REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyliczyć 183 dni przebywania i pracy za granicą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Leszczyńska

REKLAMA

Wyliczenie 183 dni przebywania za granicą jest jednym z warunków wyłączenia z opodatkowania za granicą dochodów osiąganych przez Polaka (rezydenta polskiego). Poniżej wskazujemy sposoby liczenia tych 183 dni, zawarte w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania, których Polska jest stroną.

Dochody z pracy wykonywanej za granicą nie zawsze powinny być opodatkowane w kraju, w którym praca została wykonana. Modelowa Konwencja OECD, na podstawie której są konstruowane polskie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, przewiduje bowiem odstępstwo od zasady opodatkowania dochodów z pracy najemnej w państwie wykonywania tej pracy. I tak, wynagrodzenie, jakie rezydent jednego państwa (osoba mająca miejsce zamieszkania w tym państwie) uzyskuje za pracę najemną wykonywaną w drugim państwie, podlega opodatkowaniu tylko w pierwszym państwie, jeżeli:

1) odbiorca przebywa w drugim państwie przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni podczas każdego dwunastomiesięcznego okresu rozpoczynającego się lub kończącego w danym roku podatkowym i

2) wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie jest rezydentem drugiego państwa, i

3) ciężaru wynagrodzenia nie ponosi zakład, który pracodawca posiada w drugim państwie.


Należy przy tym podkreślić, że aby dochody osiągane przez Polaka były wyłączone z opodatkowania w „drugim państwie”, konieczne jest łączne spełnienie wszystkich trzech warunków.


Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej „Rozliczenie dochodów z pracy najemnej wykonywanej za granicą za 2006 rok” informuje:

(...) Niespełnienie któregokolwiek z nich oznacza, że otrzymane wynagrodzenie może być opodatkowane zarówno w państwie, w którym praca jest wykonywana, jak i w państwie, w którym osoba uzyskująca wynagrodzenie ma miejsce zamieszkania.

W takim przypadku, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce uzyskuje przychody z tytułu pracy najemnej wykonywanej za granicą, które mogą być również opodatkowane w drugim państwie, podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu zapobiega się poprzez zastosowanie właściwej metody unikania podwójnego opodatkowania określonej w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania. (...)


Najwięcej problemów podatnicy mają z warunkiem wymienionym w punkcie pierwszym. Różnice w treści umów tzw. klauzuli 183 dni dotyczą zazwyczaj okresu, w którym je liczymy. Przykładowo umowa z Niemcami przewiduje, że 183 dni liczy się „podczas dwunastomiesięcznego okresu rozpoczynającego się lub kończącego w danym roku podatkowym”. Podobne postanowienie zawiera nowa umowa z Wielką Brytanią, umowy z Belgią, Portugalią, Holandią. Umowy starsze, m.in. z Francją, USA, mówią o liczeniu 183 dni w danym roku kalendarzowym.


PRZYKŁAD

Osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce, zatrudniona przez polską spółkę z o.o. XYZ, w okresie od 1 sierpnia 2005 r. do 30 kwietnia 2006 r. wykonywała pracę na rzecz swojego pracodawcy na terenie Francji. Wynagrodzenie pracownika ponoszone jest przez spółkę z o.o. XYZ, która nie posiada zakładu na terenie Francji. W tym przypadku dochody uzyskane przez rezydenta Polski za pracę najemną wykonywaną na terytorium Francji podlegały opodatkowaniu w Polsce, gdyż zarówno w roku kalendarzowym 2005, jak i 2006 pobyt tej osoby we Francji nie przekroczył 183 dni.

Gdyby odnieść tę samą sytuację do Niemiec, to dochód tam osiągnięty byłby opodatkowany w Niemczech, gdyż pobyt rezydenta Polski w Niemczech przekroczył 183 dni „podczas dwunastomiesięcznego okresu rozpoczynającego się lub kończącego się w danym roku podatkowym”.


W Modelowej Konwencji przewidziany jest drugi z powyższych sposobów liczenia. Zgodnie z przyjętymi w Komentarzu do Konwencji zasadami obliczanie długości takiego pobytu jest dokonywane przez stosowanie metody opartej na „dniach fizycznej obecności”. Przy liczeniu tego okresu w oparciu o tę metodę należy brać pod uwagę wszystkie dni spędzone w danym państwie, takie jak soboty i niedziele, święta narodowe, urlopy przed, w czasie i po zakończeniu działalności, krótkie przerwy (szkolenia, strajki, przymusowe przerwy w pracy) oraz dni choroby (z wyjątkiem takich zdarzeń, które uniemożliwiły wyjazd osobie, która w danym przypadku mogłaby uzyskać zwolnienie podatkowe), a także dni zajęte z powodu śmierci lub choroby w rodzinie. Do tego okresu zaliczane są również: część dnia, dzień przybycia, dzień wyjazdu, natomiast nie bierze się pod uwagę dni spędzonych w tym państwie w czasie przejazdu między dwoma miejscami położonymi poza tym państwem (tranzyt). Tym samym każdy pełny dzień spędzony poza danym państwem, czy to w celach wakacyjnych, służbowych, czy z innej przyczyny, nie może być brany pod uwagę. Natomiast każdą część dnia, nawet bardzo krótką, spędzoną przez podatnika w danym państwie, należy liczyć, przy obliczaniu okresu pobytu, jako dzień obecności w tym państwie.


PRZYKŁAD

Pan Kowalski został wysłany przez swój zakład do Szwecji w celu wykonania pewnych usług na rzecz podmiotu szwedzkiego. Dwa pozostałe warunki opodatkowania osiągniętych tam dochodów w Polsce są spełnione. W okresie pobytu w Szwecji pan Kowalski brał udział w 3-dniowym kursie. Odbywał się on w Norwegii. Po jego zakończeniu pan Kowalski wrócił bezpośrednio do Szwecji. Praca została zakończona po 170 dniach pobytu, jednak pan Kowalski pozostał jeszcze w Szwecji przez dalsze 14 dni w ramach urlopu. Jego łączny pobyt w Szwecji wyniósł więc 184 dni. Jednak z uwagi na to, że 3 dni przebywał w Norwegii, pobyt ten wyniósł ostatecznie 181 dni. W związku z tym wynagrodzenie pana Kowalskiego podlega opodatkowaniu w miejscu zamieszkania, czyli w Polsce.


Jak wspomniano, do opodatkowania dochodów z pracy rezydenta danego państwa w państwie rezydencji podatkowej nie wystarczy spełnienie tylko klauzuli 183 dni. Muszą być również spełnione dwa pozostałe warunki.

Skutki przekroczenia okresu 183 dni wykonywania pracy za granicą wskazał Małopolski Urząd Skarbowy w Krakowie w piśmie z 30 września 2005 r., nr DP3/423-44/05/70812. Stwierdził on, że:

(...) W świetle zacytowanych przepisów Spółka miała obowiązek odprowadzać w Polsce według polskich przepisów prawa podatkowego zaliczki na podatek dochodowy od dochodów pracowników skierowanych do pracy we Francji za okres, kiedy spełnione były ww. warunki, tj. przed przekroczeniem 183 dni pobytu za granicą. W momencie zaś gdy okres pobytu pracownika we Francji przekroczył 183 dni, obowiązek zapłaty podatku powstał tam, i to niejako wstecznie, bo za cały czas pobytu pracownika za granicą. W takiej sytuacji, dla zapobieżenia jednoczesnemu opodatkowaniu w Polsce i we Francji dochodów oddelegowanych pracowników, zakład pracy może wystąpić do Urzędu Skarbowego w Polsce, właściwego dla płatnika (tu: Małopolski Urząd Skarbowy), o zwrot zaliczek na podatek dochodowy zapłaconych od wynagrodzeń dotyczących tego okresu. (...)


Takie samo stanowisko zajął Minister Finansów w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 5 marca 2007 r., nr DD4-033-01692/ZKK/06/869. Stwierdził on, że:

(...) po upływie okresu 183 dni wykonywania pracy na terytorium Niemiec wynagrodzenie pracowników podlegać będzie opodatkowaniu zarówno w Niemczech, jak i w Polsce, przy czym w Niemczech opodatkowaniu podlegać będzie dochód uzyskany od pierwszego dnia, w którym praca wykonywana była w Niemczech. Jednocześnie, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w Polsce, należy zastosować określoną w umowie metodę unikania podwójnego opodatkowania. (...)


Podstawa prawna
- art. 15 ust. 2 umowy z dnia 20 czerwca 1975 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku - Dz.U. z 1977 r. Nr 1, poz. 5

- art. 15 pkt 2 umowy z 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku - Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90


Ewa Leszczyńska

ekspert w zakresie podatków

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA