Sądy pozwalają korzystać z ulgi mieszkaniowej
REKLAMA
Osoby, które sprzedają nieruchomość nabytą do końca 2006 roku, mogą skorzystać z ulgi mieszkaniowej. Polega ona na tym, że podatnik, który w ciągu dwóch lat pieniądze ze sprzedaży przeznaczy na inny cel mieszkaniowy, np. kupno innej nieruchomości, nie zapłaci 10-proc. zryczałtowanego PIT od uzyskanego z tej transakcji przychodu. Kłopoty pojawiają się, gdy podatnik za pieniądze ze sprzedaży mieszkania czy domu kupi nieruchomość, ale w innym kraju Unii Europejskiej.
REKLAMA
REKLAMA
Według organów podatkowych przy takich zakupach, podatnik nie ma prawa skorzystać ze starej ulgi mieszkaniowej. Wszystko dlatego, że kupno nieruchomości za granicą nie było wymienione w ustawie o PIT jako cel mieszkaniowy, na który środki mogą być wydane, aby nie zapłacić podatku.
Innego zdania są sądy administracyjne. Według nich w takim przypadku podatnik ma prawo skorzystać z ulgi podatkowej. A co na to Ministerstwo Finansów? Niestety, odpowiedź resortu na nasze pytanie jest lakoniczna. Wynika z niej jedynie tyle, że do opodatkowania przychodu ze zbycia nieruchomości nabytych do 31 grudnia 2006 r. zastosowanie mają przepisy ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 roku.
Można więc wyciągnąć wniosek, że te regulacje nie przewidywały możliwości wydatkowania środków ze zbycia nieruchomości położonej w Polsce na zakup innej w UE, co pozwalałoby na uniknięcie zapłaty PIT. W konsekwencji ministerstwo potwierdza stanowisko organów podatkowych. Resort zapomniał jednak o uwzględnieniu orzecznictwa sądowego w swojej interpretacji. Co więcej, jeśli sprawa trafiłaby do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, ten z pewnością przyznałby rację naszym sądom. Podobna sytuacja była bowiem z odliczaniem w polskich zeznaniach zagranicznych składek ubezpieczeniowych. Przepisy i fiskus zabraniały ich uwzględniania w rocznych PIT. Europejski Trybunał zakwestionował ten zakaz i składki zagraniczne w krajowych rozliczeniach już odliczane być mogą.
Trzy tryby rozliczeń
REKLAMA
Problem z rozliczeniem starej ulgi mieszkaniowej w PIT w przypadku nabycia nieruchomości w innych krajach Unii Europejskiej dotyczy podatników, którzy sprzedają nieruchomości nabyte przed 1 stycznia 2007 r. Oczywiście problem z opodatkowaniem dotyczy tylko przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości, które były nabyte nie później niż w ciągu pięciu lat. Sprzedaż po pięciu latach od momentu nabycia nie podlega w ogóle PIT. Jak podkreśla Agata Rutkowska, konsultant w Accreo Taxand, zgodnie z regulacjami ustawy nowelizującej ustawę o PIT z 16 listopada 2006 r. (Dz.U. nr 217, poz. 1588) do określenia przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości podatnicy są zobowiązani zastosować przepisy obowiązujące przed 1 stycznia 2007 r. Przepisy te przewidywały zwolnienie z PIT uzyskanych przychodów pod warunkiem przeznaczenia środków uzyskanych ze sprzedaży na zakup innej nieruchomości, jednak wyłącznie na terenie Polski.
- Z tego względu organy podatkowe na podstawie literalnego brzmienia przepisów twierdzą, że nie jest możliwe skorzystanie ze zwolnienia w przypadku przeznaczenia uzyskanych środków finansowych na nabycie nieruchomości za granicą - argumentuje Agata Rutkowska.
Dodaje, że nie ulega wątpliwości, że przepisy ustawy o PIT w tym zakresie pozostawały w sprzeczności z podstawowymi zasadami prawa wspólnotowego. Jednocześnie, od 1 maja 2004 r. polskim podatnikom przysługuje prawo odwoływania się wprost do prawa wspólnotowego, w przypadku gdy prawo krajowe jest z nim sprzeczne.
Praktyka fiskusa
Organy podatkowe odmawiają podatnikom, którzy nabyli nieruchomość za granicą, uznania tego rodzaju wydatku za wydatek poniesiony na cel mieszkaniowy. Według Tomasza Rysiaka, prawnika z Kancelarii Prawniczej Magnusson, orzecznictwo sądów administracyjnych wskazuje na konieczność uwzględniania przy interpretacji przepisów polskich, również regulacji prawa oraz orzecznictwa Unii Europejskiej, a tym samym pozwala na zastosowanie ulgi również w przypadku nabycia nieruchomości za granicą. Praktyka organów podatkowych wskazuje, że wyroki sądów są uwzględniane w wydawanych decyzjach i interpretacjach, przede wszystkim, gdy wyroki te są korzystne dla fiskusa.
- Fikcją pozostaje art. 14e Ordynacji podatkowej, który nakazuje ministrowi finansów uwzględniać orzecznictwo sądów administracyjnych w wydawanych przez ministra interpretacjach. Z uwagi na brak sankcji za nieprzestrzeganie przepisów Ordynacji podatkowej, urzędnikom nic nie grozi za wydawanie decyzji oraz interpretacji sprzecznych z ustalonym orzecznictwem - mówi Tomasz Rysiak.
Korzystne wyroki
Przejdźmy teraz do orzeczeń sądowych. W ostatnim czasie zapadły co najmniej dwa korzystne wyroki dla podatników, którzy przed 1 stycznia 2007 r. kupili mieszkanie, a potem je sprzedali, a następnie pieniądze ze sprzedaży przeznaczyli na zakup kolejnego lokum, tyle że w innym kraju Unii Europejskiej. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyrokach z 14 września 2009 r. (sygn. akt III SA/Wa 942/09) oraz z 4 listopada 2009 r. (sygn. akt III SA/Wa 832/09) uznał, że podatnik, który chciał skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, mógł wydać środki ze sprzedaży mieszkania zarówno na zakup innego mieszkania w Polsce, jak i w innym kraju Unii Europejskiej. Sąd uznał, że poza sporem pozostaje, że do skarżącego, który kupił mieszkanie w Wielkiej Brytanii, stosuje się art. 21 ust. 1 punkt 32 ustawy o PIT w brzmieniu przed 1 stycznia 2007 r. Do stosowania tego artykułu zobowiązuje art. 7 ust. 1 ustawy nowelizującej ustawę o PIT z 16 listopada 2006 r. Przepis ten dyskryminował jednak podatników, którzy przeznaczyli środki ze sprzedaży mieszkania na zakup innego w kraju UE, dlatego podatnicy powinni stosować bezpośrednio przepisy wspólnotowe.
Anna Stępień, starszy konsultant w Kancelarii Paczuski & Taudul, uważa, że pogląd wyrażony przez wojewódzki sąd administracyjny w obu wskazanych wyrokach jest prawidłowy. Z kolei Mirosław Siwiński, doradca podatkowy z Kancelarii Prawnej Witold Modzelewski, przyznaje, że wykładnia art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o PIT, jakiej dokonał WSA w Warszawie, jest z pewnością niezgodna z językowym brzmieniem tego przepisu.
- Słusznie jednak sąd zauważył, że ograniczenie takie niezgodne jest z zasadą wyrażoną w art. 43 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE), jeżeli relokacja pieniędzy następuje na cele związane z terytorium państw objętych tym przepisem - mówi Mirosław Siwiński.
Anna Stępień dodaje, że ograniczenie możliwości do skorzystania ze zwolnienia tylko w przypadku reinwestycji środków pieniężnych w nabycie nieruchomości położonej w Polsce stanowi naruszenie zasad prawa wspólnotowego wynikających z art. 18, 39 i 43 TWE, co potwierdził sąd.
Przeciw dyskryminacji
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zwrócił też uwagę na orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 26 października 2006 r. w sprawie Komisja Europejska przeciw Republice Portugalii (C-345/2005), który uznał, że prawo krajowe, uzależniając zwolnienie podatkowe od reinwestowania uzyskanych ze zbycia nieruchomości środków w nabycie innej nieruchomości tylko w danym kraju, narusza zasady prawa wspólnotowego. A zatem takie przepisy, jak polski przepis o zwolnieniu z podatku w ustawie o PIT, należy interpretować zgodnie z zasadami określonymi w TWE.
Skarga do sądu
Podatnicy z województwa mazowieckiego, którzy przeznaczyli środki ze sprzedaży mieszkania na zakup innego w UE, mogą więc złożyć korektę deklaracji i wniosek o stwierdzenie nadpłaty, a w razie odmowy organów podatkowych, złożyć skargę do sądu. Mirosław Siwiński potwierdza, że podatnicy, dla których właściwym sądem jest WSA w Warszawie, a którzy przed 1 stycznia 2007 r. nie skorzystali ze zwolnienia z PIT, mogą składać korekty deklaracji.
5 lat - sprzedaż mieszkania po tym okresie (od daty zakupu) nie podlega opodatkowaniu PIT
REKLAMA
REKLAMA