalistyczne programy informatyczne. Decyzja o rozpoczęciu wprowadzania rachunkowości zabezpieczeń wpłynie pozytywnie na ocenę osób zarządzających daną firmą. Ponadto przedsiębiorstwo jest bezpieczniejsze z punktu widzenia potencjalnych inwestorów. Wprowadzenie zasad tego rodzaju rachunkowości w przedsiębiorstwie to dobry sposób na marketing i poprawę swojej pozycji na rynku.


Dokumentacja księgowa


Podstawą dobrej funkcjonalności rachunkowości zabezpieczeń w firmie jest jej skierowanie do poszczególnych grup odbiorców: księgowości, analityków finansowych oraz zarządu spółki. Księgowość odpowiedzialna jest za identyfikację zdarzeń gospodarczych wystawionych na ryzyko oraz ewidencję instrumentów zabezpieczanych i zabezpieczających. W związku z tym system księgowy powinien tworzyć specjalne raporty, tworząc w ten sposób dokumentację księgową. Dostęp do tych raportów powinien być ściśle sprecyzowany z uwagi na jego poufność. Analitycy finansowi odpowiadają w przedsiębiorstwie za realizację polityki zabezpieczeń, czyli: dobór instrumentów zabezpieczających, nadzór nad bieżącym zabezpieczeniem, analizę sytuacji rynkowych. Do nich należy także zadanie wspierania księgowości w identyfikacji zdarzeń gospodarczych wystawiających firmę na ryzyko, w tym również instrumentów wbudowanych. System powinien udostępniać im informację o instrumentach zabezpieczanych i zabezpieczających, historycznych oraz bieżących danych rynkowych, wykorzystywanych w przeszłości parametrach wyceny. Analitycy powinni także aktywnie zwiększać zakres instrumentów pochodnych oraz budować nowe strategie zabezpieczające.


W przypadku osób zarządzających firmą system powinien generować raporty obrazujące stopień zabezpieczenia spółki na zmienność sytuacji rynkowej i jej wpływu na poziom zabezpieczenia przedsiębiorstwa oraz na wynik finansowy. W systemie powinny znajdować się narzędzia wyceny powszechnie praktykowanych instrumentów finansowych stosowanych na rynku walutowym, stóp procentowych, papierów wartościowych (akcji, obligacji) wraz z wyceną stosowanych instrumentów zabezpieczających.


Jeżeli spółka jest częstym uczestnikiem rynku finansowego, powinna mieć bezpośredni dostęp do powszechnie stosowanych systemów informacji (Reuters, Bloomberg) oraz systemów pozwalających zawierać transakcje bezpośrednio z innymi uczestnikami rynku.


Dla każdej firmy


Wszystkie wymienione cechy prowadzonego systemu rachunkowości zabezpieczeń niewątpliwie zapewnią przedsiębiorstwu kompleksowe rozwiązanie ograniczające ryzyko działalności gospodarczej. Rachunkowość zabezpieczeń może znaleźć zastosowanie w każdej firmie, bez względu na specyfikę jej działalności. Wdrożenie procedur rachunkowości zabezpieczeń popartych nowoczesnymi systemami informatycznymi jest inwestycją w zabezpieczenie działalności operacyjnej przedsiębiorstwa. Opłacalność tej inwestycji nie jest widoczna od razu. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że wprowadzenie systemu rachunkowości zabezpieczeń doceniają głównie inwestorzy, oczywiście obok firm ratingowych i audytorów.


Ważne!

Analitycy finansowi odpowiadają w przedsiębiorstwie za realizację polityki zabezpieczeń


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jacek Malinowski

główny specjalista departament doradztwa i analiz Dom Maklerski TMS Brokers

 
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowa ubezpieczenia na życie będzie mniej ryzykowna. Zmieni się stopień ochrony ubezpieczonych

Umowa ubezpieczenia na życie. Podniesienie stopnia ochrony ubezpieczonych na życie zakłada projekt rozporządzenia Ministra Finansów ws. szczególnych zasad związanych z lokowaniem przez zakład ubezpieczeń aktywów z umów ubezpieczenia na życie, w których ryzyko lokaty ponosi ubezpieczający.

Automatyczny zwrot podatku PIT w 2024 roku. Dla nadpłat do 10 tys. zł krócej niż w ciągu 45 dni

Z przepisów wynika zasada, że urzędy skarbowe mają obowiązek zwrócić nadpłatę podatku PIT w ciągu 45 dni od dnia złożenia zeznania podatkowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. w usłudze Twój e-PIT) oraz 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego w tradycyjnej, papierowej formie. Ale w Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonuje od 2 lat system AUTOZWROT, który pozwala na szybszy zwrot podatku.

Fiskus kontroluje mniej, ale za to skuteczniej. Kto może spodziewać się kontroli?

Ministerstwo Finansów podało, że w 2023 roku wszczęto prawie 29 proc. mniej kontroli podatkowych niż rok wcześniej. Jednak wciąż są one bardzo skuteczne, w 97,6 proc. stwierdzono nieprawidłowości. Czy w tym roku będzie podobnie? Na pewno w związku z tzw. dyrektywą DAC7, fiskus będzie sprawdzać, czy firmy korzystające z internetowych platform sprzedażowych nie uchylają się od płacenia podatków.

Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Ulga na dziecko po rozwodzie - były mąż rozliczał ulgę według schematu 50/50%, z czym nie godziła się była małżonka

Po rozwodzie matka dzieci próbowała zawrzeć z byłym mężem porozumienie dotyczące ulgi na dzieci. Proponowała byłemu mężowi proporcjonalne korzystanie z ulgi według proporcji - 30% dla niego i 70% dla niej. Mąż jednak nie godził się na takie rozwiązanie. Co postanowił w tej sprawie organ skarbowy?

REKLAMA