REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulgi podatkowe dotyczące darowizn przekazywanych powodzianom

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy, zarówno PIT jak i CIT, mogą skorzystać z ułatwień podatkowych w przypadku udzielenia wsparcia powodzianom; wysokość ulg i zwolnień zależy m.in. od sposobu przekazania darowizny - informuje PricewaterhouseCoopers.

Z przygotowanego przez PwC poradnika dotyczącego podatkowego aspektu darowizn dla powodzian wynika, że objętej ulgami pomocy mogą udzielać zarówno firmy, jak i osoby indywidualne, a same darowizny mogą mieć formę pieniężną oraz rzeczową. Darowizny mogą trafiać do potrzebujących bezpośrednio od darczyńców, albo za pośrednictwem organizacji pożytku publicznego (OPP).

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci z PwC wskazują, że darowizna od podatnika PIT przekazywana za pośrednictwem OPP musi być przelana na konto wybranej organizacji. Tytuł przelewu musi jednoznacznie określać przeznaczenie darowizny.

Podatnik, który przekaże taką darowiznę, będzie miał prawo do odliczenia od dochodu, w deklaracji za 2010 r., kwoty darowizny. Wysokość odliczenia nie może jednak przekroczyć 6 proc. dochodu. Dodatkowo w załączniku PIT/O trzeba będzie wskazać dane organizacji, m.in. nazwę i jej adres.

"Warunkiem odliczenia jest posiadanie dowodu wpłaty na rachunek bankowy organizacji" - informują eksperci. Przypominają, że w deklaracji za 2010 r. będzie można przekazać 1 proc. podatku na rzecz ofiar powodzi - na konto organizacji pożytku publicznego. Organizacja musi być wpisana na listę organizacji pożytku publicznego, a darowiznę przekaże urząd skarbowy.

REKLAMA

Z ulg mogą także skorzystać firmy przekazujące pomoc zarówno pieniężną, jak i rzeczową, za pośrednictwem OPP. Darowizna powinna być przekazana na konto wybranej organizacji, a tytuł przelewu musi jednoznacznie określać jej przeznaczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Warunkiem odliczenia jest posiadanie dowodu wpłaty na rachunek bankowy organizacji. W przypadku darowizn rzeczowych, uzyskaj dokument potwierdzający wartość darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu" - radzą doradcy podatkowi z PwC.

Przypominają, że w przypadku darowizny towarów podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym można pomniejszyć również o tę część podatku VAT, której nie można odliczyć od podatku należnego.

W rozliczeniu podatkowym (CIT-8) firma będzie mogła odliczyć kwotę darowizn do wysokości 10 proc. dochodu. W załączniku CIT-8/O trzeba będzie podać kwotę dokonanej darowizny, a w załączniku CIT-D wskazać dane organizacji, m.in. jej nazwę i adres.

"Jeśli nie korzystasz z odliczenia, a przekazałeś nieodpłatnie produkty spożywcze, możesz zaliczyć do kosztów podatkowych cenę nabycia lub koszt wytworzenia tych produktów' - dodano w poradniku.

Z publikacji wynika, że także osoba, która otrzymuje darowizny, może skorzystać ze zwolnienia podatkowego. Nie ma w tym przypadku znaczenia, czy darowizna to pieniądze czy rzeczy.

PwC informuje, że darowizny dokonane przez członków najbliższej rodziny, tj. małżonka, zstępnych (np. syn, córka, wnuk), wstępnych (np. ojciec, matka, dziadek), pasierba, rodzeństwa, ojczyma lub macochy - są zwolnione z opodatkowania, jeśli przekazana kwota nie przekracza 9 637 zł.

Darowizna od małżonka, dzieci, rodziców, rodzeństwa może być zwolniona z podatku (bez względu na jej wysokość) jeżeli spełnione zostanie kilka warunków. Darowizna taka musi być dokonana w formie przelewu na konto obdarowanego, a osoba, która otrzymuje pomoc, powinna poinformować o tym - w ciągu 6 miesięcy - urząd skarbowy.

"Nie trzeba dokonywać zgłoszenia do urzędu skarbowego, jeżeli darowizna została przekazana na podstawie umowy notarialnej" - zwracają uwagę eksperci z PwC.

Natomiast - w przypadku darowizny między osobami z dalszej rodziny - obdarowany nie zapłaci podatku do kwoty 7 276 zł. Darowizny przekazywane między osobami niespokrewnionymi będą zwolnione z podatku, jeżeli kwota darowizn otrzymanych od jednej osoby nie przekroczy w roku 4 902 zł.

PwC radzi, by darowizny pieniężne wpłacać na konto osoby, której chcemy pomóc. "W przypadku darowizn rzeczowych postarajmy się udokumentować przekazanie darowizny i jej wartość" - napisano w poradniku. Doradcy z PwC zwracają uwagę, że pomoc materialna finansowana ze środków budżetu państwa lub samorządu z tytułu powodzi zwolniona jest z opodatkowania podatkiem dochodowym (PIT).

"Zapomogi otrzymane w związku z powodzią, np. od organizacji pozarządowych lub związków zawodowych, są zwolnione od podatku dochodowego do wysokości 2 280 zł w roku podatkowym" - informuje poradnik. Nie trzeba będzie także płacić podatku w przypadku pomocy materialnej otrzymanej od zakładu pracy w związku z powodzią. W tym przypadku limit wynosi 6 000 zł w ciągu roku podatkowego.

"Od darowizn, które przekraczają kwoty zwolnione, należy zapłacić podatek od 3 proc. do 20 proc. w zależności od wartości darowizny i od tego, czy darczyńca należy do rodziny czy też nie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA