REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc społeczna musi być wpisana do statutu

Aleksandra Tarka

REKLAMA

Rehabilitacja sfinansowana przez fundację jest opodatkowanym przychodem obdarowanego. Świadczenia udzielane w ramach pomocy społecznej są zwolnione z podatku. Obdarowany zostanie zwolniony z PIT, gdy fundacja zajmuje się pomocą społeczną.

Podarowanie przez fundację wózka inwalidzkiego osobie niepełnoprawnej czy sfinansowanie leczenia powoduje konieczność zapłaty podatku od darowizny lub dochodowego. Jednak podopieczni fundacji nie będą musieli płacić podatku od nieodpłatnego świadczenia, jeśli w jej statucie znajdzie się zapis o prowadzeniu działalności w zakresie pomocy społecznej.

REKLAMA

REKLAMA

Pomoc społeczna bez PIT

Jedna z fundacji wystąpiła o interpretację podatkową. Chciała potwierdzenia, że jej beneficjenci nie muszą płacić podatku. Jednak organy podatkowe uznały, że świadczenia zdrowotne i rehabilitacyjne na rzecz niepełnosprawnych dzieci podlegają opodatkowaniu. Gdy fundacja wypożycza sprzęt lub finansuje koszty rehabilitacji, powstaje nieodpłatne świadczenie, które podlega opodatkowaniu jako dochód z innych źródeł. Jednocześnie organ wydający interpretację zasugerował, że istnieje możliwość skorzystania ze zwolnienia w PIT. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje bowiem możliwość zwolnienia z podatku świadczeń pochodzących z pomocy społecznej. Taki stanowisko zaakceptował sąd administracyjny (wyrok WSA w Gliwicach z 18 maja 2009 r., sygn. akt I SA/Gl 1151/08, niepublikowany).

Zmiana statutu

Jak wyjaśnia Robert Krasnodębski, radca prawny z kancelarii Weil, Gotshal & Manges, w zależności od zaistniałej sytuacji pomoc udzielona przez organizacje pożytku publicznego osobie fizycznej może zostać zakwalifikowana jako darowizna lub nieodpłatne świadczenie podlegające opodatkowaniu. Potwierdza jednak, że w szczególnych przypadkach świadczenie takie może być jednak uznane za tzw. pomoc społeczną i korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o PIT.

Ustawa podatkowa nie zawiera jednak definicji pomocy społecznej. Dlatego w ocenie ekspertów należy odnieść się do przepisów ustawy o pomocy społecznej, zwłaszcza, że organy podatkowe nie wypracowały samodzielnych kryteriów pozwalających na wyodrębnienie działalności dokonywanej w ramach pomocy społecznej od innej działalności.

REKLAMA

Kryteria muszą być jasne

Jednocześnie trzeba pamiętać, że zwolnienie nie jest bezwarunkowe. Tomasz Siennicki, doradca podatkowy z Kancelarii Marciniuk i Wspólnicy, wskazuje, że zakres działania organizacji pożytku publicznego może być szerszy niż udzielanie pomocy społecznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Ewentualne świadczenia otrzymywane w związku z wykonywaniem zadań przekraczających zakres pomocy społecznej nie będą objęte zwolnieniem - podkreśla Tomasz Siennicki.

W ocenie Roberta Krasnodębskiego w przypadku organizacji pozarządowych omawiane zwolnienie może mieć zastosowanie tylko wówczas, gdy dana organizacja prowadzi działalność statutową w zakresie pomocy społecznej. Podobnego zdania jest Michał Grzywacz, radca prawny z Kancelarii Radców Prawnych Grzywacz-Zawada.

Cechą kwalifikującą świadczenie jako pomoc społeczną jest charakter świadczenia, np. wsparcie medyczne, ale nie doradztwo biznesowe, oraz jasno określone kryteria przydzielenia takiej pomocy z uwzględnieniem sytuacji majątkowej obdarowywanego.

 

W ocenie Michała Grzywacza, jeżeli takie warunki zostaną spełnione przy odpowiednio sformułowanym statucie danej organizacji, uwypuklającym pomoc społeczną jako jeden z celów jej istnienia (czy też powołania), można zastosować zwolnienie.

Fundacje się uczą

Rozwiązania podatkowe, jakie obowiązują w zakresie opodatkowania działalności fundacji i stowarzyszeń, są niejednoznaczne. Do niedawna większość organizacji niosących pomoc innym osobom oraz osoby korzystające z takiej pomocy nie zastanawiali się nad tym, czy trzeba płacić podatek dochodowy, podatek od darowizny czy VAT. Jak zauważa Julia Kluczyńska, koordynator projektu Centrum Pro Bono wspomagającego fundacje, świadomość prawna wśród fundacji i organizacji jest niestety niska. To jednak powoli się zmienia.

W ocenie Julii Kluczyńskiej fundacje coraz bardziej profesjonalnie i świadomie podchodzą do swojej działalności. Świadczy o tym rosnąca liczba pytań zgłaszanych do Centrum Pro Bono dotyczących praktycznych i bezpiecznych modeli podatkowych, jakie fundacje mogą wykorzystywać w swojej działalności. Wiele z nich dotyczy zabezpieczenia podatkowej sytuacji podopiecznych fundacji.

Zmiany bez komplikacji

Sama zmiana statutu fundacji nie jest skomplikowana. Jak wyjaśnia Paweł Litwiński, radca prawny z Kancelarii Litwiński, Chechlińska, Łoś, zarówno sporządzenie statutu fundacji, jak i jego ewentualna zmiana nie są sprawą skomplikowaną. Statut może być sporządzony w zwykłej formie pisemnej przez fundatora lub osobę przez niego upoważnioną.

- W praktyce wiele statutów sporządzanych jest też w formie aktu notarialnego, ale nie jest to forma wymagana przez prawo - zauważa Paweł Litwiński.

Tryb zmiany statutu przeważnie reguluje sam statut. Zgodnie z przepisami jest to tryb fakultatywny, nieobowiązkowy.

- Jeżeli statut nie reguluje trybu zmiany, to stosuje się analogicznie przepisy o uchwaleniu statutu - mówi ekspert.

Zmianę statutu należy zarejestrować w Krajowym Rejestrze Sądowym. Obecnie zmiana będzie skuteczna dopiero od momentu zarejestrowania jej przez sąd rejestrowy, czyli od wydania stosownego postanowienia o dokonaniu wpisu. Wniosek do rejestru trzeba opłacić.

10 874 to liczba fundacji według stanu na 30 czerwca 2009 r.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA