REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpływy z CIT i PIT w 2011 r. będą rosły szybciej niż PKB

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dochody budżetu państwa z CIT i PIT od działalności gospodarczej są związane z cyklem koniunktury i rosną szybciej niż PKB. Tak będzie w 2011 r. - zapewnił resort finansów podczas ostatniego posiedzenia sejmowej komisji finansów.

Sejmowa komisja finansów publicznych pracowała nad niektórymi częściami ustawy budżetowej, poświęconymi m.in. dochodom podatkowym państwa i wydatkom na obsługę długu publicznego.

REKLAMA

Autopromocja

Zdaniem Dariusza Kaczanowskiego z PiS, który omawiał projekt pod kątem podatków, przyjęte w nim planowane dochody budżetowe na 2011 r. zostały zawyżone.

REKLAMA

"Nawet jeżeli wzrost PKB będzie wyższy niż założono, a także jeżeli inflacja będzie na wyższym niż zaplanowano poziomie, założona dynamika wzrostu dochodów, zwłaszcza w zakresie podatków PIT i CIT, jest zbyt optymistyczna" - powiedział.

Projekt przewiduje, że dochody podatkowe państwa sięgną w przyszłym roku 242 mld 670 mln 10 tys. zł (o 8,8 proc.). Dochody z VAT mają wynieść 119,3 mld zł (ponad 11 proc. więcej niż w 2010 r.), z akcyzy 58,7 mld zł (wzrost o 4,5 proc. niż w 2010 r.) , z CIT - 24,8 mld (wzrost o ponad 13 proc.), a PIT - 38,2 mld zł (wzrost ponad 6 proc.).

Według Kaczanowskiego osiągnięcie dochodów z CIT w tej wysokości jest wątpliwe, z VAT - niepewne, a w przypadku PIT - nierealne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister finansów Hanna Majszczyk wyjaśniła, że plany zawarte w projekcie ustawy oparte są na założeniach makroekonomicznych (PKB wzrośnie o 3,5 proc., inflacja wyniesie 2,3 proc. - PAP) i zmianach systemowych, które zostaną wprowadzone i przyniosą określone rezultaty.

Zastępca dyrektora departamentu polityki finansowej, analiz i statystyki MF Tomasz Szałbiński poinformował, że na dochody z PIT i CIT olbrzymi wpływ mają rozliczenia roczne.

REKLAMA

"W rozliczeniu za 2009 r. mieliśmy niemiłą niespodziankę. Rozliczenie podatku CIT za 2009 r. było blisko o 4 mld zł gorsze niż rozliczenie za 2008 r. dokonane w 2009 r." - powiedział. Jego zdaniem obecny rok jest korzystny dla firm, więc sytuacja taka się nie powtórzy. Dodał, że dochody państwa z CIT i PIT w br. ucierpiały także dlatego, że podatnicy rozliczali straty poniesione w kryzysowym 2009 r.

Szałbiński wyjaśnił, że dochody z CIT i PIT od działalności gospodarczej są procykliczne względem PKB. Oznacza to, że gdy PKB rośnie, to wpływy z tych podatków rosną szybciej niż ten wskaźnik. "To zauważyliśmy po poprzednim kryzysie, choć nie mamy długiej historii, aby obserwować cykl koniunkturalny w warunkach Polski. Po kryzysie w 2001 r. widzimy znaczne przyspieszenie dochodów podatkowych w następnym roku i latach następnych" - powiedział.

 

Odnosząc się do planowanych wpływów z VAT, Szałbiński poinformował, że przewidziane są zmiany systemowe (m.in. podwyżka stawek VAT) oraz znaczący wzrost inwestycji publicznych, które stanowią bazę podatkową dla VAT. "Efektywna stawka VAT na inwestycje publiczne jest jedną z wyższych, bo sektor publiczny nie odlicza podatku VAT" - wytłumaczył.

Poseł Sławomir Neumann z PO omówił część budżetu poświęconą obsłudze i zarządzaniu długiem publicznym. "Deficyt budżetowy, deficyt sektora finansów publicznych i dług publiczny to chyba (...) jedno z największych zagrożeń dla finansów publicznych, jakie przed nami stoją" - powiedział.

Poseł poinformował, że w przyszłym roku dług publiczny wzrośnie i będzie balansował blisko granicy 55 proc. PKB (projekt przewiduje poziom 54,2 proc. PKB). "To oznacza, że w przypadku niekorzystnych zjawisk w gospodarce, w Polsce czy w naszym otoczeniu, możemy być zagrożeni przekroczeniem 55 proc. progu" - mówił.

Dodał, że ustawa o finansach publicznych przewiduje sankcje w związku z przekroczeniem tego progu, a rząd zamierza wprowadzić kolejne, które pozwoliłyby zejść z długiem poniżej tego poziomu. Chodzi m.in. o dodatkowe podwyżki VAT, zawieszenie ulg podatkowych i zwolnień.

"Jesteśmy przekonani, że nie będzie potrzeby wprowadzania tak drastycznych działań, ale chodzi o pokazanie, głównie rynkom finansowym, że poważnie myślimy o ochronie finansów publicznych" - powiedział.

Zgodnie z projektem w 2011 r. koszty obsługi długu Skarbu Państwa będą o 10 proc. wyższe w porównaniu z 2010 r. i wyniosą 28,4 mld zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA