REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulgi podatkowe dotyczące darowizn przekazywanych powodzianom

REKLAMA

Podatnicy, zarówno PIT jak i CIT, mogą skorzystać z ułatwień podatkowych w przypadku udzielenia wsparcia powodzianom; wysokość ulg i zwolnień zależy m.in. od sposobu przekazania darowizny - informuje PricewaterhouseCoopers.

Z przygotowanego przez PwC poradnika dotyczącego podatkowego aspektu darowizn dla powodzian wynika, że objętej ulgami pomocy mogą udzielać zarówno firmy, jak i osoby indywidualne, a same darowizny mogą mieć formę pieniężną oraz rzeczową. Darowizny mogą trafiać do potrzebujących bezpośrednio od darczyńców, albo za pośrednictwem organizacji pożytku publicznego (OPP).

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci z PwC wskazują, że darowizna od podatnika PIT przekazywana za pośrednictwem OPP musi być przelana na konto wybranej organizacji. Tytuł przelewu musi jednoznacznie określać przeznaczenie darowizny.

Podatnik, który przekaże taką darowiznę, będzie miał prawo do odliczenia od dochodu, w deklaracji za 2010 r., kwoty darowizny. Wysokość odliczenia nie może jednak przekroczyć 6 proc. dochodu. Dodatkowo w załączniku PIT/O trzeba będzie wskazać dane organizacji, m.in. nazwę i jej adres.

"Warunkiem odliczenia jest posiadanie dowodu wpłaty na rachunek bankowy organizacji" - informują eksperci. Przypominają, że w deklaracji za 2010 r. będzie można przekazać 1 proc. podatku na rzecz ofiar powodzi - na konto organizacji pożytku publicznego. Organizacja musi być wpisana na listę organizacji pożytku publicznego, a darowiznę przekaże urząd skarbowy.

REKLAMA

Z ulg mogą także skorzystać firmy przekazujące pomoc zarówno pieniężną, jak i rzeczową, za pośrednictwem OPP. Darowizna powinna być przekazana na konto wybranej organizacji, a tytuł przelewu musi jednoznacznie określać jej przeznaczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Warunkiem odliczenia jest posiadanie dowodu wpłaty na rachunek bankowy organizacji. W przypadku darowizn rzeczowych, uzyskaj dokument potwierdzający wartość darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu" - radzą doradcy podatkowi z PwC.

Przypominają, że w przypadku darowizny towarów podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym można pomniejszyć również o tę część podatku VAT, której nie można odliczyć od podatku należnego.

W rozliczeniu podatkowym (CIT-8) firma będzie mogła odliczyć kwotę darowizn do wysokości 10 proc. dochodu. W załączniku CIT-8/O trzeba będzie podać kwotę dokonanej darowizny, a w załączniku CIT-D wskazać dane organizacji, m.in. jej nazwę i adres.

"Jeśli nie korzystasz z odliczenia, a przekazałeś nieodpłatnie produkty spożywcze, możesz zaliczyć do kosztów podatkowych cenę nabycia lub koszt wytworzenia tych produktów' - dodano w poradniku.

Z publikacji wynika, że także osoba, która otrzymuje darowizny, może skorzystać ze zwolnienia podatkowego. Nie ma w tym przypadku znaczenia, czy darowizna to pieniądze czy rzeczy.

PwC informuje, że darowizny dokonane przez członków najbliższej rodziny, tj. małżonka, zstępnych (np. syn, córka, wnuk), wstępnych (np. ojciec, matka, dziadek), pasierba, rodzeństwa, ojczyma lub macochy - są zwolnione z opodatkowania, jeśli przekazana kwota nie przekracza 9 637 zł.

Darowizna od małżonka, dzieci, rodziców, rodzeństwa może być zwolniona z podatku (bez względu na jej wysokość) jeżeli spełnione zostanie kilka warunków. Darowizna taka musi być dokonana w formie przelewu na konto obdarowanego, a osoba, która otrzymuje pomoc, powinna poinformować o tym - w ciągu 6 miesięcy - urząd skarbowy.

"Nie trzeba dokonywać zgłoszenia do urzędu skarbowego, jeżeli darowizna została przekazana na podstawie umowy notarialnej" - zwracają uwagę eksperci z PwC.

Natomiast - w przypadku darowizny między osobami z dalszej rodziny - obdarowany nie zapłaci podatku do kwoty 7 276 zł. Darowizny przekazywane między osobami niespokrewnionymi będą zwolnione z podatku, jeżeli kwota darowizn otrzymanych od jednej osoby nie przekroczy w roku 4 902 zł.

PwC radzi, by darowizny pieniężne wpłacać na konto osoby, której chcemy pomóc. "W przypadku darowizn rzeczowych postarajmy się udokumentować przekazanie darowizny i jej wartość" - napisano w poradniku. Doradcy z PwC zwracają uwagę, że pomoc materialna finansowana ze środków budżetu państwa lub samorządu z tytułu powodzi zwolniona jest z opodatkowania podatkiem dochodowym (PIT).

"Zapomogi otrzymane w związku z powodzią, np. od organizacji pozarządowych lub związków zawodowych, są zwolnione od podatku dochodowego do wysokości 2 280 zł w roku podatkowym" - informuje poradnik. Nie trzeba będzie także płacić podatku w przypadku pomocy materialnej otrzymanej od zakładu pracy w związku z powodzią. W tym przypadku limit wynosi 6 000 zł w ciągu roku podatkowego.

"Od darowizn, które przekraczają kwoty zwolnione, należy zapłacić podatek od 3 proc. do 20 proc. w zależności od wartości darowizny i od tego, czy darczyńca należy do rodziny czy też nie.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

REKLAMA

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA