REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uchybienie terminu przez organ podatkowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W dniu 29 maja 2009 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (WSA) wydał wyrok, w którym wskazał skutki uchybienia przez organ podatkowy terminu do wydania interpretacji indywidualnej na wniosek podatnika (sygn. III SA/Wa 369/09).

Powyższy wyrok ma znaczenie mając na uwadze, iż w razie niedotrzymania wskazanego w ustawie Ordynacja podatkowa (art. 14 lit. d) terminu na wydanie interpretacji w sprawie, w następstwie powstaje wątpliwość prawna co do możliwości wydania wskazanej interpretacji po wyznaczonym terminie. Zdaniem Kancelarii Prawnej M. Szulikowski i Partnerzy, jednoznaczne stanowisko w tej sprawie zajął WSA właśnie w omawianym wyroku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tytułem przypomnienia, przedstawiliśmy już Państwu wyrok WSA w sprawie podobnej (sygn. III SA/Wa 371/09) - a mianowicie dotyczącej doręczenia wnioskodawcy interpretacji  organu podatkowego. We wskazanym wyroku sąd orzekł bowiem, że jeśli trzymiesięczny termin na wydanie przez dyrektora izby skarbowej interpretacji w indywidualnej sprawie podatkowej przypada w sobotę, to doręczenie jej w poniedziałek nie oznacza przekroczenia terminu, a tym samym nie oznacza wydania tzw. milczącej interpretacji. W związku z powyższym linia orzecznicza sądów administracyjnych zdaje się konkretyzować i wskazywać ścisłe interpretacje przepisów administracyjnych, podkreślając tym samym doniosłość obowiązku dotrzymania ustawowych terminów nie tylko po stronie podatników, ale także (a może przede wszystkim) po stronie organów podatkowych. Przyjrzyjmy się zatem bliżej wyrokowi i uzasadnieniu WSA w tej kwestii.

Wnioskodawcą w sprawie była spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która w lipcu 2008 r. wystąpiła z wnioskiem o interpretację w zakresie opodatkowania VAT nieodpłatnego wydania towarów. W październiku 2008 r. minister finansów wydał interpretację w sprawie, uznając stanowisko spółki za błędne. Spółka pozostawała w wątpliwości co do działań organu i w związku z tym, wezwała organ do usunięcia naruszenia prawa. Wezwanie spółki okazało się bezskuteczne, w konsekwencji sprawę skierowano do rozstrzygnięcia przez sąd administracyjny.

WSA uchylił zaskarżoną interpretację organu. Co ciekawe - nie z przyczyn określonych przez spółkę w pozwie. Wskazane działanie sądu wskazuje naszym zdaniem na punkt ciężkości sporu, który został przyjęty przez WSA -  przedmiotem sporu pozostała prawidłowość wydania interpretacji indywidualnej przez organ mając na uwadze przepisy prawa podatkowego. W tej kwestii organ procesowy dopatrzył się naruszeń w pierwszej kolejności.

REKLAMA

WSA wskazał, że organ podatkowy uchybił terminowi do wydania interpretacji w sprawie, który wynosi maksymalnie trzy miesiące. W tym miejscu należy przypomnieć, że w świetle prawa interpretacja powinna być wydana bez zbędnej zwłoki - chyli jak wskazuje doktryna - możliwie sprawnie i z zachowaniem celu, a mianowicie usunięcia stanu niepewności po stronie podatnika - wnioskodawcy, związanego z nieokreślonym stanem prawnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konkludując, w ocenie sądu, jeśli organ podatkowy nie doręczy wnioskodawcy wydanej interpretacji, traci on kompetencje do jej wydania, co skutkuje sytuacją następującą - jeśli interpretacja zostanie doręczona po ustawowo określonym terminie, wywiera ona skutek taki sam, jakby nie została wydana w ogóle.

W ten sposób w obrocie prawnym pojawia się interpretacja, którą możemy określić zastępczą, bądź domniemaną. Domniemywa się bowiem, że została ona wydana w normalnym trybie z tą różnicą, że jej treść wskazuje na uznanie stanowiska wnioskodawcy za prawidłowe, a więc w praktyce - przychylne podatnikowi w pełnym zakresie.

Maciej Szulikowski

Radca Prawny i Partner Zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA

Dropshipping: zarabianie bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

REKLAMA