REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uchybienie terminu przez organ podatkowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W dniu 29 maja 2009 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (WSA) wydał wyrok, w którym wskazał skutki uchybienia przez organ podatkowy terminu do wydania interpretacji indywidualnej na wniosek podatnika (sygn. III SA/Wa 369/09).

Powyższy wyrok ma znaczenie mając na uwadze, iż w razie niedotrzymania wskazanego w ustawie Ordynacja podatkowa (art. 14 lit. d) terminu na wydanie interpretacji w sprawie, w następstwie powstaje wątpliwość prawna co do możliwości wydania wskazanej interpretacji po wyznaczonym terminie. Zdaniem Kancelarii Prawnej M. Szulikowski i Partnerzy, jednoznaczne stanowisko w tej sprawie zajął WSA właśnie w omawianym wyroku.

REKLAMA

REKLAMA

Tytułem przypomnienia, przedstawiliśmy już Państwu wyrok WSA w sprawie podobnej (sygn. III SA/Wa 371/09) - a mianowicie dotyczącej doręczenia wnioskodawcy interpretacji  organu podatkowego. We wskazanym wyroku sąd orzekł bowiem, że jeśli trzymiesięczny termin na wydanie przez dyrektora izby skarbowej interpretacji w indywidualnej sprawie podatkowej przypada w sobotę, to doręczenie jej w poniedziałek nie oznacza przekroczenia terminu, a tym samym nie oznacza wydania tzw. milczącej interpretacji. W związku z powyższym linia orzecznicza sądów administracyjnych zdaje się konkretyzować i wskazywać ścisłe interpretacje przepisów administracyjnych, podkreślając tym samym doniosłość obowiązku dotrzymania ustawowych terminów nie tylko po stronie podatników, ale także (a może przede wszystkim) po stronie organów podatkowych. Przyjrzyjmy się zatem bliżej wyrokowi i uzasadnieniu WSA w tej kwestii.

Wnioskodawcą w sprawie była spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która w lipcu 2008 r. wystąpiła z wnioskiem o interpretację w zakresie opodatkowania VAT nieodpłatnego wydania towarów. W październiku 2008 r. minister finansów wydał interpretację w sprawie, uznając stanowisko spółki za błędne. Spółka pozostawała w wątpliwości co do działań organu i w związku z tym, wezwała organ do usunięcia naruszenia prawa. Wezwanie spółki okazało się bezskuteczne, w konsekwencji sprawę skierowano do rozstrzygnięcia przez sąd administracyjny.

WSA uchylił zaskarżoną interpretację organu. Co ciekawe - nie z przyczyn określonych przez spółkę w pozwie. Wskazane działanie sądu wskazuje naszym zdaniem na punkt ciężkości sporu, który został przyjęty przez WSA -  przedmiotem sporu pozostała prawidłowość wydania interpretacji indywidualnej przez organ mając na uwadze przepisy prawa podatkowego. W tej kwestii organ procesowy dopatrzył się naruszeń w pierwszej kolejności.

REKLAMA

WSA wskazał, że organ podatkowy uchybił terminowi do wydania interpretacji w sprawie, który wynosi maksymalnie trzy miesiące. W tym miejscu należy przypomnieć, że w świetle prawa interpretacja powinna być wydana bez zbędnej zwłoki - chyli jak wskazuje doktryna - możliwie sprawnie i z zachowaniem celu, a mianowicie usunięcia stanu niepewności po stronie podatnika - wnioskodawcy, związanego z nieokreślonym stanem prawnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konkludując, w ocenie sądu, jeśli organ podatkowy nie doręczy wnioskodawcy wydanej interpretacji, traci on kompetencje do jej wydania, co skutkuje sytuacją następującą - jeśli interpretacja zostanie doręczona po ustawowo określonym terminie, wywiera ona skutek taki sam, jakby nie została wydana w ogóle.

W ten sposób w obrocie prawnym pojawia się interpretacja, którą możemy określić zastępczą, bądź domniemaną. Domniemywa się bowiem, że została ona wydana w normalnym trybie z tą różnicą, że jej treść wskazuje na uznanie stanowiska wnioskodawcy za prawidłowe, a więc w praktyce - przychylne podatnikowi w pełnym zakresie.

Maciej Szulikowski

Radca Prawny i Partner Zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA