REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany VAT i akcyzy

REKLAMA

Rozmowa z prof. dr. hab. Witoldem Modzelewskim, prezesem Instytutu Studiów Podatkowych
Sytuacja byłaby jasna, gdyby w nowych przepisach była mowa o spełniających określone warunki samochodach „nabytych lub posiadanych” przez podatników.
■ W Dzienniku Ustaw z 23 maja 2005 r. nr 90, poz. 756 ogłoszony został tekst najnowszej nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług. Wprowadzi ona istotne zmiany w rozliczeniach VAT od nabywanych samochodów oraz od paliwa. Kwestie te – jak wynika z pytań zgłaszanych do redakcji – wywołują w dalszym ciągu poważne wątpliwości wśród czytelników. Przypomnijmy, kiedy wejdą w życie przepisy znowelizowanej ustawy regulujące sprawy dotyczące samochodów i nabywanego paliwa?

– Zacznijmy może od przypomnienia, że generalnie nowelizacja weszła w życie 1 czerwca br. Natomiast regulacje dotyczące rozliczania VAT od nabytych określonych rodzajów samochodów oraz od paliwa zaczną obowiązywać dopiero po upływie 90 dni od ogłoszenia nowelizacji, czyli 22 sierpnia 2005 r. Chcę podkreślić, że te przyszłe regulacje nie należą do najłatwiejszych i już obecnie wywołują wątpliwości podatników.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
■ Niedawno omawialiśmy w naszych rozmowach kontrowersje, dotyczące rozliczania VAT od nabywanych przez podatników paliw do niektórych rodzajów samochodów, powstające na tle interpretacji przepisów obecnie obowiązującej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Czy unormowania zawarte w znowelizowanej ustawie wyjaśniają niejasności związane z możliwością odliczania VAT od zakupionego paliwa lub też z zakazem dokonywania takich odliczeń?

– Moim zdaniem nie rozwiązują wszystkich niejasności. W nowelizacji nie ma przepisu, który mówiłby wprost, że zakaz odliczania VAT od paliwa wprowadzony od 91. dnia od ogłoszenia znowelizowanej ustawy dotyczy również samochodów nabytych przed tą „graniczną datą”. Sytuacja byłaby jasna, gdyby w nowym przepisie była mowa o spełniających określone warunki samochodach „nabytych lub posiadanych” przez podatników. Oznaczałoby to, że zawarty w nowelizacji ustawy zakaz obejmuje wszystkie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony – niezależnie od tego, czy zostały nabyte przed, czy też po wejściu w życie tych nowych przepisów.

■ Czy jednak można stwierdzić, jaka była rzeczywista intencja ustawodawcy wprowadzającego nowe regulacje?

– Ustawodawca chciał chyba stwierdzić, że zakaz odliczania VAT od paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu ma również zastosowanie do pojazdów nabytych przed wejściem w życie nowych przepisów, czyli przed upływem 90 dni od dnia ogłoszenia tej noweli. Problem w tym, że w nowelizacji nie ma odpowiedniego przepisu, który uregulowałby tę kwestię jednoznacznie. Powtórzę raz jeszcze: z takiego unormowania powinno wprost wynikać, że zakaz odliczania VAT od paliw należy stosować również do pojazdów nabytych przed wejściem w życie przepisów zawartych w nowelizacji ustawy.

■ A czy było możliwe wprowadzenie takigo przepisu?

– Oczywiście, że można było to zrobić. W takim przypadku nie mamy przecież do czynienia z żadnymi prawami nabytymi. W mojej ocenie, popełniono po raz drugi ten sam błąd. Pierwszy raz popełniono go przed ponad rokiem, kiedy uchwalono obecną ustawę o podatku od towarów i usług. Wtedy również wprowadzono zakaz odliczania VAT od paliw w art. 88 ust. 1 pkt 3, odwołując się do art. 86 ust. 3 i 5, w którym również zawarto sformułowanie: „w przypadku nabycia samochodów”.

REKLAMA

Teraz ten sam błąd, na który przecież zwracaliśmy już uwagę w naszych poprzednich rozmowach, popełniono ponownie, uchwalając nowelizację ustawy o VAT. Nie wprowadzono jasnego przepisu materialnego, który jednoznacznie rozstrzygnąłby tę kwestię. W nowelizacji ustawy znajduje się jedynie przepis proceduralny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przypomnę, że nakłada on pewne obowiązki „na potrzeby art. 88
ust. 1 pkt 3” znowelizowanej ustawy zawierającego zakaz odliczeń paliwa. Obowiązki te będą dotyczyły samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych spełniających określone warunki, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy (np. rzędy siedzeń czy wymiary), a nabytych przed dniem wejścia w życie znowelizowanej ustawy, czyli przed 1 czerwca 2005 r. Otóż dodatkowe badanie techniczne potwierdzające, że samochody te spełniają określone warunki dla potrzeb rozliczania VAT będzie trzeba przeprowadzić w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie znowelizowanej ustawy.

■ Jakie mogą być konsekwencje tego, że w nowelizacji nie zawarto jednoznacznego przepisu materialnego, rozstrzygającego niejasności dotyczące zakazu odliczania VAT od paliw?

– Wiele wskazuje na to, że będą pojawiały się na tym tle spory.

Rozmawiał  Krzysztof Tomaszewski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA