REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany VAT i akcyzy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rozmowa z prof. dr. hab. Witoldem Modzelewskim, prezesem Instytutu Studiów Podatkowych
Sytuacja byłaby jasna, gdyby w nowych przepisach była mowa o spełniających określone warunki samochodach „nabytych lub posiadanych” przez podatników.
■ W Dzienniku Ustaw z 23 maja 2005 r. nr 90, poz. 756 ogłoszony został tekst najnowszej nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług. Wprowadzi ona istotne zmiany w rozliczeniach VAT od nabywanych samochodów oraz od paliwa. Kwestie te – jak wynika z pytań zgłaszanych do redakcji – wywołują w dalszym ciągu poważne wątpliwości wśród czytelników. Przypomnijmy, kiedy wejdą w życie przepisy znowelizowanej ustawy regulujące sprawy dotyczące samochodów i nabywanego paliwa?

– Zacznijmy może od przypomnienia, że generalnie nowelizacja weszła w życie 1 czerwca br. Natomiast regulacje dotyczące rozliczania VAT od nabytych określonych rodzajów samochodów oraz od paliwa zaczną obowiązywać dopiero po upływie 90 dni od ogłoszenia nowelizacji, czyli 22 sierpnia 2005 r. Chcę podkreślić, że te przyszłe regulacje nie należą do najłatwiejszych i już obecnie wywołują wątpliwości podatników.

REKLAMA

■ Niedawno omawialiśmy w naszych rozmowach kontrowersje, dotyczące rozliczania VAT od nabywanych przez podatników paliw do niektórych rodzajów samochodów, powstające na tle interpretacji przepisów obecnie obowiązującej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Czy unormowania zawarte w znowelizowanej ustawie wyjaśniają niejasności związane z możliwością odliczania VAT od zakupionego paliwa lub też z zakazem dokonywania takich odliczeń?

– Moim zdaniem nie rozwiązują wszystkich niejasności. W nowelizacji nie ma przepisu, który mówiłby wprost, że zakaz odliczania VAT od paliwa wprowadzony od 91. dnia od ogłoszenia znowelizowanej ustawy dotyczy również samochodów nabytych przed tą „graniczną datą”. Sytuacja byłaby jasna, gdyby w nowym przepisie była mowa o spełniających określone warunki samochodach „nabytych lub posiadanych” przez podatników. Oznaczałoby to, że zawarty w nowelizacji ustawy zakaz obejmuje wszystkie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony – niezależnie od tego, czy zostały nabyte przed, czy też po wejściu w życie tych nowych przepisów.

■ Czy jednak można stwierdzić, jaka była rzeczywista intencja ustawodawcy wprowadzającego nowe regulacje?

– Ustawodawca chciał chyba stwierdzić, że zakaz odliczania VAT od paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu ma również zastosowanie do pojazdów nabytych przed wejściem w życie nowych przepisów, czyli przed upływem 90 dni od dnia ogłoszenia tej noweli. Problem w tym, że w nowelizacji nie ma odpowiedniego przepisu, który uregulowałby tę kwestię jednoznacznie. Powtórzę raz jeszcze: z takiego unormowania powinno wprost wynikać, że zakaz odliczania VAT od paliw należy stosować również do pojazdów nabytych przed wejściem w życie przepisów zawartych w nowelizacji ustawy.

■ A czy było możliwe wprowadzenie takigo przepisu?

REKLAMA

– Oczywiście, że można było to zrobić. W takim przypadku nie mamy przecież do czynienia z żadnymi prawami nabytymi. W mojej ocenie, popełniono po raz drugi ten sam błąd. Pierwszy raz popełniono go przed ponad rokiem, kiedy uchwalono obecną ustawę o podatku od towarów i usług. Wtedy również wprowadzono zakaz odliczania VAT od paliw w art. 88 ust. 1 pkt 3, odwołując się do art. 86 ust. 3 i 5, w którym również zawarto sformułowanie: „w przypadku nabycia samochodów”.

Teraz ten sam błąd, na który przecież zwracaliśmy już uwagę w naszych poprzednich rozmowach, popełniono ponownie, uchwalając nowelizację ustawy o VAT. Nie wprowadzono jasnego przepisu materialnego, który jednoznacznie rozstrzygnąłby tę kwestię. W nowelizacji ustawy znajduje się jedynie przepis proceduralny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przypomnę, że nakłada on pewne obowiązki „na potrzeby art. 88
ust. 1 pkt 3” znowelizowanej ustawy zawierającego zakaz odliczeń paliwa. Obowiązki te będą dotyczyły samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych spełniających określone warunki, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy (np. rzędy siedzeń czy wymiary), a nabytych przed dniem wejścia w życie znowelizowanej ustawy, czyli przed 1 czerwca 2005 r. Otóż dodatkowe badanie techniczne potwierdzające, że samochody te spełniają określone warunki dla potrzeb rozliczania VAT będzie trzeba przeprowadzić w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie znowelizowanej ustawy.

■ Jakie mogą być konsekwencje tego, że w nowelizacji nie zawarto jednoznacznego przepisu materialnego, rozstrzygającego niejasności dotyczące zakazu odliczania VAT od paliw?

– Wiele wskazuje na to, że będą pojawiały się na tym tle spory.

Rozmawiał  Krzysztof Tomaszewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak wystawiać faktury w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA