REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

1 proc. podatku - ponad 6 tys. podmiotów do wyboru

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ponad 6,3 tys. podmiotów mają do wyboru podatnicy, którzy chcą przekazać 1 proc. podatku organizacji pożytku publicznego. Wspomóc w ten sposób można m.in. stowarzyszenia, fundacje, kluby sportowe, a nawet ochotniczą straż pożarną.

Już od kilku lat podatnicy mają możliwość przekazania 1 proc. swojego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP).

Co roku w pierwszym kwartale, czyli okresie rozliczeń podatkowych, organizacje starają się zachęcić do przekazania 1 proc. właśnie im. Choć Polaków wciąż jeszcze trzeba przekonywać, że w ogóle warto to robić - jak pokazały przeprowadzone w 2006 r. badania CBOS - z możliwości przekazywania 1 proc. organizacjom pozarządowym korzysta jedynie 9 proc. podatników. Jednak z roku na rok odsetek ten rośnie.

"Odpis 1 proc. jest wciąż rozwiązaniem stosunkowo nowym, w tym roku będziemy mogli skorzystać z niego po raz szósty. (...) W ciągu pięciu lat liczba podatników, którzy przekazali swój 1 proc. wzrosła ponad 60-krotnie (w 2008 r. było ich nieco ponad 5 mln), a przekazywane tą drogą środki zwiększyły się prawie 30-krotnie (do poziomu prawie 300 mln zł w 2008 r.). Wierzę, że ta tendencja wzrostowa utrzyma się także w tym roku i w latach następnych" - powiedział Tomasz Schimanek, ekspert Akademii Rozwoju Filantropii.

W zeszłym roku procedurę przekazywania 1 proc. uproszczono - obecnie to nie podatnik, a urząd skarbowy w jego imieniu przeleje kwotę wybranej organizacji, wystarczy w odpowiedniej rubryce PIT-u wpisać nazwę organizacji, jej numer KRS (numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego) i wyliczoną wcześniej kwotę 1 proc. podatku.

"Pierwszy rok nowej formy przekazywania 1 proc. przyniósł trochę zamieszania i problemów z przekazywaniem odpisu przez urzędy skarbowe. Większość z nich wynikała z tego, że podawane przez podatników w PIT-ach nazwy organizacji nie były zgodne z nazwami podanymi w oficjalnym wykazie organizacji pożytku publicznego publikowanym przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej" - mówił Schimanek.

Jak dodaje, w tym roku z pewnością pojawią się nowe problemy, ujawnił się już pierwszy z nich. "W wykazie organizacji pożytku publicznego opublikowanym przez MPiPS znajdują się skrócone numery KRS (bez początkowych zer). Oprogramowanie rozliczające podatników w urzędach skarbowych wymaga zaś pełnych, dziesięciocyfrowych numerów. Niektórzy urzędnicy skarbowi nie mogą więc poradzić sobie z wprowadzeniem numerów skróconych, choć wystarczy w ich przypadku dopisać na początku tyle zer, aby numer miał w sumie 10 cyfr. Skutkuje to nieprzekazaniem odpisu, co krzywdzi podatnika i organizację" - wyjaśnia Schimanek.

Podkreśla przy tym, że publiczne wychwytanie i opisywanie tych problemów jest najskuteczniejszą metodą ich eliminowania.

Departament Pożytku Publicznego MPiPS zapewnił, że urzędy skarbowe nie będą mieć problemów z przekazaniem 1 proc. podatku na rzecz wybranej organizacji, nawet bez podania przez podatnika poprzedzających numer KRS zer.

1 proc. można przekazać jedynie organizacji pożytku publicznego. Należy pamiętać, że nie wszystkie fundacje czy stowarzyszenia posiadają status OPP. Na publikowanej rokrocznie liście OPP uprawnionych do otrzymania odpisu 1 proc. podatku znajduje się 6384 podmiotów. Wykaz dostępny jest na stronach MPiPS: www.pozytek.gov.pl.

Nie można podzielić swojego 1 proc. na kilka organizacji, ale istnieje możliwość, by pieniądze trafiły do konkretnej osoby, która jest pod opieką wybranej OPP. W takiej sytuacji trzeba wpisać w rubryce "Inne informacje, w tym ułatwiające kontakt z podatnikiem" podopiecznego wskazanej organizacji.

MPiPS poinformowało, że w tym roku Departament Pożytku Publicznego promuje przekazywanie 1 proc. we współpracy z Ministerstwem Finansów oraz Koalicją organizacji na rzecz mechanizmu 1 proc. (w jej skład wchodzą m.in. Caritas Polska, Greenpeace, Instytut Spraw Publicznych, Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce i Związek Harcerstwa Polskiego).

W ramach planowanej akcji informacyjnej w urzędach skarbowych pojawią się plakaty. Mechanizm 1 proc. będzie także promowany w czasie dni otwartych w urzędach. Informacje na ten temat zamieszczane będą na stronach internetowych www.pozytek.gov.pl oraz www.ngo.pl.

Resort pracy wystąpił także z prośbą o uwzględnienie tej problematyki w ramówce do TVP, której udział w kampanii informacyjno-promocyjnej jest obecnie na etapie uzgodnień.

REKLAMA

Autopromocja

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA