REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przekazywano 1 proc. dla organizacji pożytku publicznego

REKLAMA

W tym roku dużo więcej osób zdecydowało się przekazać 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. W niektórych urzędach jest to wzrost nawet kilkunastokrotny. Niższe są za to darowane kwoty. Nadal jednak wielu podatników nie wie, jak prawidłowo przekazać podatek, i wpłaca pieniądze po złożeniu zeznania lub nie wpłaca ich wcale, czekając, że zrobi to za nich urząd skarbowy - wynika ze wstępnego podsumowania tegorocznej akcji składania zeznań.
Od ub.r. podatnicy mają możliwość przekazania 1 proc. podatku organizacjom pożytku publicznego. Postanowiliśmy sprawdzić, jak wielu podatników zdecydowało się oddać swój podatek potrzebującym. Z informacji, jakie uzyskaliśmy w 10 izbach (tylko tyle udzieliło nam informacji), wynika, że w tym roku dużo więcej osób wsparło takie organizacje, choć kwoty przekazywanych darowizn raczej zmalały. Radosław Hancewicz, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Białymstoku, wyjaśnił, że ze wstępnego podsumowania tegorocznej akcji składania zeznań wynika, że aż 7077 podatników z województwa podlaskiego przekazało w tym roku 1 proc. swojego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. W ub.r. takiego odpisu dokonało mniej niż 600 osób. Z danych rzeszowskiej Izby Skarbowej wynika, że liczba osób korzystających z możliwości przekazania 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego za 2003 r. wyniosła 3288, a za 2004 r. – 25 243. Podobne wzrosty zanotowano we Wrocławiu, Krakowie, Gdańsku, Kielcach, Lublinie, Katowicach, Olsztynie czy Łodzi.

Aby móc skorzystać z odliczenia 1 proc. podatku, należy dopełnić pewnych formalności przewidzianych prawem. Niestety, z sondy „GP” wynika, że mimo iż coraz chętniej wpłacamy pieniądze na organizacje pożytku publicznego, to często nie wiemy, jak to robić poprawnie. Monika Kopiecka, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Gdańsku, zwróciła uwagę na najczęściej pojawiające się błędy przy przekazywaniu 1 proc. podatku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

– Poza standardowymi już błędami rachunkowymi, podatnicy wykazują kwoty pomniejszenia podatku bez dokonania wpłaty na konto organizacji pożytku publicznego. Chcą wpłacać 1 proc. należnego podatku w kasach urzędów lub wykazują wpłaty nie na organizacje pożytku publicznego, a na rzecz, np. rad rodziców czy szkół – dodała.

Aleksandra Grygierczyk z Izby Skarbowej w Katowicach zwróciła uwagę, że podatnicy często mają problem z ustaleniem, która organizacja ma status organizacji pożytku publicznego.

Warto również wspomnieć o kwotach, jakie przekazywane są na pożytek publiczny. Mariusz Jędraszewski, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Krakowie, powiedział „GP”, że średnia kwota przekazywana na organizacje pożytku publicznego, to około 50 zł i jest to nawet 5 razy mniej niż w ub.r. – Odliczane kwoty mieściły się najczęściej w przedziale 20-50 zł, przy czym zdecydowaną większość osób, które wsparły w ten sposób wybraną przez siebie organizację, stanowili podatnicy, którzy w zeznaniu rocznym wykazali podatek do zapłaty. Osoby, którym z wyliczeń w PIT-ach wychodziła nadpłata podatku, korzystały z tego przywileju raczej sporadycznie – stwierdził Mariusz Olech, rzecznik prasowy IS w Lublinie. Również Radosław Hancewicz z IS w Białymstoku zauważył, że przy ponaddziesięciokrotnym wzroście liczby darczyńców, tylko 2,5-krotnie wzrosła przekazana kwota. – Być może w tym roku na dokonanie odpisu zdecydowało się więcej osób o małych dochodach i mniejszym podatku należnym, które przekazywały mniejsze kwoty, natomiast było ich znacznie więcej – dodał.

REKLAMA

Jak przekazać 1 proc. organizacjom pożytku publicznego

■ o przeznaczeniu wpłaty decyduje sam podatnik,
■ wpłata musi być dokonana przed złożeniem zeznania, ale uwaga, w rozliczeniu za 2005 r. wpłaty można dokonać od 1 maja do 31 grudnia 2005 r. oraz od 1 stycznia do dnia złożenia zeznania za 2005 r., nie później jednak niż do upływu terminu określonego dla złożenia tego zeznania,
■ z dowodu wpłaty musi wynikać: imię, nazwisko i adres wpłacającego, kwota wpłaty, nazwa organizacji pożytku publicznego, na rzecz której dokonana została wpłata,
■ na podatniku spoczywa obowiązek sprawdzenia czy organizacja, na rzecz której dokonuje wpłaty, ma oficjalnie potwierdzony status organizacji pożytku publicznego (tzn. organizacja musi być wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego),
■ kwota odliczenia od podatku nie może przekroczyć kwoty dokonanej wpłaty ani też być wyższa od kwoty stanowiącej 1 proc. podatku należnego wykazanego w zeznaniu.

Ewa Matyszewska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA