REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc społeczna musi być wpisana do statutu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Rehabilitacja sfinansowana przez fundację jest opodatkowanym przychodem obdarowanego. Świadczenia udzielane w ramach pomocy społecznej są zwolnione z podatku. Obdarowany zostanie zwolniony z PIT, gdy fundacja zajmuje się pomocą społeczną.

Podarowanie przez fundację wózka inwalidzkiego osobie niepełnoprawnej czy sfinansowanie leczenia powoduje konieczność zapłaty podatku od darowizny lub dochodowego. Jednak podopieczni fundacji nie będą musieli płacić podatku od nieodpłatnego świadczenia, jeśli w jej statucie znajdzie się zapis o prowadzeniu działalności w zakresie pomocy społecznej.

REKLAMA

Pomoc społeczna bez PIT

Jedna z fundacji wystąpiła o interpretację podatkową. Chciała potwierdzenia, że jej beneficjenci nie muszą płacić podatku. Jednak organy podatkowe uznały, że świadczenia zdrowotne i rehabilitacyjne na rzecz niepełnosprawnych dzieci podlegają opodatkowaniu. Gdy fundacja wypożycza sprzęt lub finansuje koszty rehabilitacji, powstaje nieodpłatne świadczenie, które podlega opodatkowaniu jako dochód z innych źródeł. Jednocześnie organ wydający interpretację zasugerował, że istnieje możliwość skorzystania ze zwolnienia w PIT. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje bowiem możliwość zwolnienia z podatku świadczeń pochodzących z pomocy społecznej. Taki stanowisko zaakceptował sąd administracyjny (wyrok WSA w Gliwicach z 18 maja 2009 r., sygn. akt I SA/Gl 1151/08, niepublikowany).

Zmiana statutu

REKLAMA

Jak wyjaśnia Robert Krasnodębski, radca prawny z kancelarii Weil, Gotshal & Manges, w zależności od zaistniałej sytuacji pomoc udzielona przez organizacje pożytku publicznego osobie fizycznej może zostać zakwalifikowana jako darowizna lub nieodpłatne świadczenie podlegające opodatkowaniu. Potwierdza jednak, że w szczególnych przypadkach świadczenie takie może być jednak uznane za tzw. pomoc społeczną i korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o PIT.

Ustawa podatkowa nie zawiera jednak definicji pomocy społecznej. Dlatego w ocenie ekspertów należy odnieść się do przepisów ustawy o pomocy społecznej, zwłaszcza, że organy podatkowe nie wypracowały samodzielnych kryteriów pozwalających na wyodrębnienie działalności dokonywanej w ramach pomocy społecznej od innej działalności.

Kryteria muszą być jasne

Jednocześnie trzeba pamiętać, że zwolnienie nie jest bezwarunkowe. Tomasz Siennicki, doradca podatkowy z Kancelarii Marciniuk i Wspólnicy, wskazuje, że zakres działania organizacji pożytku publicznego może być szerszy niż udzielanie pomocy społecznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Ewentualne świadczenia otrzymywane w związku z wykonywaniem zadań przekraczających zakres pomocy społecznej nie będą objęte zwolnieniem - podkreśla Tomasz Siennicki.

REKLAMA

W ocenie Roberta Krasnodębskiego w przypadku organizacji pozarządowych omawiane zwolnienie może mieć zastosowanie tylko wówczas, gdy dana organizacja prowadzi działalność statutową w zakresie pomocy społecznej. Podobnego zdania jest Michał Grzywacz, radca prawny z Kancelarii Radców Prawnych Grzywacz-Zawada.

Cechą kwalifikującą świadczenie jako pomoc społeczną jest charakter świadczenia, np. wsparcie medyczne, ale nie doradztwo biznesowe, oraz jasno określone kryteria przydzielenia takiej pomocy z uwzględnieniem sytuacji majątkowej obdarowywanego.

 

W ocenie Michała Grzywacza, jeżeli takie warunki zostaną spełnione przy odpowiednio sformułowanym statucie danej organizacji, uwypuklającym pomoc społeczną jako jeden z celów jej istnienia (czy też powołania), można zastosować zwolnienie.

Fundacje się uczą

Rozwiązania podatkowe, jakie obowiązują w zakresie opodatkowania działalności fundacji i stowarzyszeń, są niejednoznaczne. Do niedawna większość organizacji niosących pomoc innym osobom oraz osoby korzystające z takiej pomocy nie zastanawiali się nad tym, czy trzeba płacić podatek dochodowy, podatek od darowizny czy VAT. Jak zauważa Julia Kluczyńska, koordynator projektu Centrum Pro Bono wspomagającego fundacje, świadomość prawna wśród fundacji i organizacji jest niestety niska. To jednak powoli się zmienia.

W ocenie Julii Kluczyńskiej fundacje coraz bardziej profesjonalnie i świadomie podchodzą do swojej działalności. Świadczy o tym rosnąca liczba pytań zgłaszanych do Centrum Pro Bono dotyczących praktycznych i bezpiecznych modeli podatkowych, jakie fundacje mogą wykorzystywać w swojej działalności. Wiele z nich dotyczy zabezpieczenia podatkowej sytuacji podopiecznych fundacji.

Zmiany bez komplikacji

Sama zmiana statutu fundacji nie jest skomplikowana. Jak wyjaśnia Paweł Litwiński, radca prawny z Kancelarii Litwiński, Chechlińska, Łoś, zarówno sporządzenie statutu fundacji, jak i jego ewentualna zmiana nie są sprawą skomplikowaną. Statut może być sporządzony w zwykłej formie pisemnej przez fundatora lub osobę przez niego upoważnioną.

- W praktyce wiele statutów sporządzanych jest też w formie aktu notarialnego, ale nie jest to forma wymagana przez prawo - zauważa Paweł Litwiński.

Tryb zmiany statutu przeważnie reguluje sam statut. Zgodnie z przepisami jest to tryb fakultatywny, nieobowiązkowy.

- Jeżeli statut nie reguluje trybu zmiany, to stosuje się analogicznie przepisy o uchwaleniu statutu - mówi ekspert.

Zmianę statutu należy zarejestrować w Krajowym Rejestrze Sądowym. Obecnie zmiana będzie skuteczna dopiero od momentu zarejestrowania jej przez sąd rejestrowy, czyli od wydania stosownego postanowienia o dokonaniu wpisu. Wniosek do rejestru trzeba opłacić.

10 874 to liczba fundacji według stanu na 30 czerwca 2009 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA