REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przekazywano 1 proc. dla organizacji pożytku publicznego

REKLAMA

W tym roku dużo więcej osób zdecydowało się przekazać 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. W niektórych urzędach jest to wzrost nawet kilkunastokrotny. Niższe są za to darowane kwoty. Nadal jednak wielu podatników nie wie, jak prawidłowo przekazać podatek, i wpłaca pieniądze po złożeniu zeznania lub nie wpłaca ich wcale, czekając, że zrobi to za nich urząd skarbowy - wynika ze wstępnego podsumowania tegorocznej akcji składania zeznań.
Od ub.r. podatnicy mają możliwość przekazania 1 proc. podatku organizacjom pożytku publicznego. Postanowiliśmy sprawdzić, jak wielu podatników zdecydowało się oddać swój podatek potrzebującym. Z informacji, jakie uzyskaliśmy w 10 izbach (tylko tyle udzieliło nam informacji), wynika, że w tym roku dużo więcej osób wsparło takie organizacje, choć kwoty przekazywanych darowizn raczej zmalały. Radosław Hancewicz, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Białymstoku, wyjaśnił, że ze wstępnego podsumowania tegorocznej akcji składania zeznań wynika, że aż 7077 podatników z województwa podlaskiego przekazało w tym roku 1 proc. swojego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. W ub.r. takiego odpisu dokonało mniej niż 600 osób. Z danych rzeszowskiej Izby Skarbowej wynika, że liczba osób korzystających z możliwości przekazania 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego za 2003 r. wyniosła 3288, a za 2004 r. – 25 243. Podobne wzrosty zanotowano we Wrocławiu, Krakowie, Gdańsku, Kielcach, Lublinie, Katowicach, Olsztynie czy Łodzi.

Aby móc skorzystać z odliczenia 1 proc. podatku, należy dopełnić pewnych formalności przewidzianych prawem. Niestety, z sondy „GP” wynika, że mimo iż coraz chętniej wpłacamy pieniądze na organizacje pożytku publicznego, to często nie wiemy, jak to robić poprawnie. Monika Kopiecka, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Gdańsku, zwróciła uwagę na najczęściej pojawiające się błędy przy przekazywaniu 1 proc. podatku.

REKLAMA

REKLAMA

– Poza standardowymi już błędami rachunkowymi, podatnicy wykazują kwoty pomniejszenia podatku bez dokonania wpłaty na konto organizacji pożytku publicznego. Chcą wpłacać 1 proc. należnego podatku w kasach urzędów lub wykazują wpłaty nie na organizacje pożytku publicznego, a na rzecz, np. rad rodziców czy szkół – dodała.

Aleksandra Grygierczyk z Izby Skarbowej w Katowicach zwróciła uwagę, że podatnicy często mają problem z ustaleniem, która organizacja ma status organizacji pożytku publicznego.

Warto również wspomnieć o kwotach, jakie przekazywane są na pożytek publiczny. Mariusz Jędraszewski, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Krakowie, powiedział „GP”, że średnia kwota przekazywana na organizacje pożytku publicznego, to około 50 zł i jest to nawet 5 razy mniej niż w ub.r. – Odliczane kwoty mieściły się najczęściej w przedziale 20-50 zł, przy czym zdecydowaną większość osób, które wsparły w ten sposób wybraną przez siebie organizację, stanowili podatnicy, którzy w zeznaniu rocznym wykazali podatek do zapłaty. Osoby, którym z wyliczeń w PIT-ach wychodziła nadpłata podatku, korzystały z tego przywileju raczej sporadycznie – stwierdził Mariusz Olech, rzecznik prasowy IS w Lublinie. Również Radosław Hancewicz z IS w Białymstoku zauważył, że przy ponaddziesięciokrotnym wzroście liczby darczyńców, tylko 2,5-krotnie wzrosła przekazana kwota. – Być może w tym roku na dokonanie odpisu zdecydowało się więcej osób o małych dochodach i mniejszym podatku należnym, które przekazywały mniejsze kwoty, natomiast było ich znacznie więcej – dodał.

REKLAMA

Jak przekazać 1 proc. organizacjom pożytku publicznego

■ o przeznaczeniu wpłaty decyduje sam podatnik,
■ wpłata musi być dokonana przed złożeniem zeznania, ale uwaga, w rozliczeniu za 2005 r. wpłaty można dokonać od 1 maja do 31 grudnia 2005 r. oraz od 1 stycznia do dnia złożenia zeznania za 2005 r., nie później jednak niż do upływu terminu określonego dla złożenia tego zeznania,
■ z dowodu wpłaty musi wynikać: imię, nazwisko i adres wpłacającego, kwota wpłaty, nazwa organizacji pożytku publicznego, na rzecz której dokonana została wpłata,
■ na podatniku spoczywa obowiązek sprawdzenia czy organizacja, na rzecz której dokonuje wpłaty, ma oficjalnie potwierdzony status organizacji pożytku publicznego (tzn. organizacja musi być wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego),
■ kwota odliczenia od podatku nie może przekroczyć kwoty dokonanej wpłaty ani też być wyższa od kwoty stanowiącej 1 proc. podatku należnego wykazanego w zeznaniu.

Ewa Matyszewska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA