REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc społeczna musi być wpisana do statutu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Rehabilitacja sfinansowana przez fundację jest opodatkowanym przychodem obdarowanego. Świadczenia udzielane w ramach pomocy społecznej są zwolnione z podatku. Obdarowany zostanie zwolniony z PIT, gdy fundacja zajmuje się pomocą społeczną.

Podarowanie przez fundację wózka inwalidzkiego osobie niepełnoprawnej czy sfinansowanie leczenia powoduje konieczność zapłaty podatku od darowizny lub dochodowego. Jednak podopieczni fundacji nie będą musieli płacić podatku od nieodpłatnego świadczenia, jeśli w jej statucie znajdzie się zapis o prowadzeniu działalności w zakresie pomocy społecznej.

REKLAMA

REKLAMA

Pomoc społeczna bez PIT

Jedna z fundacji wystąpiła o interpretację podatkową. Chciała potwierdzenia, że jej beneficjenci nie muszą płacić podatku. Jednak organy podatkowe uznały, że świadczenia zdrowotne i rehabilitacyjne na rzecz niepełnosprawnych dzieci podlegają opodatkowaniu. Gdy fundacja wypożycza sprzęt lub finansuje koszty rehabilitacji, powstaje nieodpłatne świadczenie, które podlega opodatkowaniu jako dochód z innych źródeł. Jednocześnie organ wydający interpretację zasugerował, że istnieje możliwość skorzystania ze zwolnienia w PIT. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje bowiem możliwość zwolnienia z podatku świadczeń pochodzących z pomocy społecznej. Taki stanowisko zaakceptował sąd administracyjny (wyrok WSA w Gliwicach z 18 maja 2009 r., sygn. akt I SA/Gl 1151/08, niepublikowany).

Zmiana statutu

Jak wyjaśnia Robert Krasnodębski, radca prawny z kancelarii Weil, Gotshal & Manges, w zależności od zaistniałej sytuacji pomoc udzielona przez organizacje pożytku publicznego osobie fizycznej może zostać zakwalifikowana jako darowizna lub nieodpłatne świadczenie podlegające opodatkowaniu. Potwierdza jednak, że w szczególnych przypadkach świadczenie takie może być jednak uznane za tzw. pomoc społeczną i korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o PIT.

Ustawa podatkowa nie zawiera jednak definicji pomocy społecznej. Dlatego w ocenie ekspertów należy odnieść się do przepisów ustawy o pomocy społecznej, zwłaszcza, że organy podatkowe nie wypracowały samodzielnych kryteriów pozwalających na wyodrębnienie działalności dokonywanej w ramach pomocy społecznej od innej działalności.

REKLAMA

Kryteria muszą być jasne

Jednocześnie trzeba pamiętać, że zwolnienie nie jest bezwarunkowe. Tomasz Siennicki, doradca podatkowy z Kancelarii Marciniuk i Wspólnicy, wskazuje, że zakres działania organizacji pożytku publicznego może być szerszy niż udzielanie pomocy społecznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Ewentualne świadczenia otrzymywane w związku z wykonywaniem zadań przekraczających zakres pomocy społecznej nie będą objęte zwolnieniem - podkreśla Tomasz Siennicki.

W ocenie Roberta Krasnodębskiego w przypadku organizacji pozarządowych omawiane zwolnienie może mieć zastosowanie tylko wówczas, gdy dana organizacja prowadzi działalność statutową w zakresie pomocy społecznej. Podobnego zdania jest Michał Grzywacz, radca prawny z Kancelarii Radców Prawnych Grzywacz-Zawada.

Cechą kwalifikującą świadczenie jako pomoc społeczną jest charakter świadczenia, np. wsparcie medyczne, ale nie doradztwo biznesowe, oraz jasno określone kryteria przydzielenia takiej pomocy z uwzględnieniem sytuacji majątkowej obdarowywanego.

 

W ocenie Michała Grzywacza, jeżeli takie warunki zostaną spełnione przy odpowiednio sformułowanym statucie danej organizacji, uwypuklającym pomoc społeczną jako jeden z celów jej istnienia (czy też powołania), można zastosować zwolnienie.

Fundacje się uczą

Rozwiązania podatkowe, jakie obowiązują w zakresie opodatkowania działalności fundacji i stowarzyszeń, są niejednoznaczne. Do niedawna większość organizacji niosących pomoc innym osobom oraz osoby korzystające z takiej pomocy nie zastanawiali się nad tym, czy trzeba płacić podatek dochodowy, podatek od darowizny czy VAT. Jak zauważa Julia Kluczyńska, koordynator projektu Centrum Pro Bono wspomagającego fundacje, świadomość prawna wśród fundacji i organizacji jest niestety niska. To jednak powoli się zmienia.

W ocenie Julii Kluczyńskiej fundacje coraz bardziej profesjonalnie i świadomie podchodzą do swojej działalności. Świadczy o tym rosnąca liczba pytań zgłaszanych do Centrum Pro Bono dotyczących praktycznych i bezpiecznych modeli podatkowych, jakie fundacje mogą wykorzystywać w swojej działalności. Wiele z nich dotyczy zabezpieczenia podatkowej sytuacji podopiecznych fundacji.

Zmiany bez komplikacji

Sama zmiana statutu fundacji nie jest skomplikowana. Jak wyjaśnia Paweł Litwiński, radca prawny z Kancelarii Litwiński, Chechlińska, Łoś, zarówno sporządzenie statutu fundacji, jak i jego ewentualna zmiana nie są sprawą skomplikowaną. Statut może być sporządzony w zwykłej formie pisemnej przez fundatora lub osobę przez niego upoważnioną.

- W praktyce wiele statutów sporządzanych jest też w formie aktu notarialnego, ale nie jest to forma wymagana przez prawo - zauważa Paweł Litwiński.

Tryb zmiany statutu przeważnie reguluje sam statut. Zgodnie z przepisami jest to tryb fakultatywny, nieobowiązkowy.

- Jeżeli statut nie reguluje trybu zmiany, to stosuje się analogicznie przepisy o uchwaleniu statutu - mówi ekspert.

Zmianę statutu należy zarejestrować w Krajowym Rejestrze Sądowym. Obecnie zmiana będzie skuteczna dopiero od momentu zarejestrowania jej przez sąd rejestrowy, czyli od wydania stosownego postanowienia o dokonaniu wpisu. Wniosek do rejestru trzeba opłacić.

10 874 to liczba fundacji według stanu na 30 czerwca 2009 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA