REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulgi podatkowe dotyczące darowizn przekazywanych powodzianom

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy, zarówno PIT jak i CIT, mogą skorzystać z ułatwień podatkowych w przypadku udzielenia wsparcia powodzianom; wysokość ulg i zwolnień zależy m.in. od sposobu przekazania darowizny - informuje PricewaterhouseCoopers.

Z przygotowanego przez PwC poradnika dotyczącego podatkowego aspektu darowizn dla powodzian wynika, że objętej ulgami pomocy mogą udzielać zarówno firmy, jak i osoby indywidualne, a same darowizny mogą mieć formę pieniężną oraz rzeczową. Darowizny mogą trafiać do potrzebujących bezpośrednio od darczyńców, albo za pośrednictwem organizacji pożytku publicznego (OPP).

REKLAMA

Eksperci z PwC wskazują, że darowizna od podatnika PIT przekazywana za pośrednictwem OPP musi być przelana na konto wybranej organizacji. Tytuł przelewu musi jednoznacznie określać przeznaczenie darowizny.

REKLAMA

Podatnik, który przekaże taką darowiznę, będzie miał prawo do odliczenia od dochodu, w deklaracji za 2010 r., kwoty darowizny. Wysokość odliczenia nie może jednak przekroczyć 6 proc. dochodu. Dodatkowo w załączniku PIT/O trzeba będzie wskazać dane organizacji, m.in. nazwę i jej adres.

"Warunkiem odliczenia jest posiadanie dowodu wpłaty na rachunek bankowy organizacji" - informują eksperci. Przypominają, że w deklaracji za 2010 r. będzie można przekazać 1 proc. podatku na rzecz ofiar powodzi - na konto organizacji pożytku publicznego. Organizacja musi być wpisana na listę organizacji pożytku publicznego, a darowiznę przekaże urząd skarbowy.

Z ulg mogą także skorzystać firmy przekazujące pomoc zarówno pieniężną, jak i rzeczową, za pośrednictwem OPP. Darowizna powinna być przekazana na konto wybranej organizacji, a tytuł przelewu musi jednoznacznie określać jej przeznaczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Warunkiem odliczenia jest posiadanie dowodu wpłaty na rachunek bankowy organizacji. W przypadku darowizn rzeczowych, uzyskaj dokument potwierdzający wartość darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu" - radzą doradcy podatkowi z PwC.

Przypominają, że w przypadku darowizny towarów podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym można pomniejszyć również o tę część podatku VAT, której nie można odliczyć od podatku należnego.

REKLAMA

W rozliczeniu podatkowym (CIT-8) firma będzie mogła odliczyć kwotę darowizn do wysokości 10 proc. dochodu. W załączniku CIT-8/O trzeba będzie podać kwotę dokonanej darowizny, a w załączniku CIT-D wskazać dane organizacji, m.in. jej nazwę i adres.

"Jeśli nie korzystasz z odliczenia, a przekazałeś nieodpłatnie produkty spożywcze, możesz zaliczyć do kosztów podatkowych cenę nabycia lub koszt wytworzenia tych produktów' - dodano w poradniku.

Z publikacji wynika, że także osoba, która otrzymuje darowizny, może skorzystać ze zwolnienia podatkowego. Nie ma w tym przypadku znaczenia, czy darowizna to pieniądze czy rzeczy.

PwC informuje, że darowizny dokonane przez członków najbliższej rodziny, tj. małżonka, zstępnych (np. syn, córka, wnuk), wstępnych (np. ojciec, matka, dziadek), pasierba, rodzeństwa, ojczyma lub macochy - są zwolnione z opodatkowania, jeśli przekazana kwota nie przekracza 9 637 zł.

Darowizna od małżonka, dzieci, rodziców, rodzeństwa może być zwolniona z podatku (bez względu na jej wysokość) jeżeli spełnione zostanie kilka warunków. Darowizna taka musi być dokonana w formie przelewu na konto obdarowanego, a osoba, która otrzymuje pomoc, powinna poinformować o tym - w ciągu 6 miesięcy - urząd skarbowy.

"Nie trzeba dokonywać zgłoszenia do urzędu skarbowego, jeżeli darowizna została przekazana na podstawie umowy notarialnej" - zwracają uwagę eksperci z PwC.

Natomiast - w przypadku darowizny między osobami z dalszej rodziny - obdarowany nie zapłaci podatku do kwoty 7 276 zł. Darowizny przekazywane między osobami niespokrewnionymi będą zwolnione z podatku, jeżeli kwota darowizn otrzymanych od jednej osoby nie przekroczy w roku 4 902 zł.

PwC radzi, by darowizny pieniężne wpłacać na konto osoby, której chcemy pomóc. "W przypadku darowizn rzeczowych postarajmy się udokumentować przekazanie darowizny i jej wartość" - napisano w poradniku. Doradcy z PwC zwracają uwagę, że pomoc materialna finansowana ze środków budżetu państwa lub samorządu z tytułu powodzi zwolniona jest z opodatkowania podatkiem dochodowym (PIT).

"Zapomogi otrzymane w związku z powodzią, np. od organizacji pozarządowych lub związków zawodowych, są zwolnione od podatku dochodowego do wysokości 2 280 zł w roku podatkowym" - informuje poradnik. Nie trzeba będzie także płacić podatku w przypadku pomocy materialnej otrzymanej od zakładu pracy w związku z powodzią. W tym przypadku limit wynosi 6 000 zł w ciągu roku podatkowego.

"Od darowizn, które przekraczają kwoty zwolnione, należy zapłacić podatek od 3 proc. do 20 proc. w zależności od wartości darowizny i od tego, czy darczyńca należy do rodziny czy też nie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

REKLAMA