REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany VAT i akcyzy

REKLAMA

Rozmowa z prof. dr. hab. Witoldem Modzelewskim, prezesem Instytutu Studiów Podatkowych
Sytuacja byłaby jasna, gdyby w nowych przepisach była mowa o spełniających określone warunki samochodach „nabytych lub posiadanych” przez podatników.
■ W Dzienniku Ustaw z 23 maja 2005 r. nr 90, poz. 756 ogłoszony został tekst najnowszej nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług. Wprowadzi ona istotne zmiany w rozliczeniach VAT od nabywanych samochodów oraz od paliwa. Kwestie te – jak wynika z pytań zgłaszanych do redakcji – wywołują w dalszym ciągu poważne wątpliwości wśród czytelników. Przypomnijmy, kiedy wejdą w życie przepisy znowelizowanej ustawy regulujące sprawy dotyczące samochodów i nabywanego paliwa?

– Zacznijmy może od przypomnienia, że generalnie nowelizacja weszła w życie 1 czerwca br. Natomiast regulacje dotyczące rozliczania VAT od nabytych określonych rodzajów samochodów oraz od paliwa zaczną obowiązywać dopiero po upływie 90 dni od ogłoszenia nowelizacji, czyli 22 sierpnia 2005 r. Chcę podkreślić, że te przyszłe regulacje nie należą do najłatwiejszych i już obecnie wywołują wątpliwości podatników.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
■ Niedawno omawialiśmy w naszych rozmowach kontrowersje, dotyczące rozliczania VAT od nabywanych przez podatników paliw do niektórych rodzajów samochodów, powstające na tle interpretacji przepisów obecnie obowiązującej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Czy unormowania zawarte w znowelizowanej ustawie wyjaśniają niejasności związane z możliwością odliczania VAT od zakupionego paliwa lub też z zakazem dokonywania takich odliczeń?

– Moim zdaniem nie rozwiązują wszystkich niejasności. W nowelizacji nie ma przepisu, który mówiłby wprost, że zakaz odliczania VAT od paliwa wprowadzony od 91. dnia od ogłoszenia znowelizowanej ustawy dotyczy również samochodów nabytych przed tą „graniczną datą”. Sytuacja byłaby jasna, gdyby w nowym przepisie była mowa o spełniających określone warunki samochodach „nabytych lub posiadanych” przez podatników. Oznaczałoby to, że zawarty w nowelizacji ustawy zakaz obejmuje wszystkie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony – niezależnie od tego, czy zostały nabyte przed, czy też po wejściu w życie tych nowych przepisów.

■ Czy jednak można stwierdzić, jaka była rzeczywista intencja ustawodawcy wprowadzającego nowe regulacje?

– Ustawodawca chciał chyba stwierdzić, że zakaz odliczania VAT od paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu ma również zastosowanie do pojazdów nabytych przed wejściem w życie nowych przepisów, czyli przed upływem 90 dni od dnia ogłoszenia tej noweli. Problem w tym, że w nowelizacji nie ma odpowiedniego przepisu, który uregulowałby tę kwestię jednoznacznie. Powtórzę raz jeszcze: z takiego unormowania powinno wprost wynikać, że zakaz odliczania VAT od paliw należy stosować również do pojazdów nabytych przed wejściem w życie przepisów zawartych w nowelizacji ustawy.

■ A czy było możliwe wprowadzenie takigo przepisu?

– Oczywiście, że można było to zrobić. W takim przypadku nie mamy przecież do czynienia z żadnymi prawami nabytymi. W mojej ocenie, popełniono po raz drugi ten sam błąd. Pierwszy raz popełniono go przed ponad rokiem, kiedy uchwalono obecną ustawę o podatku od towarów i usług. Wtedy również wprowadzono zakaz odliczania VAT od paliw w art. 88 ust. 1 pkt 3, odwołując się do art. 86 ust. 3 i 5, w którym również zawarto sformułowanie: „w przypadku nabycia samochodów”.

REKLAMA

Teraz ten sam błąd, na który przecież zwracaliśmy już uwagę w naszych poprzednich rozmowach, popełniono ponownie, uchwalając nowelizację ustawy o VAT. Nie wprowadzono jasnego przepisu materialnego, który jednoznacznie rozstrzygnąłby tę kwestię. W nowelizacji ustawy znajduje się jedynie przepis proceduralny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przypomnę, że nakłada on pewne obowiązki „na potrzeby art. 88
ust. 1 pkt 3” znowelizowanej ustawy zawierającego zakaz odliczeń paliwa. Obowiązki te będą dotyczyły samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych spełniających określone warunki, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy (np. rzędy siedzeń czy wymiary), a nabytych przed dniem wejścia w życie znowelizowanej ustawy, czyli przed 1 czerwca 2005 r. Otóż dodatkowe badanie techniczne potwierdzające, że samochody te spełniają określone warunki dla potrzeb rozliczania VAT będzie trzeba przeprowadzić w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie znowelizowanej ustawy.

■ Jakie mogą być konsekwencje tego, że w nowelizacji nie zawarto jednoznacznego przepisu materialnego, rozstrzygającego niejasności dotyczące zakazu odliczania VAT od paliw?

– Wiele wskazuje na to, że będą pojawiały się na tym tle spory.

Rozmawiał  Krzysztof Tomaszewski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA