REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uchybienie terminu przez organ podatkowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W dniu 29 maja 2009 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (WSA) wydał wyrok, w którym wskazał skutki uchybienia przez organ podatkowy terminu do wydania interpretacji indywidualnej na wniosek podatnika (sygn. III SA/Wa 369/09).

Powyższy wyrok ma znaczenie mając na uwadze, iż w razie niedotrzymania wskazanego w ustawie Ordynacja podatkowa (art. 14 lit. d) terminu na wydanie interpretacji w sprawie, w następstwie powstaje wątpliwość prawna co do możliwości wydania wskazanej interpretacji po wyznaczonym terminie. Zdaniem Kancelarii Prawnej M. Szulikowski i Partnerzy, jednoznaczne stanowisko w tej sprawie zajął WSA właśnie w omawianym wyroku.

REKLAMA

Autopromocja

Tytułem przypomnienia, przedstawiliśmy już Państwu wyrok WSA w sprawie podobnej (sygn. III SA/Wa 371/09) - a mianowicie dotyczącej doręczenia wnioskodawcy interpretacji  organu podatkowego. We wskazanym wyroku sąd orzekł bowiem, że jeśli trzymiesięczny termin na wydanie przez dyrektora izby skarbowej interpretacji w indywidualnej sprawie podatkowej przypada w sobotę, to doręczenie jej w poniedziałek nie oznacza przekroczenia terminu, a tym samym nie oznacza wydania tzw. milczącej interpretacji. W związku z powyższym linia orzecznicza sądów administracyjnych zdaje się konkretyzować i wskazywać ścisłe interpretacje przepisów administracyjnych, podkreślając tym samym doniosłość obowiązku dotrzymania ustawowych terminów nie tylko po stronie podatników, ale także (a może przede wszystkim) po stronie organów podatkowych. Przyjrzyjmy się zatem bliżej wyrokowi i uzasadnieniu WSA w tej kwestii.

Wnioskodawcą w sprawie była spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która w lipcu 2008 r. wystąpiła z wnioskiem o interpretację w zakresie opodatkowania VAT nieodpłatnego wydania towarów. W październiku 2008 r. minister finansów wydał interpretację w sprawie, uznając stanowisko spółki za błędne. Spółka pozostawała w wątpliwości co do działań organu i w związku z tym, wezwała organ do usunięcia naruszenia prawa. Wezwanie spółki okazało się bezskuteczne, w konsekwencji sprawę skierowano do rozstrzygnięcia przez sąd administracyjny.

WSA uchylił zaskarżoną interpretację organu. Co ciekawe - nie z przyczyn określonych przez spółkę w pozwie. Wskazane działanie sądu wskazuje naszym zdaniem na punkt ciężkości sporu, który został przyjęty przez WSA -  przedmiotem sporu pozostała prawidłowość wydania interpretacji indywidualnej przez organ mając na uwadze przepisy prawa podatkowego. W tej kwestii organ procesowy dopatrzył się naruszeń w pierwszej kolejności.

WSA wskazał, że organ podatkowy uchybił terminowi do wydania interpretacji w sprawie, który wynosi maksymalnie trzy miesiące. W tym miejscu należy przypomnieć, że w świetle prawa interpretacja powinna być wydana bez zbędnej zwłoki - chyli jak wskazuje doktryna - możliwie sprawnie i z zachowaniem celu, a mianowicie usunięcia stanu niepewności po stronie podatnika - wnioskodawcy, związanego z nieokreślonym stanem prawnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konkludując, w ocenie sądu, jeśli organ podatkowy nie doręczy wnioskodawcy wydanej interpretacji, traci on kompetencje do jej wydania, co skutkuje sytuacją następującą - jeśli interpretacja zostanie doręczona po ustawowo określonym terminie, wywiera ona skutek taki sam, jakby nie została wydana w ogóle.

W ten sposób w obrocie prawnym pojawia się interpretacja, którą możemy określić zastępczą, bądź domniemaną. Domniemywa się bowiem, że została ona wydana w normalnym trybie z tą różnicą, że jej treść wskazuje na uznanie stanowiska wnioskodawcy za prawidłowe, a więc w praktyce - przychylne podatnikowi w pełnym zakresie.

Maciej Szulikowski

Radca Prawny i Partner Zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA