REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Formy pomocy finansowej dla osób poszkodowanych w wyniku powodzi

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Powódź, która w maju i czerwcu 2010 roku zatopiła dziesiątki tysięcy gospodarstw rolnych, domów i osiedli z pewnością długo nie pozwoli o sobie zapomnieć ludziom, którzy doświadczyli jej skutków. Pomimo katastrofalnych szkód, które wyrządziła przelewająca się przez wały woda i osuwająca się ziemia, jak też doznanego szoku związanego z utratą poczucia bezpieczeństwa, warto przypomnieć na jaką pomoc finansową od państwa oraz od ubezpieczycieli mogą liczyć powodzianie na podstawie aktualnych uregulowań prawnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W pierwszej kolejności, zdarzenie losowe jakim jest powódź stanowi wypadek ubezpieczeniowy uzasadniający wypłatę odszkodowań przez ubezpieczycieli na rzecz osób, które były ubezpieczone od skutków takich zdarzeń i opłacały wymagane składki. Jednak zaznaczyć należy, że ubezpieczyciele dość niechętnie zawierają umowy ubezpieczenia na terenach zagrożonych powodzią tłumacząc, że skoro powódź występuje co kilka lat, to nie jest zdarzeniem losowym. Jeżeli już taka umowa jest podpisywana na to najczęściej składki są bardzo wysokie.

Jeżeli jednak zawarliśmy umowę ubezpieczeniową, która nie przewiduje wyłączeń w sytuacji podtopienia, zalania naszego mienia, a często są takie wyłączenia np. w przypadku zalania powodu niedrożnej kanalizacji, to należy pamiętać, iż umowa ubezpieczenia lub ogólne warunki ubezpieczenia mogą przewidywać, że ubezpieczający ma obowiązek w określonym terminie powiadomić ubezpieczyciela o wypadku. Ponadto, jeżeli przykładowo od skutków powodzi był ubezpieczony jedynie budynek, odszkodowanie może nie objąć zalanych maszyn, zwierząt czy zgromadzonych płodów rolnych. W przypadku samochodów, niezbędne jest posiadanie polisy AC, a nie tylko OC.

Jeżeli nie umówiono się inaczej, suma ubezpieczenia ustalona w umowie stanowi górną granicę odpowiedzialności ubezpieczyciela. Dokładna wysokość odszkodowania jest uzależniona od wysokości zaistniałej szkody. W razie zajścia wypadku osoba, która ubezpieczyła swoje mienie obowiązana jest użyć dostępnych jej środków w celu ratowania przedmiotu ubezpieczenia oraz zapobieżenia szkodzie lub zmniejszenia jej rozmiarów. Ważne jest udokumentowanie powstałych szkód w mieniu np. poprzez wykonane zdjęcia, czy też sporządzenie listy szkód. Szczegółowy sposób ustalenia rozmiarów szkody powinny zawierać ogólne warunki ubezpieczenia, które udostępnia zakład ubezpieczeń. W wielu przypadkach przed ustaleniem dokładnej wartości szkody, wypłacane są zaliczki na poczet odszkodowania.

REKLAMA

Niezależnie od kwestii, czy poszkodowany w powodzi ubezpieczył swój majątek, czy też nie, może on liczyć na pomoc państwa. W szczególności wskazać należy na świadczenia z pomocy społecznej. Należy do nich celowy zasiłek, który wynosi do 6.000 zł przysługujący rodzinom lub osobom, które poniosły straty w wyniku klęski żywiołowej jaką bez wątpienia jest powódź. Wiadomo, że przy ogromie zniszczeń, taka kwota pomocy finansowej to kropla w morzu potrzeb, jednak warto dodać, że jest on przyznawany w przypadku klęski żywiołowej niezależnie od dochodu, może nie podlegać zwrotowi i można go przeznaczyć na zakup niezbędnych rzeczy, tj. żywności, leków, odzieży, czy też na pokrycie kosztów leczenia. Wnioski o przyznanie zasiłku celowego należy składać do gminnego/miejskiego ośrodka pomocy społecznej. Wypłaty zasiłku realizowane są na podstawie ustaleń wywiadu środowiskowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejnym rodzajem świadczenia są zasiłki w wysokości do 20.000 zł dla właścicieli budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych, posiadaczy spółdzielczego własnościowego prawa do takich nieruchomości, posiadaczy spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokali mieszkalnych. Zasiłki mogą też otrzymać najemcy, jeśli uzyskają zgodę właściciela na prace remontowe. Dodatkowo, tego rodzaju zasiłki będą dla osób, które nie przewidują większych kosztów remontu czy odbudowy, oraz rezygnują z ich wyceny. W takim przypadku niezbędne będzie późniejsze rozliczenie się z organem z przyznanej pomocy poprzez przedstawienie faktur i rachunków na potwierdzenie wydatków związanych z remontem czy odbudową domów lub mieszkań. W przypadku braku rozliczenia, tj. przedstawienia dokumentów księgowych lub też przeznaczenia środków na inny cel zajdzie konieczność zwrotu świadczenia.

Istnieje również możliwość ubiegania się o zasiłek w wysokości do 100.000 zł na odbudowę domu lub mieszkania. Dodatkowym warunkiem jego otrzymania jest wcześniejsze oszacowanie szkód przez rzeczoznawcę, którego udział w postępowaniu zapewnia wojewoda. Pomoc jest wypłacana w ratach - pierwsza z nich wynosi 50% kosztów remontu lub odbudowy. Powodzianie korzystający z tej formy pomocy mają również obowiązek przedstawić faktury i rachunki na potwierdzenie wydatków związanych z remontem czy odbudową swoich domów lub mieszkań. Nieprzedstawienie faktur czy rachunków albo przeznaczenie pomoc na inny cel, będzie skutkowało obowiązkiem zwrotu otrzymanego zasiłku. Wypłaty wszystkich wymienionych rodzajów zasiłków realizują ośrodki pomocy społecznej, na podstawie ustaleń wywiadu środowiskowego.

Kolejne rodzaje świadczeń oraz pomocy dla powodzian ze strony państwa, mogą zostać wprowadzone po uchwaleniu nowej zapowiadanej przez rząd ustawy o szczególnych rozwiązaniach, związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 roku. To dobrze, że państwo nie zapomina o osobach, które straciły niejednokrotnie cały swój dobytek w wyniku nieprzewidzianego zdarzenia losowego. W takich sytuacjach popłaca także przezorność tych spośród poszkodowanych, którzy chociaż częściowo z wyprzedzeniem ubezpieczyli swoje mienie od skutków zdarzeń losowych, oczywiście jeżeli ubezpieczyciel nie odmówił im zawarcia takiej umowy. Warto też dodać, że w przypadku takich nieodwracalnych tragedii jak powódź nie tylko wsparcie finansowe, ale każde wsparcie mające na celu łatwiejszy powrót tych osób do rzeczywistości jest niezwykle potrzebne.

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA