REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powstanie centralna baza danych o podatnikach?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sejmowa komisja finansów opowiedziała się za uchwaleniem nowelizacji Ordynacji podatkowej, która przewiduje m.in. utworzenie centralnej bazy danych o podatnikach. Ministerstwo finansów będzie mogło przetwarzać te dane w celach analitycznych i statystycznych.

Projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników przygotował rząd. Komisja pracowała nad nim równolegle z projektem senackim. Jako projekt bazowy przyjęto jednak szerszy dokument rządowy.

REKLAMA

Jeden z proponowanych przez resort finansów przepisów zakłada, że minister finansów będzie mógł, w celu wykonywania ustawowych zadań, w szczególności analityczno-sprawozdawczych, przetwarzać dane wynikające z deklaracji podatkowych składanych do naczelników urzędów skarbowych.

Sprzeciw zmianie wyraził poseł Marek Suski z PiS. Jego zdaniem dane takie nie są w rzeczywistości nikomu w stolicy potrzebne, a utworzenie centralnej bazy informacji o obywatelach jest "budowaniem państwa policyjnego".

REKLAMA

Wiceminister finansów Maciej Grabowski powiedział, że każda administracja podatkowa w Europie ma podobne możliwości. Wyjaśnił, że szacowanie np. dochodów podatkowych na podstawie danych rozproszonych w bazach 401 urzędów skarbowych jest trudne.

"Zgodnie ze spiskową teorią naczelnicy urzędów skarbowych też mogą zaglądać do deklaracji i sprawdzać, jakie kwoty deklarują podatnicy. (...) Nie jest zamiarem Ministra Finansów, by szukać konkretnych osób i sprawdzać kwoty ich zobowiązań podatkowych, czy inne informacje finansowe" - powiedział Grabowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister dodał, że nowe przepisy nie budziły wątpliwości na etapie konsultacji społecznych. Zapewnił, że ich celem jest bardziej efektywne i racjonalne zarządzanie danymi, zgodnie m.in. z ustawą o ochronie danych osobowych.

Poseł Suski oświadczył, że wyjaśnienia MF utwierdziły go tylko we wcześniejszych przekonaniach. Wiceprzewodnicząca komisji Krystyna Skowrońska powiedziała, że poseł nie zrozumiał informacji Grabowskiego, na co Suski zagroził Skowrońskiej skierowaniem sprawy do komisji etyki poselskiej.

REKLAMA

Komisja opowiedziała się za przyjęciem spornego przepisu wraz z poprawką zgłoszoną przez posła Janusza Cichonia z PO. Zgodnie z nią resort finansów będzie mógł przetwarzać informacje nie tylko z urzędów skarbowych, ale także z urzędów celnych.

Projekt przewiduje także podwyższenie odsetek za zwłokę w uregulowaniu zaległości podatkowych. Zgodnie z obecnymi przepisami wynosi ona 200 proc. podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego, ustalanej zgodnie z przepisami o Narodowym Banku Polskim.

Zdaniem MF banki słabo reagują na zmiany stóp procentowanych ustalanych przez Radę Polityki Pieniężnej, w efekcie różnica między stawką oprocentowania kredytów obrotowych oraz stawką odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych zmniejsza się. "W celu zagwarantowania dyscyplinującego charakteru odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych (stosowanych też do innych należności publicznoprawnych) jest konieczne zachowanie odpowiednich relacji między stawkami kredytów a odsetkami od zaległości podatkowych i modyfikacja obecnego mechanizmu ich ustalania" - napisano w uzasadnieniu do ustawy.

 

Stawka odsetek za zwłokę ma wynieść 200 proc. podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego, powiększone o 2 punkty procentowe. Nie może być jednak niższa niż 8 proc.

Zmianom mają też ulec zasady udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych. Resort finansów zaproponował, by zrezygnować z możliwości udzielania takich ulg na podstawie rozporządzeń Rady Ministrów, gdy dotyczą one pomocy publicznej na szkolenia, zatrudnienie i pomoc regionalną. Byłoby to dopuszczalne tylko w szczególnych przypadkach, jako pomoc indywidualna przewidziana w odpowiednich programach rządowych lub samorządowych.

Zmiany dotyczą również częstotliwości przekazywania przez banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe informacji o założonych lub likwidowanych rachunkach bankowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Informacje te mają być przekazywane dwa razy w miesiącu.

Projekt nowelizacji przewiduje też możliwość składania przez byłych wspólników rozwiązanej spółki cywilnej korekt deklaracji i zwrotu nadpłat podatków należnych tej spółce. Byli wspólnicy będą mogli otrzymać zwrot podatku w proporcjach odpowiednich do udziałów, jakie posiadali oni w spółce.

Brak możliwości złożenia wniosku o zwrot nadpłaty przez wspólników rozwiązanych spółek cywilnych zakwestionował Trybunał Konstytucyjny. Zgodnie z projektem, w sprawach już zakończonych, wspólnicy będą mogli złożyć wniosek o wznowienie postępowania. Komisja zgodziła się na poprawkę Stanisława Steca z Lewicy, wydłużającą czas na złożenie wniosku z miesiąca do trzech miesięcy, od chwili wejścia w życie ustawy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

REKLAMA

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA