REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać czynności nieodpłatne dokonywane na rzecz kontrahenta

Mariusz Darecki

REKLAMA

Czynności nieodpłatne dokonywane na rzecz naszych kontrahentów mogą podlegać opodatkowaniu VAT. Uzależnione to jest przede wszystkim od tego, czy podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT.


Nieodpłatne przekazanie towarów


Nieodpłatna dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, nie powinny być przedmiotem opodatkowania VAT. Ustawa o VAT przyjmuje w ślad za Dyrektywą zasadę, iż opodatkowaniu podlegają wyłącznie odpłatna dostawa towarów bądź odpłatne świadczenie usług. Od zasady tej przewidziano jednak pewne wyjątki. Za czynności odpłatne ustawa uznaje również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, a w szczególności:

- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

- wszelkie inne przekazanie towaru bez wynagrodzenie, w szczególności darowizny,

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.


Według organów podatkowych katalog czynności określony przepisem ma jedynie charakter przykładowy, o czym świadczy użyte przez ustawodawcę określenie „w szczególności”. Oznacza to, że przekazanie bez wynagrodzenia towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika VAT podlega opodatkowaniu VAT wyłącznie wówczas, gdy przysługiwało mu przy ich nabyciu prawo do obniżenia w całości lub części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Takie rozwiązanie wynika z podstawowej zasady podatku od towarów i usług, tj. powszechności opodatkowania oraz jego neutralności. Nie ma przy tym znaczenia dla opodatkowania VAT, na czyją rzecz są darowane towary lub usługi, czy dla osoby fizycznej (np. kontrahenta), czy dla podmiotu gospodarczego (np. przedsiębiorstwa kontrahenta). Obowiązek opodatkowania nie dotyczy natomiast sytuacji, gdy przekazywane są nieodpłatnie (niezależnie od przysługującego prawa odliczenia VAT od ich zakupu) następujące towary:

- prezenty o małej wartości, do których zaliczamy przekazywane jednej osobie towary:


- o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli firma prowadzi ewidencję pozwalająca na ustalenie tożsamości osób obdarowanych,

- jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza wartości 5 zł, bez konieczności prowadzenia ewidencji, o której mowa w poprzednim punkcie.

- próbki towarów zdefiniowane w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT, czyli niewielkie ilości towaru reprezentujące określony rodzaj lub kategorię towarów, które zachowują skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne tego towaru, jednak pod warunkiem, że ilość lub wartość wręczanych próbek nie wskazuje na działanie o charakterze handlowym. Próbki niespełniające przedstawionych warunków podlegają opodatkowaniu VAT, jeżeli służyło prawo do odliczenia VAT przy ich nabyciu.

- drukowane materiały reklamowe i informacyjne. Ich liczba oraz wartość nie jest limitowana.


Z powyższego wynika, że postanowienie ust. 3 art. 7 ustawy wskazuje na to, że za odpłatną dostawę towarów (określoną w art. 7 ust. 2 ustawy) uważa się także przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów w postaci prezentów, jeżeli:

- ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem,

- przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od nabycia tych towarów,

- nie są to prezenty o małej wartości.

Na taką wykładnię art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT, w kontekście art. 5(6) VI Dyrektywy, wskazuje również orzeczenie ETS w sprawie C-48/97 pomiędzy Kuwait Petroleum (GB) Ldt a Commissioneres of Custorns and Excise (Wielka Brytania}, w którym stwierdzono m.in., że z normy art. 5(6) VI Dyrektywy wynika, że nieodpłatne zbycie towarów będących upominkami w ramach systemu sprzedaży promocyjnej, które nie są towarami o niskiej wartości, należy traktować jako dostawę za wynagrodzeniem podlegającą opodatkowaniu VAT, gdy VAT naliczony od tych towarów podlegał odliczeniu. Nie podlega natomiast opodatkowaniu zużycie towarów (wyprodukowanych lub nabytych w działalności gospodarczej) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podatnika (art. 6(7a) VI Dyrektywy).


WAŻNE!


Nieodpłatne przekazanie na rzecz kontrahenta towarów, które nie spełniają przesłanek uznania ich za „prezenty o małej wartości”, podlega opodatkowaniu VAT w każdej sytuacji, jeżeli firma przy ich nabyciu odliczyła w całości lub części VAT naliczony.


Rabaty towarowe


Problem z rozliczeniem VAT powstaje, gdy przekazujemy naszemu kontrahentowi rabaty towarowe. Mają one charakteru obniżki wartości obrotu (ceny towaru). Żaden przepis nie stanowi, że rabat musi być wyrażony w pieniądzu. Może mieć również inną postać, pod warunkiem że można ją przeliczyć na złotówki. W tym przypadku można ustalić, ile taki rabat wynosi. Nabywca otrzymuje bowiem więcej towarów za tę samą kwotę należną, a więc zmniejsza się cena jednostkowa towaru.

Jednak część organów podatkowych uznaje, że udzielenie rabatu towarowego prowadzi do faktycznego nieodpłatnego przekazania dodatkowego towaru kontrahentowi kosztem majątku dostawcy. Według nich podatnik, który dołącza bezpłatny gadżet do podstawowego towaru, powinien odprowadzić VAT od jednego i drugiego towaru. W takich okolicznościach powstają dwie transakcje: sprzedaż i nieodpłatne przekazanie. Od bezpłatnego gadżetu należy także wykazać podatek należny, niezależnie od opodatkowania sprzedawanych towarów. Do opodatkowania należy zastosować stawki podatku odrębne dla poszczególnych elementów składowych zestawu. Stanowisko takie potwierdził WSA w Warszawie (sygn. akt II SA/Wa 4235/06).

Jeżeli chcemy uniknąć ewentualnego sporu z urzędem skarbowym, sprzedawajmy towary za symboliczną „złotówkę”. Można tego dokonać, jeżeli z podmiotem obdarowanym nie łączą darczyńcę żadne stosunki rodzinne, majątkowe, pracownicze lub kapitałowe.


Nieodpłatne świadczenie usług


O tym, czy nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu, przesądza art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

W konsekwencji przesłanką wyłączenia z opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest brak prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dlatego nieodpłatne świadczenie na rzecz kontrahenta będzie co do zasady związane z prowadzoną działalnością. Jest to przesłanka, która wyłącza z opodatkowania VAT nieodpłatne świadczenie usług. Na takim stanowisku stoją również organy podatkowe.

W piśmie z 27 września 2005 r. Podkarpackiego Urzędu Skarbowego nr PUS.II/443/154/2005/JZ czytamy:
„Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu, stwierdzić należy, iż nieodpłatne świadczenie przez Podatnika usług na cele reprezentacji i reklamy nie jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług z uwagi przede wszystkim na fakt, iż czynności te (reprezentacja i reklama) są związane z prowadzonym przez Podatnika przedsiębiorstwem. W konsekwencji czynność taka nie podlega dokumentowaniu w drodze faktury wewnętrznej VAT, gdyż zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy faktury wewnętrzne wystawia się między innymi jako dokument potwierdzający czynności wymienione w art. 8 ust. 2, czyli świadczenia usług na cele niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa”.


Przekazanie towaru zagranicznemu kontrahentowi


Za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów należy uznać wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Wynika z tego zatem, że WDT może stanowić również darowizna towarów, pod warunkiem że można ją, na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, uznać za odpłatną dostawę towarów, która podlega opodatkowaniu VAT. Może to jednak mieć miejsce tylko wówczas, gdy spełnione zostaną pozostałe przesłanki jej wystąpienia, tzn. obdarowanym nie będzie osoba fizyczna, tylko podmiot mający odpowiedni status, tak jak w przypadku odpłatnej dostawy towaru, oraz dostawa zostanie odpowiednio udokumentowana. Nie będzie natomiast wewnątrzwspólnotową dostawą nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i promocyjnych oraz prezentów o małej wartości i próbek.

Inaczej natomiast ustawa reguluje kwestię nieodpłatnego przekazania towaru podmiotowi z kraju trzeciego. Czynność ta nie stanowi eksportu towaru. Za eksport towaru uznaje się wyłącznie ich wywóz w wykonaniu czynności wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4 ustawy. W takiej sytuacji nieodpłatne przekazania towarów kontrahentowi nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.


Podstawa opodatkowania


Przy wyliczaniu kwoty podatku należnego za podstawę opodatkowania przekazanych towarów należy przyjąć cenę ich nabycia (wartość netto) albo koszt wytworzenia określony w momencie przekazania (art. 29 ust. 10 ustawy), a nie jego wartość rynkową. W fakturze należy podać wartość przekazanych towarów oraz kwotę podatku należnego.

Koszt wytworzenia obejmuje wszystkie koszty pozostające w bezpośrednim związku z wytworzeniem tego produktu oraz uzasadnioną część kosztów pośrednich związanych z jego wytworzeniem (szerzej o tym, jak ustalać podstawę opodatkowania w przypadku czynności nieodpłatnych, pisaliśmy w nr 2/2007 BV).


Przykład


Firma jest producentem odzieży. Za podstawę opodatkowania przekazanej nieodpłatnie odzieży powinna przyjąć koszt jej wytworzenia, liczony na moment dostawy towar, bez doliczania marży, tj. wszystkie koszty materiałowe, koszty mediów i innych obciążeń, które są bezpośrednio związane z ich wytworzeniem i które zostały poniesione do momentu jej wydania.


Stawka opodatkowania


Przy opodatkowaniu nieodpłatnej czynności na rzecz kontrahenta należy zastosować stawkę VAT właściwą dla jej sprzedaży w kraju.


Przykład


Firma przekazała kontrahentom nieodpłatnie książki (opatrzone numerami ISBN) oraz cygara, łącznie o wartości powyżej 100 zł. Do opodatkowania książek firma zastosuje stawkę VAT w wysokości 0%, gdyż ich odpłatna dostawa w kraju do 31 grudnia 2007 r. podlega opodatkowaniu tą stawką VAT, natomiast do opodatkowania cygar zastosuje stawkę VAT 22%.


Dokumentowanie


Nieodpłatne przekazanie towarów na rzecz kontrahentów, gdy podlega opodatkowaniu VAT, należy udokumentować fakturą wewnętrzną (art. 106 ust. 7 ustawy).

W odróżnieniu od faktury VAT nie dokumentuje ona sprzedaży towarów i usług, wobec czego nie jest wprowadzana do obrotu prawnego, tzn. jej oryginał nie jest wydawany nabywcy towaru lub usługi. Wystawia się ją w jednym egzemplarzy, w celu wyliczenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego od wykonanych czynności przekazania lub świadczenia. Przy jej wystawianiu należy przestrzegać zasad przewidzianych dla faktur VAT. Przepisy nie określają wzoru faktury wewnętrznej. Zazwyczaj jest ona wystawiona na zwykłym druku faktury VAT, z wyróżniającym ją oznaczeniem „Faktura wewnętrzna VAT”.

Ustawodawca dopuszcza możliwość wystawienia jednej zbiorczej faktury wewnętrznej za dany okres rozliczeniowy. Z tego też powodu nie jest wymagane wykazanie w fakturze danych nabywcy. Jeżeli nabywcy są znani, ale jest ich wielu, do faktury powinna być dołączona lista z wykazem osób otrzymujących towary lub usługi. W przypadku braku konkretnego nabywcy faktura lub załączony do niej wykaz może tych danych nie zawierać. Ponadto faktura może nie zawierać kwoty należnej z tytułu przekazania, ze względu na to, że przekazanie lub świadczenie ma charakter nieodpłatny.


Obowiązek podatkowy


Obowiązek podatkowy w zakresie VAT powstaje na zasadach ogólnych.

Zasadniczo powstaje on z chwilą wystawienia faktury wewnętrznej, nie później jednak niż w 7 dniu od dnia przekazania towaru. Ze względu jednak na to, że za dany miesiąc może być wystawiona jedna zbiorcza faktura wewnętrzna dokumentująca wszystkie czynności dokonane w tym miesiącu, można ją wystawić nie później niż 7 dnia od zakończenia okresu rozliczeniowego, a nie od dnia przekazania towaru.

Podstawa prawna
- art. 5 ust. 1 pkt 1 i 5, art. 7 ust. 2-7, art. 8 ust. 2, art. 13 ust. 1 i 2, art. 29 ust. 10 i 12, art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

- § 25 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798


Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA