REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt z banku na zapłatę PIT się nie opłaca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Osoby, które nie mają na zapłatę PIT za 2009 rok, mogą wziąć kredyt z banku. Za spóźnienie z wpłatą podatku trzeba urzędowi skarbowemu zapłacić odsetki. Odsetki podatkowe okazują się korzystniejsze niż warunki kredytów bankowych.

Podatnik, który musi dopłacić PIT za 2009 rok, a nie ma na to środków, może należność wobec fiskusa uregulować kartą kredytową bądź zaciągnąć na ten cel kredyt. Taką możliwość przedstawił ostatnio MultiBank, który proponuje kredyt w granicach 3-50 tys. zł z 11,99-proc. odsetkami i prowizją od 1,5 proc. Podobny kredyt na PIT mają w swojej ofercie Bank Millennium oraz Bank BPS.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zaciągnięcie kredytu wiąże się oczywiście z opłatami, prowizjami i odsetkami. A z czym wiąże się niezapłacenie podatku w terminie? Z koniecznością zapłaty PIT wraz z odsetkami, które obecnie wynoszą 10 proc. w skali roku. Dodatkowo na podatnika mogą zostać nałożone sankcje karne skarbowe. Tych ostatnich można uniknąć, składając tzw. czynny żal, czyli pismo, w którym podatnik przed fiskusem przyznaje się do niezapłacenia podatku oraz prosi o odstąpienie od wymierzenia kary.

Które rozwiązanie będzie lepsze: zaciągnięcie kredytu w banku czy w urzędzie skarbowym. Eksperci mają podzielone zdania. Jedni twierdzą, że lepiej zaciągnąć kredyt, zwłaszcza gdy odsetki od zaległości podatkowych są wyższe od bankowych. Inni uważają, że lepiej zapłacić podatek po terminie, niż wikłać się w umowy z bankiem.

Podatnik ma wybór

W przypadku gdy z zeznania za 2009 rok wynika niedopłata podatku, powinna być ona uregulowana najpóźniej 30 kwietnia 2010 r. Marek Jarocki, doradca podatkowy, menedżer w Ernst & Young, wskazuje, że niezapłacenie podatku w terminie skutkuje automatycznym naliczeniem karnych odsetek, wynoszących obecnie 10 proc. rocznie. Jeżeli podatnik uporczywie nie wpłaca w terminie podatku, może narazić się na odpowiedzialność karną skarbową i zostać ukarany grzywną. Dlatego też warto rozważyć inne możliwości: jeśli podatnik nie ma środków na zapłatę podatku, może wnioskować o odroczenie terminu płatności lub rozłożenie jej na raty. Aby zyskać aprobatę dla takiego wniosku, należy powołać się na ważny interes podatnika lub interes publiczny.

REKLAMA

- Wnioski są rozpatrywane pozytywnie w sytuacjach losowych, takich, na które podatnik nie miał wpływu, np. choroba czy pożar - mówi Marek Jarocki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jego zdaniem, można także zastanowić się nad kredytem komercyjnym, co, choć może być droższe, prowadzi do skutku podobnego jak rozłożenie podatku na raty.

Kalkulacja ekonomiczna

Ocena zasadności zaciągania pożyczki na zapłatę podatku powinna opierać się przede wszystkim na prostym rachunku ekonomicznym. Według Macieja Greli, doradcy podatkowego w kancelarii Gide Loyrette Nouel, jeżeli oprocentowanie pożyczki jest niższe od aktualnej wysokości odsetek podatkowych, taka oferta będzie atrakcyjna dla podatnika.

- Dokonując kalkulacji, należy również wziąć pod uwagę dodatkowe koszty związane z zaciągnięciem pożyczki (tj. opłaty, prowizje bankowe) - zastrzega Maciej Grela.

Dodaje, że nawet gdy oprocentowanie pożyczki będzie wyższe od odsetek podatkowych, w pewnych sytuacjach jej zaciągnięcie, przy kompleksowym spojrzeniu, mimo wszystko może się okazać zasadne. Po pierwsze, terminowe uregulowanie należności podatkowych środkami pozyskanymi z pożyczki eliminuje potencjalne ryzyko odpowiedzialności karnej skarbowej. Po drugie, pożyczki tego typu są często łatwiejsze do uzyskania i udzielane na lepszych warunkach od standardowych pożyczek i mogą być przyznane w wyższej kwocie niż nieuregulowana należność podatkowa.

 

Z kolei Adam Mariuk, doradca podatkowy, dyrektor w Deloitte, zwraca uwagę, że obecne 10-proc. odsetki od zaległości podatkowych mogą okazać się bardziej korzystne niż całkowite koszty pożyczki bankowej.

Obecny koszt kredytu bankowego przewyższa odsetki od zaległości podatkowych. Powoduje to, że podatnicy mogą zdecydować się nie na kredyt i terminowe uregulowanie zobowiązania podatkowego, lecz na spóźnioną zapłatę podatku wraz z odsetkami za zwłokę.

- Samo niewpłacenie podatku w terminie nie skutkuje automatyczną odpowiedzialnością z kodeksu karnego skarbowego. Karane jest uporczywe niewpłacanie podatku w terminie, które podlega grzywnie za wykroczenie skarbowe - argumentuje Adam Mariuk.

Zdaniem eksperta, jeżeli nie możemy zapłacić podatku w terminie, a spodziewamy się przypływu gotówki w niedługim okresie, może warto rozważyć terminowe złożenie odpowiedniego zeznania (tego nigdy nie powinniśmy zaniedbywać) i zapłatę podatku w późniejszym terminie wraz z odsetkami ustawowymi. W ostatecznym rozrachunku może się to okazać bardziej korzystne niż pożyczka.

- Niezapłacenie podatku w terminie może wiązać się z wszczęciem postępowania egzekucyjnego, a w konsekwencji - z zapłatą, oprócz podatku wraz z odsetkami, również kosztów egzekucyjnych - dodaje Katarzyna Bieńkowska, doradca podatkowy w Dewey & LeBoeuf.

Uniknięcie kary

Kodeks karny skarbowy traktuje brak wpłaty podatku mniej rygorystycznie niż niezłożenie deklaracji, karze jedynie uporczywe niewpłacanie podatku.

Teoretycznie - jak podpowiada Wojciech Krok, doradca podatkowy w Kancelarii Parulski & Wspólnicy - można poczekać z wpłatą podatku. Jednak ryzykujemy, że organy podatkowe inaczej zinterpretują pojęcie uporczywości działania podatnika.

- Można wraz z deklaracją złożyć tzw. czynny żal, czyli zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego. Takie zawiadomienie wyłącza karalność czynu, ale warunkiem jego skuteczności jest wpłata podatku najpóźniej na wezwanie właściwego organu. W ten sposób zyskujemy kilka tygodni - ocenia Wojciech Krok.

Również Katarzyna Bieńkowska przypomina, że czynny żal jest skuteczny tylko wtedy, gdy podatnik pierwszy zawiadomi urząd skarbowy o popełnieniu czynu zabronionego. Jeśli fiskus wcześniej zorientuje się, że popełniono wykroczenie lub przestępstwo, akt skruchy na nic się nie zda.

- Najlepiej pomyśleć o rozliczeniu podatku wcześniej. Jest jeszcze czas, aby odłożyć pieniądze na zapłatę PIT - radzi Wojciech Krok.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA