REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przekazywano 1 proc. dla organizacji pożytku publicznego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W tym roku dużo więcej osób zdecydowało się przekazać 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. W niektórych urzędach jest to wzrost nawet kilkunastokrotny. Niższe są za to darowane kwoty. Nadal jednak wielu podatników nie wie, jak prawidłowo przekazać podatek, i wpłaca pieniądze po złożeniu zeznania lub nie wpłaca ich wcale, czekając, że zrobi to za nich urząd skarbowy - wynika ze wstępnego podsumowania tegorocznej akcji składania zeznań.
Od ub.r. podatnicy mają możliwość przekazania 1 proc. podatku organizacjom pożytku publicznego. Postanowiliśmy sprawdzić, jak wielu podatników zdecydowało się oddać swój podatek potrzebującym. Z informacji, jakie uzyskaliśmy w 10 izbach (tylko tyle udzieliło nam informacji), wynika, że w tym roku dużo więcej osób wsparło takie organizacje, choć kwoty przekazywanych darowizn raczej zmalały. Radosław Hancewicz, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Białymstoku, wyjaśnił, że ze wstępnego podsumowania tegorocznej akcji składania zeznań wynika, że aż 7077 podatników z województwa podlaskiego przekazało w tym roku 1 proc. swojego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. W ub.r. takiego odpisu dokonało mniej niż 600 osób. Z danych rzeszowskiej Izby Skarbowej wynika, że liczba osób korzystających z możliwości przekazania 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego za 2003 r. wyniosła 3288, a za 2004 r. – 25 243. Podobne wzrosty zanotowano we Wrocławiu, Krakowie, Gdańsku, Kielcach, Lublinie, Katowicach, Olsztynie czy Łodzi.

Aby móc skorzystać z odliczenia 1 proc. podatku, należy dopełnić pewnych formalności przewidzianych prawem. Niestety, z sondy „GP” wynika, że mimo iż coraz chętniej wpłacamy pieniądze na organizacje pożytku publicznego, to często nie wiemy, jak to robić poprawnie. Monika Kopiecka, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Gdańsku, zwróciła uwagę na najczęściej pojawiające się błędy przy przekazywaniu 1 proc. podatku.

REKLAMA

Autopromocja

– Poza standardowymi już błędami rachunkowymi, podatnicy wykazują kwoty pomniejszenia podatku bez dokonania wpłaty na konto organizacji pożytku publicznego. Chcą wpłacać 1 proc. należnego podatku w kasach urzędów lub wykazują wpłaty nie na organizacje pożytku publicznego, a na rzecz, np. rad rodziców czy szkół – dodała.

Aleksandra Grygierczyk z Izby Skarbowej w Katowicach zwróciła uwagę, że podatnicy często mają problem z ustaleniem, która organizacja ma status organizacji pożytku publicznego.

Warto również wspomnieć o kwotach, jakie przekazywane są na pożytek publiczny. Mariusz Jędraszewski, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Krakowie, powiedział „GP”, że średnia kwota przekazywana na organizacje pożytku publicznego, to około 50 zł i jest to nawet 5 razy mniej niż w ub.r. – Odliczane kwoty mieściły się najczęściej w przedziale 20-50 zł, przy czym zdecydowaną większość osób, które wsparły w ten sposób wybraną przez siebie organizację, stanowili podatnicy, którzy w zeznaniu rocznym wykazali podatek do zapłaty. Osoby, którym z wyliczeń w PIT-ach wychodziła nadpłata podatku, korzystały z tego przywileju raczej sporadycznie – stwierdził Mariusz Olech, rzecznik prasowy IS w Lublinie. Również Radosław Hancewicz z IS w Białymstoku zauważył, że przy ponaddziesięciokrotnym wzroście liczby darczyńców, tylko 2,5-krotnie wzrosła przekazana kwota. – Być może w tym roku na dokonanie odpisu zdecydowało się więcej osób o małych dochodach i mniejszym podatku należnym, które przekazywały mniejsze kwoty, natomiast było ich znacznie więcej – dodał.

Jak przekazać 1 proc. organizacjom pożytku publicznego

■ o przeznaczeniu wpłaty decyduje sam podatnik,
■ wpłata musi być dokonana przed złożeniem zeznania, ale uwaga, w rozliczeniu za 2005 r. wpłaty można dokonać od 1 maja do 31 grudnia 2005 r. oraz od 1 stycznia do dnia złożenia zeznania za 2005 r., nie później jednak niż do upływu terminu określonego dla złożenia tego zeznania,
■ z dowodu wpłaty musi wynikać: imię, nazwisko i adres wpłacającego, kwota wpłaty, nazwa organizacji pożytku publicznego, na rzecz której dokonana została wpłata,
■ na podatniku spoczywa obowiązek sprawdzenia czy organizacja, na rzecz której dokonuje wpłaty, ma oficjalnie potwierdzony status organizacji pożytku publicznego (tzn. organizacja musi być wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego),
■ kwota odliczenia od podatku nie może przekroczyć kwoty dokonanej wpłaty ani też być wyższa od kwoty stanowiącej 1 proc. podatku należnego wykazanego w zeznaniu.

Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA