REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Weryfikowana jest wartość każdego auta

REKLAMA

Mimo liberalizacji przepisów o podatku akcyzowym urzędy celne weryfikują wartość wszystkich używanych aut sprowadzonych z zagranicy, od których płacona jest akcyza.

Urzędy celne w całej Polsce weryfikują wartość każdego używanego samochodu sprowadzonego z zagranicy, od którego jest płacona akcyza. Takie wnioski płyną z sondy GP przeprowadzonej w izbach celnych. Praktyki tej nie zmieniły przepisy nowej ustawy akcyzowej, które nakazują weryfikację tylko wtedy, gdy wartość pojazdu znacznie odbiega od warunków rynkowych. Nie pomogły też zapowiedzi wiceministra finansów, szefa Służby Celnej Jacka Kapicy, że nastąpią zmiany w tym zakresie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W styczniowym wywiadzie dla GP Jacek Kapica zapewniał, że po wejściu w życie nowej ustawy akcyzowej weryfikacji będą podlegały tylko pojazdy, z którymi wiąże się większe ryzyko obniżenia podstawy opodatkowania. Wiceminister obiecywał też, że urzędnicy odstąpią od sprawdzania wszystkich deklaracji.

Powszechna weryfikacja

Zgodnie z przepisami nowej ustawy akcyzowej od 1 marca 2009 r., jeżeli wysokość podstawy opodatkowania w przypadku samochodów osobowych bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od średniej wartości rynkowej auta, organ celny ma prawo zweryfikować jego wartość.

Zdaniem Marzeny Kamińskiej z Izby Celnej w Toruniu wejście w życie nowej ustawy nie miało wpływu na zasady przeprowadzania weryfikacji wartości.

REKLAMA

Anna Hatała-Wanat z Izby Celnej w Olsztynie podaje, że każda deklaracja jest sprawdzana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Jeśli mamy wątpliwości co do wartości auta, podatnik jest wzywany do złożenia wyjaśnień. Oczywiście mógł on kupić auto po okazyjnej cenie i umowa kupna-sprzedaży nie jest sfałszowana. Celnicy mimo to sprawdzą jednak wartość rynkową auta i na tej podstawie naliczą należną akcyzę - tłumaczy Anna Hatała-Wanat.

Wskazuje też, że na 1391 złożonych deklaracji w olsztyńskim urzędzie celnym w ponad 800 wartość auta była wątpliwa. Podobnie jest w: Rzepinie, Kielcach, Przemyślu, Białymstoku, Katowicach, Poznaniu, Toruniu, Białej Podlaskiej czy Krakowie.

- Gdy składana deklaracja dotyczy samochodów używanych, weryfikuje się każde auto, gdy dotyczy aut nowych - weryfikacja jest wyrywkowa. Weryfikuje się przynajmniej jeden samochód z danej partii - podkreśla Tomasz Kierski z Izby Celnej w Krakowie.

Dane do sprawdzenia

Praktyka sprawdzania wartości samochodów w całej Polsce jest taka sama. Wiesława Drożdż z Izby Celnej w Kielcach podaje, że polega to na porównaniu średniej ceny pojazdu zarejestrowanego na terytorium kraju tej samej marki, modelu i rocznika oraz - jeżeli jest to możliwe do ustalenia - z tym samym wyposażeniem i o przybliżonym stanie technicznym z pojazdem nabytym wewnątrzwspólnotowo.

Według Małgorzaty Eisenberger z Izby Celnej w Przemyślu przy weryfikacji brane są pod uwagę informacje zawarte w dołączanych do deklaracji dokumentach (faktura, umowa kupna-sprzedaży, zagraniczny dowód rejestracyjny, zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym, formularz zawierający szczegółowe dane identyfikacyjne pojazdu), tj. marka samochodu, typ, model, wersja, rodzaj nadwozia, liczba drzwi, pojemność silnika, moc silnika, rodzaj skrzyni biegów, rodzaj paliwa, rok produkcji, data pierwszej rejestracji za granicą, przebieg, stan techniczny pojazdu w dniu zakupu. W przypadku pojazdów uszkodzonych podatnicy mogą przedkładać oceny rzeczoznawców.

Kwestionowanie deklarowanej podstawy opodatkowania ma miejsce, gdy wartość samochodu bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od średniej wartości rynkowej tego pojazdu - dodaje Małgorzata Eisenberger.

Jeżeli podstawa opodatkowania wskazana przez podatnika, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega do średniej wartości na rynku krajowym, podatnik jest wzywany do zmiany wysokości podstawy opodatkowania lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie jej w takiej kwocie.

- W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wysokości podstawy opodatkowania lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie jej w wysokości znacznie odbiegającej od średniej wartości rynkowej samochodu, wysokość podstawy opodatkowania jest określana z urzędu - wyjaśnia Cezary Kosman z Izby Celnej w Poznaniu.

Marzena Siemieniuk z Izby Celnej w Białej Podlaskiej zastrzega, że w większości przypadków podatnik już w momencie składania deklaracji dokonuje stosownej korekty deklaracji AKC-U w zakresie podstawy opodatkowania i kwoty należnego podatku.

Sprawy indywidualne

Beata Downar-Zapolska z Izby Celnej w Rzepinie zwraca uwagę, że każda sprawa, z jaką podatnik zwraca się do urzędu celnego, jest rozpatrywana indywidualnie.

- Znowelizowane przepisy dotyczące określania wartości aut jednoznacznie wskazują, że w momencie znacznych rozbieżności między deklarowaną podstawą opodatkowania a średnią wartością rynkową pojazdu podatnik jest wzywany do złożenia wyjaśnień - podsumowuje Beata Downar-Zapolska.

Dodaje, że różnice te mogą np. wynikać ze stanu technicznego pojazdu, a nie z roku jego wyprodukowania.

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA