REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany VAT i akcyzy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rozmowa z prof. dr. hab. Witoldem Modzelewskim, prezesem Instytutu Studiów Podatkowych
Sytuacja byłaby jasna, gdyby w nowych przepisach była mowa o spełniających określone warunki samochodach „nabytych lub posiadanych” przez podatników.
■ W Dzienniku Ustaw z 23 maja 2005 r. nr 90, poz. 756 ogłoszony został tekst najnowszej nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług. Wprowadzi ona istotne zmiany w rozliczeniach VAT od nabywanych samochodów oraz od paliwa. Kwestie te – jak wynika z pytań zgłaszanych do redakcji – wywołują w dalszym ciągu poważne wątpliwości wśród czytelników. Przypomnijmy, kiedy wejdą w życie przepisy znowelizowanej ustawy regulujące sprawy dotyczące samochodów i nabywanego paliwa?

– Zacznijmy może od przypomnienia, że generalnie nowelizacja weszła w życie 1 czerwca br. Natomiast regulacje dotyczące rozliczania VAT od nabytych określonych rodzajów samochodów oraz od paliwa zaczną obowiązywać dopiero po upływie 90 dni od ogłoszenia nowelizacji, czyli 22 sierpnia 2005 r. Chcę podkreślić, że te przyszłe regulacje nie należą do najłatwiejszych i już obecnie wywołują wątpliwości podatników.

REKLAMA

■ Niedawno omawialiśmy w naszych rozmowach kontrowersje, dotyczące rozliczania VAT od nabywanych przez podatników paliw do niektórych rodzajów samochodów, powstające na tle interpretacji przepisów obecnie obowiązującej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Czy unormowania zawarte w znowelizowanej ustawie wyjaśniają niejasności związane z możliwością odliczania VAT od zakupionego paliwa lub też z zakazem dokonywania takich odliczeń?

– Moim zdaniem nie rozwiązują wszystkich niejasności. W nowelizacji nie ma przepisu, który mówiłby wprost, że zakaz odliczania VAT od paliwa wprowadzony od 91. dnia od ogłoszenia znowelizowanej ustawy dotyczy również samochodów nabytych przed tą „graniczną datą”. Sytuacja byłaby jasna, gdyby w nowym przepisie była mowa o spełniających określone warunki samochodach „nabytych lub posiadanych” przez podatników. Oznaczałoby to, że zawarty w nowelizacji ustawy zakaz obejmuje wszystkie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony – niezależnie od tego, czy zostały nabyte przed, czy też po wejściu w życie tych nowych przepisów.

■ Czy jednak można stwierdzić, jaka była rzeczywista intencja ustawodawcy wprowadzającego nowe regulacje?

– Ustawodawca chciał chyba stwierdzić, że zakaz odliczania VAT od paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu ma również zastosowanie do pojazdów nabytych przed wejściem w życie nowych przepisów, czyli przed upływem 90 dni od dnia ogłoszenia tej noweli. Problem w tym, że w nowelizacji nie ma odpowiedniego przepisu, który uregulowałby tę kwestię jednoznacznie. Powtórzę raz jeszcze: z takiego unormowania powinno wprost wynikać, że zakaz odliczania VAT od paliw należy stosować również do pojazdów nabytych przed wejściem w życie przepisów zawartych w nowelizacji ustawy.

■ A czy było możliwe wprowadzenie takigo przepisu?

– Oczywiście, że można było to zrobić. W takim przypadku nie mamy przecież do czynienia z żadnymi prawami nabytymi. W mojej ocenie, popełniono po raz drugi ten sam błąd. Pierwszy raz popełniono go przed ponad rokiem, kiedy uchwalono obecną ustawę o podatku od towarów i usług. Wtedy również wprowadzono zakaz odliczania VAT od paliw w art. 88 ust. 1 pkt 3, odwołując się do art. 86 ust. 3 i 5, w którym również zawarto sformułowanie: „w przypadku nabycia samochodów”.

Teraz ten sam błąd, na który przecież zwracaliśmy już uwagę w naszych poprzednich rozmowach, popełniono ponownie, uchwalając nowelizację ustawy o VAT. Nie wprowadzono jasnego przepisu materialnego, który jednoznacznie rozstrzygnąłby tę kwestię. W nowelizacji ustawy znajduje się jedynie przepis proceduralny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przypomnę, że nakłada on pewne obowiązki „na potrzeby art. 88
ust. 1 pkt 3” znowelizowanej ustawy zawierającego zakaz odliczeń paliwa. Obowiązki te będą dotyczyły samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych spełniających określone warunki, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy (np. rzędy siedzeń czy wymiary), a nabytych przed dniem wejścia w życie znowelizowanej ustawy, czyli przed 1 czerwca 2005 r. Otóż dodatkowe badanie techniczne potwierdzające, że samochody te spełniają określone warunki dla potrzeb rozliczania VAT będzie trzeba przeprowadzić w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie znowelizowanej ustawy.

■ Jakie mogą być konsekwencje tego, że w nowelizacji nie zawarto jednoznacznego przepisu materialnego, rozstrzygającego niejasności dotyczące zakazu odliczania VAT od paliw?

– Wiele wskazuje na to, że będą pojawiały się na tym tle spory.

Rozmawiał  Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA