REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przekazywano 1 proc. dla organizacji pożytku publicznego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W tym roku dużo więcej osób zdecydowało się przekazać 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. W niektórych urzędach jest to wzrost nawet kilkunastokrotny. Niższe są za to darowane kwoty. Nadal jednak wielu podatników nie wie, jak prawidłowo przekazać podatek, i wpłaca pieniądze po złożeniu zeznania lub nie wpłaca ich wcale, czekając, że zrobi to za nich urząd skarbowy - wynika ze wstępnego podsumowania tegorocznej akcji składania zeznań.
Od ub.r. podatnicy mają możliwość przekazania 1 proc. podatku organizacjom pożytku publicznego. Postanowiliśmy sprawdzić, jak wielu podatników zdecydowało się oddać swój podatek potrzebującym. Z informacji, jakie uzyskaliśmy w 10 izbach (tylko tyle udzieliło nam informacji), wynika, że w tym roku dużo więcej osób wsparło takie organizacje, choć kwoty przekazywanych darowizn raczej zmalały. Radosław Hancewicz, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Białymstoku, wyjaśnił, że ze wstępnego podsumowania tegorocznej akcji składania zeznań wynika, że aż 7077 podatników z województwa podlaskiego przekazało w tym roku 1 proc. swojego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. W ub.r. takiego odpisu dokonało mniej niż 600 osób. Z danych rzeszowskiej Izby Skarbowej wynika, że liczba osób korzystających z możliwości przekazania 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego za 2003 r. wyniosła 3288, a za 2004 r. – 25 243. Podobne wzrosty zanotowano we Wrocławiu, Krakowie, Gdańsku, Kielcach, Lublinie, Katowicach, Olsztynie czy Łodzi.

Aby móc skorzystać z odliczenia 1 proc. podatku, należy dopełnić pewnych formalności przewidzianych prawem. Niestety, z sondy „GP” wynika, że mimo iż coraz chętniej wpłacamy pieniądze na organizacje pożytku publicznego, to często nie wiemy, jak to robić poprawnie. Monika Kopiecka, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Gdańsku, zwróciła uwagę na najczęściej pojawiające się błędy przy przekazywaniu 1 proc. podatku.

REKLAMA

– Poza standardowymi już błędami rachunkowymi, podatnicy wykazują kwoty pomniejszenia podatku bez dokonania wpłaty na konto organizacji pożytku publicznego. Chcą wpłacać 1 proc. należnego podatku w kasach urzędów lub wykazują wpłaty nie na organizacje pożytku publicznego, a na rzecz, np. rad rodziców czy szkół – dodała.

Aleksandra Grygierczyk z Izby Skarbowej w Katowicach zwróciła uwagę, że podatnicy często mają problem z ustaleniem, która organizacja ma status organizacji pożytku publicznego.

Warto również wspomnieć o kwotach, jakie przekazywane są na pożytek publiczny. Mariusz Jędraszewski, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Krakowie, powiedział „GP”, że średnia kwota przekazywana na organizacje pożytku publicznego, to około 50 zł i jest to nawet 5 razy mniej niż w ub.r. – Odliczane kwoty mieściły się najczęściej w przedziale 20-50 zł, przy czym zdecydowaną większość osób, które wsparły w ten sposób wybraną przez siebie organizację, stanowili podatnicy, którzy w zeznaniu rocznym wykazali podatek do zapłaty. Osoby, którym z wyliczeń w PIT-ach wychodziła nadpłata podatku, korzystały z tego przywileju raczej sporadycznie – stwierdził Mariusz Olech, rzecznik prasowy IS w Lublinie. Również Radosław Hancewicz z IS w Białymstoku zauważył, że przy ponaddziesięciokrotnym wzroście liczby darczyńców, tylko 2,5-krotnie wzrosła przekazana kwota. – Być może w tym roku na dokonanie odpisu zdecydowało się więcej osób o małych dochodach i mniejszym podatku należnym, które przekazywały mniejsze kwoty, natomiast było ich znacznie więcej – dodał.

Jak przekazać 1 proc. organizacjom pożytku publicznego

■ o przeznaczeniu wpłaty decyduje sam podatnik,
■ wpłata musi być dokonana przed złożeniem zeznania, ale uwaga, w rozliczeniu za 2005 r. wpłaty można dokonać od 1 maja do 31 grudnia 2005 r. oraz od 1 stycznia do dnia złożenia zeznania za 2005 r., nie później jednak niż do upływu terminu określonego dla złożenia tego zeznania,
■ z dowodu wpłaty musi wynikać: imię, nazwisko i adres wpłacającego, kwota wpłaty, nazwa organizacji pożytku publicznego, na rzecz której dokonana została wpłata,
■ na podatniku spoczywa obowiązek sprawdzenia czy organizacja, na rzecz której dokonuje wpłaty, ma oficjalnie potwierdzony status organizacji pożytku publicznego (tzn. organizacja musi być wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego),
■ kwota odliczenia od podatku nie może przekroczyć kwoty dokonanej wpłaty ani też być wyższa od kwoty stanowiącej 1 proc. podatku należnego wykazanego w zeznaniu.

Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA