REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ZUS przyznał zaledwie 13 emerytur pomostowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Osoby ubiegające się o emerytury pomostowe najwięcej problemów mają z dokumentowaniem swoich praw. Najwieksze kłopoty mają osoby, które pracowały w tzw. szkodliwych warunkach w zlikwidowanych firmach.

REKLAMA

Do oddziałów ZUS trafiają pierwsze wnioski o przyznanie emerytur pomostowych. Z danych, jakie przygotował dla nas zakład, wynika, że do tej pory prawo do nich zyskało 13 osób. Jako pierwsi o świadczenia pomostowe ubiegają się pracownicy spełniający warunki zawarte w art. 49 ustawy z 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz.U. nr 237, poz. 1656). Zgodnie z nim prawo do takiego świadczenia mają osoby, które po 31 grudnia 2008 r. nie wykonują już pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, ale na 1 stycznia tego roku miały już odpowiedni staż pracy w zawodzie uprawniającym do emerytury pomostowej.

REKLAMA

- Mamy bardzo liczne skargi byłych maszynistów, którym ZUS nie chce przyznać emerytury pomostowej. W uzasadnieniu odmownej decyzji wskazuje, że nie spełniają warunków do takiego świadczenia. Przeważnie jest zacytowany art. 49 ustawy pomostowej bez podania szczegółów - mówi Leszek Miętek, prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce.

Pracownicy ZUS twierdzą, że nie można uogólniać powodów odmów. Ich zdaniem każda sprawa jest wyjaśniania indywidualnie na podstawie przedstawionej dokumentacji.

- Na podstawie tego konkretnego przepisu prawo do emerytury pomostowej ma wyłącznie osoba zatrudniona wcześniej w pełnym wymiarze na stanowisku, gdzie nadal jest wykonywana praca uwzględniona w załączniku do ustawy o emeryturach pomostowych - mówi Kazimierz Sujka, dyrektor Oddziału ZUS w Siedlcach.

Tłumaczy, że pracownik musi dostarczyć zaświadczenie od byłego pracodawcy o okresach pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, które przypadały przed 1 stycznia 2009 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Jeśli ZUS nie uzna tych dokumentów, wtedy przysługuje odwołanie do sądu pracy - mówi Kazimierz Sujka.

Najpoważniejsze problemy z uzyskaniem emerytury pomostowej mogą mieć jednak osoby, które w przeszłości były zatrudnione w szczególnych warunkach w zlikwidowanych zakładach pracy.

REKLAMA

Zaświadczenia przyjmowane przez ZUS muszą zawierać nie tylko informacje o latach rozpoczęcia i zakończenia pracy, ale także o rodzaju wykonywanej pracy, stanowisku pracy oraz okresach pobierania zasiłku chorobowego. Ważne jest także, aby pracownik przedstawił zaświadczenie o wysokości zarobków najlepiej na druku Rp-7. Niestety w przeszłości nie wszyscy pracodawcy wystawiali takie dokumenty.

- W takim przypadku należy jak najszybciej rozpocząć poszukiwania archiwum przechowującego dokumentację zlikwidowanego zakładu pracy. Ważne jest także zgromadzenie jak najbardziej wiarygodnej dokumentacji, która potwierdzi rodzaj wykonywanej pracy - dodaje Kazimierz Sujka.

W oddziale ZUS w Siedlcach została przyzna jedna emerytura pomostowa, wydano też jedną decyzję odmowną, a jedna sprawa toczy się przed sądem.

- Pracodawcy obawiają się nie tylko, że ZUS będzie kwestionował zaświadczenia wystawiane pracownikom, lecz także sporządzone przez nich wykazy stanowisk pracy - dodaje Witold Polkowski z Konfederacji Pracodawców Polskich.

270 tys. osób ma zyskać prawo do emerytur pomostowych

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

REKLAMA

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Dzień Księgowego 2025

9 czerwca obchodzimy Dzień Księgowego – święto ludzi, bez których żadna firma nie mogłaby działać w spokoju i zgodzie z przepisami.

REKLAMA

Czego życzyć księgowym w 2025 r. z okazji Dnia Księgowego?

Dzień 9 czerwca to corocznie obchodzony Dzień Księgowego - święto ustanowione przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Z tej okazji warto nie tylko podziękować przedstawicielom branży za trudną i odpowiedzialną pracę, ale też zastanowić się, jakie życzenia byłyby dziś dla tej grupy zawodowej naprawdę ważne. Przez lata zawód ten kojarzył się z biurkiem uginającym się pod ciężarem papierowych dokumentów i ręcznym przeliczaniem kolumn cyfr. Rzeczywistość w 2025 roku jest jednak zupełnie inna.
Współczesny księgowy to wsparcie, partner biznesowy, technologiczny lider i strażnik zmian legislacyjnych. Z jakimi wyzwaniami mierzy się na co dzień i czego możemy mu życzyć, by praca była bardziej satysfakcjonująca?

Jak przygotować firmę na KSeF? Kompleksowy przewodnik po e-fakturowaniu

Odroczenie obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok nie oznacza, że jego wdrożenie można odłożyć na później. Przeciwnie – to ostatni moment, by rzeczywiście przygotować firmę na nadchodzące zmiany, unikając późniejszej presji i kosztownych błędów. Wdrożenie nowego systemu e-fakturowania to złożony proces, który wymaga czasu, planu i zaangażowania wielu zespołów. Jak się do niego przygotować i dlaczego nie warto zwlekać?

REKLAMA