REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpływy z CIT i PIT w 2011 r. będą rosły szybciej niż PKB

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dochody budżetu państwa z CIT i PIT od działalności gospodarczej są związane z cyklem koniunktury i rosną szybciej niż PKB. Tak będzie w 2011 r. - zapewnił resort finansów podczas ostatniego posiedzenia sejmowej komisji finansów.

Sejmowa komisja finansów publicznych pracowała nad niektórymi częściami ustawy budżetowej, poświęconymi m.in. dochodom podatkowym państwa i wydatkom na obsługę długu publicznego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zdaniem Dariusza Kaczanowskiego z PiS, który omawiał projekt pod kątem podatków, przyjęte w nim planowane dochody budżetowe na 2011 r. zostały zawyżone.

"Nawet jeżeli wzrost PKB będzie wyższy niż założono, a także jeżeli inflacja będzie na wyższym niż zaplanowano poziomie, założona dynamika wzrostu dochodów, zwłaszcza w zakresie podatków PIT i CIT, jest zbyt optymistyczna" - powiedział.

Projekt przewiduje, że dochody podatkowe państwa sięgną w przyszłym roku 242 mld 670 mln 10 tys. zł (o 8,8 proc.). Dochody z VAT mają wynieść 119,3 mld zł (ponad 11 proc. więcej niż w 2010 r.), z akcyzy 58,7 mld zł (wzrost o 4,5 proc. niż w 2010 r.) , z CIT - 24,8 mld (wzrost o ponad 13 proc.), a PIT - 38,2 mld zł (wzrost ponad 6 proc.).

REKLAMA

Według Kaczanowskiego osiągnięcie dochodów z CIT w tej wysokości jest wątpliwe, z VAT - niepewne, a w przypadku PIT - nierealne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister finansów Hanna Majszczyk wyjaśniła, że plany zawarte w projekcie ustawy oparte są na założeniach makroekonomicznych (PKB wzrośnie o 3,5 proc., inflacja wyniesie 2,3 proc. - PAP) i zmianach systemowych, które zostaną wprowadzone i przyniosą określone rezultaty.

Zastępca dyrektora departamentu polityki finansowej, analiz i statystyki MF Tomasz Szałbiński poinformował, że na dochody z PIT i CIT olbrzymi wpływ mają rozliczenia roczne.

"W rozliczeniu za 2009 r. mieliśmy niemiłą niespodziankę. Rozliczenie podatku CIT za 2009 r. było blisko o 4 mld zł gorsze niż rozliczenie za 2008 r. dokonane w 2009 r." - powiedział. Jego zdaniem obecny rok jest korzystny dla firm, więc sytuacja taka się nie powtórzy. Dodał, że dochody państwa z CIT i PIT w br. ucierpiały także dlatego, że podatnicy rozliczali straty poniesione w kryzysowym 2009 r.

Szałbiński wyjaśnił, że dochody z CIT i PIT od działalności gospodarczej są procykliczne względem PKB. Oznacza to, że gdy PKB rośnie, to wpływy z tych podatków rosną szybciej niż ten wskaźnik. "To zauważyliśmy po poprzednim kryzysie, choć nie mamy długiej historii, aby obserwować cykl koniunkturalny w warunkach Polski. Po kryzysie w 2001 r. widzimy znaczne przyspieszenie dochodów podatkowych w następnym roku i latach następnych" - powiedział.

 

Odnosząc się do planowanych wpływów z VAT, Szałbiński poinformował, że przewidziane są zmiany systemowe (m.in. podwyżka stawek VAT) oraz znaczący wzrost inwestycji publicznych, które stanowią bazę podatkową dla VAT. "Efektywna stawka VAT na inwestycje publiczne jest jedną z wyższych, bo sektor publiczny nie odlicza podatku VAT" - wytłumaczył.

Poseł Sławomir Neumann z PO omówił część budżetu poświęconą obsłudze i zarządzaniu długiem publicznym. "Deficyt budżetowy, deficyt sektora finansów publicznych i dług publiczny to chyba (...) jedno z największych zagrożeń dla finansów publicznych, jakie przed nami stoją" - powiedział.

Poseł poinformował, że w przyszłym roku dług publiczny wzrośnie i będzie balansował blisko granicy 55 proc. PKB (projekt przewiduje poziom 54,2 proc. PKB). "To oznacza, że w przypadku niekorzystnych zjawisk w gospodarce, w Polsce czy w naszym otoczeniu, możemy być zagrożeni przekroczeniem 55 proc. progu" - mówił.

Dodał, że ustawa o finansach publicznych przewiduje sankcje w związku z przekroczeniem tego progu, a rząd zamierza wprowadzić kolejne, które pozwoliłyby zejść z długiem poniżej tego poziomu. Chodzi m.in. o dodatkowe podwyżki VAT, zawieszenie ulg podatkowych i zwolnień.

"Jesteśmy przekonani, że nie będzie potrzeby wprowadzania tak drastycznych działań, ale chodzi o pokazanie, głównie rynkom finansowym, że poważnie myślimy o ochronie finansów publicznych" - powiedział.

Zgodnie z projektem w 2011 r. koszty obsługi długu Skarbu Państwa będą o 10 proc. wyższe w porównaniu z 2010 r. i wyniosą 28,4 mld zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

REKLAMA

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA