REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przekazywano 1 proc. dla organizacji pożytku publicznego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W tym roku dużo więcej osób zdecydowało się przekazać 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. W niektórych urzędach jest to wzrost nawet kilkunastokrotny. Niższe są za to darowane kwoty. Nadal jednak wielu podatników nie wie, jak prawidłowo przekazać podatek, i wpłaca pieniądze po złożeniu zeznania lub nie wpłaca ich wcale, czekając, że zrobi to za nich urząd skarbowy - wynika ze wstępnego podsumowania tegorocznej akcji składania zeznań.
Od ub.r. podatnicy mają możliwość przekazania 1 proc. podatku organizacjom pożytku publicznego. Postanowiliśmy sprawdzić, jak wielu podatników zdecydowało się oddać swój podatek potrzebującym. Z informacji, jakie uzyskaliśmy w 10 izbach (tylko tyle udzieliło nam informacji), wynika, że w tym roku dużo więcej osób wsparło takie organizacje, choć kwoty przekazywanych darowizn raczej zmalały. Radosław Hancewicz, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Białymstoku, wyjaśnił, że ze wstępnego podsumowania tegorocznej akcji składania zeznań wynika, że aż 7077 podatników z województwa podlaskiego przekazało w tym roku 1 proc. swojego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. W ub.r. takiego odpisu dokonało mniej niż 600 osób. Z danych rzeszowskiej Izby Skarbowej wynika, że liczba osób korzystających z możliwości przekazania 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego za 2003 r. wyniosła 3288, a za 2004 r. – 25 243. Podobne wzrosty zanotowano we Wrocławiu, Krakowie, Gdańsku, Kielcach, Lublinie, Katowicach, Olsztynie czy Łodzi.

Aby móc skorzystać z odliczenia 1 proc. podatku, należy dopełnić pewnych formalności przewidzianych prawem. Niestety, z sondy „GP” wynika, że mimo iż coraz chętniej wpłacamy pieniądze na organizacje pożytku publicznego, to często nie wiemy, jak to robić poprawnie. Monika Kopiecka, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Gdańsku, zwróciła uwagę na najczęściej pojawiające się błędy przy przekazywaniu 1 proc. podatku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

– Poza standardowymi już błędami rachunkowymi, podatnicy wykazują kwoty pomniejszenia podatku bez dokonania wpłaty na konto organizacji pożytku publicznego. Chcą wpłacać 1 proc. należnego podatku w kasach urzędów lub wykazują wpłaty nie na organizacje pożytku publicznego, a na rzecz, np. rad rodziców czy szkół – dodała.

Aleksandra Grygierczyk z Izby Skarbowej w Katowicach zwróciła uwagę, że podatnicy często mają problem z ustaleniem, która organizacja ma status organizacji pożytku publicznego.

Warto również wspomnieć o kwotach, jakie przekazywane są na pożytek publiczny. Mariusz Jędraszewski, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Krakowie, powiedział „GP”, że średnia kwota przekazywana na organizacje pożytku publicznego, to około 50 zł i jest to nawet 5 razy mniej niż w ub.r. – Odliczane kwoty mieściły się najczęściej w przedziale 20-50 zł, przy czym zdecydowaną większość osób, które wsparły w ten sposób wybraną przez siebie organizację, stanowili podatnicy, którzy w zeznaniu rocznym wykazali podatek do zapłaty. Osoby, którym z wyliczeń w PIT-ach wychodziła nadpłata podatku, korzystały z tego przywileju raczej sporadycznie – stwierdził Mariusz Olech, rzecznik prasowy IS w Lublinie. Również Radosław Hancewicz z IS w Białymstoku zauważył, że przy ponaddziesięciokrotnym wzroście liczby darczyńców, tylko 2,5-krotnie wzrosła przekazana kwota. – Być może w tym roku na dokonanie odpisu zdecydowało się więcej osób o małych dochodach i mniejszym podatku należnym, które przekazywały mniejsze kwoty, natomiast było ich znacznie więcej – dodał.

REKLAMA

Jak przekazać 1 proc. organizacjom pożytku publicznego

■ o przeznaczeniu wpłaty decyduje sam podatnik,
■ wpłata musi być dokonana przed złożeniem zeznania, ale uwaga, w rozliczeniu za 2005 r. wpłaty można dokonać od 1 maja do 31 grudnia 2005 r. oraz od 1 stycznia do dnia złożenia zeznania za 2005 r., nie później jednak niż do upływu terminu określonego dla złożenia tego zeznania,
■ z dowodu wpłaty musi wynikać: imię, nazwisko i adres wpłacającego, kwota wpłaty, nazwa organizacji pożytku publicznego, na rzecz której dokonana została wpłata,
■ na podatniku spoczywa obowiązek sprawdzenia czy organizacja, na rzecz której dokonuje wpłaty, ma oficjalnie potwierdzony status organizacji pożytku publicznego (tzn. organizacja musi być wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego),
■ kwota odliczenia od podatku nie może przekroczyć kwoty dokonanej wpłaty ani też być wyższa od kwoty stanowiącej 1 proc. podatku należnego wykazanego w zeznaniu.

Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA