REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany VAT i akcyzy

REKLAMA

Rozmowa z prof. dr. hab. Witoldem Modzelewskim, prezesem Instytutu Studiów Podatkowych
Sytuacja byłaby jasna, gdyby w nowych przepisach była mowa o spełniających określone warunki samochodach „nabytych lub posiadanych” przez podatników.
■ W Dzienniku Ustaw z 23 maja 2005 r. nr 90, poz. 756 ogłoszony został tekst najnowszej nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług. Wprowadzi ona istotne zmiany w rozliczeniach VAT od nabywanych samochodów oraz od paliwa. Kwestie te – jak wynika z pytań zgłaszanych do redakcji – wywołują w dalszym ciągu poważne wątpliwości wśród czytelników. Przypomnijmy, kiedy wejdą w życie przepisy znowelizowanej ustawy regulujące sprawy dotyczące samochodów i nabywanego paliwa?

– Zacznijmy może od przypomnienia, że generalnie nowelizacja weszła w życie 1 czerwca br. Natomiast regulacje dotyczące rozliczania VAT od nabytych określonych rodzajów samochodów oraz od paliwa zaczną obowiązywać dopiero po upływie 90 dni od ogłoszenia nowelizacji, czyli 22 sierpnia 2005 r. Chcę podkreślić, że te przyszłe regulacje nie należą do najłatwiejszych i już obecnie wywołują wątpliwości podatników.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
■ Niedawno omawialiśmy w naszych rozmowach kontrowersje, dotyczące rozliczania VAT od nabywanych przez podatników paliw do niektórych rodzajów samochodów, powstające na tle interpretacji przepisów obecnie obowiązującej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Czy unormowania zawarte w znowelizowanej ustawie wyjaśniają niejasności związane z możliwością odliczania VAT od zakupionego paliwa lub też z zakazem dokonywania takich odliczeń?

– Moim zdaniem nie rozwiązują wszystkich niejasności. W nowelizacji nie ma przepisu, który mówiłby wprost, że zakaz odliczania VAT od paliwa wprowadzony od 91. dnia od ogłoszenia znowelizowanej ustawy dotyczy również samochodów nabytych przed tą „graniczną datą”. Sytuacja byłaby jasna, gdyby w nowym przepisie była mowa o spełniających określone warunki samochodach „nabytych lub posiadanych” przez podatników. Oznaczałoby to, że zawarty w nowelizacji ustawy zakaz obejmuje wszystkie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony – niezależnie od tego, czy zostały nabyte przed, czy też po wejściu w życie tych nowych przepisów.

■ Czy jednak można stwierdzić, jaka była rzeczywista intencja ustawodawcy wprowadzającego nowe regulacje?

– Ustawodawca chciał chyba stwierdzić, że zakaz odliczania VAT od paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu ma również zastosowanie do pojazdów nabytych przed wejściem w życie nowych przepisów, czyli przed upływem 90 dni od dnia ogłoszenia tej noweli. Problem w tym, że w nowelizacji nie ma odpowiedniego przepisu, który uregulowałby tę kwestię jednoznacznie. Powtórzę raz jeszcze: z takiego unormowania powinno wprost wynikać, że zakaz odliczania VAT od paliw należy stosować również do pojazdów nabytych przed wejściem w życie przepisów zawartych w nowelizacji ustawy.

■ A czy było możliwe wprowadzenie takigo przepisu?

– Oczywiście, że można było to zrobić. W takim przypadku nie mamy przecież do czynienia z żadnymi prawami nabytymi. W mojej ocenie, popełniono po raz drugi ten sam błąd. Pierwszy raz popełniono go przed ponad rokiem, kiedy uchwalono obecną ustawę o podatku od towarów i usług. Wtedy również wprowadzono zakaz odliczania VAT od paliw w art. 88 ust. 1 pkt 3, odwołując się do art. 86 ust. 3 i 5, w którym również zawarto sformułowanie: „w przypadku nabycia samochodów”.

REKLAMA

Teraz ten sam błąd, na który przecież zwracaliśmy już uwagę w naszych poprzednich rozmowach, popełniono ponownie, uchwalając nowelizację ustawy o VAT. Nie wprowadzono jasnego przepisu materialnego, który jednoznacznie rozstrzygnąłby tę kwestię. W nowelizacji ustawy znajduje się jedynie przepis proceduralny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przypomnę, że nakłada on pewne obowiązki „na potrzeby art. 88
ust. 1 pkt 3” znowelizowanej ustawy zawierającego zakaz odliczeń paliwa. Obowiązki te będą dotyczyły samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych spełniających określone warunki, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy (np. rzędy siedzeń czy wymiary), a nabytych przed dniem wejścia w życie znowelizowanej ustawy, czyli przed 1 czerwca 2005 r. Otóż dodatkowe badanie techniczne potwierdzające, że samochody te spełniają określone warunki dla potrzeb rozliczania VAT będzie trzeba przeprowadzić w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie znowelizowanej ustawy.

■ Jakie mogą być konsekwencje tego, że w nowelizacji nie zawarto jednoznacznego przepisu materialnego, rozstrzygającego niejasności dotyczące zakazu odliczania VAT od paliw?

– Wiele wskazuje na to, że będą pojawiały się na tym tle spory.

Rozmawiał  Krzysztof Tomaszewski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA